Reklama

Reklama

Saint Maud

Obsahy(1)

Film sleduje zbožnou zdravotní sestru, která je nebezpečně posedlá záchranou duše svého umírajícího pacienta. Vroucí víra Maud (Morfydd Clark) rychle vzbudila obsedantní přesvědčení, že musí zachránit duši svého sboru před věčným zatracením – bez ohledu na cenu. Spisovatelka a režisérka Rose Glass divoce láká diváky do této narušené psychiky a ustavičně připravuje svůj opravdový deník venkovské sestry na zneklidňující a nakonec šokující trajektorii. Morfydd Clark vykresluje svatou Maud s intenzivním stoicismem, který je v rozporu s znepokojivou zranitelností, protože Maud zoufale bojuje za rozhřešení a solidaritu od svého rozhořčeného pacienta. Glass něžně zachycuje tento vztah empatickým pohledem, který nejprve vychází z éterické snové atmosféry – ale není to dlouho předtím, než Maudova dogmatická upřímnost podnítí nezvratné tření, které její mysl roztočí v dusivý soutok plíživých pochybností a paranoie. Když Glass utahuje šrouby svého pomýleného mučedníka, předvádějící náboženské hrůzy, jako je Vymítač ďábla Williama Friedkina,snaží se dobře kývnout, což dále přispívá ke stále více děsivé malátnosti filmu. A když se tato zákeřná horečka klimaticky zlomí, důsledky jsou stejně zničující a děsivé. (Flekoun58)

(více)

Videa (2)

Recenze (30)

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Saint Maud je extrémní slow burn, který při sledování opravdu bolí a jde holt znát, že jej režíruje žena. Je to vyloženě Drama pro jeptišky, lesby, podivné individua a intelektuály. S hororem má Saint Maud společného velmi málo z celé stopáže možná tak 5 minut na konci a na Drama filmu chybí emoce i zajímavější příběh. Hlavní hrdinka je extrémně nesympatická a nezajímavá, tempo pomalejší být už ani nemůže a pokud si libujete ve filmech, kde se za celou dobu nic nestane, tak prosím. Tohle mě vyloženě uráží. Jedna hvězda za vtipnou scénu v baru a druhá za finále, které alespoň trochu naznačilo, že sledujeme "horor", ale bohatě by mi stačilo pustit si 5 minutový klip na youtube než se 80 minut nudit u téhle nábožensko-lesbické telenovely, která ve mně vyvolala zájem asi jako pavouk na stropě. Dost možná se začnu modlit k bohu, jelikož jsem měl v plánu na to zajít do kina a to bych se nejspíš nechal už raději ukřižovat. Příběh***, Akce>Ne, Humor>Ne, Násilí*, Zábavnost*, Hudba***, Vizuál***, Atmosféra**, Napětí*. 4/10. ()

Psychor 

všechny recenze uživatele

Nedávno mi student na semináři položil otázku, zda mají špičkové horory nějaký společný, jednotící prvek. Odpověděl jsem mu, že takové horory musí vskutku precizně a opravdu komplexně naplňovat žánrové konvence, a nebo se naopak žánrovým očekáváním vzepřít, odlišit se, provokovat, šokovat, a tím také ve výsledku oživit původní subverzivní funkci žánru. Saint Maud lze zařadit do druhé kategorie, kam náleží snímky, které jsou pro mainstreamové publikum velmi obtížně stravitelné, a proto tento úchvatný debut režisérky Rose Glass doporučuji k projekci výhradně hororovým fajnšmekrům. Jedná se o pozvolna plynoucí psychologickou studii rozkladu osobnosti zbožné Maud, jejíž intimní vztah s Bohem místy přerůstá až v "intoxikaci". Režisérka chytře volí tělesnější formu jeho vyjádření, například prostřednictvím extatických epizod, což divákovi usnadňuje zaujmout empatický postoj. I v důsledku nesmírně strhujícího vyústění, které poskytuje prostor k různým interpretacím, uděluji spirituálnímu hororu Saint Maud pět slabších hvězd. ()

Reklama

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Saint Maud je rozhodně velmi nadstandardně dobře natočená, Rose Glass se uvedla jako režisérka, na kterou si je do budoucna potřeba dávat pozor a její tvorbu sledovat. Její debut je temným psychodramatem s nepříjemnou, lehce hororovou atmosférou. Což jsem čekal, a nejsem tedy vyloženě zklamán, byť mírnou pachuť mrzutosti, že se to nevytočilo do větších hororových otáček, cítím. Potenciál v tom příběhu o labilní nábožensky založené sestřičce, která dojde k přesvědčení, že ji bůh předurčil k záchraně duše své ne zrovna křesťansky se chovající pacientky, byl. K významnější spokojenosti bych zkrátka trochu víc té čisté žánrové radosti potřeboval. Velkým plusem je ovšem rozumná stopáž, dokážu si představit autory, kteří by to samé natáhli na dvě hodiny. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Explicitných hororových vecí sa tu deje len veľmi málo, ale napriek tomu od samého začiatku tušíme prítomnosť čohosi zlého, temného a nadprirodzeného. Vďaka tomu je atmosféra mrazivá, tiesnivá a nepríjemná. Na tom má podiel nielen dobre vystavaný, stupňujúci sa scenár a napínavá réžia, ale tiež výkon Morfydd Clark (z Ajaovej Koristi), z ktorého som si síce vyložene na zadok nesadol, ale inak bol dobrý (detto jej klientka v podaní Jennifer Ehle). ()

ricci.s 

všechny recenze uživatele

Tento horor je žiaľ pre mňa miernym sklamaním, čakal som totiž akciou nabitý snímok o exorcizme, no opak je pravdou. Vlastne sa tam toho veľa nestalo. Väčšinu času totiž sledujeme jednu sfanatizovanú husičku, ktorá sa snaží svoju smrteľne chorú pacientku obrátiť na vieru. Až v záverečných minútach konečne dôjde k niečomu zaujímavejšiemu. Myslím ale, že to mnohým stačiť nebude. Našťastie má film aj viaceré svetlé stránky: Hlavná protagonistka hrá výborne, tá jej svetecká posadnutosť diváka nijako neubíja, jej mimika tváre a niektoré činy dokážu dokonca dobre pobaviť (stretnutie v bare vedie). Keby sa ešte prepalcovala krížom, možno by som hviezdu prihodil. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (1)

  • Bůh promlouvá k Maud (Morfydd Clark) velšsky, a to prostřednictvím snížené výšky jejího vlastního hlasu. (Psychor)

Reklama

Reklama