Reklama

Reklama

Hombre

Trailer

Obsahy(1)

Indiánský policista John Russell cestuje dostavníkem a při tom narazí na nečekané problémy. Kvůli svému původu se stává terčem posměchu a pohrdání ostatních cestujících. Jenže nikdo z nich zatím netuší, jaký obrat jejich cesta vezme. Brzy dojde k přepadení dostavníku bandity. A jediný, kdo si s nimi může poradit, je právě John… Hombre, vlastním jménem John Russell, je muž, kterého jako chlapce unesli Apači. Přestože se ho později ujal pan Russell, který ho vzal do svého domu a vychoval, mladík později opět utekl k Indiánům. Právě když čeká na stádo divokých koní, přijde k němu Billy Lee, kterého posílá Mendez. Chce s Johnem o čemsi mluvit. Když se John dostaví, dozví se, že jeho práce s koňmi už není třeba, protože dostavníky mezitím nahradily vlaky. Mendez mu ale zároveň oznamuje, že jeho adoptivní otec zemřel a odkázal mu malý penzion. Ten by měl Hombre nyní převzít… Když John dojede na místo, zjistí, že penzion vede žena jménem Jessie Brownová. Žije tu i Mendez a také Billy Lee se svou nespokojenou mladou ženou, která si manželský život rozhodně představovala jinak. Hombre hodlá dům prodat za stádo koní, Jessie tedy bude bez práce a i ostatní musí odjet. Bohatý doktor Alex Favor, který právě okradl indiány o velkou sumu peněz a chce se co nejrychleji dostat do Mexika, se svou manželkou chctějí najmout dostavník, protože vlak už ujel. S nimi mají jet i Hombre, Leeovi a Jessie, která musí začít nový život někde jinde. Na poslední chvíli se do dostavníku dostane ještě surovec a bandita Grimes – sebere lístek vojákovi, který si ho koupil před ním. Namyšlený Favor s manželkou po cestě pomlouvají indiány, a když se dozvědí, že Hombre žil s Apači, chtějí, aby jel na kozlíku s Mendezem, a nikoli s nimi uvnitř dostavníku. Cestou dojde k přepadení: Grimesovi kumpáni, z nichž jeden je šerif Frank, bývalý milenec Jessie, se chtějí zmocnit Favorových peněz. Jediný, kdo se zmůže na účinnou obranu, je právě Hombre. V přestřelce zabije Franka a druhého lupiče, zatímco Grimes bere Favorovu manželku jako rukojmí a odjíždí. Je jasné, že se vrátí s posilou a bude se opět snažit získat peníze. Ty si mezitím vzal Hombre, který je hodlá vrátit svým přátelům indiánům. Starý doktor Favor se pokusí zmocnit zbraně a vzít si ukradené peníze zpět, Hombre mu to ale překazí. Pak ho zanechá samotného uprostřed pouště… (TV Prima)

(více)

Recenze (240)

golfista 

všechny recenze uživatele

Paul Newman ve výborné roli polovičního indiána starajícího se pouze o svoje, aby se nakonec stejně svých zásad zřekl a pomohl. Vždycky se mi vybaví scéna z kamenolomu za příšerného vedra. Dodnes to slyším - Hej Ombréé. Přistihl jsem se jak se suchými rty pobízím tu příšernou ženskou, aby popošla alespoň o jeden krok :-) ()

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Ze začátku to vypadá na lehce moralizující kus s dialogy ostrými jako břitva. Není se co divit, když za slovními ekvilibristikami stojí Elmore Leonard a přes roztomilé frázování si nás získává sám Newman. Hombre pak svádí i na studijní materiál pro Tarantina, to když se Newman změní z polovičního introverta a čtvrtinového autisty na uhrančivého ostrostřelce a značně naruší do té doby genderově vyrovnanou dialogovou rovinu. Jenže postupem času místo koltů promlouvají čím dál tím více, na rok ´67 otravně archetypální, postavy nadhazující už předem zodpovězené morální otázky. Místo opojných záběrů širokoúhlé kamery tak spíše trpíme výplňovými konverzacemi, které se ukážou jako leitmotiv filmu. To místní hodnocení neberete zas tak vážně, na IMDB jsou soudnější. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dobrý western, trochu povrchní v psychologické rovině, ale dobrý, wtz. Co jej v mých očích krutě degradovalo, čím mé uši trpěly nejvíce, byl český dabing, před nímž se i slovo „otřesný“ bázlivě schovává za kaktusy. Dabéři snad ani neviděli film, který svými ospalými hlasy zcela umrtvili. Takhle prznit kvalitní filmy, takhle zesměšňovat Paula Newmana – hanba ČT, hanba ti! 65% Zajímavé komentáře: Radek99, InJo ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nenechte se odradit začátkem filmu, stálo ho to sice jednu hvězdičku,ale za to celý průběh filmu je jen další ukazka Newmanova hereckého mistrovství.Já ten film ani nepochopil jako nenávist k bělochům,ale k povaze bělochů. "On by jí měl zachránit je přece její manžel,ale neudělá to" . Dejte mě kudlu,to jediná co po Vás chci!" "Ne Vy toho chcete po mě mnohem víc" ! Jjasná ukázka !!Tak na konec filmu se nazapomene!! Jeden je nakonec frajer a druzí zůstavají pokrytci.Film co je zcela nad rámec westernu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Výborný pomalu plynoucí americký klasický western, svou základní dějovou kostrou přímý předchůdce geniálního Malého Velkého Muže - hlavní hrdina unesený bílým rodičům a vychováván mezi indiány, rozkročen mezi oběma světy, žijící a nepatřící tak vlastně nikam... Hombre - svou predestinací obdoba Jarmuschova indiána Nobodyho, i on je vlastně nikým, pozorovatel, poutník, věčný cizinec... Celý ten symbolický příběh je vlastně variací na věčně se vracející archetypální schéma - muž, vyděděnec, dějovými zvraty přinucen jíti proti svým zásadám a ideám, naslouchající etické normě pocházející z nepřátelského světa (zde křesťanská zásada pomoci bližnímu v nouzi), uposlechne hlas lidskosti uvnitř sebe a zaplatí za to vysokou cenu... Celý svět tohohle westernu je prohnilý, v zásadě všechny mužské (vůdčí) postavy jsou morálně narušené a nesou si stigma desperátů... Pozoruhodný je psychologický vývoj hlavního hrdiny (svou katastrofou odrážející dobu svého vzniku). Oproti tomu ženské hrdinky jsou příznakově neutrální (až na manželku správce a osudové křesťansky založené spolucestující). Newman je pozoruhodně herecky ukázněný a jeho kamenná tvář je emblémem celého filmu. Skutečné převratné změny se dějí někde hluboko uvnitř něho... Rittův Hombre patří do řady westernů konce 60. a také 70. let, kdy se konečně začal bořit mýtus schematizovaného divokého západu s černobílými hrdiny a adorací bílého morálně neotřesitelného osadníka a bílá Amerika začala reflektovat svou minulost v nepřiklášleném světle - jako genocidu Indiánů... ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Paul Newman je asi největší chlapák ze všech herců. A tady je tak drsnej a apatickej ke všem bělochům, že ho musíte žrát. Mnohem přemýšlivější a konverzačnější western, než jsem čekal. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Klasický western v kombinaci s psychologickým dramatem? Divoce znějící kombinace je sice zručně natočeným, ale při relativně vyšší stopáži i trochu utahaným příběhem drsného hrdiny, který se připletl tam, kam vůbec nechtěl a teď se jen snaží vyřešit nepříjemnou situaci. Jenže jakkoli dodává minimální hudební podkres snímku na syrovosti a atmosféře a Newman si tichého kovboje užívá do posledního pohledu, nestačí to. Dějová linka je vystavěná trochu nešťastně a na rozdíl od jiných slavnějších žánrových souputníků nevidím důvod, proč se na tuhle cestu vykoupení vydat znovu. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„To by som chcel mať na hrobe napísané aj ja.“ – „A čo tam asi budete mať, pane?“ – „Najskôr ´zastrelený ´.“ – „Máte veľa nepriateľov?“ – „Stačí jeden.“ Mám rád Paula Newmana. Nikdy sa neprispôsoboval, to kinematografia sa prispôsobovala jemu. Ale HOMBRE mu príliš nevyšiel. Uvažujem dokonca, či som videl rovnaký film, pretože Steven Jay Schneider tento miestami dosť fádny western zaradil do svojej (inak výbornej) publikácie „1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete“. Režisér Martin Ritt (ktorý s Paulom nakrútil niekoľko filmov, napr. HUD či DLHÉ, HORÚCE LETO) dobre vie, že jeho najväčším kladom je elektrizujúci, mužne mlčanlivý Newman a tak nás jeho prenikavé oči hypnotizujú od prvej sekundy, čo sa zapne kamera. Napriek tomu je dlhovlasý indiánsky úvod rozpačitý, prízemná pasáž s rasistickými kovbojmi to nevylepší a tak snímka, nakrútená podľa knihy Elmorea Leonarda, dostáva spád až keď Newman navštívi dom, ktorý zdedil. Ale práve tu sa ukazuje bezmocnosť scenáristov: najskôr pracujú na psychológii jednotlivých postáv a vzťahoch medzi nimi, aby to s nimi následne vzdali (načo sa mladá kráska v posteli ponosuje na svoj ťažký život, keď to v nasledujúcom deji nemá pointu?). Po psychologickej (a vtipnými dialógmi zapratanej - viď. „výmena pasažierov“) prvej polovičke je v druhej dostavník prepadnutými a začína sa strieľať. Snímka osciluje medzi klasickým prásk-prásk westernom a realistickou drámou, ale nakoniec naplno neuspokojí nikoho. Akonáhle Newman niečo povie/urobí, dal by som 80%, ale jednak to nepovie/nespraví často a jednak - keď som si predstavil, čo by HOMBRE bol bez neho, asi by som išiel na 40% (kvôli čudnému scenáru - postava, evidentne opovrhujúca ľudstvom, má etický problém odbachnúť zavšiveného hajzla od chrbta). ()

movie 

všechny recenze uživatele

Výborný antiwestern podle Elmora Leonarda. Tohle se musí vidět už jen pro ty parádně rozepsané charaktery. V poslední době sem viděl pár filmů s mladým Paulen Newmanem a musím uznat, že v 60. a 70. letech měl parádní čich na skvělé role a filmy! ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Hombre, hombre. Postupně pomalu ubíhající tempo si mě dostalo. Paul Newman sice jako poloviční indoš nevypadá, ani když ho natřou tunou hnědýho prášku, ale proč ne. Na tomhle filmu se mi nejvíc líbí ta cesta dostavníkem. Na první pohled nevýznamná epizodka v životě všech jejích účastníků, ale později si člověk uvědomí, jak jim všem změnila životy. Přestože mi přišlo, že se Paul občas až příliš okatě staví do klasických pistolnických póz (jedna noha pokrčená, ruce zaháknuté za vestu a puška přehozená ledabyle přes ruku ukazující hlavní dolů atp), zbytku nemám co vytknout. Je zvláštní, že jak se vyvíjel film, vyvíjely se i přístupy k indiánům. Od postaviček útočících na hrdinné bělouše a zlodějů, přes opilce a zkrachovalé postavy vlastní vinnou, když se nedokázaly přizpůsobit novým podmínkám, až na vykořisťované vražděné obyvatelstvo a později dokonce na obdivuhodné a úžasné lidské bytosti plné krásy a žijící v harmonii s přírodou. Co se týká děje, nelíbil se mi konec. Russell nebyl člověkem, který by si zlomil třeba jen nehet, kvůli někomu z ostatních lidí z dostavníku. A pak náhle dá všanc život kvůli ženě, která jím opovrhuje a hnusí se jí. Je v tom možná kouska donquijotství, ale mě to k němu prostě nesedělo. Zato Favor byl krásným příkladem zápaďáckého podnikatele a vůbec bílého plemene až dokonce. Egocentrik, egoista, sebevědomý až na půdu a bez kouska cti v těle (tedy té skutečné cti, která by měla dělat muže mužem. Tu čest měl v sobě dokonce i milý pan Grimes.) A ještě něco: Kde máš hvězdu, šerife? ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Krásný western co se týče pojetí, ovšem ostrý svým vyzněním. Akčních scén není mnoho, ale dialogy a pomalu plynoucí příběh vše vynahrazují. Zvláštní je, že na celém filmu se mi nejvíce líbila ona cesta s kočárem, které snímku udala ten správný směr. Hrdinové zde nejsou zcela jednoznační, jak jsme zvyklí. Nikdo není vyložený "klaďas", ale každý se rve za sebe. Paul Newman, spíše samotář, který bojoval proto, že šlo především jemu o kejhák a na ostatních mu téměř nezáleželo, se své role ujal výtečně, ostatně tak jak jsme u něj zvyklí. Společně s Hudem nejlepší snímek Martina Ritta. Lepší čtyři hvězdičky...... ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nechte ty Apače a běžte k holiči." John Russel mě naučil, abych nestrkal nos do problémů bílých. Já však nejsem žádný rasista a tak mě úplně stejně nezajímají problémy černých, hnědých, žlutých ani těch zelených s anténkama. Ale zkuste mi sebrat lístek na dostavník jako pan Grimes a já vám ukážu ... jak se píše stížnost. Na mě si nikdo nepřijde. Jsem totiž učebnicový pokrytec, stejně jako všichni neindiáni v tomto snímku. Ale chci být lepší. Být klidný jako Hombre, trefně komentovat dění kolem sebe a v indiánských restitucích vrátit Ameriku indiánům. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Netypický psychologicko-realistický western, který je v podstatě kritikou falešné morálky a zejména stavu (a to i dnešní) xenofobní společnosti. Jeho morální apel a působivost je stejně sugestivní jako pod kůži se zarývající atmosféra pekelné výhně divokého západu. Onen (a)morální (anti)hrdina je nádhernou ukázkou síly lidského cynismu a nezájmu. Přesto všechno v podání Paula Newmana, si ho nelze nezamilovat. Žádná z postav tam není nějak šablonovitá a účelová. Vše působí přirozeně a konzistentně. Ani by nevadilo, kdyby byl film o několik desítek minut delší. Postava Johna Russela si nezasloužila jenom 111 minut. Každopádně se jedná o jeden nejkvalitnějších amerických westernů. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Newman je natolik předurčen k rolím klaďasů, že vždy, když jen trochu vybočí, to vypadá minimálně pozoruhodně. Tenhle western mu sluší, přestože by byl rád mnohem chytřejší, než ve skutečnosti je. To ale nevadí, v jednoduchosti je někdy síla. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Paul Newman s indiánským hárem vypadá líp než Paul Newman bez indiánského hára! Jestli to ale nebude tím, že mám ráda indiánská hára. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z obrovského množství westernů americké produkce se Hombre vyděluje jednak výkonem Paula Newmanna v hlavní roli, ale především psychologickým vykreslením postav a komorním prostředím malé skupinky osob v dostavníku, kde se odehrává většina děje. Film se nevyhnul některým žánrovým klišé, především v závěru, kde Hombre popře své dosavadní chování a hodnotový žebříček a zcela vědomě obětuje svůj život ve prospěch něčeho, co v jeho očích nemá význam. Jistě je to ušlechtilé a přesně ve stylu romantizujících představ o divokém západu, ale je to v rozporu s vývojem celé postavy. Pomalé tempo, slušná kamera a hudební doprovod. Celkový dojem: 70 %. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Poněkud rozvleklejší začátek, ale od čekání na dostavník a následné cesty v něm se snímek začíná solidně rozjíždět. A divák si postupně utváří vztah k hlavnímu hrdinovi, který se ani zdaleka nebije za práva ostatních (jak by se dalo od „klaďase“ očekávat), přesto ho začne člověk chápat a fandit mu, a to i v dalších fázích filmu (v závěru jsou to už naprosté sympatie a porozumění). Navíc je Hombre výborným příkladem toho, jak se z klasického westernu o přepadení dostavníku může stát více než obstojná kritika lidského pokrytectví. Kvůli již zmiňovanému slabšímu začátku to budou slušné 4*. „Mou ženu jeho přítomnost zneklidňuje.“ – „A co jí na něm vadí?“ – „Vy ho znáte líp než já. Svěřím to do vašich rukou.“ – „A svoje si umyjete.“ ()

Reklama

Reklama