poster

Hombre

  • USA

    Hombre

  • Československo

    Hombre

Western / Drama

USA, 1967, 111 min

Režie:

Martin Ritt

Předloha:

Elmore Leonard (kniha)

Kamera:

James Wong Howe

Hudba:

David Rose

Střih:

Frank Bracht

Masky:

Ben Nye

Kostýmy:

Donfeld
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    ***

    Klasický western v kombinaci s psychologickým dramatem? Divoce znějící kombinace je sice zručně natočeným, ale při relativně vyšší stopáži i trochu utahaným příběhem drsného hrdiny, který se připletl tam, kam vůbec nechtěl a teď se jen snaží vyřešit nepříjemnou situaci. Jenže jakkoli dodává minimální hudební podkres snímku na syrovosti a atmosféře a Newman si tichého kovboje užívá do posledního pohledu, nestačí to. Dějová linka je vystavěná trochu nešťastně a na rozdíl od jiných slavnějších žánrových souputníků nevidím důvod, proč se na tuhle cestu vykoupení vydat znovu.(20.6.2006)

  • classic
    *****

    BELOCH JOHN RUSSEL, JE DOKONALÝ FLEGMOŠ ! Zvykol si na takýto životný štandard, týkajúci sa jeho POVAHY, pretože bol vychovávaný Indiánmi, a tak sa dá povedať, že s pôvodnými obyvateľmi Nového sveta vo veľkom sympatizuje. Bohužiaľ sa blíži jedna situácia, keď bude musieť „zahodiť všetky predsudky” a na istý čas zakúsiť, čo je to “civilizácia” , pretože dostáva správu o smrti svojho otca, ktorý vlastnil penzión, čiže On by mal prevziať štafetu po ňom. Prichádza sa sem pozrieť, o čo sa jedná, kto tu je, ... ? Na myšlienku, že by sa mal venovať tomuto biznisu, mu zrovna dva krát nevonia. Najradšej by to predal... Vracia sa späť. Onedlho bude cestovať dostavníkom, s rôznou sortou ľudí, na ktorých sa chystajú lupiči, lebo vedia, že sa tu prevážajú nakradnuté peniaze z indiánskej rezervácie. A práve téma dostavníka mi automaticky iniciovala predobraz legendárneho westernu Johna Forda - PREPADNUTIE, z roku 1939. Cestovať nehostinnou krajinou sa podujmú 3 ženy, medzi ktorými je i manželka Alexandra Favora, ktorý ukradol peniaze Apačom. Ona bude čoskoro rukojemníčkou skorumpovaných banditov. Samozrejme, nie sú samé, taktiež je tu niekoľko chlapíkov, aj spomínaný Favor, či Billy Lee, alebo „šofér” Mendez, extrémne flegmatický HOMBRE ( alias John Russel ) a pretvárka Grimes, ktorý má nekalé úmysly. A o napätie, nie je núdze ! K snímku. Obdivujem v prvom rade kameramana Jamesa Wong Howea, ktorý má v tomto prípade fascinujúcu prácu profesie, ktorej nadmieru rozumie, keď k tomu pridám herca v hlavnej úlohe, Paula Newmana a režiséra, Martina Ritta, pričom všetci traja sa dobre poznajú, mám aktuálne pred očami 50 rokov starý film, ktorý práve nikdy nezakúsil prach pochybnosti. Rok 1967, je tak bohatý na všelijaké žánre filmov, že Hombre sa môže hrdo prihlásiť : „Patrím medzi nich” ... Pravda je taká, že za to vďačím predstaviteľovi Johna Russela, že sa stále jedná o nadštandardný filmový zážitok, aký treba vidieť vo vysokom rozlíšení, lebo takáto možnosť, je momentálne k dispozícii, a ja som toho aj patrične, klasicky využil, veď ako inak ?(14.5.2017)

  • JitkaCardova
    ****

    Morální bajka o lidskosti (jak se chová člověk, hombre, obklopen lidskými hyenami všeho druhu) v přitažlivém kabátě, stručná, přehledná, nekompromisní, úsečná, výstižná. Není to plnokrevný western, jen jeden mikropříběh, epizodka z té doby, místo nedělního kázání, a pěkně natočený film. Některé detaily a momenty v zápletce (zvláště to skomírání nebožačky přivázané pár hodin na slunci a její poničená fazónka mě zvedaly ze židle) jsou přitažené za vlasy, ale tak už to zkrátka u bajek, podobenství a kázání zhusta bývá a dá se na to přistoupit.(11.9.2015)

  • Sarkastic
    ****

    Poněkud rozvleklejší začátek, ale od čekání na dostavník a následné cesty v něm se snímek začíná solidně rozjíždět. A divák si postupně utváří vztah k hlavnímu hrdinovi, který se ani zdaleka nebije za práva ostatních (jak by se dalo od „klaďase“ očekávat), přesto ho začne člověk chápat a fandit mu, a to i v dalších fázích filmu (v závěru jsou to už naprosté sympatie a porozumění). Navíc je Hombre výborným příkladem toho, jak se z klasického westernu o přepadení dostavníku může stát více než obstojná kritika lidského pokrytectví. Kvůli již zmiňovanému slabšímu začátku to budou slušné 4*. „Mou ženu jeho přítomnost zneklidňuje.“ – „A co jí na něm vadí?“ – „Vy ho znáte líp než já. Svěřím to do vašich rukou.“ – „A svoje si umyjete.“(3.9.2013)

  • Othello
    ****

    Zvláštní syrový a netypicky drsný western. Pomalé tempo a neskutečná změť nesympatických postav v Čele S Paulem Newmanem, jehož nejčastějšími frázemi jsou všechno možné ekvivalenty ke sousloví "je mi to jedno" a který by klidně nechal usušit k smrti na slunci nevinnou ( i když je to diskutabilní) dámu, nás táhnou dějem a je jen na divákovi, jestli to všechno dohromady skousne. Já vydržel. A nelitoval.(29.7.2006)

  • Paul Newman

  • - Bezohľadného Cicera Grimesa si zahral výrazný Richard Boone. Keď sa autor predlohy Elmore Leonard dozvedel, že Boone bude obsadený, bol presvedčený o tom, že dostane práve postavu Johna Russella. Tú však stelesnil Paul Newman. (classic)

  • - Natáčení kolidovalo s termínem předávání Cen Akademie. Martin Balsam (představitel Mendeze) byl tehdy zrovna nominován na Oskara pro “nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za A Thousand Clowns (1965), ale neměl povolení natáčení opustit. Potají zmizel, aby se mohl ceremonie zúčastnit. Oscara získal. (džanik)

  • - Autorem fotografie ze závěrečných titulků - pochází z roku 1886 - je Camillus Fly, slavný fotograf z legendárního arizonského města Tombstone. Bílý chlapec na ní je Jimmy (Santiago) McKinn, kterého v roce 1885 chytili Apači. Podobně jako Newman ve filmu se i McKinn zcela přizpůsobil životu v kmeni - “zachráněn“ byl proti své vůli během Geronimovy kapitulace v roce 1886. (džanik)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace