poster

Hombre

  • USA

    Hombre

  • Československo

    Hombre

Western / Drama

USA, 1967, 111 min

Režie:

Martin Ritt

Předloha:

Elmore Leonard (kniha)

Kamera:

James Wong Howe

Hudba:

David Rose

Střih:

Frank Bracht

Masky:

Ben Nye

Kostýmy:

Donfeld
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • golfista
    *****

    Paul Newman ve výborné roli polovičního indiána starajícího se pouze o svoje, aby se nakonec stejně svých zásad zřekl a pomohl. Vždycky se mi vybaví scéna z kamenolomu za příšerného vedra. Dodnes to slyším - Hej Ombréé. Přistihl jsem se jak se suchými rty pobízím tu příšernou ženskou, aby popošla alespoň o jeden krok :-)(15.2.2003)

  • Mirokukii
    ****

    Výborný psychologický western. Kdy se skupinka okradených cestujících musí svěřit do rukou poloindiána, tedy člověka, kterým opovrhují a který o to navíc ani nestojí. Antihrdina-Paul Newman. Co se tváří v podstatě pořád stejně, ale i díky svému charisma si s touhle tichou rolí velice dobře poradí. Spousta napětí, převyšuje pomalé tempo vyprávění.(7.2.2013)

  • InJo
    *****

    Western, který není (prvoplánově) strhující, nemá závratný spád a dějových zvratů je v něm minimum, zrovna tak jako akčních scén. Naopak, je pomalý a mírně zdlouhavý. Ale obsahuje tolik (psychologicky) vypjatých scén jako málokterý western. Paul Newman tu hraje napovrch nesympatickou roli muže vychovaného indiány, který nemá rád bělochy a neví, proč by jim měl pomáhat. Divák se s ním tudíž ztotožňuje zpočátku trochu těžce, ale i tak Paul zvládá svou roli skvěle a vnímavý divák jeho chování chápe bez větších problémů (a fandí mu, protože je strašně cool). ___ Film plný napětí, slizkých, podlých, zákeřných, slabošských a pokryteckých postav a věčně zpocených obličejů, jenž je především o tom, jestli má smysl pomáhat druhým, nebo je lepší se starat jen sám o sebe. Chytrá a velmi atmosférická záležitost. 90 %(20.2.2003)

  • classic
    *****

    BELOCH JOHN RUSSEL, JE DOKONALÝ FLEGMOŠ ! Zvykol si na takýto životný štandard, týkajúci sa jeho POVAHY, pretože bol vychovávaný Indiánmi, a tak sa dá povedať, že s pôvodnými obyvateľmi Nového sveta vo veľkom sympatizuje. Bohužiaľ sa blíži jedna situácia, keď bude musieť „zahodiť všetky predsudky” a na istý čas zakúsiť, čo je to “civilizácia” , pretože dostáva správu o smrti svojho otca, ktorý vlastnil penzión, čiže On by mal prevziať štafetu po ňom. Prichádza sa sem pozrieť, o čo sa jedná, kto tu je, ... ? Na myšlienku, že by sa mal venovať tomuto biznisu, mu zrovna dva krát nevonia. Najradšej by to predal... Vracia sa späť. Onedlho bude cestovať dostavníkom, s rôznou sortou ľudí, na ktorých sa chystajú lupiči, lebo vedia, že sa tu prevážajú nakradnuté peniaze z indiánskej rezervácie. A práve téma dostavníka mi automaticky iniciovala predobraz legendárneho westernu Johna Forda - PREPADNUTIE, z roku 1939. Cestovať nehostinnou krajinou sa podujmú 3 ženy, medzi ktorými je i manželka Alexandra Favora, ktorý ukradol peniaze Apačom. Ona bude čoskoro rukojemníčkou skorumpovaných banditov. Samozrejme, nie sú samé, taktiež je tu niekoľko chlapíkov, aj spomínaný Favor, či Billy Lee, alebo „šofér” Mendez, extrémne flegmatický HOMBRE ( alias John Russel ) a pretvárka Grimes, ktorý má nekalé úmysly. A o napätie, nie je núdze ! K snímku. Obdivujem v prvom rade kameramana Jamesa Wong Howea, ktorý má v tomto prípade fascinujúcu prácu profesie, ktorej nadmieru rozumie, keď k tomu pridám herca v hlavnej úlohe, Paula Newmana a režiséra, Martina Ritta, pričom všetci traja sa dobre poznajú, mám aktuálne pred očami 50 rokov starý film, ktorý práve nikdy nezakúsil prach pochybnosti. Rok 1967, je tak bohatý na všelijaké žánre filmov, že Hombre sa môže hrdo prihlásiť : „Patrím medzi nich” ... Pravda je taká, že za to vďačím predstaviteľovi Johna Russela, že sa stále jedná o nadštandardný filmový zážitok, aký treba vidieť vo vysokom rozlíšení, lebo takáto možnosť, je momentálne k dispozícii, a ja som toho aj patrične, klasicky využil, veď ako inak ?(14.5.2017)

  • Radek99
    ****

    Výborný pomalu plynoucí americký klasický western, svou základní dějovou kostrou přímý předchůdce geniálního Malého Velkého Muže - hlavní hrdina unesený bílým rodičům a vychováván mezi indiány, rozkročen mezi oběma světy, žijící a nepatřící tak vlastně nikam... Hombre - svou predestinací obdoba Jarmuschova indiána Nobodyho, i on je vlastně nikým, pozorovatel, poutník, věčný cizinec... Celý ten symbolický příběh je vlastně variací na věčně se vracející archetypální schéma - muž, vyděděnec, dějovými zvraty přinucen jíti proti svým zásadám a ideám, naslouchající etické normě pocházející z nepřátelského světa (zde křesťanská zásada pomoci bližnímu v nouzi), uposlechne hlas lidskosti uvnitř sebe a zaplatí za to vysokou cenu... Celý svět tohohle westernu je prohnilý, v zásadě všechny mužské (vůdčí) postavy jsou morálně narušené a nesou si stigma desperátů... Pozoruhodný je psychologický vývoj hlavního hrdiny (svou katastrofou odrážející dobu svého vzniku). Oproti tomu ženské hrdinky jsou příznakově neutrální (až na manželku správce a osudové křesťansky založené spolucestující). Newman je pozoruhodně herecky ukázněný a jeho kamenná tvář je emblémem celého filmu. Skutečné převratné změny se dějí někde hluboko uvnitř něho... Rittův Hombre patří do řady westernů konce 60. a také 70. let, kdy se konečně začal bořit mýtus schematizovaného divokého západu s černobílými hrdiny a adorací bílého morálně neotřesitelného osadníka a bílá Amerika začala reflektovat svou minulost v nepřiklášleném světle - jako genocidu Indiánů...(28.10.2007)

  • Paul Newman

  • - Natáčení kolidovalo s termínem předávání Cen Akademie. Martin Balsam (představitel Mendeze) byl tehdy zrovna nominován na Oskara pro “nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za A Thousand Clowns (1965), ale neměl povolení natáčení opustit. Potají zmizel, aby se mohl ceremonie zúčastnit. Oscara získal. (džanik)

  • - Bezohľadného Cicera Grimesa si zahral výrazný Richard Boone. Keď sa autor predlohy Elmore Leonard dozvedel, že Boone bude obsadený, bol presvedčený o tom, že dostane práve postavu Johna Russella. Tú však stelesnil Paul Newman. (classic)

  • - Autorem fotografie ze závěrečných titulků - pochází z roku 1886 - je Camillus Fly, slavný fotograf z legendárního arizonského města Tombstone. Bílý chlapec na ní je Jimmy (Santiago) McKinn, kterého v roce 1885 chytili Apači. Podobně jako Newman ve filmu se i McKinn zcela přizpůsobil životu v kmeni - “zachráněn“ byl proti své vůli během Geronimovy kapitulace v roce 1886. (džanik)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace