Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nechvalně známý bandita se přiznává ke znásilnění a vraždě a zdá se, že spravedlnosti bude dán rychlý průchod. Ale moment: hlásí se svědkové zločinu a každý z nich nabízí odlišnou verzi událostí. Vidí divák pravdu nebo lež? Rok po filmu Hud se jeho hvězda Paul Newman a režisér Martin Ritt znovu sešli, aby přenesli japonskou klasiku Rašomon na Divoký Západ a vytvořili “řízné a provokativní drama, na hony vzdálené běžnému filmovému průměru.” (A. H. Weiler, The New York Times). Paul Newman sahá hluboko do studnice svého talentu a představuje bezostyšného desperáta, stojícího ve středu protichůdných událostí. Oporami v tomto příběhu o hledání pravdy, a lidskosti i nelidskosti v pozadí, jsou mu mimořádné vedlejší výkony Laurence Harveyho, Claire Bloom, Edwarda G. Robinsona a Williama Shatnera. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (26)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

*** No páni drazí, klobouky dolů. Podobenství jako Hemingwayův Stařec a moře, kdyby ho napsal Dürrenmatt. Fraškovité divadlo na divadle, jako od Shakespearea Toma Stopparda. Deadman, kdyby William Blake měl sžíravý ostrovtip Josepha Hellera. Skrz naskrz prosáklé romány Thomase Hardyho z pera Jaroslava Haška. Etc. *** Paul Newman mě čerstvě po Paris Blues nanovo rozsekal, a to jsem si myslela, že už jsem viděla všechno, co dokáže. Jak se tu variabilně šklebí, jak intonuje, válí mexikánskou angličtinou, ohrnuje pysky, a jak smyslně vede koně proti té vyděšené holubičce, hravé šelmičce, prohnané lasičce, jako by tančili paso doble. *** Geniální kamera. Fyzično, prašno, hmatatelné dobývání scény, surová, tělesná realita, se kterou se v řeči a skrze lidské slabosti, ješitnosti a malichernosti provádějí nejrůznější čachry. Když ale například mrtvý muž líčí svou sebevraždu, a vy později zjistíte, že to není zahanbená konfese, ale hrdé překrývání mnohem ubožejší varianty, zamrazí. *** Od v nejjemnějším žertu vycizelovaných náznaků, že se manipuluje s vyprávěním, s narůstajícím počtem vypravěčů se příběh převléká přes hořkou ironii a výsměšný sarkasmus až do sžíravé burlesky, a na samém konci moralitka jako třešnička na dortu. *** Na výsost. *** A také hudba! *** Myslím, že dnes jsem objevila nejpřehlíženější majstrštyk století. ***A mimochodem, když se sami sebe zeptáte, kde se tam vzalo to dítě, dojde vám, že tahle story má přinejmenším ještě pátého vypravěče. Kněz má také svoji verzi příběhu. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ano, zabil som toho muža, ale nezavraždil! To je rozdiel..." Ďalšia skvelá spolupráca Newmana a Ritta. Nechápem ,ale film mi pripadá mimoriadne vyspelý na svoju dobu vzniku a tu na csfd je výrazne podhodnotený i vzhľadom na malý počet hodnotiacich. Je tu zaujímavý príbeh a mix súdnej drámy a westernu, v ktorom sa prelínajú, dopĺňajú a navzájom vyvracajú až 4 rôzne verzie vraždy a znásilnenia, ktoré má vraj na svedomí známy mexický bandita Carassco. Toho úplne bravúrne zahral P. Newman. Jeho nedokonalú angličtinu miešanú s mexickým slovníkom si vychutnáte iba v pôvodnom znení. Film je majstrovsky zrežírovaný, každá verzia príbehu je zaujímavá a je veľká škoda, že sa tu Newman neobjavuje častejšie. Škoda trochu unáhleného záveru, rád by som videl Newmana s nejakým posledným slovom, prípadne vynesenie rozsudku. Chýbalo mi to tam, inak by som možno dal i plný počet. Film 80%. Newman 100%. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Jeden incident, jedna vražda, jeden soud, několik svědeckých výpovědí, jedna pravda. Vynikající westernový příběh, který se odehrává pouze na několika málo lokacích, což dodává na komorní atmosféře a poutavosti, které napomáhá také bezchybný herecký výkon Paula Newmana. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Paul Newman jako černovlasý bídák je stejně dobrý jako blonďatý klaďas. Ne, nepřehrává, jeho postava je zahraná přesně tak, jak být měla. Celkově se jedná o nedoceněný a přehlížený film se základní ideou, že každá událost má tolik příběhů, kolik vypravěčů. Možná někteří lžou, a možná to jen vidí jinak. Pídit se však po pravdě je vcelku bláhová snaha. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ja si myslím, že remaky klasických originálov nevznikajú kvôli tomu, aby sme ich neustále porovnávali a hádali sa, ktorý je lepší a rozčulovali sa nad zmyslom dvakrát videného. Remake Rashomona Zneuctenie rátal s tým, že divák pôvodný film nevidel a Ritt mu chcel tento zaujímavý príbeh o hľadaní pravdy ponúknuť. Ďalším dôvodom vzniku prerábok je pridávanie nových myšlienok a motívov, ktoré sú špecifické iba pre daný kraj, v ktorom sa staronový príbeh odohráva. Preto má Zneuctenie svoje opodstatnenie, i keď stále pre mnohých milovníkov originálu pochybné. V tomto prípade nám tu pribúdajú kresťanské hodnoty a westernový záver (ten v rozprávaní), ktorý ukazuje postavy v trocha odlišnom svetle ako originál a je jedným z filmov, ktoré demytizujú klasických hrdinov žánru a nakoniec všetky postavy príbehu. Nedáva im však ani čisto negatívnu rolu. Ritt dokázal, že Kurosawov príbeh je maximálne univerzálny a tak ospravedlňuje vznik svojej verzie. Významný posun vidím vo výprave oboch diel. Zatiaľ čo Rashomon sa odohráva celý v lese, čiže v uzavretom prostredí a svetlo preniká iba pomocou slnečných lúčov v podobe šípov, Zneuctenie má svoju divadelnú uzavretú scénu iba na mieste činu, vzhľadom na žáner sa ocitáme často v otvorenej šírej westernovej krajine. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Velmi nevšední western, který zaujme především svým retrospektivním vyprávěním odehrávajícím se ve třech etapách. Paul Newman se svým mexickým přízvukem je jednoduše fantastický a fakt, že nebyl nominován na žádnou cenu mě dosti zaráží. Rittův charakteristický rukopis, který nadevše zbožňuji, je i zde patrný a má velkou zásluhu na poutavosti tohoto díla. Co se týče příběhu, tak jednoznačně souhlasím s Kimonem. Jakmile film skončil, ihned jsem si uvědomil, že je marné, přemýšlet na osudem všech postav, protože účel filmu byl poněkud jiný. Účelem bylo uvědomit, si, že člověk může věřit jedině sobě a nikomu jinému. Ritt s Newmanem měli hodně společného a především to, že věděli jak chytře zaujmout diváka. Čest jejich významné kvalitní práci. 75% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Schovejte zbraně! Možná to tak nevypadá, ale jste u soudu. Spravedlnost nepotřebuje budovu a jiné vybavení.“ *** Jsem konsternován! Ještě jsem snad žádného herce z éry černobílého Hollywoodu neviděl ztvárnit postavu tak fascinujícím způsobem, jako Paula Newmana v Zneuctění. Ten svoji kreaci v roli divokého bandity doprovází s obrovskou živočíšností naprosto neotřelým hlasovým projevem (ten přízvuk, ta intonace!) i expresivními výrazy v obličeji až na hraně tragikomedie (ty divoké pohledy, ty grimasy!) a zároveň s přesnou psychologii postavy (např. během soudu u řetěze). Za mě se jedná zatím o nejzajímavější Newmanův výkon, jaký jsem viděl, a který možná překonává i slavného Hazardního hráče (1961). * * * * * Neprávem podceňované soudní drama zasazené do jednoho divokého mexického údolí se může pýšit rovněž úžasně realistickou kamerou a ojedinělým způsobem vyprávění příběhu v několika vrstvách a verzích současně. Silně umělecký snímek se dost vymyká tradiční hollywoodské produkci a pojímá původně japonský námět zcela ve vlastním stylu, jenž ve svém bohatém repertoáru proměn nachází zalíbení v brilantně vykřeslené psychologii stejně jako jindy v dlouhých akčních scénách. Martin Ritt se nebojí upustit na výrazné ploše i od přítomnosti hlavní postavy a s pravidelným přesouváním dění mimo centra do opuštěné želeničné stanice (atmosféricky silně umocněné věčným deštěm) tak nabalit na ústřední příběh další rozměr s hlubokou úvahou nad spravedlností a lidským konáním. Byť samotná stylizace možná bude pro nejednoho současného diváka dneska již náročná a odrazující, vyřčené myšlenky o tom, že „často říkáme lidem to, co chtějí slyšet a pak čekáme, že shora přijde svěcená voda a všechno smyje“ jsou při tom nesmírně nadčasové. Western, který mě nadchl natolik, až jsem během jeho sledování zapomněl, o jakýže to žánr tady vlastně mělo kráčet... 90% ()

classic 

všechny recenze uživatele

K snímku som sa dostal obyčajnou čírou náhodou, lebo som sledoval, na akých snímkoch MAKAL môj obľúbený, pôvodom čínsky kameraman, James Wong Howe, ktorého považujem za mimoriadneho odborníka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AKIRA KUROSAWA musel byť v HOLLYWOODE veľmi populárny, keď sa jeho filmy REMAKOVALI o dušu ! Prednedávnom vznikli Siedmi Statoční, čo je prerábka Siedmych Samurajov, a teraz pre zmenu ďalší, t. j. - RAŠÓMON, pre zaujímavosť, nakrútenie tohoto snímku bolo skôr, pričom remake prišiel neskôr. Paul Newman zastúpil Toširó Mifunea. Zmenilo sa aj pôsobisko, keď si Paul zahral mexického banditu JUANA CARRASCOA. Počkal si na manželský párik. Žienku domácu znásilnil, chlapa priviazal o strom, aby ho prinútil pozerať sa. Dýka sa objavila v jeho hrudi. Kto ho zabil ? Jestvujú 3 rôzne VERZIE, ako sa to stalo, pričom rysuje sa aj štvrtá, ktorá povie PRAVDU. Na začiatku som na EXTRA ufňukanej, zapadnutej vlakovej stanici, kam prichádza spoj, raz za uhorský rok, aby som počul rozprávania Reverenda s kamarátom, starým dedom, ktorí povedia TRETIEMU chlapíkovi Edovi Robinsonovi túto HISTORKU, z viacerých uhlov pohľadu. Brilantný a nápaditý snímok, ktorý nezaostáva za svojim obdivovaným originálom. Herecké obsadenie, je na JEDNOTKU. Laurence Harvey, aj Claire Bloom, sa obdivuhodne snažia. Známy Kirk zo seriálu STAR TREK, alias William Shatner, si zahral uhrančivého reverenda. Ja predovšetkým vyzdvihujem do nebies perfektnú kameru Jamesa + réžiu Martina Ritta, ktorý sa s Jimom dobre pozná ! Bravo všetkým !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Výborné. Mnou předpokládaný běžný western se kouzelným proutkem proměnil ve výborné psychologické drama neobvyklých rozměrů v černobílém provedení. Jeden mrtvý, jedna zapomenutá železniční stanice, tři čekající cestující a jimi analyzované výpovědi či vzpomínky pěti účastníků dramatu vás vtáhnou naprosto dokonale do neuvěřitelně zajímavého děje. Sledujete, vnímáte, domníváte se, aby jste v průběhu filmu opakovaně zjišťovali, že pravda je někde úplně jinde. A kde vlastně je pravda? Zná ji někdo? Jak se to vlastně všechno stalo? Tyto a mnoho jiných otázek si můžete položit, ale na konci zjistíte, že pravda je pouze a jen v každém z nás. Ten film ani tak není o tom, co se v něm děje a jak to skončí, ale je o nás. O svědomí každého z nás. Jsem obdivovatelem Paul Newmana jako herce i jako člověka. Mexického banditu v tomto dramatu zahrál v pravdě dokonale, naprosto odlišně a k nepoznání s jeho budoucími rolemi. Roli zahrál natolik profesionálně, že jsem měl zpočátku problém přesvědčit sám sebe, že toho "smradlavého mexikána" Juana Carrasco hraje skutečně Paul Newman. Film bude přínosem a skvělým zážitkem především těm, kdo chtějí od westernu poněkud více než pouhé střílení a romantiku Divokého západu. Tento příběh by se klidně mohl odehrát kdekoliv jinde, než v prostředí mezi kaktusy a divokými pistolníky. Kdo tedy chce shlédnout klasický western, nechť se poohlédne po jiném titulu. ()

aluna 

všechny recenze uživatele

Jeden zločin - vícero náhledů na něj, z nichž pravda bude, pokud vůbec, kdesi uprostřed, podtrhováno morální konfrontací na nádraží, kde i ten, který by měl odolávat pokušení, je jen člověk. Rozbor lidský povahy nepřináší sice nic netušenýho, ale dívá se na něj svižně. Zejména díky zatraceně charismatickýmu Newmanovi hlavně pro dámský pokolení, kterýmu navíc přináší užitečnej tip - že pokud, lidově řečeno, šáhnete chlapovi na koule, je váš - něco tak hloupě a jednoduše nízkýho bych sice od inteligentní populace, kterou ta mužská je, nečekala, ale je pravda, že už naše babičky zjistily, jak skvěle to někdy funguje. Škoda potom nás, hodných holek, kterým tato manipulace lidskými bytostmi připadá tak přízemní, že radši strávíme celej život se svobodně se rozhodujícím partnerem a potažmo holým zadkem, kterej si případně šatíme samy... ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Japonské prehrávanie vo filmoch Kurosawy nebývalo nikdy handicapom, zvýrazňuje sa tým emocionálne hľadisko a poetická zapamätateľnosť, ktorá stupňuje mrazivý dojem. Keď ale afektujú Američania s priemerným tvorcom a s prikrášlenou zápletkou fantastického Rašomóna, výsledok je mechanicky strohou komikou, kde logika si vzala 90 minútovú dovolenku. Newman nie je Mifune, síce od pohľadu rovnako hypnoticky cynický, avšak keď otvorí ústa snažiac sa obohatiť svoju postavu lámavým mexickým nárečím pripomenúc inú výstrednosť ázijského matadora, katastrofa. Aj pri práci s plynulým obrazom nestačí mať napozerané Akirovo remeslo, kde každý moment (dážď, podhľad lesov) má svoje jedinečné miestečko. Aj keby bolo toto nedajbože originálom, spôsob, akým prezentuje svoj štýl západného prerozprávaného príbehu mrhajúc skvelý námet, trestuhodne zlyháva na plnej čiare lacným amerikanizmom. A môže byť rád, že nemám ešte zlú náladu. I keď nemám k nej ďaleko, lebo aké nezmysly tu čítam o údajnej „nedocenenosti“, grciam. V tomto žánri sú nedocenené úplne iné filmy. ()

rastlinka 

všechny recenze uživatele

Úplne niečo iné než sme zvyknutí pri klasických westernoch. Nadštandardné výkony a príbeh, ktorý pobaví azda každého fandu takéhoto filmu. S atypickým výzorom aj rolou (ktorá mu mimochodom padla ako uliata!) by tam Newmana možno niektorá fanynka ani nespoznala:) Odporúčam. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Když někdo nakreslí znovu Snídani v trávě či Monu Lisu, těžko bude hledat ve světě umění ocenění a spíš než mistrem bude nazýván padělatelem. Ritt okopíroval od Kurosawy všechno - příběh i poetické vidění přírody, a udělal to profesionálně. Newman je mladším vydáním Calvery (i stylem řeči) a i Harvey a Bloom hrají skvěle své divadelní party v krásném exterieru. Jenže proč vyrábět kopie, když je tu originál... ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Samozrejme, najprv som videl japonský originál a preto porovnávanie bolo namieste. Práve herecky americké spracovanie trošku pokrivkávalo. Newman bol ako macho dokonca nepodarený, zato budúci kapitán hviezdnej lode James T. Kirk bol vcelku v pohode a Clair Bloomová rozkošná. Príbeh čerpá z prepracovaného scenára, ale akosi nevie osloviť po celých 100 minút. Americká verzia nie je horšia od tej japonskej, ale ani lepšia. Hodnotenie: 65% ()

arbitr 

všechny recenze uživatele

Japonský originál byl minimálně o hvězdu lepší. PN dělal co mohl, ale mexikána jsem mu stejně nevěřil. Spíše divadlo než film. ()

hanagi 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale čím dál tím víc mi to připadá spíše jako parodie na Kurosawův Rašomon než jako "řízné a provokativní drama", které mi slibovali. Je jen otázka nakolik je tahle sranda chtěná...Newman ale přehrává s takovým gustem, že to přeci nemůže myslet vážně. ()

JohnSmith 

všechny recenze uživatele

Paul Newman jako mexickej gangster mě vyloženě dostal. 4 verze příběhu, kdy každá odpovídá jinýmu žánru, jednou drama,pak klasický western, pak mystika a na konec komedie. Ale celkově to není nic moc. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Předesílám, že Rašomon jsem nikdy neviděl, takže nemám srovnání. Zneuctění je každopádně zajímavý film u kterého si umím představit nejrůznější hodnocení. Štvaly mě laciné kulisy, občas šílené přehrávání včetně k nepoznání změněného Newmana, chvílemi jsem se nudil. A přesto to mělo něco do sebe. Trojice lidí - podvodník, zlatokop a kněz si vypráví při čekání na vlak o zločinu. Bandita přepadl a svázal nóbl pána a znásilnil jeho ženu. Nóbl pán skončil s dýkou v hrudi, ale jak se to stalo? Jsou tu tři verze - bandity, ženy a ta kterou stihl před smrtí vypovědět manžel a nakonec ještě čtvrtá. Která je pravdivá? Nebo má každý svou "pravdu" tak jak ji vidí on sám? Líbilo se mi vyznění, že nikdo není hodný nebo zlý, ale každý žije jak umí a hanebný čin může být motivován větším dobrem a naopak. ()

Melandrix 

všechny recenze uživatele

Vynikající Paul Newman v roli mexického desperáta,ten přízvuk a ta míra nasazení je ohromující.Není to klasický western,na který jsme zvyklí, je to spíše drama.Nejvíc jsem si užil tu delší rvačku mezi Paulem Newmanem a Laurencem Harveym.Pobíhají tam po place jak vzteklí psi s touhou se zamordovat,padají do vody,strkají se,honí se... trvá to snad čtvrt hodiny :-) Zkušené oko si všimne,že je tahle mela dělaná na jeden záběr. Zajímalo by mne,napokolikáté to natočili.Nejdelší rvačka na jeden záběr, jakou jsem kdy viděl. ()

Reklama

Reklama