poster

S nasazením života (TV seriál)

  • Česko

    Kapitán Kloss

  • Polsko

    Stawka większa niż życie

Akční / Válečný

Polsko, 1968–1969, 16 h 59 min (Minutáž: 53–71 min)

Hrají:

Stanislaw Mikulski, Emil Karewicz, Barbara Drapińska, Lucyna Winnicka, Henryk Bąk, Edmund Fetting, Barbara Brylska, Janusz Bylczyński, Mieczyslaw Voit, Zdzisław Kuźniar, Jerzy Block, Wienczyslaw Glinski, Jerzy Trela, Jerzy Nowak, Beata Tyszkiewicz, Eugeniusz Kujawski, Jan Tesarz, Teresa Marczewska, Ignacy Gogolewski, Mariusz Dmochowski, Bronisław Pawlik, Iga Cembrzyńska, Ewa Wiśniewska, Edward Linde-Lubaszenko, Igor Śmiałowski, Tadeusz Kalinowski, Lech Ordon, Maciej Damięcki, Krzysztof Chamiec, Aleksander Fogiel, Bolesław Płotnicki, Barbara Horawianka, Joanna Jędryka, Mieczysław Stoor, Józef Nowak, Wiesława Mazurkiewicz, Józef Nalberczak, Zdzisław Mrożewski, Seweryn Butrym, Wiktor Nanowski, Tadeusz Bartosik, Mieczysław Waśkowski, Tadeusz Białoszczyński, Aleksander Sewruk, Andrzej Konic, Mieczysław Kalenik, Irena Karel, Bohdana Majda, Leon Niemczyk, Marian Opania, Krystyna Feldman, Jan Koecher, Malgorzata Lorentowicz, Tadeusz Schmidt, Tadeusz Teodorczyk, Alina Janowska, Eugeniusz Kamiński, Marian Łącz, Wladyslaw Hancza, Gustaw Lutkiewicz, Leonard Andrzejewski, Ignacy Machowski, Adam Pawlikowski, Artur Młodnicki, Barbara Sołtysik, Czesław Wołłejko, Janusz Kłosiński, Bogusław Sochnacki, Jerzy Karaszkiewicz, Józef Pieracki, Jan Ciecierski, Czesław Piaskowski, Jan Englert, Władysław Kowalski, Stanisław Niwiński, Mieczysław Janowski, Krzysztof Materna, Lidia Korsakówna, Eliasz Kuziemski, Leonard Pietraszak, Halina Buyno-Łoza, Igor Przegrodzki, Zdzisław Szymański, Ryszard Filipski, Wojciech Duryasz, Adolf Chronicki, Marek Barbasiewicz, Zygmunt Hübner, Anna Seniuk, Witold Pyrkosz, Zygmunt Malanowicz, Andrzej Bogucki, Zdzisław Maklakiewicz, Tomira Kowalik, Henryk Hunko, Kazimierz Kaczor, Ryszard Kotys, Jerzy Molga, Józef Kostecki, Stanisław Zaczyk, Józef Łodyński, Bogdan Łysakowski, Janusz Bukowski, Franciszek Trzeciak, Janusz Paluszkiewicz, Andrzej Krasicki, Leszek Piskorz, Marian Dziędziel, Jerzy Janeczek, Eugeniusz Priwieziencew, Barbara Rachwalska, Stanislaw Milski, Andrzej Zaorski, Zygmunt Zintel, Michał Szewczyk, Tomasz Zaliwski, Wiktor Grotowicz, Zygmunt Kęstowicz, Ferdynand Matysik, Ryszard Pietruski, Tadeusz Pluciński, Włodzimierz Skoczylas, Janusz Zakrzeński, Zbigniew Zapasiewicz, Zbigniew Józefowicz, Aleksandra Zawieruszanka
  • carl.oesch
    ****

    Ve své době (jako malý kluk) to byla srdeční záležitost. Na rozdíl od zcela pokleslé normalizační tvorby mně už tehdy zaujalo, jak v některých dílech působili i "západní" špióni a byli to klaďasové, některé díly měly (a to tvrdím i dnes) dobře napsaný a vypointovaný scénář s gradací, Mikulský, Karewicz a hlavně ty (tehdy mající svůj pomyslný vrchol) polské baby jako třeba Barbara Brylská, Beata Tyszkiewicz nebo Ewa Wisniewská byly vesměs fajn, ale bohužel - všechno ostatní už bylo trochu slabší. Již zmiňovaný špatný casting zejména Němců (řada gestapáků i běžných oficírů wehrmachtu by rozhodně s kritérii norimberských rasových zákonů měla problémy) a zejména akčnost scén byla hodně slabá, na druhou stranu - některé díly byly docela obstojné a pokud by je zpracovali dneska ve stylu, rozmachu a barvitosti Tajemství šifrovací věže, nemuselo by to být vůbec špatné. Skvěle vypointován byl už první díl, ale nejlepší díl byl onen Železný kříž, kde bylo velice názorně předvedeno, jak se dá z ničeho vyrobit spiknutí a jak je možné donutit lidi, aby se přiznali k čemukoliv (když jsem to viděl v současnosti, hned jsem si vybavil třeba proces se Slánským a jeho "bandou"), na druhou stranu druhá půlka dílů šla hodně dolů a to, co se mi líbilo v začátcích a co by bylo u nás zcela nemyslitelné (britští agenti Klose zachránili nejméně ve dvou dílech...a byli lepší než samotný Kloss) se už pak vytratilo a nastoupilo povinné lezdoprdelezectví vůči komunistům a SSSR. Ve chvíli, kdy se objevily figury "zápaďáků", spolupracujících s nacisty jsem končil (obrazně - samozřejmě jsem shlédl vše) a po shlédnutí posledního dílu jsem si slíbil, že při příští předváděčce se mu zcela jistě vyhnu. No ale těch prvních šest až deset hodnotím čtyřmi hvězdami, i když jsem si vědom, že v tom je dost nostalgie. Na druhou stranu - Čtyři z tanku a pes mně připadají mnohem a mnohem horší a je zajímavé, že v samotném Polsku se na ně koukají mnohem víczspatra než na Klosse, tam jsou Čtyři z tanku a pes někde na úrovni našeho majora Zemana.(17.12.2014)

  • nascendi
    *

    Naivný, hlúpy, neprofesionálny a hlavne zbytočný, až škodlivý seriál. Nie som obdivovateľom, ani konzumentom bondoviek, ale prirovnávať tento seriál k nim mi pripadá nenáležité. Ak, tak k Zemanovi (majorovi, nie prezidentovi), a aj tak Zeman vďaka 1 - 2 vydareným epizódam vedie, pretože u poľského seriálu nič také nenájdete. A nedá sa hovoriť, ani o nostalgii, pretože bol smiešno-trápny už v čase prvého uvedenia.(18.9.2016)

  • antragus
    **

    Pamatuju si, jak jednou kámoš řídil kamión a při řazení řval: "Půlky, kurva, chybí tomu půlky..." Nezastírám, že mi tu taky trochu pro hodnocení chybí půlky, jinak bych asi dal tak objektivní 1,5 hvězdy, takhle si zase zahraju na hodného strýčka a bude to za plné dvě. Objektivně a bez lechtání přiznávám, že mě na tom dlabe to samé, co na většině špiónských filmů točených ve východním bloku. Plytkost postav, jediný koho vždy bezpečně rozpoznáte je Kloss, jinak postavy i v rámci jednoho dílu značně a často splývají. Tady aspoň Němčouři pořád chodí v nažehlených uniformách, takže poznáte kdo kope za které hřiště. Některé věci a záležitosti mi přijdou nedořešené, z více zápletek na díl se srozumitelně vyřeší tak jedna. Kromě toho Poláci mršili i detaily, například ve třetím díle německý oficír diktuje své sekretářce (byť je to polská špehyně) dopis, pak je na něj záběr a ejhle: ten dopis je v polštině i s tou jejich zajímavou diakritikou, která vlastně není! Panebože co to je za blbost, když ho diktuje Němec? To měli Němci v kanclech psací stroje s přeškrtnutým L? Některé scény někdy působí, jakoby je tam střihač propašoval z úplně jiného dílu, někdy jsou zbytečnosti natažené na maximální délku, někdy naopak z půlminutové scény nemáte šanci pobrat co se vlastně stalo a proč... Mám pokračovat?(8.11.2010)

  • Subjektiv
    ***

    Kapitán Kloss je můj druhý, špionážní, předsametový, východoevropský seriál. S tím prvním, Sedmnácti zastaveními jara, se může srovnávat jen stěží. Kloss staví své zápletky ledabyle, a to i pokud jde o vztahy postav mezi sebou i k různým režimům, na což, domnívám se, by se mělo dávat ve špionážních dílech dávat setsakra pozor. Kloss pozor nedává a ještě méně dávají pozor jeho nadřízení, kteří ho neustále vysílají do míst, v nichž zrovna může páchat svou činnost. Klossova svoboda pohybu sice může vést k libovolnému množství jeho případů, k větší akčnosti, ale zároveň bere seriálu tíseň a napětí. +++++ Kloss prakticky nikdy není dlouhodobě vystaven situaci, jež se jeví beznadějně. V jednu chvíli je v nebezpečí a zásah scénáře jeho problém hned řeší. Proplouvá nesnázemi nepoznamenán, s psychologií Olda Shatterhanda (a trochu i vizáží), vždy sebevědomý, usmívající se a tedy přehlédnutelný. I střih je v tomto směru ničivý - příklad: Kloss jde na tajnou schůzku, ze zálohy je zastřelen kontakt - střih - žena prohledává místnost, přichází Kloss. Stierlitz ze "sedmnáctky" má naopak často svázané ruce. "Paradoxně" právě to buduje k onomu hrdinovi jistý obdiv. Stierlitz též oplývá plnohodnotnou povahou. +++++ Kloss neumí pracovat s reáliemi Třetí říše, které se prakticky omezují na rekvizity a "Heil Hitler". Má doslova neuvěřitelně velké množství kontaktů, každou chvíli potkává dvojité agenty, pohybuje se v bárech, na bálech, honech, obklopují jej sexy ženštiny, všude jsou trezory a tajemná úmrtí, jednou si lacině pomůže i istanbulskou exotikou . Odfláknutou expozicí většiny dílů se okamžitě dostává do centra dění. Stierlitz by jej považoval za riskujícího hlupáka. Kloss se snaží zbondovatět, ale chybí mu k tomu lépe režírované akční scény. +++++ Jen na jeden díl si vzpomenu, v němž trochu více z Třetí říše vešlo do scénáře - to když dík malému Klossovu pošťouchnutí začnou nacisté likvidovat svojí věrnou elitu. To je ale vzácná výjimka a i ona je narušena deus ex machina. Jinak si nedovedu vysvětlit, že klíčového svědka si nacisti odvezou do nemocnice plné polských odbojářů a pak si jej nechají z té nemocnice vyfouknout. Kloss je prostě pouhá hra na špiónství - pardon, rozvědku. Slabé ***.(26.9.2014)

  • DanušeGr.
    *****

    S nasazením života, Sedmnáct zastavení jara, Čtyři z tanku a pes a řada dalších, jsou seriály naší doby. Dnešní mladá generace má zase jiné seriály a další generace bude mít a už vlastně má, zase jiné. Musíte se na tyto seriály, jako je např. S nasazeném života, dívat ne z pohledu dnešní generace, ale naší a našich rodičů. Každá doba má své. Příští generace budou zase odsuzovat a posuzovat dle svého dnešní filmy a seriály.(18.9.2012)

  • - Hans Kloss (Stanislaw Mikulski) nosí na své uniformě distinkce nadporučíka Wehrmachtu, ale v seriálu je vždy oslovován hodností poručíka. (Pimburger)