Reklama

Reklama

Zieja

(festivalový název)
  • Polsko Zieja
Trailer
Polsko, 2020, 112 min

Režie:

Robert Gliński

Scénář:

Wojciech Lepianka

Hrají:

Andrzej Seweryn, Mateusz Więcławek, Zbigniew Zamachowski, Sławomir Orzechowski, Kamil Przystał, Kaja Walden, Katarzyna Trzcińska (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Kněz Jan Zieja se jako mladý farář účastnil polsko-sovětské války, pak byl duchovním harcerské odbojové organizace Šedé zástupy a kaplanem v době Varšavského povstání. Po válce se aktivně účastnil společenského dění a byl spoluzakladatelem protikomunistického Výboru na obranu dělníků. Robert Gliński ve svém snímku zachycuje několik klíčových událostí ze života kněze, zasazených do dějového rámce, který tvoří výslech Jana Zieji polskou tajnou bezpečností na konci sedmdesátých let. (Kino na hranici)

(více)

Recenze (4)

Lili.Marleen 

všechny recenze uživatele

"Bible?! Ne, to je slovník polsko-švédský. Naučil jsem se švédsky, abych mohl přeložit knihu Daga Hammarskjölda." Právě tak s neodolatelnou převahou uzemnil maximalista Jan Zieja, muž Boží, svého nezvaného hosta majora Adama Grosického, "specialistu na odhalování největších tajemství, co lidé mají." Život legendárního kněze z Varšavy Jana Zieje vydal by bezpochyby na několik (velezajímavých) životopisů, jak se ostatně při jednom z filmových výslechů udiveně i obdivně pozastavuje knězův vyšetřovatel a jakýsi protihráč major Grosicki ve výborném, lehce karikaturním, podání Zbigniewa Zamachowského. Bohatá biografie a široká společenská aktivita nekompromisního kněze, přesvědčeného pacifisty a vpravdě moderního proroka, je přímo ukázkově spjata s moderní polskou historií a nabízí tak skvělý filmový námět, jehož se uspokojivě zhostit nemusí však být tak snadné. Filmové zpracování Roberta Glińského toho může být do jisté míry ukázkou. Základní dějový rámec, který nás zavádí do temně šedých sedmdesátých let dvacátého století, jež tak dobře známe ze skvělých snímků Kina morálního neklidu, proti sobě staví (místy snad až příliš explicitně) dvě morálně protichůdné osobnosti: nekonvenčního, pravdě oddaného kněze s hlubokou vnitřní integritou a charismatem starozákonního proroka a jeho vyšetřovatele, který v případu Jana Zieji, resp. Výboru na obranu dělníků (KOR), vidí svoji poslední a jedinečnou kariérní, tedy i životní šanci. Potud nemám námitek. Jestliže se Zbigniew Zamachowski zhostil svého nízce podlého padoucha bravurně, navíc se sympatickou komikou, pak Andrzej Seweryn v roli svatého muže byl zcela geniální. A právě pro onu uvěřitelnou a fascinující auru svatosti, kterou Seweryn dokázal zázračně stvořit v podobě zestárlého kněze, navíc v kombinaci s jakousi sebevědomou důstojnou odbojností, hodnotím nejvýše, jak mohu, ač film jakožto celek působí na mne lehce nevyváženě. Totiž druhá dějová rovina, tedy flashbacky, které nás provádí alespoň základními životními etapami Jana Zieji, zdá se mi být celkově filmařsky o dost méně zdařilejší a v této podobě za mne téměř zbytná. Nu, ale což?! Jan Zieja, prorok pátého přikázání, je můj hrdina! ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Hloubavější drama ve stylu polské filmové školy psychologie Krzysztofa Zanussiho. Konfrontace dvou mužů diametrálně odlišného charakteru - moudrého kněze s čistým svědomím a morálně degradovaného komunistického pěšáka, který ho vyslýchá. Dialogový snímek se ve flashbacích vrací i do různých historických etap, na různá místa Evropy (kněz ve válce, kněz ve Vatikánu), což ho obohacuje jistou výpravností, ale příliš diváckého vzrušení stejně neposkytne. V uměleckých ambicích, kterými by mohl oslovit náročnějšího diváka, se zase drží spíše v mantinelech průměrné produkce veřejnoprávné televize, kde skutečnou hloubku zastiňuje prvoplánový kýč. Charismatický Andrzej Seweryn v roli kněze je ale výborný. [3Kino Fest] ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý film, který zdánlive netlačí na pilu a tváří se obyčejně, ale je z něj cítit velká síla i temnota doby. Moc se mě tohleto zpracování líbilo. K poznání Jan Zieja jako člověka, slouží i flasbackové vyprávění během výslechu, který je ale velmi vkusně začleněno do celku a nenarušuje vyprávění přítomného času. Se závěrem si kluci polský trošku pohráli, myslím tou poslední scénou, ale já se nemůžu rozhodnout zda to bylo super nebo záser. ()

Reklama

Reklama