Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (137)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

V přvní řadě je potřeba zmínit otřesnou audiovizuální postprodukci. Obraz je gradeovaný, jako když patnáctiletý puberťák poprvé objevuje Instagram. Ale to je pro mě pochopitelnější - to je prostě nevkus režie (ostatně všechny stylistické volby jsou ve znamení okázalého kýče). Ale ten zvuk? Postsynchrony už tu fakt zní, jako by si náhodní lidi vylosovali náhodné postavy a namluvili je v ponorce 2 kilometry pod vodou. Ruchy na ulici evokují záznam halového fotbalu. Nechápu to. A tohle není nějaká věc názoru - to je tak blízko objektivní realitě, jak jde být. Není otázka, jestli to tak je, ale proč to tak proboha je? Nebo se to dodělávalo kvůli koronakrizi přes Skype? Ty voiceovery znějící jako komentář k přírodovědnému dokumentu jsou pak zlato, ta absurdita technické nekvality je neuvěřitelná. Přitom Češi jsou rozhodně schopní dělat oboje na normální úrovni a já jsem si naprosto jistý, že ten samý tým by musel být schopný udělat normální zvuk. A co do děje... jde o zvláštní kombinaci polopatičnosti a nečitelnosti, kdy o konání všech víme vše, protože nám ho každý opakovaně popisuje, ale přitom mu vůbec nerozumíme, protože postavy postrádají jakýkoliv vnitřek. O Moravcovi nevím z toho dvojfilmu nic. Hlavně že v prvních šedesáti vteřinách stihnou filmaři ukázat kozy - na to jsou v České televizi kvóty. Podobně jako u Monstra je v první řadě smutné, že tak silný námět je zpracován tak strašně špatně. Tohle je skoro větší umění udělat takhle blbě, než by bylo udělat to průměrně. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Nebyl by to vůbec špatnej film. ... Kdyby ovšem v titulní úloze hrál někdo, kdo má alespoň minimum hereckého talentu. A kdyby vypadal alespoň vzdáleně jako VOJÁK a ne jako pochodující brambora. Marián bohužel působí příliš slabošsky, uboze, pyknicky, než aby dokázal ztvárnit bezcharakterní svini s ocelovejma koulema, jakou Moravec bezesporu byl. A taky kdyby do toho, prosím, nešmidlala naprosto irelevantní dojemná hudba a kdyby to celé mělo o cisternu míň vizuálního kejče. Kapitolou samou pro sebe jsou pak naprosto otřesný postsynchrony, který posouvaj celej tenhle spektál daleko za hranici nekoukatelnosti. Příběh byl ale přitom fakt dobrej... ()

Reklama

bari68 

všechny recenze uživatele

U produkcie ČT sa snáď nedá aby bol človek sklamaný. Príbeh a dej je vážne anatómiou hlavnej postavy, Marián Labuda ml. je vizuálne takmer dokonalým xeroxom Moravca, navyše jeho hereckú paletu som mu aj veril. Čo filmu chýba sú pochopiteľne peniaze, bohatejšia výprava. Na tom sa tu asi všetci zhodneme. Bo, dobové, archívne vložky filmu neprispeli ani náhodou, tady to bolo veľké K.O: , ktoré dávalo laciný punc. ()

mosem 

všechny recenze uživatele

Jen u mála snímků v poslední době jsem zaznamenal tolik a tak rozdílných hodnocení. Ostatně, rozmanitost je zřejmá i v hodnocení na tomto webu. Osobně se necítím kvalifikovaný k tomu, abych dokázal hodnotit technickou stránku zpracování - kameru, hudbu, dabing.... Za mne tento film splňuje více/méně očekáváni. Není to film, který by byl dokumentem, nicméně historická hodnověrnost - včetně dialogů a textů Emanuela Moravce je dokládána v vyjádřeními historiků, což nelze než kladně ocenit - nejsem v případě minulosti a nedávno žijících postav příznivcem příliš velké autorské licence. Hlavní postava, představená Mariánem Labudou ml. byla vybrána z mého pohledu dobře. Postava je přesvědčivá, ale její provedení nedává jednoznačnou odpověď na otázku po důvodech Moravcova postoje.Existenční problémy do kterých se dostal? Uraženost po Benešově odvržení? Touha po uspokojení vlastní ješitnosti a vlastního ega? Možnost vyjevit své názory, které z jeho článků vyvěrají již od dob nástupu Hitlera k moci? Každý z těchto důvodů může být tím pravým. Možná je pravda tvořena jeho kompilátem Na rozdíl od postavy Moravce jsem však zvláštní nadšení nenašel na postavě Franka ani Háchy. Především Hácha na mne působí jako postava hypochondra, který své zdravotní obtíže jen předstírá. Nenacházím na něm ani stopu charismatu, které nepochybně v té době ještě měl, byť byl zdravotně indisponován. Přesvědčivě na mne nepůsobila ani poslední manželka Moravce - nedovedu si představit, že člověk jeho živelnosti, ambici a ješitnosti by dokázal s takovým typem ženy žít. Nepochybuji, že jisté kouzlo skutečná manželka mít musela - autoři je však nepředstavili, naopak ukazují nám možná hodnou, ale zcela prostou ženu, která nemá vlastní názor, vlastní myšlení. Mám pochybnosti, že takový typ by Moravcovi vyhovoval. Nicméně, film přispěl k tomu, že divák v mnoha případech bude chtít o kontroverzní postavě Moravce vědět víc a bude si další informace dohledávat. A za to jistě patří tvůrcům dík. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Naprosto bez invence, mechanicky odříkaná lekce z dějepisu, jejíž historická složka je jedno velké klišé (i skutečné příběhy se dají odvyprávět nápaditě, to není tenhle případ) s pateticky nablblými dialogy/monology a ten náhled do Moravcova soukromí je podán tak, že vás vlastně nezajímá. A ach ty problémy s PROPORCEMI herců a jejich posazení na place před kamerou. Labuda hraje středně vysokého plukovníka, přitom je velmi nízké postavy (to rozhodně není výtka, prostě fakt), takže ke slovu přicházejí stupínky a podstavce pro záběry herců stojících vedle sebe (Tom Cruise by mohl vyprávět). No, a tady to absolutně neohlídali. Dva příklady za všechny – když kamera zabírá celé postavy Vetchého a Labudy, třeba při chůzi, od chodidel po hlavy, druhý Labuda je zřetelně o půl hlavy menší. Ale když se kamera zabývá pouze snímáním těl od prsou nahoru, naopak vedle stojící Vetchý je o půl hlavy menší, nebo stejně vysoký jako Labuda. Stejné to je s Moravcovou bejvalkou. Její protagonistka je zřetelně o půl hlavy vyšší než Labuda, ale při dialogových scénách dvou hlav proti sobě herečka vzhlíží na svého manžela s dvaceticentimetrovým deficitem. Chápu, tohle je běžný kamerový postup u herců nižšího vzrůstu, stupínky se pro ně používají odnepaměti (zkuste si pustit staré hollywoodské bijáky z 50.let, kdy herečky jsou svým partnerům po ramena, i třeba u slavného prcka Humphreye Bogarta), ale tady to prostě chlapci a děvčata od pana Arichteva nezvládli, vypadá to směšně a v postprodukci už s tím holt nic neuděláte :o) ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • André Hennicke natáčel v České republice a s českými tvůrci vůbec poprvé. Přesvědčil ho především scénář a velké nasazení produkce. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Marián Labuda měl problém s texty v němčině, učil se jí denně po dobu dvou měsíců, i když věděl, že bude dabován. Chtěl, aby byl přednes perfektní. S výukou mu pomáhal i André Hennicke. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Jedním z míst natáčení filmu byl i Žatec, okolí Dvořákovy ulice u Městského divadla, náměstí Svobody a další přilehlé uličky. (Frontie)

Reklama

Reklama