Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

Lima 

všechny recenze uživatele

Naprosto bez invence, mechanicky odříkaná lekce z dějepisu, jejíž historická složka je jedno velké klišé (i skutečné příběhy se dají odvyprávět nápaditě, to není tenhle případ) s pateticky nablblými dialogy/monology a ten náhled do Moravcova soukromí je podán tak, že vás vlastně nezajímá. A ach ty problémy s PROPORCEMI herců a jejich posazení na place před kamerou. Labuda hraje středně vysokého plukovníka, přitom je velmi nízké postavy (to rozhodně není výtka, prostě fakt), takže ke slovu přicházejí stupínky a podstavce pro záběry herců stojících vedle sebe (Tom Cruise by mohl vyprávět). No, a tady to absolutně neohlídali. Dva příklady za všechny – když kamera zabírá celé postavy Vetchého a Labudy, třeba při chůzi, od chodidel po hlavy, druhý Labuda je zřetelně o půl hlavy menší. Ale když se kamera zabývá pouze snímáním těl od prsou nahoru, naopak vedle stojící Vetchý je o půl hlavy menší, nebo stejně vysoký jako Labuda. Stejné to je s Moravcovou bejvalkou. Její protagonistka je zřetelně o půl hlavy vyšší než Labuda, ale při dialogových scénách dvou hlav proti sobě herečka vzhlíží na svého manžela s dvaceticentimetrovým deficitem. Chápu, tohle je běžný kamerový postup u herců nižšího vzrůstu, stupínky se pro ně používají odnepaměti (zkuste si pustit staré hollywoodské bijáky z 50.let, kdy herečky jsou svým partnerům po ramena, i třeba u slavného prcka Humphreye Bogarta), ale tady to prostě chlapci a děvčata od pana Arichteva nezvládli, vypadá to směšně a v postprodukci už s tím holt nic neuděláte :o) ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Technicky se mi to tak slabé nezdálo. Film je pro mě přesnej průměr, ovšem na to, že se jmenuje po anatomii, pořád nevíme, proč se Moravec k náckům přidal. Pro peníze, protože chtěl ochránit rodinu, nebo z nějakého jiného důvodu? 50%. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

No tak jsem nakonec zklamenej a docela hodně, naprosto příšerná technická stránka filmu, jak muže být dokumentářní záběr jako součást reálnýho příběhu z pohledu filmové postavy ? Dále si asi někdo nevěřil na dialogy - oprávněně a tak je přehlušil hudbou, ale sere mě, že i tak silný příběh kolem E.Moravce působil až moc bezemotivně, dialogově velmi povrchně a pokud jde o herce tak se mě asi nejvíc líbil Jirka Vorálek což byla hodně vedlejší role, ale když byl na skle, bylo cítit, že ví jak svou postavu dát. Chce to udělat znovu, jinak a fakt si dát péči s dialogy a hlavní postavou. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

V přvní řadě je potřeba zmínit otřesnou audiovizuální postprodukci. Obraz je gradeovaný, jako když patnáctiletý puberťák poprvé objevuje Instagram. Ale to je pro mě pochopitelnější - to je prostě nevkus režie (ostatně všechny stylistické volby jsou ve znamení okázalého kýče). Ale ten zvuk? Postsynchrony už tu fakt zní, jako by si náhodní lidi vylosovali náhodné postavy a namluvili je v ponorce 2 kilometry pod vodou. Ruchy na ulici evokují záznam halového fotbalu. Nechápu to. A tohle není nějaká věc názoru - to je tak blízko objektivní realitě, jak jde být. Není otázka, jestli to tak je, ale proč to tak proboha je? Nebo se to dodělávalo kvůli koronakrizi přes Skype? Ty voiceovery znějící jako komentář k přírodovědnému dokumentu jsou pak zlato, ta absurdita technické nekvality je neuvěřitelná. Přitom Češi jsou rozhodně schopní dělat oboje na normální úrovni a já jsem si naprosto jistý, že ten samý tým by musel být schopný udělat normální zvuk. A co do děje... jde o zvláštní kombinaci polopatičnosti a nečitelnosti, kdy o konání všech víme vše, protože nám ho každý opakovaně popisuje, ale přitom mu vůbec nerozumíme, protože postavy postrádají jakýkoliv vnitřek. O Moravcovi nevím z toho dvojfilmu nic. Hlavně že v prvních šedesáti vteřinách stihnou filmaři ukázat kozy - na to jsou v České televizi kvóty. Podobně jako u Monstra je v první řadě smutné, že tak silný námět je zpracován tak strašně špatně. Tohle je skoro větší umění udělat takhle blbě, než by bylo udělat to průměrně. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem jen druhý díl, možná že první byl lepší, ale tento, stručně řečeno, stál za starou bačkoru. V kontrastu s tím, o čem dílo vypráví, je to takové odzívané. Slabé dialogy, nijak zásadní převyprávění historických událostí s kulhající chronologií a spoustou časových skoků, herecky nanejvýš průměr. Scénáristy kalibru Daňka, Hubače či Zelenky budeme asi vyhlížet dalších sto let. A co mě deptá u současné české tvorby až příliš často, doslova otřesná zvuková stránka. Slova jakoby hercům neseděla do huby a hlavně hudba je často tak hlasitá, že není pořádně rozumět dialogům. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

2/2 Určitě bych od Arichteva a Konášových nečekala, že společnými silami zvládnou tak sloužitou látku, jakou představují poslední roky života Emanuela Moravce, ale i autoři spotřebního obsahu našich televizí muhou v sobě nají úplně jiný talent. Zatím na téma Moravce byly k dispozici jen dva dokumenty Až na dno zrady (1997) a Apoštol národní zrady (2018). První z nich sesbíral množinu zajímavých archivních materiálů a druhý představil aktualizované dokudrama. A samozřejmě tu je ještě to sporné obsazení Daniela Landy jako Moravce v seriálu České století (2013). Tento nový hraný dvojdílný televizní film sleduje celý ten Moravcův osud od Mnichova až na výsluní politiky v protektorátní vládě a hořký konec. Sledujeme jeho vzpomínky na život v legiích, soukromé peripetie s manželkami, ztrátu synů i veřejné vystupování v rozhlase, na náměstích, publikování propagandistických statí a v neposlední řadě zakládání Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě. Marián Labuda ml. je v hlavní roli výborný, reálie jsou vykresleny přesvědčivě a dramatický oblouk také funguje. Do budoucna si můžeme přát jen více tak zdrařilých projektů. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Anatómia bez chuti a bez zápachu. Napriek tomu aké-také fakty priniesla a historicky nepoučenému snáď aj prospela. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Súhlasím s názorom Enšpígla. Chcelo by to prerobiť, dať tomu väčšiu váhu, lebo osoba Moravca si zaslúži silnejší záber. Taktiež však treba totálne dementovať "exkluzívny" názor exclusiva, ktorý extrémnym spôsobom nevníma a nechápe. Tento snímok v žiadnom prípade neospravedlňuje fašizmus. Ja stále opakujem, podaktorí by sa nemali vyjadrovať, lebo čo dostanú z huby, je len akýmsi mlením papule, bez použitia mozgu. Toto je životopisný počin premotivovaného farizeja a pokrytca, ktorý potom, ako ho nedokázali akceptovať či vyslovene doceniť v rade prívržencov, otočil sa chrbtom, aby ideologicky podporoval protistranu len preto, lebo falošne prepadol pocitu, že je výnimočným jedincom. "Netreba ho" nijak mimoriadne, negatívne vnímať, lebo bez ohľadu nato či si to uvedomujete, alebo nie, takýchto zmrdov je aktuálne v armáde, policajnom zbore či samotnej politike viac než dosť, pričom rozhodujú práve teraz O VAŠOM OSUDE, i keď im ide čisto len a len o svoj blahobyt. Prakticky rovnako, ako tomu Moravcovi, ktorý postavil vlastné EGO, nad všetko ostatné. A teda aj morálku, aj zásady, pričom ho to následne všetko dobehlo. Karma je proste krásna vec. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Tenhle projekt původně začínal jako dokumentární freska, respektive, její hrané pasáže, což je na scénáři bohužel znát i ve výsledném filmu. Jednotlivé, orámované scény vlastně nejsou vůbec špatné, mnohé z nich dobře ilustrují atmosféru a Moravec sám působí, v rámci možností, jako životná postava, byť předabování trochu trhá za uši (není to tím, že by bylo přemluvení nekvalitně provedeno, jen je to značně patrné a působí to zvláštně). Hlavní problém je s tím, že celkové rámcování není dostatečně silné a na několika místech se skáče dost chaoticky, některé zásadní události jsou vyřešené doslova za dvě věty Llidice) a přestože je jasné, že nemohli být z rozpočtových důvodů natočeny, rozhodně jim mělo být věnováno víc prostoru v dialozích. První díl je rozhodně lepší, ten by sám stál za hvězdičky čtyři, díl druhý, již plně protektorátní, je bohužel o řád horší. Film průměrný, ilustrace do dějepisu dobrá. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Slušně zahrané i zrežírované historické drama, až na několik nedotažených sekvencí možná profesionálně i lehce nadprůměrné. Co jsem však postrádal, byla právě ona "anatomie zrady", tedy hlubší ponor do motivací Moravcovy nepochybně zajímavé a rozporuplné osobnosti. Pouhý materiální nedostatek a obava o pohodlí beztak rozvrácené rodiny mi pro takto hluboké a bizarní proměny nepřipadají příliš věrohodné. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je precizní rozbor rozkladu zneuznaného člověka. Muže se zásadami, který byl ochoten pro svoji vlast zemřít. Muže s přesvědčením, že proti německému zlu je nutno bojovat. Pak přichází první obrovská rána, Moravec přichází nejen o možnost bojovat, ale velmi záhy je i nařčen z podpory Beneše. Stává se nepotřebným, pomalu i bez prostředků. A pak přichází spása v podobě nabídky, která se neodmítá. Nejen, že zabezpečí rodinu, ale také si někdo konečně povšimnul jeho mimořádných rétorických schopností. Čekala jsem jeden z mnoho válečných snímků, dostala jsem studii Moravcových pohnutek. Mám snad jedinou výtku, pokud již bylo nutné Labudu předabovat, nemusel to být zrovna Pavel Šrom, jehož hlas je tak profláknutý. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Po první části nejsem úplně nadšená, nicméně to není špatné. Uvidíme jaký bude druhý díl. Pak možná upravím své hodnocení. Nicméně zatím mi to připadá takové tuctové. Druhý díl můj názor nezměnil. Je to strašně předvídatelné a Labuda ml. není úplně můj šálek kávy, což je u hlavní postavy celkem stěžejní. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Už po prvním dílu bylo jasné, že nemá cenu koukat na zbytek, ale stejně jsem se jím pronudil. Historický film si říká Anatomie zrady, a přesto jeho hlavní hrdina otočí jako lusknutím prstu beze stopy dramatu po rozhovoru s jednou z fiktivních postav. Kameraman měl za úkol prodat všechnu výpravu a kostýmy, hudba měla tvořit emoce a herci chodit od značky ke značce. Střih většinou fungoval, i když některé montáže byly k smíchu. Dobové záběry se postupem času staly nejzajímavějšími částmi tohoto zbytečného díla. Scénář i režie pod průměrem ČT. Škoda času. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nemůžu se rozhodnout, jestli Emanuel byl takovej slizoun, nebo je takovej jenom Marián ml. Ten už to u mě jedno projel v Tak fajn. Ovšem tuhle velkou roli zvládl dobře, o tom žádná. Jenom mi to jeho vnitřní přerození přišlo takové ploché, mrklo se, a jelo se dál jinak. Skvělá je role Vladimíra Polívky, toho si vychutnáte, a hlavně na konci. Dana Droppová je moc pěkná holka a hraje taky výborně. Kolorizaci a vůbec použití archivních záběrů hodnotím velmi pozitivně. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Silné tri hviezdy vymením za štyri, keďže sa tu objavilo stádo odpaďákov, ktorí rozumejú histórii ako hus pivu alebo si toho piva príliš veľa hrkli. O žiadne prepisovanie histórie ani ospravedlňovanie fašizmu sa tu nejedná, ako to napísal užívateľ exclusive, pravdepodobne exkluzívny nedouk s tendenciou vidieť veci len čierno-bielo. Moravcova rola mohla byť samozrejme, rozpracovaná ešte detailnejšie, ale na to sú dokumenty, toto na TV film stačí. Labuda sa zhostil svojej úlohy na výbornú, na druhej strane nepáčila sa mi herecky len jedna osoba - Dana Droppová, ktorej výstupy hraničili s hystériou. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem jen druhý díl. Životopisné drama mapuje život Moravce, který podporoval Masaryka, ale přešel k nacistům od léta 1938 až po jeho sebevraždu v květnu 1945 na ulici v Praze. Druhý díl popisuje jeho ctižádost, obratnost v propagandě a dějinné události. Moravce hraje syn Mariána Labudy stylem vojenské sebekontroly. Možná mohl být životopis více provokativnější. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Obsazení Mariána Labudy ml. chválím. Můj oblíbenec s perfektním hlasem (mám na mysli jeho originální hlas, ne tento nevydařený dabing) , je typem výrazného, svérázného herce, který si velkou příležitost zaslouží dávno. Moravce ztvárnil trefně, tato role se mu bude vyjímat ve filmografii a počítám, že ho posune k dalším kvalitním počinům. Viktor Preiss v roli Beneše? Nečekaný, ale vydařený tah. První díl měl švih, kvalitní scénář, pěknou kameru i hudbu, režijně zvládnuto, těším se na závěr. Druhý díl mi připadal slabší, přesto kvituji znázornění děsné doby, nacistického běsnění, Háchy jako figurky nad hrobem i pro Hitlera užitečného aktivního blba Moravce, který si jel svoje na sebe a byl až takovým přetrhdílem, že pro hitlerovu věc neváhal položit na oltář celou rodinu. Touha po moci je vždycky kříž, jen s nelibostí sleduji aktivity současné nacistické a fašitické vymaštěné verbeže, která vykazuje neustálé tendence se rozpínat a jejich slaboduché odbivovatele, bez řádného základního vzdělání, bych nahnala zpět do školnich lavic. Labuda ml. dobře, dabing průser, s tím by se vážně mělo přestat. Ozvučeno jako ze studny, nešvar českých televizních filmů posledních let vskutku nevkusný. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Pravdou je, že prvá časť je zaujímavejšia, tá druhá varí z vody a okrem vyvrcholenia je zbytočná. V každom prípade táto sonda do života plukovníka Moravca dokáže rozšíriť obzory. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Velkým kladem filmu bylo obsazení Mariána Labudy ml. do role Emanuela Moravce, jeho nadabování už bylo podstatně horší, nepotěšilo mě ani obsazení jiných postav (Edvard Beneš, Emil Hácha), a to mám Viktora Preisse i Milana Kňažka rád. Pokud bych nešel příliš do hloubky, dal by se děj považovat za vcelku slušný a klidně bych hvězdičku přidal, to by se ale tvůrci museli více snažit, chvílemi jsem měl pocit, že museli být někteří členové štábu pod vlivem (hlavně zvukař). ()

Beast 

všechny recenze uživatele

Místní machři opět nezklamali - velice kvalitně a nadstandardně natočený televizní film. Výprava, herci a hlavně po letech zvuk, kdy je konečně rozumět dialogům. A místní hodnocení? Opět škoda mluvit. ()

Reklama

Reklama