Reklama

Reklama

Epizody(8)

Obsahy(1)

V seriálu Devs vyšetřuje mladá softwarová inženýrka Lily Chanová uzavřenou divizi rozvoje svého zaměstnavatele, společnosti špičkových technologií se sídlem v Silicon Valley, která je podle ní zodpovědná za vraždu jejího přítele. (HBO Europe)

Recenze (68)

verbal 

všechny recenze uživatele

Vyučený artový hysterik Garland vytáhl z krabice polomrtvou prašivou Schrödingerovu kočku a vykrmil ji Uranem 235. Načež nade vši pochybnost zjistil, že by to štěpení stejně nerozchodila, čili byla jednoznačně v superpozici mršiny už v momentě, kdy ji ten singulární kokot začal cpát tím obohaceným Whiskasem. Tímto jednoznačně prokázal, že Plancek byl jen termodyslektický nedouk a ve skutečnosti je základní kvantovou veličinou tak zvaná Garlandova konstanta, definující poměr mezi hybností pravé ruky a vlnovou délkou egokokotismu. Vyjádřeno vzorcem g = λda / Ψcho * πčus, to celé na druhou. Dozajista opojen tímto nebývalým legovědeckým úspěchem, opět uplácal silou celé své odbornosti v katechismu a historii patlalů přiblblý, kvantově religiózní popkornový pseudoblábol pro převzdělané instáčové přikyvovače a následovače o tom, co by se mohlo přihodit, kdyby se traumatizovaný Ježíš stal ředitelem Intelu. A v jeho dualitě se zacyklil natolik, až zapomněl, že má vakuum nejen v hlavě, ale také ve stěnách svého sajbrbaráku. No dobře, je to jakože sci-fi, takže si ten kvantový klerik muže cucat z prstu sebevětší pičoviny. Nicméně i sci-fi se dá udělat poutavě a zábavně, a ne tak, že z osmi hodin hrací doby dvě čumíte na zlatou kostku, která světélkuje a dělá vžuuum, další tři na vykuleného, do blba hledícího mastňáka, pronášejícího přehluboké, transcendentálně narkomanské bonbonmoty typu „Determinismus je divný, ale také krásný. Když vlastníš všechna data, vlastníš podstatu dat.“, dvě hodiny na televizi s dojebanou anténou, vysílající zrnící Golgotu, a pouhou hodinu je to jakože ten napínač, kdy mastňák unyle podusí slizkého Rusáka a dva nesympatické ťamany, protože mu brání v křesťansko – demagogické derelativizaci jeho antikoncepčního selhání. Při té prudě se mi celý čas honila hlavou dnes již klasická wykydpedická simplifikace objasnění Teorie relativity zedníkům, uklízečkám, řidičům hovnocuců a obráběčům kovů, kterou se Aleks při své tolik sofistikované tvorbě nepochybně bezvýhradně řídí: „Představ si, že mi strčíš nos do prdele. Já mám nos v prdeli, ty máš nos v prdeli. Kdo z nás je na tom relativně lépe?“ V jiné realitě, kde jsem přitroublý náctiletý pičus nebo nudofil s hornickým učňákem, teď možná nadšeně jásám nad nebývalou hloubkou a zábavností té megachitré fizikálňý kosmologyje a blaženě si mnu urychlovač částic. Ovšem v téhle to dokonale otráven posílám do černé díry. Tedy vlastně do piče, aby náhodou nedošlo k nějaké interdimenzionální diferenci, zhroucení kvantové vlny a nežádoucí transpozici identit. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Těšil jsem se moc - protože Alex Garland. A on je z toho nakonec jen takovej protahovanej blábol s příšerným castingem! V první epizodě DEVS sice zvládne zaháčkovat a zaujmout, několik dalších epizod pak ještě vcelku úspěšně trvá iluze, že se v seriálu třeba dokonce i něco stane a o něco půjde. Ale prd. "Mladá softwarová inženýrka Lily Chanová" avizovaná výše v textu HBO je asi nejméně zajímavá hlavní seriálová postava všech dob, a scenáristické tlačení jí do role výjimečné ženy, která dokáže (možná) sama hýbnout dějinami, je neuvěřitelně bizarní a směšné v tom, jak nemá vůbec žádnou oporu v jejích reálných činech. A to samé platí skoro o všem v tomhle seriálu, tváří se to jak něco pomalu božského, přitom tam vůbec nic není! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Seriál, který vládne obrazem, námětem a trošku tím vyšachoval podstatu seriálů jako takového – že Vás má zaujmout i samotnými postavami, abyste měli důvod se k němu vracet. Tady jsem se k seriálu vracel hlavně proto, že jsem obrazový skvost, který tu Alex Garland vymyslel, nedokázal vypudit z hlavy. Prostě jsem jej musel sledovat, dokud jsem po osmi dílech se sledováním neskončil s tím, že tady jsem zřejmě viděl něco absolutně jedinečného. Alex Garland už několikrát ukázal, že nemá problém točit techno-sci-fi. Náročné sci-fi kousky, které jsou náročné především na pochopení a hlavně nabízí celou řadu odborných vysvětlivek, kterým jakožto fyzik analfabet totálně nerozumím, vlastně jenom zírám. Ono to zírání konec konců stačilo. Každý díl se uvedl nějakou úvodní scénou, která byla po filmařské stránce brutálně zajímavá, a když k tomu zahrnete lásku ke sci-fi, tak máte vyhráno. Devs je prostě skrytý seriálový klenot. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Alex Garland se vším všudy. Jedinečná atmosféra, velký důraz na design a barvy a postavy, které až umělým světem proplouvají. Z pohledu příběhu a jednotlivých postav spíše průměrná podívaná, která ale dovoluje pracovat s predikčním modelem v praxi a maximálním důrazem na vnímání fyzikálních zákonů, která je v závěru zbourána (?!?). Alex Garland mohl jednoznačně zkrátit své dílo a bylo by tím přístupnější, ale neobsahovalo tu unikátní atmosféru. DeVs se současně řadí mezi další aktuální seriály, které pracují nejenom s predikcí zahnanou do extrémů, ale také nebezpečným pohledem na technologie a až kyberpunkový záměr kritizovat korporát. PS: ta dívka nad lesem je stejně creepy... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ryze postmoderní projekt. Forma místy sice hodně přebíjí obsah (ten ji dorovná až v posledních dvou třech dílech), neboť ten banální příběh o korporátním zlu je dost omšelý a hrátky se světem kvantové fyziky vyznívají ze začátku dost samoúčelně - škoda, že ona teorie paralelních světů založená na superpozici subatomárních částic nehraje od začátku jednu z ústředních rolí a není hybatelem samého příběhu/ů, neboť divák první polovinu seriálu ztrácí čas s detektivní linkou, která ale nefunguje skoro vůbec, když většinu mu tvůrci prozrazují dopředu...stejně dopadla rovina romantická, navíc ani ten casting tomu vůbec nepomohl, v podstatě všechny zúčastněné postavy jsou nesympatické...to se po mně opravdu vyžaduje empatie s ruským špionem a čínskou anorektičkou, která navíc vypadá spíš jako kluk? Takhle stupidní romantickou linku už jsem dlouho neviděl...a nepomáhá tomu ani vzniklý (posmrtný) partnerský trojúhelník... Škoda, estetická a hudební stránka tohohle projektu nevypadala vůbec špatně, kdyby se vypustila zhruba první polovina seriálu a děj se zkoncentroval třeba do podoby celovečerního filmu, mohlo jít o filosoficko-fyzikálně-popularizační pecku... PS. Velmi dobrá je ale symbolická rovina, jestli tak byla zamýšlena, totiž nová podoba či etapa Studené války, kterou ilustrují hlavní postavy, dříve byla dichotomie znepřáteleného světa zřetelná a nepřekrývala se, demokratické Spojené státy proti bolševickému totalitnímu Sovětskému svazu, kteréžto bloky neprodyšně oddělovala fyzická i mentální Železná opona, dnes je podoba nové Studené války spíš nezřetelná a hybridní, všechny tři entity absorbují v globálně propojeném světě mnohé z nepřátelské části tábora, včetně lidí... ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Elegantní vysvětlení teorií kvantové predikce ve vyvážené a nápadité Garlandově režii. Klasická zápletka o vraždící technologické společnosti, která neřeší nic menšího než je vše, nabízí nový pohled na již zpracované nápady jiných filmových časovek. Balík, který je zde prezentován má ale fantastický vizuál a mrazivou Salizburyho hudbu, která některé sekvence mění v čistokrevný horor. Romantická linka je trochu pitomá (toporné dialogy), ale dá se to vysvětlit citovou hloupostí a zaslepeností těch lidí, kterých se týká. Zatím nejlepší seriál roku 20. Není to V je to U. Takový soukromý vtip. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

// Svobodná vůle neexistuje a vše je predeterminované. Tím pádem asi nemám jinou možnost než vyjádřit své zklamání, protože děj a postavy popírající sami sebe v kombinaci se lhaním divákovi (nebo minimálně taháním diváka do slepých uliček) je tady běžná praktika, a přestože může existovat svět, ve kterém mě něco takového baví, v tomhle našem tomu tak prostě není. A to jsem pořád ještě u hlavní myšlenky seriálu, jakmile se přesunu ke zpracování jednotlivých epizod, k té několikahodinové výplni, která se ukázala být naprosto bezúčelná, nebo k samotnému závěru, kde logika umřela a nepodařilo se ji vzkřísit ani jako počítačovou simulaci, jsem ještě zklamanější. Jasně, furt to není takový pseudoartový peklo jako Anihilace, ale k lehkosti a promyšlenosti Ex Machiny to má bohužel taky daleko. Alex Garland tak ode mě dostane ještě jednu poslední šanci, a chtělo by to, aby se vykašlal na nějaké pochybné auterství, a prostě se vrátil k pokorným začátkům. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Všechno. Uvnitř je všechno. Od jeskyních maleb až po nejmodernější superpočítač na světě. Devs je seriálem, který by si jako dostačující komentář zasloužil spíš něco jako obsáhlou disertační práci, a možná i to by bylo málo. Je to jiný než obyčejná televizní tvorba, hodně jiný. Nebojí se to bejt svým, kašle to na předpoklady, a háže na diváka jednu poetickou scénu za druhou. Režisér vyžaduje, aby s ním obecenstvo spolupracovalo, kromě toho, že se bude bavit mrazivým wtf dějem. Novej zážitek, FX má koule. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Pre diváka, ktorý rád "dumá", lebo ten čo nie, nepochopí, pričom tá zmysluplnosť, v kombinácii s prvkami drámy a dlhých záberov "do blba", rozhodne nemusí sadnúť každému. Tí, čo "šukajú" niečo akčnejšie, živšie, rýchlejšie, by "Devs" mali z možností "Chci videt" vyradiť. Bude Vás to menej bolieť, Brufen nezaberie .. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Málokedy človek narazí na niečo takto hĺbavé, vôbec neviem čo k tomu napísať do komentára. To si treba len pozrieť a urobiť vlastný názor. Netvrdím, že so všetkým vo filme súhlasím, no aj tak je to také milé pohladenie duše gnostika. Silný nadpriemer. 85/100 ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

SPOILERy! Od Garlanda môžem všetko a vždy, či už točí, alebo píše, ale tu mi prvýkrát príde, že má rezervy v jednom aj druhom. Po štyroch častiach mám pocit, že Garland má problém uzatvárať jednotlivé epizódy. Konkrétne tretia a štvrtá mali našlapnuté na plný počet a v závere proste vyšumeli. To čo predchádzalo koncu bolo skrátka omnoho pôsobivejšie, ako koniec samotný. A hlavne je to nedomyslené. Sedíte na najprevratnejšom vynáleze v dejinách a nedojde vám, že špión si zálohuje dáta na cloud. Rekrutujete na medzinárodnú špionáž a necháte sa sledovať týpkom, ktorý stojí vedľa vás. Ututlávate vraždu a necháte si zamestnankyňu samú u seba v kancli, pri nezaheslovanom počítači a ani tam nemáte kameru. A to ste šéf bezpečnosti najvyspelejšej vývojárskej firmy na svete! ... Ok, výčitky ohľadom logiky neskôr asi padajú. Tá hra, tak jak je vymyslená, dokáže ospravedlniť všetko. To nie je alibizmus, to je pointa. Výčitka k réžii padá vlastne tiež. Isté sklamanie sa asi v závere dostaví, a to je tá druhá strana mince, keď sa hráte s touto témou; že vám možno prejde takmer všetko, ale tiež je od vás očakávané niečo skoro nadpozemské. Strašne som chcel dať aspoň jednej časti plné hodnotenie, tak nech je to E07. 80% Ad Sonoya Mizuno: Mne tam sadla, aj keď obsadiť, alebo lepšie: napísať takúto postavu - hlavnú postavu je minimálne netradičné. Je skoro až androgýnna a pritom veľmi krehká a ženská, s výnimkou jednej scény (búračka, ale aj odtiaľ utekala rovno k frajerovi) odkázaná na záchranu okolitými mužmi. Bez šance byť kultovou postavou, proste normálna, obyčajná baba. Sympatické. Herecky má ale medzery. Emocionálne vypäté scény zvláda, občas z tých zvukov mal o ňu človek až strach (má veľmi príjemný hlas, btw), problém nastáva sem-tam pri dialógovkách a keď má hrať čisto očami dvojnásobne. Celkovo som ale rozhodne rád, že sa rozhodli pre jej obsadenie. Už len preto, jak je to vďaka nej celé “iné.” Ad Alison Pill: Tá zahrala toho robota úplne bez chyby. Ešte teraz mám husinu. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Srovnání s vynikající Annihilation ukazuje jedny z hlavních problémů Devs - doslovnost Garlandovi fakt nejde, obzvlášť když se o ni pokouší ve spojitosti s jeho fabulováním v exaktní vědě. Annihilation dokonale funguje jako alegorický trip, Devs žádné interpretace nad plán nenabízí. On prostě jen až do konce vymýšlí svůj zjevně alternativní kvazideterministický vesmír a dělá tím tak trochu debily z diváků, aby pak haha trololo obrátil a naopak udělal naprosté debily ze svých postav. Takto to zní asi jako velký hejt, ale to je asi přehnané, mě to navzdory tomuto zklamání bavilo, mám rád když se sci-fi dotýká méně primitivního námětu než je obvyklé a vybízí k přemýšlení, i když není úplně originální (vidím tu třeba velkou inspiraci ve Svit vzdálených dní od A.C.Clarka), a tak oceňuju i ty které nejsou úplně promyšlené. Ex Machina na tom vlastně byla co si matně pamatuji podobně, a vizuál i atmosféru zvládá i s minimem prostředí na výbornou. I ten kvantový počítač co tu má vypadá fakt moc pěkně. No ale pak je tu ta trochu zásadní chyba, že seriál má sedm hodin, když to přitom měl být dvouhodinový film - protože místo zajímavého a lehce intelektuálního sci-fi (byť nic mindblowing, ale budiž, holt ne každý je Terry Gilliam, který snad jako jediný v tomhle žánru dokázal všechno dotáhnout smysluplně) musím po velmi fajn úvodní půlhodině zdlouhavě sledovat úplně zbytečnou detektivní linku nějaké pipky. Kdyby v prvním díle umřela a zbytek děje byl opravdu jen o Devs, jejich vynálezu, a hlubším zkoumání jeho důsledků, z technického i etického hlediska, mohla to být fantastická věc. Takhle jsem měl ale pocit jako by se po úvodní vesmírné bitvě v Star Wars: IV přistálo na Tattoine... a dalších pět hodin se místo poletování po předaleké galaxii strávilo na farmě Lukovy tetky a strýčka. ()

AppleCore 

všechny recenze uživatele

Miluju tvorbu, která se na základě dosavadního vědeckýho bádání dokáže inspirovat k tomu, aby se pustila do rozvoje vlastních myšlenek a teorií, který jdou daleko za hranici představivosti většiny z nás. Podle toho kam jste schopni svojí hlavu zavést, podle toho buď budete seriál milovat, nebo nenávidět. DEVS totiž nejde po proudu současný komerční tvorby, není tu akce a několikrát si s divákem pohraje tak, že to spoustu lidí nasere. Už jenom psaní tohohle komentáře bylo meta-fyzický jak svině. ()

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

De(u)vs je seriál, na který už jsem hodně dlouho čekal. Originální, vynalézavý, zároveň místy stěží uchopitelný. Je v něm toho obsaženo tolik, že snad ani nejde dost dobře zaškatulkovat, což je pro mě jen a jen dobře. Mám rád takové věci a výzvy a Alex Garlard mi tohle umožnil, za což má u mě veliký dík. I přes lehce rozmělněný konec nakonec mířím úplně nejvýš, hlavně za ten nápad a kulervoucí první polovinu. A hlavní hrdinku, tu si budu pamatovat až do konce života…. ()

Marze 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Pustil jsem si jeden díl a je zde velmi pomalé tempo vyprávění a posuny děje na úkor meditativních obrazů se zneklidňující atmosférou pekla. Náznakový svět. Úvahy o svobodné vůli a determinaci. Úchylná verze Sochy svobody mě pobavila. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Alex Garland si napísal a nakrútil výsostne autorský projekt, až sa človek diví, že mu niekto dal na to peniaze. Čo myslím ako kompliment. Devs nepatrí síce medzi najoriginálnejšie scifíčka, avšak určite patrí medzi najoriginálnejšie nakrútené scifi seriály. Nájdeme tu "omrvinky" po Flashforward, Arrival, Minority Report, Matrixe a bohviečom ešte všetkom. Samozrejme, v novom kontexte už raz povedané vôbec neprekáža. Filozovofať môžete po skončení seriálu donekonečna. Problém som mal najmä s divným castingom. Okrem Lily v podaní Sonoji Mizuno a snáď ešte jej bývalého priateľa tu sú všetci husto nesympatickí a pri detailnejších záberoch ich tvárí som mal problém občas nechať zrak na obrazovke. Ultra nesympatický bol predovšetkým ten obtlstlý zabijak. No a ešte jedna menšia výčitka, týchto osem nie vždy dejovo najhutnejších dielov mi nedokázalo vyriešiť dilemu, či by nebol Devs minimálne rovnako dobrý ako dvojhodinový film, respektíve lepší. ()

cinefob 

všechny recenze uživatele

Ten typ seriálu, ktorý začína ako DEVS a končí ako DUMB. Ale má to aj nejeden svetlý moment. Na seriál z americkej produkcie to prekvapuje svojím až tarkovovským (snáď som to vyskloňoval správne) tempom. ()

bart_ 

všechny recenze uživatele

"Instagram makes people feel like shit about their lives. Twitter makes them feel reviled. And Facebook completely destroyed democracy." ____ Aneb jak by vypadal Too old to die young od Refna se sci-fi tématikou.... Je to až neuvěřitelný, jak sofistikované spojení poetického futurismu a konotací vědeckofantastického existencialismu, které je v podstatě scenáristickou perlou a zároveň veršovanou epopejí opěvující zákonitost deterministických predikcí a Heisenbergův princip neurčitosti, s lyrickou tempomatikou jak od Bély Tarra či Tarkovského, tahle seriálová metonymie vlastně je. Salisburyho hudební doprovod koncipovaný z evangelických chorálů a ambientních píšťal famózní. Herecké obsazení obstojné. Deliktem je pouze fakt, že závěr je až moc enigmaticky prvoplánový, a celkově 6 epizod by bohatě vystačilo - navíc by si Devs zasloužilo exaktní disertační analýzu, poněvadž ta Garlandova emblematická alegorie mi stále vrtá hlavou.... Verdikt: 7,9 korporátních básníků z 10 ____ "To V je římské, takže je to vlastně U. Byl to jen soukromý vtip." ()

Helo 

všechny recenze uživatele

Ústřední téma podobný jako ve třetí sérii Westworldu, tady ovšem vzatý totálně jinačí formou - pomalou, chtělo by se říct že až poetickou, kde skvělou stylizaci doprovází stejně tak skvělá hudba a člověka to chtě nechtě nutí přemejšlet a v duchu filosofovat nad předkládanýma myšlenkama. Trochu to kazí skoro celá ta špionsko-detektivní linka, která není vůbec zajímavá a z velký části tam působí poněkud navíc... ale sakra - ta ajťařina a kvantová mechaničina protkaná filosofováním o všem možným tu prostě funguje a protože z celý fyziky na VŠ mě kvantovka bavila nejvíc (i když jsem jí vlastně asi ani skoro vůbec nerozuměl), tak tou nadhodnocenou pátou hvězdou oceňuju, jak si Garland dal tu práci s jejím zapracováním a vlastně postavením celýho příběhu právě na ní! ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Filosofický paskvil nevěrohodný psychologicky, nevyvážený dramaturgicky si hraje na něco, na co nemá. V dalších dílech je to stále horší a horší. 1) 50letý scénárista a režisér Alex Garland své zmatené myšlení povýšil na normu. Předvádí hrátky z kvantové fyziky, kterým nejenže nerozumím já, ale mám pocit, že jim příliš nerozumí ani on sám. Své zmatení pak předkládá bezradným divákům, čímž je zblbne ještě více._____ 2) Celý "tvůrčí" proces úhledně balí do pseudointelektuálního hávu za doprovodu přemýšlivých songů a poklidné kontemplativní kamery._____ 3) Chvílemi se, pravda, zapomene a příběh začne připomínat běžnou scifi, thriller, drama či co. Ale brzy zasáhne dramaturg, akční hrdiny pošle na trestnou lavičku a opět zavede předchozí snový stav umírajícího intelektuála._____ 4) Autor místo toho, aby si dal práci a našel způsoby a kličky, které přimějí protagonisty jednat podle předurčeného vzorce navzdory tomu, že ho znají, nahradil tento logický postup mělkými úvahami o smyslu a povaze predestinace a svobodné vůle._____ 5) Svým způsobem končí seriál smysluplně, i když dost poťapaně. Druhá pointa však všechno opět popřela. Jako námět zní zajímavě, ale zpracování je otřesné._____Třetí pointa je pak zcela mimo mísu. Svým způsobem, připouštím, odpovídá povaze díla. Kde nejsou pravidla, není ani odpovědnost._____ 6) Výstižný koment: verbal*, Lamprea**. ()

Reklama

Reklama