VOD (1)
Obsahy(1)
„Frem“ je slovo, které nic neznamená; slovo, které pouze cosi připomíná. Jeho nejbližší etymologickou konotací je staroanglické slovo „fremd“ znamenající cizí. Při pokusu vytvořit univerzální umělou inteligenci se nevyhneme antropomorfickému uvažování, protože nemůžeme překročit hranice vlastní mysli. Film FREM je pokusem dostat se za tyto hranice; pokusem vytvořit neantropomorfický film. Je to audiovizuální rekviem za druh Homo sapiens. (Doc-Air)
(více)Recenze (17)
Umělecký a divácky velmi nevlídný experimentální dokument natočený v nehostinné Antarktidě, který nevypráví žádný konkrétní příběh, ale o to více významů a interpretací si na něj zřejmě můžete nabalit. Těch zdánlivě střídmých 73 minut dá docela práci vydržet, mimo jiné i kvůli záměrně kakofonické audio stopě sestávající převážně z všelijakého šumu, ruchů a něčího dýchání. Objektivně se toho ve filmu moc nestane - úvod zajišťuje pár minut domácího videa s vypravěčským komentářem, amatérská vivisekce srnky a trocha abstrakce, zbylých 65 minut tvoří dlouhé bezeslovné záběry antarktické přírody pořízené z letícího dronu, natáčejícího se do různých směrů. Tu a tam je nějaké zvíře a v druhé polovině se vyskytuje i osamocený vědec, přičemž některé obrazy vizuálně působí až uhrančivě a hypnoticky, ale většina je akorát zbytečně dlouhá. Do jednoho záběru je digitálně vloženo stádo dinosaurů a na konci dojde i na černou díru vedoucí do vesmíru (možná jde o metaforické připomínky minulosti a budoucnosti, možná ne). Podle tvůrců film reflektuje krizi lidské identity a vlnu posthumanistického uvažování způsobenou rozvojem technologií a umělé inteligence a také klimatickou změnou. Jsem za tuto informaci vděčný, protože sám bych to z něj nikdy nevyčetl. ()
Prvních 20 - 30 minut jsem byl absolutně nadšený a stržený prací s obrazem a zvukem. Jasných 5/5. No a pak jsem nadšený a stržený být přestal. A pak to trvalo ještě třičtvrtě hodiny. Působí to fakt tak, že byla nasmlouvaná nějaká stopáž a nešlo jít pod ní, tak se prostě přidávaly a přidávaly záběry tak dlouho, dokud to nesmělo skončit. A je to opravdu hřích, protože jak říkám - tím filmem jsem byl naprosto stržený. A rád bych připomněl, že jsem si užil Vachkův Komunismus, takže 73 minut bych teoreticky zvládnou taky mohl. Teoreticky. Ale tenhle film mít 73 minut prostě neměl. ()
FREM nie je značka pre krém. Je to filozofia radikálneho environmentu: monoľadu. A vody. Človek i zvieratá v tomto kráľovstve sú zastúpené len veľmi parciálne. Panujú odtiene bielej, rozpadávajúceho sa ľadu a morskej vody. Dýchajú, dýcha človek, dýcha stroj. V závere sa otvára ozónová diera. V nej nejaké bytosti. Je tam človek? Kdeže. No diera je zároveň bránou ponúkajúcou iné možnosti. Napríkad výmenu chladu antarktickej zimnej zemnej krajiny za príťažlivo všeobjímajúci chlad vesmíru. V ktorom nebude treba ani tie stroje. Sprievodné slovo nie je slovom vysvetľujúcim. Je len občasné a v podstate navyše, zbytočné. Divák by sa bez neho zaobišiel. Človek nechýba. Je to vraj rekviem za zdochýnajúce ľudstvo. Predčasné. Pretože, kto bude jeho divákom po smrti ľudského druhu? Vtedy, kedy vyvstáva naozajstná potreba rekviem? Nech je ako chce, nech sú interpretácie rôzne, na zmes netradične nakrútených záberov s rôznymi doplnkami a dýchajúcimi ruchmi, vrkmi a hrkmi sa pozeralo veľmi príjemne. Od začiatku do konca. Aj dalo zabudnúť na vyvrhovanie vnútorností a odrezané zvieracie hlavy z úvodu. ()
Bavilo ma to. Aj ked viac ako velmi zaujimavy experiment nez vynimocne umelecke dielo. Kazdopadne klobuk dole za odvahu. 7/10 ()
Některé "filmy" prostě nedávám. Nedokážu říct, o čem to má být (oficiální synopse mi v tom taky příliš nepomohla), nedokážu posoudit objektivní kvality či slabiny. Tohle je podle mě typ filmu, u nějž je jedno, jestli trvá pár minut, nebo několik hodin. A kdybyste náhodně přeházeli jednotlivé záběry, těžko by to někdo poznal a na celkovém "vyznění" by to jen stěží něco změnilo. Pro některé jedince jsou takováto díla vrcholem umění, pro mě bohužel jen nekonečná nuda beze smyslu. ()
Určite je dobré, že na Slovensku vznikajú filmy, ktoré vôbec nevyzerajú ako slovenské. Skôr by som tipol, že za FREM stojí nejaký škandinávsky enviromentalista túžiaci po umeleckom vyjadrení. Snímka napriek tomu, že jej zábery by mali pôsobiť monotónne a nemá klasickú dramaturgiu, mi veľmi rýchlo ubehla. Filozofovať nad tým, o čom to bolo, možno zmysel má, ale ten by vám zase tvorkyňa mohla pri diskusii vyvrátiť a povedať, že ten a ten záber bol myslený tak a tak. Ono ísť aj v experimentálnom umení trochu smerom k divákovi nemusí automaticky znamenať ústup od autorstva a splošťovanie umeleckého vyjadrenia. FREM je tak pre mňa predovšetkým vizuálnym zážitkom. ()
Keby ste postavili kameru do latríny a točili hodinu plávajúce hovná, tak by ste mali rovnaký zážitok. Jasné, obrazový asi nie, lebo v tomto akože artovom diele vidíme zábery na sneh, na vodu, počujeme zvuky ako z rozheganého tranzistora, sem tam niekto vzdychne, vo fakt že umenie pre bežného smrteľníka nepochopiteľné. Ešte keby to bol nejaký krátkometrák do 10 minút, tak poviem ok. Ale 73 minút toto? Akože natočím pár záberov z hôr, pustím to do éteru a tvárim sa ako brutálny umelec? Nuž fakt, kukať na exkrementy by dávalo zhruba rovnaký zážitok. Je to celé na hovno. ()
Nejsem si jistý škatulkou – nejspíš experimentální sci-fi dokument? Některé záběry bych přirovnal k filmovému ekvivalentu abstraktního umění, většina jich byla fascinující. Možná mi ta úvodní záběrová koláž přišla zbytečně dlouhá, ale potom už to prakticky nemělo chybu. ()
K žánru "dokumentární" by ještě mělo být připsáno "experimentální". Nekonečné bílé nic je sice působivé, ale postupně nudí. Na své si přijdou milovníci dovolených ve studených krajích. ()
Filozofický experimentálny film, v ktorom sa krajiny na konci sveta, slová a civilizačné sny, menia na bezmenné dáta. Oči, ktorými sa pozeráme, nie sú ľudské. Človek v tomto novom svete miesto nemá. Nutné vidieť na plátne - na obrazovke miestami hrozí nuda. ()
Odvážne, vizionárske, s mimoriadnou prácou so zvukovou stopou (a to od prvej do poslednej sekundy). Prinášajúce "mindfuck momenty", ktoré vyvolávajú vzrušujúci pocit dosiaľ nevideného (mne sa natislo prirovnanie napr. ku Kubrickovmu monolitu). Film si ponecháva svoje tajomstvo od začiatku do konca, a to ako po formálnej i obsahovej stránke. Ak sa naladíte na "pravidlá" (tohto experimentálneho sci-fi dokumentu), dá sa pri ňom meditovať a zároveň si odniesť kopu myšlienok a podnetov k premýšľaniu. Veľká spokojnosť; v rámci našej kinematografie určite mimoriadne. ()
Experimentální dokufilm zachycující antarktidu z výšky i z povrchu s úvahami o rozvoji technologií, umělé inteligence a klimatické krize. Útržky myšlenek i dialogů doplněné znepokojivou kakofonickou stopou. Začátek slibný, pak se dojem ztrácí.(50%) ()
Bohužel, režisérčina téměř geniální Bílá na bílé (s hlubokým filosofickým přesahem) učinila z FREMu pouhý vizuálně působivý předfilm. Některé motivy (prvoci, vesmír či dinosauři) mi evokují Malickův Strom života. ()
Vskutku unikátny dokumentárny počin, ktorý bude vyhovovať skôr umeleckejším dušiam. Musím oceniť skvelú kamerovú robotu a úchvatné prírodné zábery. Neriešil by som ani ten umelecký nádych, ktorému som síce neporozumel, ale šak ok. Čo mi ale extrémne vadilo, boli tie vzdychy počas celého snímku, ťažko otravná záležitosť, ktorá v mojich očiach posunula film do priemeru. 55 % ()
Velmi zajímavá atmosféra, velmi zajímavé ticho, velmi zajímavý zvuk. Interesantní, ale v druhé polovině už jen doznívající dílko, které by chtělo ještě více domyslet a dotáhnout, aby nepůsobilo jen jako efektivní obrazová báseň, ale jako skutečný distribuční dokufilm. Rozhodně impozantní kus kinematografie, která si zaslouží pozornost, byť je plná impulsů k výtkám a otázkám. Možná ale dobrým otázkám. Lepší průměr. ()
Reklama