poster

Hrozny smrti (festivalový název)

  • Francie

    Les raisins de la mort

  • anglický

    The Raisins of Death

  • Velká Británie

    The Grapes of Death

Horor

Francie, 1978, 85 min

Režie:

Jean Rollin
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dr.horrible
    ***

    Prechválený, avšak skrz naskrz priemerný a ničím výnimočný nákazový horor. Má to rýchly rozbeh a začiatok je vážne cool, len keby si zvyšok filmu držal aj nejakú súvislú príbehovú kostru a nespočíval len v neustálom pobiehaní a opakovanom stretávaní nenakazených, ktorí sa po chvíľke nakazenými byť predsa ukážu. Nuda. 50%(9.9.2013)

  • JFL
    ***

    Jean Rollin patří vedle Jesúse Franca mezi nejpřeceňovanější režisérské osobnosti v oblasti brakových filmů. Někteří tvůrci záslužně prosluli tím, že navzdory omezeným rozpočtům dokázali schematické sekvence ozvláštňovat, případně že z pokleslých příběhů dokázali vytáhnout dramatický potenciál a na něm vystavět vyprávění. Rollin se naproti tomu ukazuje jako zoufalý patlal, který totálně zadrbe jakýkoli potenciál svou marnou režií. Extrémně je to patrné právě v "Hroznech smrti", které by schopnější režisér dokázal proměnit v decimující intenzivní horor, ale Rollin silný scénář promění ve formálně tristní naivitku. Kdesi v nitru snímku se lze dopracovat potenciálu ke skličujícímu unikátnímu hororu, který převrací koncept apokalyptických zombie filmů. Zatímco ty zpravidla situují většinu dění do interiérů, které coby symboly domova postavy chrání vůči zlu přicházejícímu zvenčí, tentokrát hrdinka prochází přízračnou krajinou pustých francouzských hor se starými kamennými usedlostmi a rozpadlými domy. Agorafobický motiv je pak v druhé polovině spojený s klaustrofobickou paranoiou, když se ukáže, že zdejší vesnice a stavení neskýtají žádný útěk před nákazou, která se venkovem šíří. Podobně jako Romerovy "Crazies", z nichž snímek výrazně vychází, se místa civilizace stávají místem rozpadu civilizační racionality a pospolitosti, když jsou lidé nákazou připraveni o rozum. Zábavnou kuriozitu pak představuje ryze francouzský motiv šíření nákazy, které zde probíhá skrze nakažené hrozny a z nich vyráběné víno, což pak do role spasitelů světa a likvidátorů nakažených pasuje pijáky piva. Bohužel všechny uvedená pozitiva a potenciál jsou utopeny v patlalském zpracování a nedramaticky realizovaných sekvencích i vše zastřešující nemotivovanosti a nedotaženosti.(10.5.2015)

  • giallo
    ***

    Jean Rollin byl opravdu prazvláštní režisér, jehož tvorbu pochopí asi málokdo (já se mezi onu hrstku nepočítám). Pro "masové" diváky bude The Grapes of death asi jeho nejstravitelnější kousek už jen proto, že má aspoň děj, který má hlavu a patu a nejde jen o snový slepenec jednotlivých scén. O příběhu se nijak obšírněji rozepisovat nebudu, to již udělali ostatní a rozebral bych raději jednotlivé složky filmu. Jak jsem již avizoval na režisérovi poměry má příběh hlavu a patu a dokonce má film i nějakou atmosféru. Ta je vytvářena především vhodně zvolenými exteriéry, které se opravdu povedly. Dále poměrně slušnými gore-efekty (vražda sedlákovi manželky velice působivá) a samozřejmě pěknými a slečenými dívkami (tentokrát v menší míře), jak už uvedli jiní i já postrádal více Brigitte Lahaie. Abych to nějak sesumíroval, i po tomto kousku pro mě Rollin zůstává na vedlejší koleji tvůrců eurohorrorů, ale pokud někoho tento snímek zaujal, tak bych doporučil asi nejlepší Rollinův snímek Fascination.(2.1.2011)

  • darkrobyk
    ***

    Psychologické drama s prvky horroru se tváří jako zombiárna, kterou ale není. Bizarní film s poetikou podivných italsko- španělských horrorů, kde více než na děj je položen důraz na chování postav. Pro současného diváka příliš pomalý film, který má však své zvláštní zneklidňující kouzlo. Vpodstatě se jedná o eko-horror, kdy člověk platí daň za chemizaci zemědělství a přírody vůbec. Masky jsou vcelku vydařené, většina gore efektů již méně. Pokud vidle zabodnuté v trupu polonahé dívky vypadají věrohodně, pak odsekávání gumové hlavy působí až komicky. Ženské postavy se bohužel chovají jako krávy, což je samozřejmě chyba blbého scénáře. Divák tak mnohokrát zakřičí do prázdna, co to proboha ta ženská provádí!, leč marně. Temný snímek finišuje hlemýždím tempem do očekávaného konce, který potěšil. Žádný zázrak, ale pro podzimní deštivé večery film jako dělaný....(15.10.2013)

  • hladass
    *****

    Naprosto parádní příklad eurohorroru z konce 70-tých let, který mi dost připomínal, stejně jako Flipnicovi, o trochu starší klasiku, Let Sleeping Corpses Lie (1974)... Kašlat na slabší příběh, dost pitomé chování postav, v tomhle kousku jde o skvělou atmosféru, tvořenou francouským venkovem a nemožností hlavní hrdinky komukoliv věřit... Už docela dlouho jsem nezažil takovou tísěň, napětí a vlastně i strach...(6.12.2010)

  • - Podle režiséra Jeana Rollina byly při natáčení nahé scény s Brigette Lahaie tak nízké teploty, že Lahaie nebyla schopna odříkat svůj text. (hladass)