Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Raúl Ruiz volí v tomto filmu kombinatorické prolínání devíti příběhů. Ty se protínají, jak film přeskakuje v čase. Mezi jejich motivy se setkáme se zrcadlem, které krade to, co odráží, s perlou ukradenou takto z obrazu odalisek, který je ale ve skutečnosti tajnou mapou k pirátskému pokladu… Procházíme příběh seminaristy, pro nějž jeho otec – Žid – získal od mrtvého, kterého vykoupil, bezedný měšec, dále se setkáváme s ženskou figurou, která může být kněžka lásky při tajné orgii, tanečnice v nočním klubu anebo jeptiška, s mužem ze současnosti, jehož každodenní život předpovídá den předem jedna konkrétní webová stránka, anebo s piráty, kteří založili v Chile vlastní stát. Na základě vlastnictví jejich 22 prstenů se dá procházet mezi světy. O tyto prsteny usilují dva pirátští bratři a další z pirátů, který jediný ve skupině 22 nepatřil k příbuzenstvu, za to zaplatil životem před vstupem do jeskyně, kde je poklad ukryt, a ještě mnoho staletí po své smrti sytí dírou z rakve salámem chorizo chudé (ale občas je i sní – je kanibal). A také se zde setkáme s příběhem ďábla, který umožňuje za poplatek měnit podobu člověku, který nemá rád svůj zjev, aby, když se muži znelíbí i jeho nový zjev, způsobil, že na sebe bude brát podobu kohokoliv, na koho pohlédne. (garmon)

(více)

Recenze (3)

garmon 

všechny recenze uživatele

Boj lásky ve snu. Anglický distribuční název Láska roztrhaná snem. Vše tu je ovládnuto potěšením z vyprávění, své hraje jakože i piktorální kabala. Cítím se v tom každopádně velmi bezpečně – ty postmoderní výpůjčky – nelze šlápnout vedle, vždycky to někde zabrnká, neztratíte se, odkazů je tolik… A tomu ta odlehčená kombinatorika jak od Queneaua – je pozoruhodné, jak jsme naučeni sémantizovat si zpětně vše co potřebujeme, aniž bychom byli nuceni proniknout do systémů, na základě kterých je dílo vytvářeno – díky Bohu (kdo by tu znovu hledal tu opakující se zvukovou stopu se zabitím nezabitelné mouchy, kterou to začíná)! Někde jsem četl maximu, že výtvarné umění 20. století (Ruiz patří do 20. stol.) je buď špatná malba s obsahem (surrealismus) anebo dobrá malba bez obsahu (abstrakce). Když se to vezme kolem a kolem, důsledně matematická, abstraktní malba mi koliku nezpůsobí, ale v ryze matematické literatuře (konkrétní poesie? lettrismus? přísně vzato by to byla literatura vyňatá z významu slova: pozdní Artaud?) v tom si dlouhodobě libují opravdu jen umělečtí nekrofilové... – a v hudbě je to taky trochu kámen úrazu: takřka všechna čistě matematická – abstraktní a artifici – až někam po zralého Pärta má výraz jako záznam prenatálních úzkostí neurotického intelektuála – nehovoří ke mně o moc věcech navíc. Ruiz každopádně ano; on je zcela na straně významu (a surrealismu – a "špatného" filmu). Láska trhaná snem hází vtipnou, lehce surreálnou konverzačku s omezeným počtem herců hrajícím mnohem větší počet postav; prolínají se věky i příběhy, ale vůbec to nemate, resp. dá se tím nechat nést, je to o lásce. Vlk v pohádce neexistuje. Příběhy a přeskoky jsou podobné L’Hypothèse du tableu volé, naštěstí většinově v barvě, z 99% bez živých obrazů, bez žvanivého Klossowského, hovoří hbitě a občas s luxusními prolínačkami anebo dokonce deformacemi na způsob Sokurova. A už to mám: ovšem: je to stářičký Jan Potocki, celý ten svět... Rukopis nalezený v Zaragoze. A s ním i stářičký W. J. Has, jen bez figurín. Je to jak kdyby se prolínala Valerie a týden divů s Mléčnou drahou anebo Hrdinskými protivenstvími Baltazara Kobera. A s nádherně zestárlou Marie-France Pisier. Obrazy jsou ale ve výsledku druhotné a u Ruize už jsem i toto zažil: vše je sice celkem profi jak má být, ale obrazné ve smyslu krásného filmu vyprávějícího skrz obraz to přesto není: mohlo by to být i mnohem laciněji nasnímané a blbě zahrané, důležitá není ani ta kombinatorika, to je pentlička na balíčku, důležitá je ta pažravá vypravěčskost a taky naše schopnost propojit si a dosadit. Nevýhodou toho všeho je lehká odtažitost – až do konce to příliš nestrhne. Až pláč to může prolomit. Je zde morálka, ale nikoliv drama; i to k tomu patří, všechno je to jen hra. Přesto dávám 5, je to mistrovské, fascinující. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

BITVA LÁSKY VE SNU n. MILOSTNÁ BITVA VE SNU. (Anglický název LOVE TORN IN DREAM). Úvodem jsou představeni herci v portugalském královském městě Sintra, kde se má natáčet film. Poté na tabuli je předvedeno, jak se devět osob či situací bude prolínat v ději systémem kombinací (AB, AC, BC apod). Fantaskní, těžko reprodukovatelný děj je tlumočen nádhernými obrazy v prostředí historických památek a divoké přírody kolem a komentován dialogy, někdy tak hustými a náročnými, že to nelze v úplnosti sledovat. Jeden z nejnáročnějších filmů tvůrce proto vyžaduje víc než jedno zhlédnutí........ Cena FIPRESCI udělena opravdu zaslouženě.......... Ojedinělé ohlasy : (nutno sjet dolů na LOVE TORN IN DREAM) http://thelastexit.net/cinema/ruiz.html#Love Torn in Dream https://www.imdb.com/title/tt0252335/reviews?ref_=ttexrv_sa_3 (90%) ()

Reklama

Reklama