poster

Martin (festivalový název)

  • anglický

    Martin

Drama / Horor

USA, 1978, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Goldbeater
    ****

    Velmi překvapivé. Romerův film bourající skoro celou upírskou filosofii a uvádějící diváka do nejistoty. Martin je velmi zvláštní. Já sám jsem po skončení nevěděl, co si mám myslet, a dal jsem proto tři hvězdy. Ale teď, když jsem si to nechal v hlavě rozležet, musím přihodit čtvrtou hvězdu a napsat, jak dobrý film to ve své podstatě je. Pro fanoušky upířích snímků určitě zajímavé zpestření, pro ty ostatní to samé. Všem doporučuji, i když je mi jasné, že každému se to líbit nemusí. Herecké výkony byly obstojné, bylo opět zábavné vidět i pozdějšího mistra speciálních efektů Toma Saviniho ve vedlejší roli. Scénář je slušný. Snímek se sice místy trochu táhne, ale to není úplně na škodu (u klasických upířích filmů je to běžná věc). Náhlé zakončení filmu si asi budu ještě nějakou dobu pamatovat.(7.4.2012)

  • misterz
    ****

    Jeden z najzaujímavejších filmov George A. Romera a pritom je tak nepochopiteľne zabudnutý... Ide o typ psychologického hororu. Režisér si tu pohráva s témou vampirizmu, no inak ako je bežne zvykom. Úspešne sa mu darí zneistiť diváka v tom zmysle, že nakoniec ani poriadne nevie, čo je realita. Je naozaj hlavný hrdina upír, alebo to je len povera, prípadne nejaká duševná choroba? Definitívnu odpoveď sa divák síce nedozvie, avšak zároveň to dáva veľký priestor na fantáziu a vlastnú interpretáciu. Hlavný hrdina je vykreslený veľmi dobre - v podstate ide o veľmi nešťastnú bytosť, ktorá si nedokáže vysvetliť, narozdiel od poslucháčov rádia vo filme, čo by malo byť na jeho osude také príťažlivé. No smrti sa bojí, aj keď ju podvedome vyhľadáva a stále o nej rozmýšľa. Zároveň sa tu nezabudlo na čierny humor, ktorý niektoré scénky veľmi príhodne dopĺňa. Režisér tú teda úspešne vedie dialóg s filmovou verejnosťou, pričom dovoľuje urobiť si svoje vlastné závery. V niektorých ohľadoch mi dokonca snímok pripomenul rannú Cronenbergovu tvorbu, a to i napriek tomu že ten sa vo svojich filmoch tak s divákom nehrá, je krvavejší a zvyčajne ide až na jadro problému - svojou vlastnou úvahou a interpretáciou myšlienok. Skrátka, veľká spokojnosť. Slušný nadpriemer. 80/100(6.12.2017)

  • obitus
    ****

    Rok pred Usvitem natocil Romero komorni pribeh o chlapci, ktery si mysli, ze je upirem...nebo si to jen nemysli? Pribeh je pomerne jednoduchy, ozvlastneny predevsim cernobilymi flashbacky, ktere jsou do filmu skvele vkladany. Postavy jsou celkem nezajimave, samozrejmne krom Martina a predevsim jeho silne vericiho strycka, ktery se vsemozne snazi ze sveho synovce dostat zlo. Moje vytky smeruji predevsim k hodne rychlemu, i kdyz skvelemu konci, je trochu skoda, ze to Romero tak uspechal. Uvodni titulkova scena ve vlaku je naproti tomu nadherna. Rozhodne zajimava a netradicni upirina.(6.11.2005)

  • Flipnic
    **

    Tak tento film mne opravdu příliš nezaujal a hlavně velmi nudil. Příběh chlapce, který buď je upír, nebo trpí psychotickou poruchou řízlou sadismem a krví jako fetišem. Jenže on tu žádný příběh není, film se nesmyslně ubírá od nikud nikam, o nic v něm nejde. Ztvárnění je nevýrazné, atmosféra naprosto nulová. Těch pár vražd to skutečně nezachrání. Podle mne naprosto nevýrazný výstřel do slepa, což u Romera nebylo nikdy nic neobvyklého ... Každopádně upírská témata si film drží, takže pro příznivce žánru (subžánru - "vampires") bych doporučil, ale aby jste pak nebyli zklamáni ...(14.5.2009)

  • Xmilden
    **

    V mých očích filmu moc ubližuje nesouvislý děj, který jakoby se skládal z různých epizod. Přitom jakmile Martin jde po své oběti, tak film najednou srší nápady a tempo je výrazně rychlejší. Hodně zvláštní Romerův film, který mě zase tolik nenadchnul. Chtělo by to opět nějaký zdařilý remake. Romero má často silnější scénáře než režii.(27.11.2013)

  • - Originální sestřih filmu měl 2 hodiny a 45 minut. (Chatterer)

  • - Scéna ve vlaku, při které Martin (John Amplas) podřezává zápěstí své oběti, obsahuje ve skutečnosti nepovedenou scénu, kterou tvůrci nakonec ve filmu ponechali. První řez do falešné ruky nebyl dostatečně hluboký, a proto nezačala téct žádná krev, a tak musel být proveden druhý řez, při kterém se už krvavý efekt zdařil.

  • - Na speciálních efektech filmu se podílel také Tom Savini. (Chatterer)