Režie:
Stuart RosenbergKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Paul Newman, Joanne Woodward, Anthony Franciosa, Murray Hamilton, Gail Strickland, Melanie Griffith, Linda Haynes, Richard Jaeckel (více)Obsahy(2)
Soukromý detektiv Lew Harper vězí po krk v problémech. Stará láska ho najala, aby objasnil zdánlivě rutinní případ vydírání. Při vyšetřování se dostane tak hluboko, že mu možná dojde dech nadobro. Paul Newman se vrací v roli bystrého detektiva, kterého si poprvé zahrál o devět let dříve ve filmu Harper. Ve snímku podle románu Rosse MacDonalda, režírovaném Stuartem Rosenbergem (Frajer Luke) uvidíte Joanne Woodward v roli neworleanské ropné dědičky, která se na něj obrátí s žádostí o pomoc. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (37)
Kdysi jsem tu bazénovou scénu jako kluk viděl a od té doby se to snažím někde sehnat a teď to konečně bylo v telce. Kriminálka je to jak vyšitá z rodu kriminálek s velkým detektivem staré americké drsné školy. Začal to Dashiel Hammett, pokračoval Raymond Chandler a Ross MacDonald to efektně zakončil. Není to pokračování, jak by se mohlo zdát z názvu. Se starším snímkem Harper z roku 1966 to má společné jen postavu detektiva Lew Harpera. Ale Lew je tu naprosto jiný, méně cynický a zároveň chytřejší, takže otloukat se tak často nenechá. Prostředí i postavy tu jsou skvěle popsané a ta finální scéna v lázních, ne bazénu jak jsem původně myslel, je naprosto skvělá, přestože je to na první pohled deus ex. Jen je škoda, že tu atmosféru z MacDonaldových detektivek se jim na plátno převést nepodařilo tak jak v Harperovi. Zločin je všude, ale neuvěříte, že je to vysoce nakažlivá nemoc, které se už nezbavíte. Že starý zločin vede k novým, že to nikdy neskončí. Ale i tak dost kvalitní zábava. ()
Harper je zpátky. A je ještě lepší než napoprvé. Začaly mu sice šednout vlasy, ale co na tom, když je pořád tím samým soukromým, stále otevřeným očkem, které nic nepřehlédne. Hlavní výhodou tohohle snímku je, samozřejmě když pomineme fantastického Paula Newmana, jeho scénář. Ve srovnání s prvním dílem je ještě více strhující, stejně zábavný, a díky scéně zatopení sanatoria se nejspíše navždy zapsal do mého soukromého archivu nezapomenutelných filmových momentů. Příběhu prospělo také to, že se odehrává v ponurém New Orleans, které mně osobně připadá mnohem atmosféričtější než slunná Kalifornie. Děj je jaksepatří zamotaný a z původní minizápletky s vyděračským dopisem se během několika desítek minut stane nefalšovaný závod o život(y), a to, že jsem ke konci už tušil, jak se věci mají, neznamenalo, že mě závěr ničím nepřekvapí. Čtyři a půl zaokrouhluji nahoru za to zmíněné sanatorium. ()
Velmi poctivý film, který je slušným thrillerem, přestože jde o adaptaci detektivního románu. Rosenberg si dal dost záležet, i když se nejedná o žádného Frajera Luka nebo Brubakera. Propracovaný a detaily nešetřící snímek, který si pro jistotu čtvrt hodiny před koncem odskočí do úplně jiného rytmu (Začne to ranou v telefonní budce a pokračuje celkem dramatickou "vodní" scénou). Ústřední Newmanova postava si zachovává jisté svérázy, sympatií se k ní ale rozhodně neubráníme. Slušné jsou i Joanne Woodward a začínající svůdná Melanie Griffith. A Killing Me Softly jako ústřední melodie funguje na jedničku. ()
Vskutku poctivá kriminálka, která má v mnohých pasážích opravdu zdařilou atmosféru a dovede být i napínavá. Potěší nejen prostředí, v němž se odehrává, ale i hudba a pochopitelně Paul Newman. Pro mě je Návrat Lew Harpera srovnatelný s prvním dílem, ze kterého si pamatuji zejména bazénovou scénu s Mirandou. ()
Což o to, atmosféru to nepostrádá, ovšem vyjma scény v zatopených lázních nenabízí více zapamatovatelných okamžiků. Paul Newman a Stuart Rosenberg se však nemají za co stydět, i když mají na kontech dost lepších věcí. 60%. P.S.: Melanie Griffith musela do krásy ještě pořádně dozrát. Tady je za největší sexbombu Gail Strickland a to nejen proto, že se ve většině scén pohybuje v mokrých bikinách. ()
Reklama