Komentáře uživatelů k filmu (33)

  • Karlos80
    *****

    Podlehne syn Pavel Sychra (V. Jalovec) rodové vášni svého otce bohatého sedláka a pytláka (J. Vojta)? Jeden z nejlepších starých českých filmů o tehdejší člověkem ještě téměř nedotčené a nádherné přírodě (tuším že někde v Posázaví) co jsem kdy viděl. Příroda zde není pouhým dekorativním prvkem sloužícím k dotvoření atmosféry filmu. Je to samostatný zosobňovaný subjekt schopný zasahovat do lidských osudů. Až na pár scén je celý tento příběh snímán velmi jednoduchým způsobem. Myslím si že herec a režisér J. Rovenský neměl moc jiných příležitostí projevit takhle naplno svůj talent a především svou filmařskou osobitost. Jedno malé velké překvapení. Pro Svika: Je to od autora J. Snížka. Krásný lyricko-poetický film, který nám posloužil také jako jako přírodní oslava krás české země: malebné krajinné záběry, vykreslují např. ranní rozbřesk, kdy se nad poklidnými vodami Sázavy trhají cáry ranní mlhy, v jiné podobě se tu zjevuje stejná scenérie v čase večerního soumraku. Na tento film a vůbec na tento žánr jakési ho přírodního lyricko-poetického filmu, později v návaznosti a v jakési tradici, navazovali svými velkými filmovými děly takový režiséři jako byli F.Čáp a V.Krška či Vojtěch Jasný (Touha). Námět, realismus, časté lyrické přírodní záběry v nádherné kameře Jana Stalicha, a poetické kouzlo to jsou nejsilnější faktory tohoto velmi úspěšného mezinárodního filmu.(28.5.2006)

  • sportovec
    *****

    Z průvodních materiálů je zřejmé, že se jedná o zakladatelský film lyrického žánru (Krška, Vláčil) a současně i o jeden z prvních svébytných projevů tehdy vznikající české kameramanské školy. Vazba na filmy Machatého nebo Fričovy a později i Vávrovy je tu víc než zřejmá. Kromě jedinečné "krajinné" kamery zaujmou nejen herecké výkony (Jaroslav Vojta), ale i dokumentární hodnota filmu (vystupování a jednání venkovského učitele v podání Rudolfa Deyla staršího). Velký úspěch, který ŘEKA sklidila na tehdy počínajícím filmovém festivalu v Benátkách, jen dokresluje pozoruhodnost díla, jež dobová veřejnost přijala se zřetelným váháním. V Rovenském - i v jeho opřehlížené citovosti zaměňovaníé - ztratila česká kinematografie hraného filmu výraznou, mimořádně talentovanou osobnost. i(14.1.2014)

  • Sarkastic
    ****

    „Zapni si tu blůzu!“ - „Nejde to, je mi malá.“ Ale že to místy byla i sranda. Pavel Sychra, to je klasa. Profesionální stlač postelí, krejčí (na co jehla a nůžky, stačí sekera), rybář, hráč na harmoniku, česač cizích, nedozrálých jablek a v neposlední řadě snový zachránce zoufalých, bosých princezen. A málem bych zapomněl dodat, že též magnet na lidumily, soudě dle reakcí zbohatlíka, obchodníka či pytláka. Škoda jen, že se od určité chvíle začne chovat jako blb (ale kdo z nás může říct, že by si s chutí neustlal na koleji?). Rovenského až drastické oddalování zjištění pravdy mě bavilo, stejně jako krása prosluněné přírody, která na diváka sálá z téměř každého záběru (i navzdory stáří člověk může ocenit vizuál a technickou stránku snímku), díky tomu se vám i atmosféra filmu dostane po chvilce pod kůži. Dávám slušné 4*. „Kdo z vás dnes ráno byl v obecní áleji na jabkách? Tak ptám se vás naposled, kdo dnes ráno byl v obecní áleji na jabkách?!“ - „Prosím, já.“ - „Hmm.“ - „Ale jsou ještě kyselý.“ - „Ták?!“ - „Ano, potřebujou ještě 14 dní.“(17.2.2019)

  • troufalka
    *****

    Rovenského Řeka je perlou v prvorebublikové tvorbě. Je žánrově čistší než Machatého Extase, originálně pojaté poetické drama. Zní to jako rozpor, ale skutečnost takové je. V českém luhu není ojediněná, známe řadu poetických tvůrců. Teď už chápu, proč se líbila Vojtěchu Jasnému - je totiž nezapomenutelná. Její příběh se na první pohled může zdát tucovým, ale není. Je osobní, vypravěný bez klišé, zasahuje do hloubky. I závěr filmu je decentní, je lidsky přirozený nikoliv natočený pro efekt. Kdo se chce podívat na parádní kousek československé kinematografie, s Řekou nesáhne vedle.(8.10.2017)

  • mchnk
    ****

    Silný příběh, nabádající k souznění s přírodou i k přirozené humanitě. To vše v krásné krajině a nádherně sehrané. Zvlášť Jarmila Beránková v roli malé Pepičky mne očarovala. Odvážná režie, využívající i snové reality a skvělé němé scény podpořené jen hudbou.(8.10.2017)

  • Fingon
    ****

    Krásný film, ale nikoli vynikající, jak se uvádí na začátku. Chybělo mi hlavně opětovné shledání Pavla a Pepičky.(17.5.2007)

  • WANDRWALL
    ***

    Škoda, že už nejsem dítě. V tom období jsem si ten film nejvíc vychutnal.(17.5.2011)

  • asLoeReed
    *****

    Nejkrásnější starý český film..(23.12.2011)

  • Ilicka
    ***

    Hezký film o propojení člověka a přírody a o mladické lásce Pavla k Pepičce. Na rok 1933 má téměř parametry němého filmu a množství scén je komponovaných jako němé. Disponuje výbornými herci a nádhernou kamerou, ale brzdí ho poněkud pozvolný tok děje, kterému chybí silnější závěr.(13.12.2011)

  • Flego
    ****

    Poetická dráma, kde hlavnú úlohu hrá panenská príroda. Zaujala ma výborná kamera a dramatická hudba. Film by si zaslúžil vačšiu pozornosť divákov.(28.10.2017)

  • Marthos
    *****

    Ve srovnání s Machatého filmy působí Rovenského Řeka mnohem skromněji, ale zároveň mnohem bezprostředněji a hřejivěji. Hlavním tématem je láska. Zatímco Machatý zobrazil její tragickou variantu, Rovenský zvolil pohled romantický, navíc zasazený do typicky české krajiny a do neméně typického společenského prostředí. A stejně jako Machatého filmy, i Řeka si vydobyla obdiv a uznání na mezinárodních festivalech. Necelý rok po natočení byla pořízena v Berlíně dabovaná verze, která se poté uváděla ve třiceti zemích světa pod názvem Mladá láska (Junge Liebe). Za zmínku jistě stojí vyjádření mezinárodních porotců o rozhodnutí udělení prestižní ceny Poháru města Benátek za rok 1934: "Za velké tvůrčí úsilí, dosažené nejprostšími uměleckými prostředky a současně za plné pochopení a přesvědčivé ztvárnění přírody, což obojí je výrazem skutečné národní filmové školy." V tom tkví samá podstata celého filmu. Řeka je vskutku dílo ryze národní, přinášející do tehdejšího kinematografického spektra nový, osobitý tón. Rovenský dokázal, že dílo, které těží z hlubokých národních pramenů, může divákům otevřít zajímavější a přitažlivější svět než kosmopolitní podívaná. Řeka je prostou písní o mladé lásce, o kráse rozvíjející se přírody a o těsném sepětí lidí s prostředím, v němž žijí, vyrůstají a které se do nich otiskuje. Námět k filmu napsal posázavský učitel Jindřich Snížek, který měl díky svému povolání možnost konfrontace. Tím, kdo však překvapil, byl Josef Rovenský, známý do té doby spíše jako herec a tvůrce neúspěšných filmů. Okouzlen naivně prostým vztahem dvou mladých lidí, jejichž příběh odvyprávěl moderními výrazovými prostředky, dosáhl svého prvního uměleckého vrcholu. Značný podíl na úspěchu má i citlivý přístup kameramanského mistra Jana Stallicha, který svými záběry na přírodní scenérie záměrně zvýraznil poetiku daného místa. V hlavních rolích se objevili debutanti - neherci Václav Jalovec a Jarmila Beránková, která se později v českém filmu objevovala spíše ve vedlejších rolích. Za pozornost stojí i výkony dospělých partnerů, především sourozenců Vojtových jako rodičů hlavního hrdiny, Rudolfa Deyla staršího v úloze starého učitele a Jana Svitáka v charakterově zajímavé masce pytláka. Na Rovenského Řeku o několik let později zcela otevřeně navázal mladý František Čáp se spisovatelem Václavem Krškou snímkem Ohnivé léto. ŘEKA, dílo čítající již pětasedmdesát roků, je navzdory této skutečnosti stále živým a krystalickým tokem, přinášejícím divákovi otupělého XI. století lásku, mládí a svobodu. Věřím, že si těchto pojmů dokážeme vážit i dnes.(17.3.2009)

  • Caelos
    **

    Jsem sám komu to přišlo notně... debilní? Jednoduchoučký příběh, takřka němé zpracování (mluvilo se tam, ale krom toho bylo vše jako v němém filmu, záběry, herci). Příroda je tam hezká to ano. Kolik měl scénář stran? Jednu? Dvě? "Řeka plyne zdánlivě poklidně, není v ní nouze o klíčové dramatické zvraty, které filmu dodávají na sugestivní intenzitě, srovnatelné s nejlepšími scénáři současné kinematografie." COŽE?! " Konflikt houstne v okamžiku, kdy je z vězení propuštěn pytlák Zimák plný nenávisti vůči bývalému příteli Sychrovi." COŽE?! Zimák je v tom filmu asi dvě minuty, opravdu nestihne nic zahustit. A co Pepička? Co když skočila do řeky? Kdyby se neobjevil nápis konec, tak si myslím, že mám useknutý konec.(10.2.2011)

  • vypravěč
    *****

    Snad kdykoliv, když vidím vodu nebo o ní slyším, si vybavuji báseň v próze Roberta Desnose, která svědčí o tom, že voda ve vodovodním potrubí naříká. V Rovenského Řece ta šťastnější, svobodná voda vypravuje o krajině, o lidech, kteří v ní žili a kteří jí procházejí. A nejen pro to je tento snímek vzácný. Znázorňuje totiž svět takový, jaký je v jejím svědectví: celistvý, nedělitelný a bezejmenný. Jen zdánlivé hranice odlišují naše těla i jednotlivé prvky toho, co jsme si navykli jmenovat přírodou, abychom se od ní více odlišili a nadřadili se jí, jakkoliv jsme si tím odťali tu lepší část nás samých a zbývá nám navěky už se jen před ní stydět a ukrývat… Tak se tedy celý svět jako ve vodním víru slévá a prolíná: úsměvné s tragickým, venkov s městem, emoce kladné i záporné jako by navzájem ze sebe vyvěraly a i řeč, slitá s bezpočtu promluv, cizích, porozumivých i nerozumějících. Vše, i to nejmalichernější, se vyjevuje jako nezastupitelné, jako klíčový prvek, bez něhož by se celá stavba zhroutila.(2.2.2019)

  • Sandiego
    ****

    V dobovém kontextu určitě něco výjimečného, dne však hlavně narativní linie trochu pokulhává, i tak je to takřka impresionistický zážitek.(21.10.2007)

  • fragre
    *****

    Monumentální torzo. Přes jistou nedokončenost, přes někdy toporné herecké výkony i přes občasný starosvětský patos má ten film dodnes mocné kouzlo. Nádherné záběry přírody, vynikající scéna v hospodě, kde se stavuje propuštěný pytlák, a originální a cudné vyjádření milostného citu - namísto vzájemného nyvého do očí civění, jen Pavlův kradmý pohled na zafačovaný Pepiččin palec na noze.(1.1.2010)

  • Aleee89
    ***

    (viděno v dubnu 2011) Rovenského Řeku bych asi ignorovala, nebýt blížících se státnic a toho, že jedna otázka nese název poetický film. Takže doháním resty a začínám právě Řekou. V době svého vzniku a uvedení do kin to musela být bomba, já mám však s poetickými filmy dlouhodobý problém. V dnešním kontextu, ač by se tak filmy hodnotit neměly, Řeka ztrácí na naléhavosti, atraktivitě. Co zůstává, je výborná Stallichova kamera a jeho záběry krásné krajiny, která byla tenkrát prostě jiná. Líbila se mi metafora řeky, citlivé líčení příběhu včetně romantické linky, ale jako celek to na mě nezapůsobilo jako bomba. Takže hodnotím poměrně vysoko spíše proto, že tohle je film, který by přese všechno neměl být zapomenut. Mne až tak nedojal.(17.4.2012)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Benátky 1934 - Súťažný výber(28.9.2014)

  • lakikaki
    *****

    Fakt veľmi pekný film, v ktorom ma spomedzi mnohých pozitív zaujal najviac famózny Jaroslav Vojta, ktorý bez slov a s pomocou jediného pohľadu dokázal povedať viac než ukecaný Martin Lawrence či Eddie Murphy počas celého filmu. Slabších päť či silnejšie štyri? S prihliadnutím na dátum vzniku a nadčasové kvality to vidím skôr na tých päť.(5.11.2008)

  • zette
    ****

    Sice se na kvalite obrazu uz davno podepsal zub casu, z reziserskeho hlediska velmi zajimavy film s peknym poslanim. Zajimave postavy v mensich rolich a pekna hudba.(15.10.2017)

  • Mylouch
    ***

    Příběh vyprávěný směsí postupů archaických i avantgardních (které ostatně dělí pouhých pár let). Poetické zkoumání cestiček filmového jazyka, z nichž většina dále nevedla, ale řada poznamenala kapitolky českého filmu (Šrámek-Krška, Divá Bára). Obrazová kvalita řadí film spíše do předchozí dekády, hudba v některých pasážích prozrazuje nezkušenost s formátem nového média, propojením zkušených herců s neherci se daří držet proporci kvality a spontánnosti. Produkčně i po stránce tvůrčí úctyhodný počin, jehož romantiku si dnes ne vždy dokážeme užít bez úšklebku potomků vůči praprarodičům.(2.4.2014)

  • LeoH
    ***

    Půvabný oblázek z horního toku říčky jménem „český poetický film“, jehož sledování vyžaduje mocnou dávku shovívavosti s typickými nedostatky rané zvukové éry – tápavé zacházení s herci, nadužívání hudby, ospalý střih neúnosně natahující jinak výborné scény (třeba tu s bezdětným kupcem). Krásy Stallichovy kamery se z DVD od Filmexportu dají spíš jen tušit, chuť a vůně odlehlého posázavského života v meziválečném bezčasí je ale dodnes intenzivní.(2.7.2018)

  • smrt.ka
    ****

    Ono na tenhle film asi nejde koukat bez lehkého úsměvu, protože od toho filmu nás dělí přece jen osmdesát let a spoustu věcí se nám dnes bude zdát prostě roztomilá a naivní. Ale právě v tom je dneska určitě jeho síla. Určitě je zajímavá také nepopiratelná kinematografičnost a až impresionistická práce kamery. Po skončení filmu by se měl dostavit příjemný pocit, a! nikoli z toho, že ten film "konečně" skončil.(5.8.2012)

  • Compadre
    ****

    Velice poetická hodinka. Skoro mám chuť se jít vykoupat k řece a chytat ryby a spát v trávě... :-)(22.10.2007)

  • tomtomtoma
    ****

    Film Řeka vzbudí pozornost svou formou zpracování obrazové poetiky již od svého počátku a prvního osměleného kroku probouzejícího se života. Mluvené slovo sice svou kvalitou mírně pokulhává a dějovou zápletku můžeme považovat za banální, a přesto Josef Rovenský dokázal ze zdánlivě jednoduché literární předlohy stvořit oslavu obyčejného života v jeho neopakovatelné kráse drobností a lidskosti. Kamera Jana Stallicha s lehkostí čaruje, nastoluje harmonii a podmanivé chvilky duševního rozpoložení. Vizuální poetika ve spojení se smyslovou dráždivostí a přirozeností je základnou, od které se vše odvíjí dynamicky a noblesně. Hlavní postavou příběhu je dospívající mladík Pavel Sychra (pozoruhodný Václav Jalovec) se směsicí rozmanitých pocitů. Láska k rodnému kraji a bohatství přírody plynou v souladu s laskavostí a morální upřímností povahové charakteristiky. I v prostředí zdánlivého poklidu nečinnosti lze demonstrovat drama života až do stálé důvěryhodnosti mezních hodnot duševního rozpoložení. Rozpoznávání a počáteční ochutnávání života se v obrazové vibraci mění ve vodní bouři emočních vln a každý následující obraz slibuje další vzepjetí vyváženosti estetiky a umu. Hlavní ženskou postavou je dospívající Pepička Matuková (velmi zajímavá Jarmila Beránková), Pavlova spolužákyně a blízká kamarádka. Probouzí se první romantické vzplanutí s následkem v podobě elektrizujícího chvění a city dosahují svého vrcholu. Výraznou postavou je Pavlův otec Jan Sychra (zajímavý Jaroslav Vojta), starosta obce se sžíravou rodinnou vášní a prokletím a neblahým stínem minulosti. Důležitou postavou je propuštěný pytlák Václav Zimák (příjemný Jan Sviták) v zášti osobního pocitu nespravedlnosti. A také vážený vesnický učitel (dobrý Rudolf Deyl st.), pevná morální autorita a velkorysý mentor nastupující generace. Z dalších rolí: starostlivá Pavlova matka (příjemná Hermína Vojtová), snaživý obecní četník (Jan W. Speerger), lítostivý bezdětný kupec (zajímavý Antonín Marlé), tulácký pár v upřímně bezprostředním reji života (Jan Chaloupka a Bedřiška Wardasová), či uspokojivě překvapený ředitel urozeného hotelu (příjemný Jaroslav Marvan). I se zdánlivě slabou předlohou lze prorazit, pokud se zvolí osobitý formát zpracování a se zaujetím se vyzdvihuje podstata života. Nepřehlédnutelný tvůrčí talent a píle při vylaďování poctivé práce jsou nutností pro poetické zpracování života krás a uspokojení.(8.7.2017)

  • Mikino00
    ***

    Pěkný poetický jednoduchý příběh z doby, kdy krajina ještě nebyla člověkem tak poznamenána. Na svou dobu zaujme právě poetickým pojetím celého filmu, protože dějově je to průměr.(10.8.2012)

  • radektejkal
    ****

    S chutí a s přitakáním jsem si přečetl pozitivní komentáře - málokde je vidět tak zřetelně, jak ty negativní pokulhávají. Kromě toho, co zde bylo již popsáno, není možno se zdržet úvahy nad tím, kolik sázavské vody se za posledních 84 let přelilo, a co všechno vzalo s sebou. V podstatě celý, po celá staletí tradovaný zůsob bytí. Tehdejší berzboté existenci se dnes sice jen lehce uchichtáváme, ale bolelo by to, kdyby nás všechny naše boty koply do zadku... Kluka poslali do města, aby se odnaučil lesu; asi se to odnaučení naučil dobře. Pozn.: Řeka je jedním z filmů, na který navazoval lyrický proud nové české vlny, který se jasně vydělil od filmů sarkastických, ironických a holedbavých, které nakonec převládly.(5.5.2017)

  • rainman93
    *****

    Zápas Pavla se štikou považuji za jednu z nejlepších akčních scén filmového nebe!(27.9.2013)

  • Vesecký
    **

    Rovenský se mi vždycky moc líbil jako herec, ale k jeho režijním pracím jsem příliš nepřivykl, zvlášť na téhle oceňované práci je silně vidět ještě tápání typické pro začátky zvukového filmu a domnívám se, že pokusem o jistou avantgardu vedení herců a zvuk silně zaostává zavedením kamery. Na filmu tedy víc oceňuji záběry přírody, ale herci hrají mnohdy toporně, nepřirozeně, amatérsky, dlouhé záběry spíše nudí než nutí k přemýšlení o psychice postav. Je tu i řada nelogičností v ději, kde autor jakoby měl jisté opěrné body, které spojoval dějem, který by se asi ve skutečnosti odehrával zcela jinak. Velmi nelogické bylo jakési matiné na zámečku, které nezapadá do děje časově, pokud předpokládáme, že boj s rybou začal brzo ráno - nemohl se přece táhnout až do večera, byť scéna u hokynáře zdá se být večerní, ale hned další záběry ukazují na jasný den. I chování hocha nemá logiku, protože si musil uvědomit, že po něm bude sháňka.(4.10.2017)

  • miraporthos
    *****

    Geniální film. Jak moc se dá říct prostým příběhem, výrazy tváře, mlčením a několika říznými dialogy. Oceňuju i minimalistické vedlejší příběhy - např. stesk bezdětného prodavače. Pro kritiky - proč chceme za každou cenu dokonale propracovaný a vypointovaný scénář? Není život právě takový, jakým stylem je natočena Řeka? Děkuju za každý film, kde mi všechno autoři nenatelí do hlavy.(7.9.2012)

  • babka

    Film byl uveden ve Filmovém klubu ALFA Sokolov s sezoně 1980/81.(3.6.2014)

  • Jester_X
    ****

    Řeka je filmem, v němž velmi silně rezonuje několik prvků. Příběh, jinak jednoduchý, je postaven na společenském prostředí českého venkova té doby. Ten je mnohdy nespravedlivý, ale nelze mu odepřít snahu lidí si pomáhat navzájem. Tato idealizace a okouzlení prostým životem souzní s poetickým prostředím sázavských hvozdů. Rovenský tak ve filmu dokázal věc dnes u nás nevídanou. Spojil jednotlivé prvky v dobře fungující celek. Při tom ovšem znovu zdůrazňuji, že nejde o žádné složité vyprávění, ale velmi prostý děj i nahližení světa. Právě v této prostotě je síla, která jasně artikuluje sdělení celého filmu o kráse prostého života vprostřed přírody.(17.8.2012)

  • JARDAHONDA
    ****

    Lyrický příběh z překrásného Posázaví seznámí diváka s impozantní přírodou a mladým Pavlem, který miluje les, řeku i svou spolužačku Pepičku. Jeho snem je o prázdninách ulovit štiku, na kterou je vypsána odměna a koupit chudé Pepičce její první boty. Pavel se štikou svede urputný boj, který ho málem stojí život. Hold "láska hory přenáší" Snímek vykresluje jednoduchý děj, který má místa téměř němého filmu, výborné herce i kameru.. Hezký útěk od této hektické doby. ****(16.5.2013)

  • Rattlehead
    *****

    Jeden z těch starých filmů, který dokázal uniknout stísněným studiovým ateliérům a provětral kameru hezky venku v přírodě. Obsahuje takové chuťovky jako zápas chlapce s velikou štikou či kameru umístěnou na voru, plujícím po řece. Navíc kvituji, že zde mladinké studenty skutečně hrají mlaďoučcí herci, a ne zasloužilí třicátníci (jak bývá v takových filmech zvykem). Jeden z našich nejpovedenějších filmů třicátých let.(25.1.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace