poster

Manželské etudy: Nová generace (TV seriál)

Dokumentární

Česko, 2019, 5 h 2 min (Minutáž: 52–91 min)

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (14)

  • tron
    ***

    Helena Třeštíková niekoľko desaťroční obdivuhodne pracovala na viacerých časozberných projektoch a ako ostatné, aj jej Manželské etudy bez debaty vstúpili do dejín českej kinematografie/televíznej tvorby. Koncom roka 2019 uviedla na trh svoje vlastné Manželské etudy jej dcéra Hana. Zatiaľ ide iba o prvých pár rokov manželstva. Je preto logické, že za tak krátke obdobie to ešte nie je „ono“; všetky mladé manželské páry sa (relatívne) usmievajú, sú spokojné a problémy, ktoré riešia, sú ešte pomerne neškodné. Na strane druhej, núti ma to trošku zamyslieť sa nad nami, divákmi. Zaslúžia si 4* iba temné a konfliktné Manželské etudy, v ktorých sa každý rozvádza, terorizuje, umiera a nevie si prísť na meno? Nie! Toto sú proste Manželské etudy, nie Pošta pre teba s Brychtovou. Jednotlivé páry sa mi páčili, až na posledný, značne materialistický, ktorý si robil deti jedno za druhým napriek tomu, že si takmer od začiatku nerozumel – tomu som zas pre zmenu nerozumel ja. Hane by som možno trošililinku vyčítal (občasné) sústredenie sa na politiku, čo je síce super nápad, ale neviem sa zbaviť podozrenia, že ho sem dala proste len preto, že bol v maminých Manželských etudách. Dávam „len“ 3*. Predsa len, je to ešte len začiatok (dúfam, že poriadne dlhého) projektu. A nech už to režisérka myslela akokoľvek, tak neschvaľujem jej ustavičné vypytovanie sa "a čo dieťa?" páru, ktorý má očividne problémy s otehotnením.(15.12.2019)

  • NinadeL
    **

    5/5 Na Mirku a Kubu jsem si došla do kina, čekání na další díly na ivysílání bylo hodně dlouhé. Zatímco první pár se nebál komunikovat a chtě nechtě nabídl vcelku zajímavý příběh, další rodinky už tak výživné nebyly. Jako hlavní problém vidím často zaměnitelná povolání a podobný přístup k životu. Otázka je, jak tyto příběhy budeme vnímat s odstupem let. Zatím to vypadá tak, že největší šance na přežití mají ti nejprůměrnějších ze všech, kteří v životě jen plní své společenské role. A to věru není příjemná bilance.(14.12.2019)

  • lenuse
    **

    Nemohl tam být nějaký muž se smysluplným zaměstnáním? Nebo to je znak doby, že se velké peníze vydělávají na totálních nesmyslech a excelových tabulkách? Mezi ženami byla alespoň jedna učitelka a jedna sociální pracovnice/učitelka. A manžel na chvíli k dělnické profesi u pásu okolnostmi dotlačen. Ale nemohl tam být někdo, kdo opravdu něco tvořil? Snažil se hospodařit?(27.12.2019)

  • Slarque
    ***

    Dokument kráčející ve šlépějích původního seriálu Heleny Třeštíkové ukazuje, že současné manželské páry už řeší úplně jiné problémy, než tomu bylo v 80. letech. Populační vzorek je dost malý, navíc se opakují i dost podobné profese protagonistů, takže je trochu osvěžením jeden venkovský pár ozvláštněný i moravským akcentem. U posledního dílu jsem si po pár minutách říkal, že jsem zvědav, jak dlouho spolu tihle dva vydrží, takže už mě vývoj situace nemohl moc překvapit (70%).(12.12.2019)

  • Marze
    ****

    Většina povolání protagonistů je v reklamě, marketingu a managementu. Před kamerou mají odstup, nevykazují emoce, neříkají detaily. Nikde nejsou vidět jejich příbuzní. Je to zoufalá sociologická sonda z mého pohledu lidí nevhodných pro manželství a rodinu. Partneři mají nastavený podivný vstupní filtr pro partnery. Je zde jediná normální dvojice , která má smysl pro normální typ rodiny a tatínek ví jak se má chovat živitel a maminka nespěchá do zaměstnání.(30.3.2020)

  • Jufonka
    ***

    Fimařsky je to za mě naprosto OK. Nerozumím zdejší výčitky, že to je mnohem horší než původní Manželské etudy od Heleny Třeštíkové. Vždyť to logicky nejde porovnávat, je to ČASOSBĚRNÝ dokument a bylo natočeno teprve první pětileté období. Původní Manželské etudy, resp. jejich první pětiletá část, také není tolik zábavná. Takže tyhle porovnávající výčitky jsou dle mého názoru opravdu off topic. Co mi ovšem neuvěřitelně vadí a co je zároveň důvodem, proč dám pouze 3 hvězdy, je to, že to je podle mě velmi špatné z DOKUMENTÁRNÍHO hlediska. Páry nejsou vybrané náhodně, půlka párů se Haně Třeštíkové přihlásila, že se chce zúčastnit natáčení. Většina párů je z Prahy a pracuje v reklamním odvětví. Mimochodem, já jsem taky z Prahy a taky pracuju v reklamním odvětví, ale o to víc si uvědomuju, že to absolutuně neukazuje reálný život v ČR, opravdové lidi, skutečný život většiny Čechů. Původní páry Heleny Třeštíkové byly vyvážené, z různých socio-demografických vrstev. Tady se o vyvážeosti fakt nedá mluvit. Škoda. (Mimochodem, Tomáš Třeštík - bratr Hany Třeštíkové, syn Heleny Třeštíkové - je nejlepší kamarád jednoho z účastníků, kterému jde zároveň za svědka. Opravdu můžeme v tomhle případě mluvit o nezaujatosti a objektivitě? No, pochybuju. Je to vidět i na tom, že se páru nikdo z tvůrců neptá na jejich skutečný problémy, jen kloužou po povrchu a divák se nic nedozví.) Zkrátka mě opravdu dost mrzí, že byly vybrané zrovna tyhle páry. To už si Hana Třeštíková mohla rovnou natočit Manželské etudy z Letné a dát tam jen své letenské sousedy. Mělo by to stejnou vypovídající hodnotu. Znovu upozorňuju, že jsem Pražák, a stejně mě tohle prostě štve. Chtěla jsem se dívat na osudy různorodých párů. A ne na osudy kamarádů svých známých z oboru. To si může otevřít jejich facebookové profily a bude mi to stačit.(30.12.2019)

  • lubospoti
    ***

    Oproti původnímu projektu je to slabší odvar. Příliš tady totiž nefunguje ten časový odstup. Změny v životech nejsou tak razantní. Ale snahu o představení určitých archetypů jednotlivých párů (co se týká povah, životního stylu a společenského postavení) této sérii nelze upřít.(14.12.2019)

  • klukluka
    ***

    Filmařina paní Třeštíkové ml. (lépe) funguje, když má ústřední dvojice regulérní problémy (Mirka a Kuba, Zuzana a Lukáš). Taková soužití mají přirozený dramatický vývoj, který paní režisérka dokáže se svým štábem zachytit (proč by také ne). Z mého pohledu ale zcela selhala tam, kde problémy nejsou buď vůbec, nebo kde je jeden problém zásadní a nepřehlédnutelný. V prvním případě jsou její časosběry nudné, protože zcela pomíjí pozitiva a drobnokresbu (zájmy, dovednosti, názory), ve druhém případě se mění v úmornou pavlačovou bábu (Irena a Petr). Otázka “co dítě?” už mě tak hnětla, že jsem se styděl za svoji slabost pro tenhle šmíráckej žánr. Cesta na režisérskou sesli byla vydlážděná, vydal se po ní ale člověk, který postrádá empatii toho, kdo ji kdysi pracně vybudoval.(14.12.2019)

  • Psycho.R
    ****

    Shlídnul jsem všechny epizody a můžu říct, že je to pohoda, která nepřekračuje hranici dokumentárnosti k nevkusu. Kvalita se držela od první epizody, kterou jsem hodnotil samostatně, neboť se promítala v kině jako samostatný film. Takže 4*, jen nevím, jestli mě budou tito lidé po letech zajímat. Uvidíme.(25.12.2019)

  • rionka
    ****

    dokumentární časosběrný cyklus paní dcery třeštíkové, nová generace. ta první byla v 1987. prej sou dneska lidi jiný nebo co.... zvláštní příběhovitost, krásně uvěřitelná. někteří zúčastnění jsou velice zajímaví. až je to člověku líto, že nevidí, jak se měli dál. // "neměl práci, celé dny byl doma a vymýšlel, jak by se dalo ušetřit. třeba kolik přesně vody se smí denně vypustit. a kolik se jí má dávat do rychlovarné konvice!"(29.1.2020)

  • PoprockCZ
    ***

    První epizodu série hodnotím někde mezi 3 a 4 hvězdami. Ze života páru se dozvídáme poměrně rozumně vybrané informace a dílo má i spád, ovšem mrzí mě, že při časových posunech není uveden i aktuální rok - ono, když už vidíme po páté: "o měsíc, o 4 měsíce později", těžko si člověk dopočítá v jakém roce se vlastně nachází. X První "techno" pár krachne na penězích, pesimistická nálada v rodině se ještě více rozmáhá, dojde k rozvodu. Druhý pár je moderní, pohodový, usměvavý, kreativní (hrají divadlo, Petr má kapelu a dělá v reklamce, Irena zase občas vyučuje jógu). Bydlí v pražském bytě a využívají možností města naplno, vídají se třeba 1x do týdne + ráno. Manželé spolu opravdu vydrží, ale rýsuje se problém s dítětem, kterému se nechce na svět. Jejich díl rychle odsýpal a utekl jako voda. Třetí pár je taková klasická, možná lehce nevýrazná dvojice ovšem, nic jim nechybí, pomáhají si a žijí si klidným životem se dvěma dětmi na kraji Prahy. Čtvrtý pár je složen s učitelky a fotografa/archiváře památek. Petra mi byla vyloženě nesympatická, neupřímná a upřímně přesně u těchto učitelů lituji žáky ve škole. Samotný díl výměny je pak celkem nudný, vlastně se neděje vůbec nic podstatného (sledujeme nakupování pečiva...). Možná je to dáno i tím, že pár spolu před svatbou už snad 4 roky žil. Poslední pátý pár je asi nejtypičtějším příklad moderní pražské rodiny, kde oba rodiče mají kariérní ambice a děti ve vztahu nefungují. Finančně jsou na tom velmi dobře, ovšem skloubit touhu po samostatnosti s výchovou malých prcků je náročnější, než se může na první pohled zdát. Pár se nakonec rozvede a děti má ve střídavé péči. Je pravda, že matka celou dobu působila nevyrovnaně, s tím, že vlastně neví, co chce, na druhou stranu jestli otec s úspěšnou kariérou neustále může jezdit cestovat po světě a užívat si společenského života, je snadné frustraci matky pochopit. Otázka je, jak domácnost doma probíhá reálně mimo kamery, ale to se bohužel z dokumentu už nedozvíme.(16.12.2019)

  • koza3
    ****

    Zatím se to nedá srovnat s původní sérií, kterou jsem viděl až v okamžiku, kdy mapovala přes dvacet let soužití. Sedm let nové generace je zatím docela málo na to hodnotit, protože tady hodnotíme hlavně ty "dramata", jaké páry se podařilo vybrat a kam se posunou jejich životy. Z pohledu technického zpracování či otázek tvůrců na páry, je to na srovnatelné úrovni. Čtyři páry jsou velice zajímavé, jeden je takový nemastný neslaný, ale i ten nás může překvapit. Suma sumárum se těším na další etapu a doufám, že všechny páry se rozhodnou pokračovat i přes to, že některé to už zabalily.(9.1.2020)

  • 710.cz
    *

    Původní etudy paní Heleny Třeštíkové jsem měl rád. Ale možná je to tím, že se z protagonistů stali hvězdy a asi díky tomu mám z té nové série dojem, že ti noví "hrajou" a že nejde o až tak přirozený průnik do soukromí.(14.12.2019)

  • Generi
    **

    Když 2 dělají totéž, není to totéž. Helena Třeštíková natočila skvělé manželské etudy, příběhy obyčejných lidí z různých oblastí- dělníky i umělce, chytré i méně chytré, všechno bylo uvěřitelné a jednoduché jako facka. Dcera Hana by ráda pokračovala v maminčiných šlépějích. Zalovila ve vodách svých kamarádů, a taky pár cizích dvojic, které ulovila na pražské radnici, absolutně zkopírovala mámin formát - je to vůbec dovoleno???- včetně přerušovaných černo- bílých komentářů typu za dva měsíce, po půl roce, atd... A ve výsledku vzniklo něco dost umělého a těžko uvěřitelného. To opravdu dnes všichni Pražáci pracují v reklamkách??? Dají se vydělat velký prachy jen na oblbování lidí? Určitě ano - jak je vidět. kdo dělá v raklamce, ten se má!!!! Ale.... Pořád dokola se opakující otázky, klouzání po povrchu ... Takový dojem jsem měla nejvíc z dvojice Petra a Viktor. Její teatrální úsměvy a komentáře, vždy vzorně upravená, doma uklízeno- vše pečlivě připraveno - žádný skutečný život. Dvojici Irena a... lidi vyčítali divadýlko spokojeného života plného teatrálních polibků, ale mně to v tomto případě nevadilo. Tahle dvojice žila spolu již spoustu let a každý měl své koníčky, což je nutnost po takových letech vztahu, aby to klapalo a lidi se neokoukali. Horší to bude, až přijdou děti, kdo se obětuje? Uvidíme. Já bych viděla ráda pokračování, ale ne v podání Hany ´Třeštíkové!!!(27.12.2019)