Reklama

Reklama

Manželské etudy: Nová generace

(seriál)
Trailer

VOD (1)

Epizody(5)

Obsahy(1)

Jaká je podoba partnerského soužití v 21. století, proč se v dnešní době lidé berou a co je v prvních letech manželství čeká? Do soukromí vybraných manželských párů nahlédne nová série dokumentů Manželské etudy: Nová generace... Autentický pohled na sny a překážky, se nimiž se potýká současná mladá generace, je zachycen známou časosběrnou metodou, kterou proslavila režisérka Helena Třeštíková. „Časosběrná metoda, kterou jsem převzala z původní série, poodkryje při dnešním zrychleném stylu života mnohem víc, než by se mohlo zdát. Zdánlivě banální situace a zachycení všednodenního života se ve střižně proměňují v cennou výpověď doby o jedné generaci,“ vysvětluje režisérka Hana Třeštíková. Zásadní rozdíly mezi začátkem původních etud a dneškem potvrzuje i dokumentaristka Helena Třeštíková: „V osmdesátých letech se mladí brali kvůli ekonomickému tlaku, byla to šance na byt. Dnes to zkoušejí nanečisto, jsou váhavější a volí soužití na hromádce. A potkávají se nyní s dost odlišnými, avšak často fatálními problémy.“ Úvodní epizodu s názvem Mirka a Kuba vystihuje popis „láska z technopárty aneb sedm let mladého páru“. Režisérka zachytila příběh vztahu od svatby, narození syna a stěhování za město až po krize a konflikty, které lze překonat jen stěží. Druhou epizodou je Irena a Petr, „klasický pražský pár“. Oba pocházejí z centra a chodí spolu již devět let. Jako důvod ke svatbě shodně uvádí, že chtějí vztah posunout, a také udělat velký mejdan pro sebe a své přátele. Svatbu berou jako zábavu. Třetí pár – Alena a Bernard – patří mezi ty nejklasičtější. Zkusili si spolu několik let chodit a pak i bydlet, mají se rádi, oba pracují a tak nic nebránilo, aby se vzali. Během natáčení se jim narodily dvě děti. Režisérka sledovala i učitelku Petru a zaměstnance Památkového úřadu Viktora. Pocházejí z Brna, brali se na Staroměstské radnici a společně bydlí na Vysočině. Oba touží po druhém dítěti a přiznávají, že pro bezproblémové početí se asi poznali příliš pozdě. Posledním párem je majitel firmy Lukáš a marketingová manažerka Zuzana. V době, kdy s nimi štáb začal točit, se jednalo o pár, který představoval generaci zlaté a úspěšné „mládeže". Život jim ale přinesl různá překvapení a úskalí… (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele BigBang k tomuto seriálu (3)

Mirka a Kuba (2019) (E01) 

Neuvěřitelný příběh. I nová série je tím nejlepším, co česká kinematografie vytvořila; neznám jiné audiovizuální dílo, které vypráví tolik o manželství a životě vůbec. Největší síla a unikátnost tohoto uměleckého díla je, že názorně ukazuje, jak nás řídí nevědomá složka mysli a jak slaboučká je naopak vrstva vědomá: protagonisté (nejen tento pár, týká se to všech) vypouštějí z úst slova, jakoby něco řeší a rozhodují, fakticky však jednají jinak, slova jsou jen maskování a ozdobné peří. Vidíme dobře právě na Mirce a Kubovi, lidech z techno scény, že naše zdánlivá přesvědčení jsou jen prchavé pózy. Nakonec v manželství se projeví, že hrajeme znovu pra-příběhy, ovládají nás pra-síly a jsme nakonec všichni konfrontováni s hlubokými požadavky mužské a ženské role, kterým se nedá utéct a které smetou rychle všechny módní floskule. Jinak tedy protagonistka Mirka je moc a moc krásná holka, ale bohužel taky moc a moc šílená. Protagonista Kuba své mužské roli nedostál, evidentně bylo mimo kameru ve hře něco, co mu podrazilo osobnost. Uragánu ženského živlu Mirky by se mohl postavit (a ideálně dát hranice a zkrotit) jen výjimečný muž, Kuba možná potenciál měl, ale nemá disciplínu na to, aby podržel svět kolem sebe, naopak ho ještě táhne ke dnu. ()

Petra a Viktor (2019) (E04) 

Ocenil jsem loajalitu autorky ke svým protagonistům. Ukazuje v dokumentu i jejich slabší chvilky (třeba když Viktor se ofrňuje s pomocí manželce s novorozencem při topení v domě). Celkem snadno by mohla na takových věcech epizodu zdramatizovat a ukázat protagonistu jako tyrana. Ale v této sérii není cílem nikoho skandalizovat, ale spíš pochopit a dát šanci i těm dobrým stránkám. Hlavně se mi líbí vyznění, že život v tradiční rodině v páru je těžký, ale je to osudová hluboká věc. ()

Zuzana a Lukáš (2019) (E05) 

Tato epizoda ukazuje možná meze zvoleného formátu, protože u sebevědomé městské třídy je běžné mít vlastní život a osobnost jako projekt: protagonisté jsou zvyklí na cílevědomou sebekontrolu a do kamery říkají jen to, co je v souladu s jejich životním projektem. Vznikl zdánlivě méně zajímavý díl bez větších dramat. Ale pro mě byl i tak silný: jakožto velký fanoušek všech Etud jsem byl docela šokovaný, když jsem si uvědomil, v jakém blahobytu žije současná pražská střední třída: chůvy, uklízečka, psychologové, kouč. Porovnejme to s účastníky první série, kteří na začátku 80. let taky nebyli nějaká hladovějící chudina, ale takovýto komfort si neuměli ani představit A stejně mají ve vztahu stejné problémy jako jiní. Požadavky mužské a ženské role v životě jsou zjevně silnější než třída, majetek a životní styl. Žena s novorozeným dítětem vyžaduje od muže to samé, ať je technařka nebo korporátní kouzelnice. Ještě bych jako hezký moment vyzdvihl otcovskou odpovědnost Lukáše: ocenil jsem jeho jasnou a hlubokou představu o tom, co je správné, aby udělal pro syna z předchozího vztahu. ()

Reklama

Reklama