Reklama

Reklama

Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí.

  • USA Is Everyone Right? Karel Floss and the Others. (festivalový název)

Obsahy(1)

Multiportrét vývoje českého polistopadového myšlení prostřednictvím telefonátu bratrů Flossových o dopisu, který zamýšlejí napsat papeži. Moderní ideje Karla Flosse o bohu, pravdě i politice obkružují výroky zastánců světového levicového myšlení, jakými jsou Alain Badiou, Slavoj Žižek, nebo Noam Chomský s jejich výtkami našeho politického vývoje, ale i figury křesťanských církví, umění a politiky od 90. let do současnosti až po zástupce českých národovců. Vzniká jakési audiovizuální koryto, kterým proudí kanalizovaný hněv národa, připomínajícího dítě, které se učí myslet a neví, k čemu se vztáhnout dřív – protože v jistém smyslu mají všichni trochu pravdu. Film Heleny Všetečkové natočený ve spolupráci s Helenou Papírníkovou staví na významových kontrapunktech, spojování vysokých idejí s nízkými emocemi, situačním humoru a neregulovatelných obavách. Jak řekl Hauser s Bělohradským, ten film reflektuje náš stav a vlastně může donekonečna pokračovat. Badiouvy myšlenky o tom, co je to to pravda a jak ji zažíváme, stojí proti výrokům, které napříč společností volají po referendu. Nejlépe nakonec vše vystihují slova Karla Flosse použitá přímo z Bible: „Nebudete-li jako děti..." (Background Films)

(více)

Recenze (5)

the_weaver 

všechny recenze uživatele

Univerzálna pravda je tá, že tento film je priveľmi dlhý. To nik nespochybní. Autorka v ňom ale beztak nehľadá pravdu. Iba ukazuje bizarne poskladané panoptikum svetonázorov niekoľkých ľudí a spôsobov ich vyjadrenia. Žiaľ v tejto koláži krížom-krážom mieša kultivované prejavy rešpektovaných ľudí (nemyslím Klausa) s vykrikovaním morálnych úbožiakov (myslím i Klausa), čím ich (úmyselne?) akoby dáva na rovnakú úroveň. Keby to malo aspoň nejaký pozoruhodný efekt, tak som ticho, ale ono je to naopak čím ďalej, tým únavnejšie. Paradoxne najhorším bol francúzsky filozof Badiou, ktorému sa ako jedinému podarilo skĺbiť nudu, otravnosť a ku koncu i nezmyselný obsah. Jediné sdělení, ktoré som bol schopný odhaliť, je to, že spoločnosťou sa šíri rozčarovanie, a ak sa nič zásadne nezmení, tak bude ještě hůř. Ohromné je akurát to, ako to vyznenie korešponduje s diváckym dojmom - publikom sa šíri rozčarovanie, a ak sa nič zásadne nezmení... tak sa režisérka filmárinou neuživí. ()

Carodej_pes 

všechny recenze uživatele

„Klade víc otázek, než odpovědí.“ Byť mi nepřišlo, že by film byl vystavěn kolem osobnosti Karla Flosse, líbí se mi, že je Karlem Flossem zastřešen. Už nějakou dobu si myslím, že dnešní západní společnost (včetně naší) se nachází v duchovní krizi a tento nezaujatý pohled na současné české myšlení můj názor jen podpořil. Sice si nejsem úplně jistý, jestli to autorka vnímá stejně („nejpravdivější“ by bylo, kdyby si i v soukromém životě držela stejně nezaujatý, čistý odstup), ovšem dílo má styl, který je mi velmi blízký a který mě víceméně celou dobu ujišťoval v tom, že se právě dívám na svět očima podobně smýšlejícího člověka. Rád bych dal plný počet, ale nemohu se zbavit dojmu, že dílo ještě nemělo být dokončeno – že by snad bylo celistvé jen tehdy, až by zaznamenalo i případný rozklad/rozkvět dnešní společnosti v budoucnu. ()

Reklama

Randy_Marsh 

všechny recenze uživatele

Autorka se dostala k Václavu Klausovi a skočila mu do řeči na přednášce na AVU a že to byla řeč. Pan profesor obecenstvo na přednášce poučil, jak je ekonomie na rozdíl od umění exaktní disciplína. Ten starý naiva si asi vážně myslí, že je vědec, ale přitom za celý život nestihl ani pochopit, co je předmětem jeho oboru - tím je člověk (a proto tedy pokud není exaktní antropologie, nemůže být ani ekonomie) a také obecenstvo oblažil úvahou na téma jak Bohuslav Sobotka, celý život politikem, nikdy nedělal normální práci (jako třeba teoretického makroekonoma). Co je to normální práce? Jak se dá definovat? Spálenými kilojouly? Potom tedy noční hlídač udělá míň práce než vrcholový politik, ale pornoherec udělá zase mnohem víc než oba dva dohromady. Nedá se definovat příjmem? Potom tedy teoretický ekonom vykoná více práce než člověk, který pečuje o umírající v hospicu a ten zase udělá víc práce, než ten kdo pečuje o umírající rodiče sám v domácnosti. Promluva o nenormální práci Bohuslava Sobotky zazní v dokumentu-koláži ještě jednou a v téměř stejném znění na fašistické demonstraci. Promluvy se kopírují jako celé bloky, nevytvářejí se z jednotlivých segmentů-slov individuálně v hlavě mluvčího. Jinde jsou v dokumentu podobné promluvy zasazené do ostrého významového kontrastu. Tomáš Halík mluví o identitě Evropy a fašisti mluví o identitě Evropy, promluva je podobná, ale význam jiný. Performer Kohout je zábavný šašek, mluví o toleranci a katolíky přitom důsledně označuje: "prcičkáři". Nevím jestli je jen hloupý, nebo i zlý, ale pokud je tvář, kterou v dokumentu ukazuje pravdivá, naprosto nerozumí světu ve kterém žije (ale pobaví :)). I Karel Floss má své limity, vždy skončí u Boha. Ostatně všichni mají své limity, jejich myšlení začíná, variuje a někde končí a za touto hranicí je téměř nemožné se s někým potkat. Přesto se však můžeme bavit o vnitřní konzistenci jednotlivého myšlení. ()

Galerie (18)

Reklama

Reklama