Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tommy je příběhem o mladíkovi, který v dětství po otřesném traumatickém zážitku ztratí schopnost vidět, slyšet a mluvit. Stane se však slavným díky dovednosti hrát pinball (tj. hru na kuličkovém automatu) jen s pomocí intuice. Když matka v zoufalství způsobí dospělému Tommymu další šok, mladíkovi se vrátí smysly. Dřívější sláva spolu se zázračným uzdravením z něho udělá světovou hvězdu, mladík se vžije do role Spasitele a káže o světě bez násilí a bez drog. Nevidí však, že jeho dobře míněná snaha vychází nazmar, a stane se jen dalším z mnoha popkulturních idolů. Ale dav, který ho ještě před chvílí obdivoval, se proti němu vzbouří. Ve filmu hraje řada osobností filmové a především hudební scény - E. Clapton, T. Turner, J. Nicholson, E. John, The Who... Přes svou kontroverznost patří Tommy k úspěšným filmovým přepisům scénických rockových představení, která zažívala konjunkturu v sedmdesátých letech. (čenda)

(více)

Recenze (67)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Jsem poněkud na rozpacích. 1) Jako film tato směska skvělých i méně skvělých pěveckých a tanečních čísel moc pohromadě nedrží. 2) Ovšem The Who hrají parádně a množství dobových hvězd také není k zahození. 3) Děj snadno neskousnu, i když si stokrát budu opakovat, že jde o společenskou satiru. 4) A ta paralela s Kristem... 5) See me, feel me. Touch me, heal me. ()

Thewho18 

všechny recenze uživatele

Máte rádi The Who? pokud ano není o čem diskutovatdokonalost sama .Pokud ne tak tohle prazvláštní představení pravděpodobně neskousnete. Aby jste pochopili o co tady kráčí jedno zhlídnutí rozhodně nestačí, aspoň mě tedy ne. Opomeneme-li fantastickou rockovou symfonii, vlastní příběh není zrovna nejsrozumitelnější, spoustu alegorií a symbolů, kterými se toto dílo jen hemží pochopí asi málo kdo. Celkově by se dal děj shrnout asi takto: Převzato z music serveru: Rocková opera Tommy vypráví o hluchém, slepém a němém chlapci, který se navzdory otřesným prožitkům i handicapu stane světovým šampiónem v pinballu (kuličkovém hracím automatu). Tuto "duchovní alegorii" vydala v květnu 1969 skupina The Who, nejhlasitější rocková skupina všech dob, v podobě dvojalba. Autorem pod kůži se zadírajícího příběhu o chlapci, který v šoku ze smrti svého otce ztratil smysly a hvězdná popularita jej vynesla až na post celebrovaného mesiáše sekty hráčů pinballu, je jeden z nejmagičtějších kytaristů rockové historie Pete Townshend. Po řadě uchvacujících jevištních provedení se Tommy stal kultovním bestsellerem a vůbec nejúspěšnějším albem The Who. Pro filmovou adaptaci Tommyho byl osloven nonkonformní režisér Ken Russell, jenž tuto operu označoval za "největší uměleckou práci vyprodukovanou ve 20. století". Russellův snímek zůstává celkem věrný původnímu námětu, přestože režisér s adaptovanou látkou pracoval poměrně volně a učinil v ní i podstatné změny. Pro film bylo navíc dokomponováno několik sladeb a pořadí písniček bylo pozměněno s ohledem na logickou návaznost vyprávění. Vinou režisérova efektního přístupu k adaptaci je částečně narušeno klíčové poselství příběhu: úvaha o absurditě pop-kultury a bezduchém oslavování jejích hvězd a katastrofálních následcích jejich "vůdcovství". Russell pro vyprávění zvolil volně zřetězené pásmo dráždivých, místy poněkud perverzně naturalistických epizod, které hýří pouťově-automatovými barvami. Některé kritiky a recenze dokonce režiséra obviňovaly, že filosofii Townshendova podobenství rozmělnil do podoby cirkusové atrakce. Uhrančivá vizuální stylizace opery totiž využívá estetiky rychlých střihů, triků, zkratky a tehdy neobvyklých výrazových prostředků hudebního videoklipu. Klíčovým symbolem celého snímku je kruhové zrcadlo. Hudebním vrcholem opery je Tommyho osvobozující árie I°m Free a závěrečný majestátně vypjatý hymnus Listening To You. Navzdory některým výhradám je Tommy místy oslňujícím, energií překypujícím dílem, při jehož sledování i diváci ztrácejí řeč a sluch a přechází jim zrak. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

V roce 1969 vyšly v Evropě dvě pozoruhodné desky. Já jsem dával přednost "Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire)" od Kinks, ta však byla zastíněna a téměř vytlačena z obecné pozornosti tou druhou. Tommy byla navíc zfilmována divým mužem, Kenem Russellem. Deska spadá do doby prvních syntezátorových výzkumů kytaristy a moogisty Peta Townshenda a konce hudebních (a některých jiných) psychedelií. Film, který po šesti letech následoval si tenhle konec ještě o něco prodloužil. Ve srovnání s albem je přístupnější svojí divokostí, rozmanitostí a dalšími rusellovinami. Vrcholy desky ,„The Acid Queen“ a „Pinball Wizard“, zpívají ve filmu/opeře Tina Turner a Elton John, a v něm mají ještě větší grády. Sympatické na filmu je také, že v něm všichni herci také zpívají, jak Oliver Reed, tak i Jack Nicholson. Uráživý není ani děj, ani jeho symbolika - kříž s mikrofonem by mohla klidně převzít jistá organizace, a na rogalu přietěl bílovický farář Pavel Lazárek ke svým ovečkám. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Pozeram, ze to brutalne na seba zarobilo. Film je hodne kontroverzny a nie kazdy ho skusne. No ako rockovy muzikal, opera to bolo vyborne. TRochu menej Eltona Johna, i ked ho aj tak nikto nehomofobuje : 77 % ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pop-rockový muzikál, který s kritickým nadhledem krituzuje stav společnosti, která se hemží všelijakými idoly. Ale ty v konzumní společnosti často rychle upadají v zapomění a přichází nový hit. Příběh nepostrádá velká překvapení. Tommy Walker (Roger Daltrey, jako malý Barry Winch) je jako malý chlapec svědkem vraždy svého otce (Robert Powell) milencem své matky Frankem Hobbsem (dobrý Oliver Reed). Po tomto zážitku a po psychickém nátlaku své matky Nory (Ann-Margret) se malý Tommy stává hluchoněmým slepcem. Místo lásky se mu dostává jen lítosti a traumatických zážitků zprostředkované Frankem. Tak Tommy naráží na královnu tripů (Tina Turner), uchylného strýčka Ernieho (Keith Moon) a sadistického bratrance Kevina (Paul Nicholas). Stává se pinballovým bohem, milionářem a po náhlém uzdravení, způsobeném dalším šokem, polobohem a spasitelem a vůdcem nové sekty. Z dalších rolí stojí za zmínka pinballový čaroděj (Elton John), kazatel v kostele (Eric Clapton) a specialista při uzdravování Tommyho (Jack Nicholson). Stoupenci Tommyho se ale po prvotním nekritickém obdivu vzbouří a opouští svoji cestu k nirváně. A na všem se dá velkolepě vidělat. Forma zpracování je pro mě hůře stravitelnější, různé metafory a zobrazení jsou zase velkým kladem. ()

danecek24

všechny recenze uživatele

33. Zlatý Glóbus za rok 1975 - cena (1) - *Nejlepší herečka (komedie / muzikál) - Ann-Margret + nominace (2) - Nejlepší film (komedie / muzikál), Objev roku (herec) - Roger Daltry ()

okkac 

všechny recenze uživatele

Nechápu, jak mi mohlo tak geniální album Tommy od The Who unikat. Muzika je to výborná, max. hodnocení bez debat. S o 10 let mladší The Wall od Pink Floyd to má celkem podobný koncept. Hlavní hrdina "ztratí" v 2. světové válce otce, prožije těžké dětství, aby se nakonec stal slavným a vytvořil si kolem sebe kult osobnosti s následovníky. Filmová adaptace není špatná, ale na pozdější The Wall nemá. Ale znovu nahraná hudba, kterou zpívají i jiní lidé (Tina Turner, Elton John, Eric Clapton, Jack Nicholson aj.), než hlavní zpěvák tomu přidává na rozmanitosti. ()

SoolenJV 

všechny recenze uživatele

Podle jednoho z nejlepších alb v dějinách rocku natočil Ken Russell "psychedelický" muzikál, ve kterém si hlavní roli zahrál Roger Daltrey a ukázal, že není jen vynikající zpěvák, ale dovede i solidně hrát (a většinu filmu bez výrazu). V malých rolích známé osobnosti, nejvíc mě překvapil Jack Nicholson, který nezklame ani na takto malé ploše. Po hudební stránce velmi dobré, i když mě osobně spíše vyhovují albové verze písní. ()

KanjiVital 

všechny recenze uživatele

Tommy je historicky první rocková opera z pera geniálního kytaristy a skladatele Peteho Townshenda z legendární kapely The Who. Podle mého názoru se Kenu Russellovi povedlo velmi originálním způsobem zobrazit toto velkolepé dílo na plátně, což při složitosti děje nebylo vůbec lehké. Je to příběh o mladíkovi, který nemůže vidět, slyšet a mluvit vlivem traumatického zážitku z dětsví. Tento mladík je doslova vržen do tohoto světa, ve kterém s ním každý jedná jako s loutkou. Když se však stane mistrem pinbalu situace se obrací a dostává se mu slávy a obrovského bohatsví. Poté co se zázrakem dostává z područí slepoty, hluchoty a němoty, se Tommy stanem novodobým mesiášem a idolem všech mladých lidí. Ovšem stejně rychle jak nabil této slávy, tak se lidem omrzí, kvůli tomu, že od Tommy nedostanou to, co podle nich kázal a sliboval. Tommy je tak ponechán nikoliv své dřívější slepotě, hluchotě a němotě, ale pouze sám sobě, protože mu jeho matku a strýčka nespokojený dav mladých lidí zabije. Uniká do klidu divočiny na místo, kde jeho rodiče trávili romantické chvilky. Poselství je zřejmé - poukázat na pop-kulturní rychlokvašky, nechutný byznys a vztah fanoušků k těmto svým idolům, který připomíná návštěvu hodinového hotelu, do kterého se již nikdo nikdy netroufne vrátit a raději jde o dům a prodejnou děvu dál. Co se týče hudebních čísel, tak musím říct, že některé pasáže jsou vynikajicí a jiné zase slabší. Mezi ty vydařenější patří vystoupení uhrančivě krásné Ann-Marget , Acidové královny Tiny Turner, či "Pinbal Wizard" v podání Eltona Johna. Za vrchol však považuji závěrečnou "We're Not Gonna Take It", která v kontextu celého filmu vyzní daleko lépe jak na desce. Bubeník The Who - Keith Moon v roli pedofilního, alkoholického strýčka Ernieho byl superúchylný, výborný výběr. ()

Endyis 

všechny recenze uživatele

Musel bych se na to znovu podívat, ale pamatuji si, že jsem to viděl, asi když mi bylo tak cca 10-11. Nemohl jsem kvůli tomu usnout a celej další den jsem na to musel myslet (podobně jako u Fanny a Alexandr, když mi bylo asi kolem osmi, tenkrát jsem u toho chtěl usnout a Twin peaks film - to mě bylo zas kolem dvanácti a celej další den sem film nemohl vykopat z palice....) Zatím 4* po dalším shlédnutí možná přehodnotím. Po shlédnutí musím konstatovat, že přidávám bepochyby hvězdu, protože se jedná o geniální muzikál (výborná hudba The Who) se skvělou myšlenkou tématiky idolů, model, mesiášů a kráčejícím stádem lidí za těmito jejich vzory. Skvělé obsazení a milovníci klasického rocku 70 let a la The Who, Clapton atd. si budou v průběhu sledování neustále klepat do rytmu. Jedna z nejlepších rockvoých oper + dobrá režisoréská práce + plus to obsazení = 95% ()

Danikaa 

všechny recenze uživatele

Kedysi ma tento film fascinoval a mal by 5 hviezdičiek, ale vekom človek mení vkus a dnes je to na mňa veľmi psychodelické, takže preto len 3*. Hoci The Who stále môžem počúvať. ()

crass.48 odpad!

všechny recenze uživatele

Jenom mi není jasné, jak mohlo někoho vůbec napadnout natočit takovou hovadinu. Od první minuty jsem umíral. ()

JamesSi 

všechny recenze uživatele

Tommy Kena Rusella je trochu nepochopením původního alba The Who. Spousta textu písní je upravena, aby sloužili novému příběhu. Ten je však něčím! Sice chápu, že fanoušci původního alba film nemusí mít rádi kvůli změnám (a v něčem téměř zparodováním hippizáckého movementu), ale za mě je Tommy pecka všech pecek. Ken Russell, který proslul svými snovými sekvencemi a kacířskými scénami v The Devils se rozhodnul, že se společně s Jackem Nicolsem, Tinou Turner, Ericem Claptonem a Sirem Eltonem Johnem ve vedlejších rolí pustí do adaptace rockopery. Neuvěřitelné zapamatovatelné scény - Kostel svaté Marilyn Monroe, Synovcova píseň (moje nejoblíbenější scéna), Tina jako Cikánka - Královna LSD, Sir Elton John na chůdách jako Čaroděj Pinballu, flashbacky na druhou světovou, bláto z televize a nebo rozbití obličeje 12-ti leté fanynky otčímem hlavního hrdiny. Všechno, co jste chtěli míti ve filmu v jednoduše poživatelném DVD od Levných Knih. Ken Rusell je borec, který všechny své geniální filmy natočil v 70. letech jeden za druhým a pak už to byla jen po-drogová opice. Když jste v tom koukněte se na "The Devils" "Mahlera" a další... ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Tommy je známý muzikál, který ve mě dopředu vzbuzoval odpor. Russellovy filmy nesnáším a nemusím tzv. "art" rock ala Who plný psychedelie, nekonečných sól a překombinovaných songů. Radši mám pop, taneční hudbu nebo aspoň přímočařejší rock. Takže mě překvapilo, že ten film mě moc nevadil. Russellovy psychedelie se k muzice kupodivu docela hodí, tvoří prostě takové videoklipy. Samozřejmě i tady přestřeluje - válení se ve sračkách jsem musel přetočit. Muzika mě sice nestrhla, ale Daltrey má obrovské charisma a kupodivu i herecký talent a ten absurdní příběh o hlucho-slepo-němém prorokovi utáhl v obou polohách. Co dál? Reed a Ann-Margret odpudiví, pohostinská vystoupení super - především moji oblíbenci Tina Turner a Elton John, který skvěle zazpíval jediný song co znám Pinball Wizard. Je tu i nevýrazný Clapton a zpívající! Nicholson. Celkově něco jako Wall of Floydů, pro mě nehodnotitelný film, kde mě nejvíce vadí to, že se tu vůbec nemluví, jen zpívá. Být to ale s muzikou co miluju, hodnotil bych možná i výš. ()

Delaney 

všechny recenze uživatele

Snad nejgeniálnější rocková opera včech dob. To nejlepší co vám hudba a film můžou dát. Jedna z nejlepší kapel všech dob a výjimečně natočený film se surrealistickým nádechem, skvělými herci a jedinečnou atmosférou, kterou dokáže vytvořit jen Tommy. *** See me, feel me, touch me, heal me. *** Yes, I think it´s alright *** 100% ()

bidja 

všechny recenze uživatele

Druhá projekce po 30-ti letech. Fantastická hudební podívaná a troufám si říct, že mě to dostalo více něž v mládí kdy jsem pravděpodobně nemohl pochopit spousty alegorií, nemohl porovnat s tehdy nenatočenými díly. A musím říct , že skvělá The Wall, pouze kopíruje. Nepřekonatelné scény krásné Ann-Margaret v delíriu-extázi-orgasmu posouvá toto dílo do čela muzikálů na mé stupnici. ()

Související novinky

Zemřela Tina Turner

Zemřela Tina Turner

24.05.2023

Přichází smutné zprávy pro svět filmu a zejména hudby. Ve středu 24. května ve svém domě ve švýcarském Kusnachtu zemřela ve věku třiaosmdesáti let legendární americká zpěvačka a příležitostná herečka… (více)

Reklama

Reklama