poster

Tommy

  • anglický

    Tommy

  • slovenský

    Tommy

Drama / Muzikál

Velká Británie, 1975, 111 min

  • Thewho18
    ***

    Máte rádi The Who? pokud ano není o čem diskutovatdokonalost sama .Pokud ne tak tohle prazvláštní představení pravděpodobně neskousnete. Aby jste pochopili o co tady kráčí jedno zhlídnutí rozhodně nestačí, aspoň mě tedy ne. Opomeneme-li fantastickou rockovou symfonii, vlastní příběh není zrovna nejsrozumitelnější, spoustu alegorií a symbolů, kterými se toto dílo jen hemží pochopí asi málo kdo. Celkově by se dal děj shrnout asi takto: Převzato z music serveru: Rocková opera Tommy vypráví o hluchém, slepém a němém chlapci, který se navzdory otřesným prožitkům i handicapu stane světovým šampiónem v pinballu (kuličkovém hracím automatu). Tuto "duchovní alegorii" vydala v květnu 1969 skupina The Who, nejhlasitější rocková skupina všech dob, v podobě dvojalba. Autorem pod kůži se zadírajícího příběhu o chlapci, který v šoku ze smrti svého otce ztratil smysly a hvězdná popularita jej vynesla až na post celebrovaného mesiáše sekty hráčů pinballu, je jeden z nejmagičtějších kytaristů rockové historie Pete Townshend. Po řadě uchvacujících jevištních provedení se Tommy stal kultovním bestsellerem a vůbec nejúspěšnějším albem The Who. Pro filmovou adaptaci Tommyho byl osloven nonkonformní režisér Ken Russell, jenž tuto operu označoval za "největší uměleckou práci vyprodukovanou ve 20. století". Russellův snímek zůstává celkem věrný původnímu námětu, přestože režisér s adaptovanou látkou pracoval poměrně volně a učinil v ní i podstatné změny. Pro film bylo navíc dokomponováno několik sladeb a pořadí písniček bylo pozměněno s ohledem na logickou návaznost vyprávění. Vinou režisérova efektního přístupu k adaptaci je částečně narušeno klíčové poselství příběhu: úvaha o absurditě pop-kultury a bezduchém oslavování jejích hvězd a katastrofálních následcích jejich "vůdcovství". Russell pro vyprávění zvolil volně zřetězené pásmo dráždivých, místy poněkud perverzně naturalistických epizod, které hýří pouťově-automatovými barvami. Některé kritiky a recenze dokonce režiséra obviňovaly, že filosofii Townshendova podobenství rozmělnil do podoby cirkusové atrakce. Uhrančivá vizuální stylizace opery totiž využívá estetiky rychlých střihů, triků, zkratky a tehdy neobvyklých výrazových prostředků hudebního videoklipu. Klíčovým symbolem celého snímku je kruhové zrcadlo. Hudebním vrcholem opery je Tommyho osvobozující árie I°m Free a závěrečný majestátně vypjatý hymnus Listening To You. Navzdory některým výhradám je Tommy místy oslňujícím, energií překypujícím dílem, při jehož sledování i diváci ztrácejí řeč a sluch a přechází jim zrak.(12.7.2005)

  • TeeAge
    ***

    || Scenár: Ken Russel / Predloha: Pete Townshend | Hudba: The WHO | Produkcia: Ken Russel, Robert Stigwood | Distribúcia: Columbia Pictures | Štúdio: RSO | Rozpočet: 5 miliónov $ | Tržby: 34,251,525 $ || Jeden z tých psychotických spracovaní hudobného materiálu, ktorý si asi nikdy nebudem vedieť užiť naplno. Kto nezažil tú dobu, nemôže súvislosti precítiť naplno, môže akurát tak súcítiť. A to veru nie je nič príjemné. 60% | Blu-Ray, THX, EN DTS |(29.1.2014)

  • HOCKEYKA
    *****

    Na to,aby sa človeku tento film páčil,musí bezhranične milovať a obdivovať The Who.Pre mňa je to tá najlepšia rocková kapela,aká kedy existovala,milujem všetkých jej pôvodných členov a preto nemôžem Tommyho ohodnotiť inak,ako plným počtom hviezdičiek.Klobúk dole pred úchvatným Townshendovym talentom,je to Boh a ja sa mu hlboko klaniam.Tento muzikál je vzácnym klenotom,ktorý si treba vážiť.(10.8.2015)

  • Big Bear
    **

    Někdy v životě se vám stane, že se zcela náhodou objevíte u situace nebo události, které sice nerozumíte, ale u které je vám hned jasné, že jste byli svědkem čehosi neobvyklého, zvláštního a pro vás nepochopitelného. Dnes se to stalo čirou náhodou mně při přepnutí na kanál AMC, kde začínala ,,rocková opera Tommy''. The Who neposlouchám, nemusím je, ale respektuji je jako jeden ze stavebních kamenů masivní zdi, která se jmenuje rock. Osobně půlku osmdesítek považuji za naprostý úlet stejně jako osmdesátky samotné. Máloco mám z toho období rád a celkově mi ta doba přijde dost psycho. Už jen ta móda a ohozy zpěváků... Jenže nikdy neříkej nikdy. Ještě celkem nedávno jsem nemusel ELO než jsem se k nim propracoval přes Harrisonovu sólovou dráhu no a už jsme tam že? Takže se zdržuji dalších kritik abych sám sobě jednou nebyl pro smích. Celý film jde z písně do písně jejichž chytlavost balancuje na základě toho, jestli má divák rád opravdu halucinogenní hudbu či soft rock. Husdbu a zpěv provází obrazový příběh, který je opravdu něco a mimo kontext doby je to spíše věc pro nějakého psychiatra. Nahlíženo optikou své doby věřím, že film mohl lecos komu sdělit a jistá filozofie o pomíjivosti slávy tam je. Docela by mne zajímalo co na to tehdejší katolická církev. Jen 2 roky před Tommym byl uveden Jesus Christ Superstar ! A v roce 1979 pak přišel další ,,muzikál'' o Pythonů - Život Briana. Jak říkám, hodně zajímavá doba! Zatím ale nemohu jinak než dát za dva kříže zakončené mikrofonem ! * *(6.11.2016)

  • anniehall
    ***

    Tommy je bezpochyby jedna z nejdůležitějších desek rockové historie. The Who s ní v ´69 posunuli a rozšířili hranice žánru, nemluvě o její nestárnoucí a nadčasové kráse. Tedy naprosto vybroušených 5 hvězd. Verze pro filmové plátno z roku ´75, kterou znovu nahráli za přispění mnoha význačných hostů, muzikantů a zpěváků, již tak přelomová nebyla. Chyběl jí pel něčeho nového a překvapivého, chyběla ji sevřenost a ve většině písní scházel i Daltreyho expresivní pěvecký projev, který byl alepsoň pro mě dost zásadní a určující. Přenést Tommyho na plátno chtělo pořádný kus odvahy a obrovskou invenci. To všechno Ken Russell měl, ale možná, že až v míře příliš vrchovaté. Jeho klipovitý, chvílemi psychedelický, důsledně stylizovaný a výrazně výtvarný film nabízí skvělé momenty, kdy člověka až mrazí, ale zároveň taky občas nabídne patos a kýč, na který já jsem přecitlivělý. A tak, ačkoliv mě to mrzí, nemůžu dát víc než tři hvězdičky, ačkoliv by si to Tommy od The Who (jako nahrávka) skutečně zasloužil!(11.4.2010)

  • - Režírování snímku bylo nabídnuto nejdříve Georgi Lucasovi, ale odmítl, protože měl práci s filmem Americké Graffiti. (Javert)

  • - Ve filmu se objevili všichni členové kapely "The Who". Roger Daltrey ztvárnil Tommyho, Pete Townshend a John Entwistle se objevili ve scéně v kostele a při Tommyho (Roger Daltrey) vítězství v pinballu jako hráči na kytaru. Keitha Moona jsme mohli spatřit jako bubeníka rovněž během pinballu, ale také jako šíleného strýčka Ernieho. (Dekovnik)

  • - Původně měl roli Acid Queen místo Tiny Turner hrát David Bowie. (Javert)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace