• tomtomtoma
    *

    Film Trhala fialky dynamitem je ukázkovým příkladem takzvané české lidové veselohry. Tento žánr za splnění několika základních podmínek slibuje komerční úspěch a v ochranné mantře svobodné demokracie se stal jednou z nejvýraznějších tváří spotřební kultury na český způsob, kdy se buranství může vydávat za lidovost. Helena Růžičková, povzbuzená úspěchem a popularitou Slunce a sena, se chopila příležitosti a se synkem Jiříčkem a režisérem jmenovcem Milanem přivedla na svět svou představu bláznivé a strhující zábavy. A nehledě na zdejší hodnocení, je tento druh české zábavy cílovou skupinou s nadšením přijímán a je dlouhodobě pevnou součástí české konzumní kultury. Za lidovost se vydává omezenost a buranství, ty při každém kontaktu s ostatním odlišným světem vždy zaručují střet, hurónský smích a upřímně míněnou národní hrdost. Klan Růžičků buranství prokládá oduševnělými moudry, jsou to výkřiky do tmy, které mají přinést punc světáctví, otevřenosti a porozumění. Film Trhala fialky dynamitem je příkladnou ukázkou díla autora nepříliš schopného a již dávno rezignujícího na jakoukoli míru vkusu, a přesto v neochvějném přesvědčení o své výjimečnosti v rytmu nejpokleslejší formy pobavení rozdává křik a nešikovně přešlapujícího slona v porcelánu. Zábavě bez náznaku elegance a v křeči vlastního přesvědčení omezené přízemnosti není určena pro mne. Autoři jsou hrobníky umění a kultury! Hlavní postavou české buranské komedie je Helena Karafiátová (Helena Růžičková), těžkotonážní autorita obyčejné moravské rodiny, která se rozhodla vydat vstříc Evropě a novým světlejším zítřkům. A nastává prostor pro životní moudra, topornou zábavu a znásilnění samotného vedení příběhu. Humor žrouta je Jiří Karafiát (Jiří Růžička ml.), Helenčin bratr stále jí a jí. Malý závan šarmu zpočátku přináší Jožin Karafiát (Lubomír Kostelka), funebrák a jízlivý komentátor mumraje veškerého snažení. Mizerný štafetový kolík po něm převezme francouzský profesor Noel Imbort (Lubomír Lipský st.), hledač neuchopitelnosti na útěku před stářím. Ženskou okrasou je sestřenice Běta alias Barbie (Jitka Asterová) k potvrzení přežívajících stereotypů. Výraznější postavou je bratranec Jožka Pons (Roman Skamene), myslící především na osobní prospěch. Představa světovosti tvůrců je José alias Josífek (Fredy Aiysi) a zmítá se v medvědí křeči zběsilého tance. Z dalších rolí: profesorova starostlivá manželka Cecile (Valentina Thielová), žárlivá a stíhající francouzská policistka Pomněnková Marie (Hana Čížková), roztržité sestry Renoirovy (Nina Jiránková a Věra Koktová), svou počestnost hystericky bránící Jeanette Colas (Gabriela Filippi), její frustrovaný manžel Robert (Jiří Kuldan), povýšený seladon Daniel Funes (Rostislav Kuba), malující dědeček (Zdeněk Blažek), nemluvný řidič autobusu Pyžamo (Ivo Pešák), mumlající spoluřidič Turek (Jan Bošina), v póze tragédie uvíznuvší básník (Petr Růžička), bodrý Dežo alias Bangladežo Lakatoš (Otto Lackovič), rádoby mafián René (Tomáš Hanák), či vrchní skaut Velký Medvěd (Václav Kotva). Lidová taškařice je nejoblíbenějším zábavním formátem české spotřební kultury. Nevkusná omezenost může bodovat svou přízemností, přesto by měli být takoví tvůrci lynčování ve jménu vlastenectví a vrozené touhy po dosažení vyšší kvality a hlubších hodnot při rozšiřování vlastních znalostí a vědomostí. Bez náznaku snahy jde jen o podbízení a chrochtání blahem z vlastní omezenosti. Je to rezignace po poznání a nalezení pohodlí a bezpečí v rozbředlých prasečích výkalech rozkrádaného zemědělského družstva.(19.11.2017)

  • solskjaer
    odpad!

    Chyba tohoto filmu není ani tak v dost ubohém scénáři , ale hlavně v naprosto nehereckých výkonech "herců". Nechápu jak mohla pani Růžičková takhle špatně zahrát, když si vzpomenu jak hrála ve Vlaku dětství a naděje či v Homolkách tak mi je jí až líto. Že pan Skamene ani moc hercem není na to jsem zvyklí, ale pani Růžičková mě nemile překvapila. CHtěl jsem dát 1 hvězdičku - tak říkajíc "za snahu", ale pak jsem si vzpoměl na absolutně nezvládnutý způsob vyjadřování (Francouzi uměli za 20 minut Česky apod..). Hrůza!(15.4.2004)

  • Mr.Floyd
    *

    A ja som si myslel, že toto je klasika. Zopár rokov som sa tejto "komédii" v ponuke televíznych staníc vyhýbal, až raz, jedného nedeľného popoludnia ma to prepadlo a ja som len vyvaľoval oči. Tak to bolo vysoko, ehmm chcel som povedať nízko pod moje očakávania. Námet je celkom fajn, a o tvorivých schopnostiach národa českého som nikdy nemal pochybnosti, ale toto je sila. Absolútne minimum zmysluplného humoru a schopnosť bleskového prekonania jazykovej bariéry medzi Čechmi a Francúzmi ma zrazili do kolien. Videl som aj horšie a trápnejšie filmy, ale tých lepších som videl niekoľkonásobne viac.(27.4.2008)

  • Meow86
    *

    „Jožka je sice bratranec jenom proto, že se jejich kráva napila z našeho potoka, ale je to rodina!“ Pravda, pár “špeků“ by se našlo. Bohužel, to nestačí a totální likvidace fialek, potažmo karafiátů je nevyhnutelná. Detonace bude provedena nejen za pomoci dynamitu, ale i pentritu, hexogenu a trinitrotoluenu.(7.6.2015)

  • Smileface
    *

    Tenhle trapný a naivní neatraltivní filmový guláš patří k tomu nejhoršímu co bylo po sametové revoluci natočeno.Může se klidně řadit mezi Playgirls,Ještě větší blbec než jsme doufali a další nepovedené kousky.Ta jedna hvězdička je jen díky pár náhodným vtipům,které do Fialek zabloudili zřejmě z nějakého jiného filmu.(31.7.2003)

  • - Filmování probíhalo v Paříži, Rakovníku, Praze, Brně a na hradě Špilberk. Natáčelo se také ve vinných sklepech v Petrově a na zámku Koloděje. (M.B)

  • - Vekslák (Roman Skamene) jezdí ve voze Audi 90 Coupé cabrio, vyráběném v Německu v letech 1991 až 1996. (JARDAHONDA)

  • - Ve filmu má krátkou repliku také jeho producent, kontroverzní brněnský podnikatel Rudolf Hošna, který nakonec skončil ve vězení. (Scott67)