Režie:
Joseph H. LewisKamera:
Russell HarlanHudba:
Victor YoungHrají:
Peggy Cummins, John Dall, Berry Kroeger, Morris Carnovsky, Anabel Shaw, Harry Lewis, Nedrick Young, Trevor Bardette, Mickey Little, Russ Tamblyn, Don Beddoe (více)Obsahy(1)
Bart Tare (John Dall) už od detstva miluje zbrane. Po odchode z armády sa s priateľmi vyberie na karneval, kde stretáva dokonalé dievča - Annie Laurie Starr (Peggy Cummins). Annie pracuje ako ostrostrelkyňa v karnevalových vystúpeniach.
Bart a Annie sa vezmú, no ona je nešťastná kvôli ich finančnej situácii. Preto sa dvojica rozhodne cestovať naprieč krajinou a robiť vykrádačky.
(matriosa)
Recenze (48)
Nálepka "noir" mi začíná připadat čím dál, tím víc matoucí. "Gun Crazy" je prostě vynikající kriminální drama, toť vše. Bonny a Clyde se skutečně mohou schovat (až na Faye, samozřejmě), Lewis natočil o 17 let dříve film, který dodnes překvapí některými neotřelými postupy. Nejvíc kouzlí kamera - one-shot scéna ze zadního sedadla je naprosto dokonale podmanivá, vynikající je také závěr v mlžném rákosí. K tomuhle dílku se ještě musím vrátit. ()
On je poctivý mladík se zálibou ve zbraních, ona rozmažilá holka, která neumí být hodná a když se bojí tak zabíjí. Je to z toho láska a brzy také série vykradených bank, pronásledování policií a samozřejmě tragický konec. Gun Crazy je zkrátka takový základ pro desítky podobných filmů a přestože má spád a je celkem akční, nenabízí pro mě nic navíc - výborné postavy, herecké výkony, cokoliv. Takže standartní pohodová kriminálka. ()
Oooo. I can still dig a supreme noir. Tohle sice není esenciální zástupce co se týče některých znaků ( dialogy, nasvícení ), ale o to přeci nejde. Jde o to, že ve mně v závěrečných minutách dokázal vyvolavat to povědomé mrazení v zádech ( tímto zdravím ostatní noir companions ). Svižné tempo, silná chemie mezi postavami, na svojí dobu dynamicky zrežírované automobilové scény a vůbec dobře zvládnuté exteriérové scény. Tak trochu Bonnie a Clyde 20 let před Arthurem Pennem. ()
Začátek navozuje dojem, psychologizující sondy, do mysle člověka, s obsesí na zbraně, stačí aby se na scéně objevila, osudová žena a element, co hlavního ´hrdinu´ ovládá, se mění. Škoda, že po takhle slibném úvodu, přijde standardní gaunerské schéma i když, s parádním závěrečným zúčtováním v bažinách, dlužno dodat. ()
Na Pennův ´Bonnie a Clyde´ se to dívá hodně zespodu, ale jinak je to kvalitní noir, ze kterého by byla nadšená hirnlego, protože žena je tady coby původce veškerého zla :o) Co odlišuje tento sympatický nízkorozpočtový kousek od tehdejší tvorby jsou ty použité novátorské prvky – zejména pohled kamery ze zadního sedadla, který snímá v přímém přenosu bankovní loupeže, mě naprosto dostával, to je do té doby nepoužívaný nápad, který udělá dobře vaším chuťovým pohárkům. ()
Galerie (51)
Photo © United Artists
Zajímavosti (4)
- Nadčasové vyprávění o šílené lásce mělo velký vliv na klasický snímek francouzské nové vlny U konce s dechem (1960) Jeana-Luca Godarda. (Petrus1)
- Jeden ze scenáristů filmu Dalton Trumb je v titulcích uveden pod pseudonymem Millard Kaufman. Důvodem je skutečnost, že autor byl v době vzniku filmu na černém seznamu hollywoodské cenzury. (Hans.)
Reklama