Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj filmu tvoří příběh paní Zdislavy z Lemberka, o níž vypovídají legendy jako o hluboce věřící ženě s léčitelským darem, která se plně obětovala službě nemocným a trpícím bližním. Tvůrci filmu se soustřeďují na posledních sedm let hrdinčina života. Zdislava, která podle historických pramenů žila jen krátce (pravděpodobně v letech 1220–1252), však zanechala v srdcích a v paměti lidí nesmazatelnou stopu, než kdyby byla jen skvělou matkou a laskavou hradní paní svých poddaných. Její osobnost tvůrci představují jako oduševnělou a milující ženu. (Magic Box)

(více)

Recenze (61)

jitrnic 

všechny recenze uživatele

Myslím, že Ludvík Ráža uměl skvěle vytvořit ve svých filmech ponurou atmosféru (i když to byl bohužel často jeden z mála jejich kladů), dost mu k tomu pomáhala Hapkova hudba i výběr herců (Dlouhý, Kemr, Rosner). U pohádek pro děti to někdy mohlo vadit, k příběhu z temného středověku se však tento styl skvěle hodí. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ze Zdislavina života - plným jménem Zdislavy Křižanovské z Lemberka - nejsou jistá ani její životní data. Legenda sama - jak už to u legend bývá - víc naznačuje než vypráví. Přesto autorka zdařilé literární předlohy, spisovatelka a někdejší mariánskolázeňská lékařka Alena Vrbová, dokázala napsat ve stejnojmenném románu strhující příběh, který Ludvík Ráža dokázal neméně zdatně přetvořit do filmové podoby nejen jako režisér, ale i jako scénárista. Šťastnou ruku měl i při výběru hlavních představitelů i odborného poradce - výsledkem je s minimem prostředků skvěle zvládnutá výprava, která dotváří - nebo naopak ničí - úspěch tohoto subžánru hraného filmu. Steinmasslová je pro tuto roli-poslání přímo predestinována svým zdánlivě nenápadným, ale vnitřní silou a přesvědčením planoucím krásným niterným ženstvím. Asi právě toto pojetí zživotňuje jinak schematickou postavu neduživé ženy, která podle všeho žila krátce i na středověké poměry, v nichž se člověk mohl i jako mladík bez potíží stát zemským kmetem (17letý Jiří z Poděbrad). Lidský výklad života pozoruhodné katolické světice, Slovanky a Češky (byť v těchto kategoriích středověk velmi dlouho neuvažoval ani necítil) stojící u počátků sociálního českého života, péče o zavržené a ubohé, bohužel nebyl - a pro svou výpravnost ani být nemohl - symbolem nové vlny historické tvorby. Nicméně spoluvytvořil působivý epilog vrcholné české tvorby hraného filmu (z devadesátých let zaslouží ještě zmínku skvělé televizní inscenace zejména Oldřicha Daňka, patrně největšího českého dramatika druhé poloviny dvacátého století). Doba, v níž nositeli skutečné tvořivosti jsou šedesátníci a sedmdesátníci, nenávratně kráčející vstříc konci své životní cesty, je zvláštní. To však neplatí o díle, které již dávno - je "pouze" kvalitní a výsostné - mělo být digitalizováno na DVD nosičích. ()

Reklama

Karlas 

všechny recenze uživatele

Příběh vzácné ženy z období syrového středověku zemí koruny české. Ludvík Ráža opět dokazuje svůj precizní přístup pro realistické historické drama podobně, jako ve svém díle Poslední propadne peklu. Oddanost, pokora, vděčnost a láska v drsném pohraničním hvozdu českého království, jsou podstatou tohoto hluboce lidsky zaměřeného filmu. Rytířská statečnost a snaha konat dobro ve prospěch ubohých, jsou zde snoubeny v hodnotách naší historie. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Zapomenutý hodnotný kousek z první poloviny devadesátých let. Ponurá středověká atmosféra plná bolesti a odříkání má dobré parametry. Možná to chtělo více rozpitvat vedlejší postavy a celkovou politickou situaci. Film je zvláštní i z hlediska herců (M. Růžek, J. Kemr, B. Rösner, R. Brzobohatý, O. Vetchý atd.). Vidět tolik významných českých herců různých generací v jednom porevolučním filmu je rarita. 68%. ()

Jungolink 

všechny recenze uživatele

Snímek o patronce diecéze mého rodného kraje jsem si nemohl nechat ujít. I když film jako celek trpí několika neduhy, které jsou však vzhledem ke standardům české kinematografie odpustitelné a pochopitelné, lze ho doporučit jako „reálný“ obraz první poloviny 13. století. Milým překvapením pak určitě jsou cameo role Viktora Preisse a Daniely Kolářové jako královských sourozenců Václava I. a svaté Anežky. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (7)

  • Boris Rösner při přípravách filmu trénoval jízdu na jiném koni, než jakého pak dostal pro natáčení. Bílý kůň, na němž nakonec absolvoval filmové jezdecké scény, ho prý nechtěl poslouchat, protože byl jinak ježděný a zvyklý na vysokou otěž. „To by se v americkém filmu nestalo, aby se představitel hlavní role nemohl sžít s koněm,“ poznamenal Rösner pro časopis Kinorevue. [Zdroj: Denik.cz] (Duoscop)
  • Režisér Ludvík Ráža napsal11 verzí scénáře. (cariada)
  • Původně se měl film jmenovat Zdislava z Lemberka. Autorská práva však uzmul Ivo Trajkov, a tak se musely již hotové plakáty přelepovat novým názvem filmu. (honajz)

Reklama

Reklama