Reklama

Reklama

Barokní srdce Evropy

(seriál)
Česko, 2020

Režie:

Petr Krejčí

Scénář:

Petr Krejčí

Hrají:

Tatiana Dyková (vypravěč), Vojtěch Dyk (vypravěč)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Barokní srdce Evropy je nový dokumentární seriál o české a moravské barokní architektuře a krajině, z dílny tvůrců oceňovaného projektu Krajinou domova. V koprodukci České televize a společnosti Orchis film s.r.o. vznikl obrazově výpravný seriál, který se na barokní památky v České republice dívá z nezvyklých úhlů, aby s diváky sdílel to, co je pro baroko typické: emoce, pocity, nálady. Baroko je fascinující epochou, která předefinovala do té doby středověkou tvář starého kontinentu. Představuje ohromné tvůrčí vzepětí, které díky novým stavitelským technologiím dokázalo doslova zhmotnit myšlenky, víru, filosofii. Rozmach společnosti, kultury, osvojování nových pohledů na svět kolem nás, ale i velké objevy na poli vědy se promítly do architektury i ostatních typů umění. Seriál chce diváky seznámit s tou tváří baroka, která dodnes určuje charakter naší krajiny. Barokní krajina nejsou jen zámky, kostely, kláštery. Jsou to také staré cesty, pěšiny, aleje, boží muka, jsou to různé pohledové osy, skryté významy, symbolismus, odkazy ke křesťanské mytologii, ale někde překvapivě i vzdor vůči církevním dogmatům. Baroko spojuje výstavní, reprezentativní paláce, monumentální kláštery a honosné zámky s pokorou všedního života, přičemž akcentuje pohledovou krásu a významové roviny. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Fever k tomuto seriálu (12)

Barokní srdce Evropy (2020) 

Natočit dokumentární seriál o baroku by se dalo mnoha způsoby. Scénárista ale o baroku pojednává jinak, než jak bývá zvykem a tomu se zákonitě přizpůsobuje citlivá režie a samozřejmě skvělá kamera. Autor se odvážně vydal cestou pocitů, spíš než holých historických dat a je v tom natolik důsledný, že chvílemi má divák pocit, že sleduje spíš nějaké meditační cvičení. Stejně troufale se nebojí patosu a dokonce i kýče, ale vše je tak pevně režijně uchopeno, že to baštím i s navíjákem. Hlasy manželů Dykových tomu dávají nejen hvězdnej lesk, ale umí přesně interpretovat napsaný myšlenky, takže kolikrát se o diváka pokouší dojetí i eufórie. Umět dokumentem zprostředkovat barokní náladu a myšlenky je velkej kumšt. Výsledek je přitom snadno stravitelnej i pro neintoše. Skvělá zábava, inteligentní, promyšlená a k divákům tak nějak vlídná. Za mě zkrátka perfektní! ()

Barokní šálení (2020) (E01) 

Sleduju tento tvůrčí tým už pár roků velmi bedlivě a vřele bych mu doporučoval, aby už pracoval výlučně jen na svých autorských projektech a na svých scénářích. Nikdo u nás nepíše scénáře k dokumentárnímu filmu takovým způsobem, jako P. Krejčí. Krajinou domova je v tomto ohledu úplně převratné a z prvního dílu Barokního srdce Evropy jsem opatrně nadšen a nechápu, jak si to ten člověk dokáže takto prosadit. Porušuje to všechny vžitý pravidla, v celým dílu snad nezazní jeden jedinej letopočet. V seriálu o historické epoše!! Je to geniálně napsaný, přesně sestříhaný a doprovozený hudbou, kterou by si taky jinej autor jen tak nedovolil použít. Rád se dívám na něco co má svůj názor i poetiku. První díl byl mišmaš všeho dohromady tak i proto to je tak pestrý. Uvidíme jak si autor poradil s dalšíma epizodama, který jsou už jasně tematicky vymezený. Držím palce! ()

Rody (2020) (E02) 

Je to zkrátka jiný, ale dost dobrý! Drony sice využitý v hojné míře, ale smysluplně. Každej záběr něco odhaluje, jde s komentářem ruku v ruce. Kdo čeká odborný historický exkurs, bude zklamán. Kdo čeká kvalitní podívanou, zábavu a emoce, ten si přijde na svý. Filmařsky je to bez debat zase skoro dokonalý. ()

Mistři (2020) (E03) 

Viděl jsem poslední dobou několik kvalitních dokumentů zahraniční výroby. Některý byly opravdu skvělý. Na těch nejlepších je od prvního pohledu znát, jak drahá musela jejich výroba být. Natočit v českých poměrech nějakej film tak, aby se k těm nejlepším v Evropě alespoň přiblížil, je velkej kumšt. Proto dávám opět plný počet hvězd. Protože pro mě osobně je dobrý dokument či film obecně ten, u kterýho nemyslím na nic jinýho. A po skončení ve mně ještě nějakou dobu zůstává silný dojem. V tomto díle mě dostal způsob jakým je natočený Broumov. Je tam jeden dlouhej pomalej přelet přes město a klášter a je doprovozen takovu hudbou, že mi z toho přeběhl mráz po zádech. ()

Santini (2020) (E04) 

Tak tato epizoda je nářez. Přiková vás do gauče, donutí skoro nedejchat, vymaže na pár minut mozek a naplní ho úchvatnými obrazy a vzácně smysluplným a přitom lehce básnickým komentářem. Oba herci to mluví s mimořádným citem. T. Vilhelmovou jsem v takové poloze hlasu ještě nikdy nezaznamenal. Z toho projevu je poznat, jak si oba užívali, že mají CO číst. Další věc je kamera. Kameramani očividně dobře věděli, co je potřeba zachytit, a udělali to nápaditě. Část o klenbách v Sedleci a Kladrubech je prostě k sežrání. Fascinuje mě i dramaturgie. V první půlce se jen tak lehce motáme kolem různých Santiniho staveb, ale pak to začne najednou houstnout. Od okamžiku, kdy je divákům sděleno, že byl vlastně chromej mrzák, cítíte až takovou tíhu, která sílí až k úplné explozi v závěru - Zelená hora. P. Krejčí naklepává diváky jak řízek, hezky je osolí, láskyplně obalí v trojobalu a pak šup s nimi na rozpálenou pánev, ať se smaží. ()

Kláštery (2020) (E05) 

Celej tento projekt je vystavěnej jako skutečnej dramatickej seriál. Jen místo hlavních postav se vracíme ke konkrétním památkám či architektům, pokaždé ale za jiné nálady, v jiné roční době. Autor tím chytře vyřešil nedostatek prostoru, kdy se v jedné epizodě nedá ke konkrétnímu místu odprezentovat všechno. Lehce stravitelný a přitom to diváky nutí přemýšlet o spoustě věcech. ()

Zámky (2020) (E06) 

V posledních letech se nám tady rozmohl takový nešvar, nadužívání dronů. Ale v tomto cyklu jsou dronový záběry tak propracovaný, že mě to vůbec neruší. Naopak díky způsobu snímání z dronu máte pocit jako by kamera sledovala nějaký model stavby a ne skutečnou budovu. Skvěle to pasuje s komentářem, kterej neustále překvapuje. Když se hned na začátku objeví Jaroměřický zámek, říkal jsem si co asi bude na konci. Obvykle si takové perly nechávají na konec. Nepředvídatelnost je obrovskou devizou celého seriálu. Znovu pět hvězd! ()

Kostely (2020) (E07) 

Opět bez dogmatických keců, nádhera. U kostelů bych čekal, že to může sklouznout do nějakýho klišé, ale ne. Nemám kostely z více důvodů rád, uvnitř mě to deptá, na pach kadidla jsem přímo alergickej. Nicméně scénář jede mimo obvyklý popisy takže já vnímal spíš architektonickou kvalitu kostelů a nebyl otrávenej z náboženských pitomostí. Scénáře jsou v týhle sérii vůbec suverénně nad věcí. Zatím asi nejvíc interiérů. Jsou natočený stejně dobře jako ty dronový. Hudba skvělá, jiná. ()

Zahrady a komponované krajiny (2020) (E08) 

Ukázka toho, že chytře napsanej komentář se správnou hudbou dovedou i z úplnýho ho.na udělat zlatej bič. Přitom si to na nic nehraje. Nepohrdá to normálníma lidma, netváří se to jako odborná sonda, prostě to jen plyne, hladí a baví. To je na tom to nejlepší, že tomu rozumí i strejc z Horní Dolní, kterej je jinak uměním nepolíbenej. U málo kterýho projektu ČT se dá říct, že je v nejlepším smyslu lidovej. Závěr tohodle dílu je tak osvobozující a plnej naděje, že mi z toho naskočila husina. Brilantní texty. Čím dál víc do toho pronikají filosofický myšlenky zformulovaný tak, že je pochopí snad úplně každej. ()

Města (2020) (E09) 

Pustit se do tématu barokních měst je celkem náročný, krom Olomouce a Prahy a snad ještě Terezína u nás totiž žádný není. A stejně má tento díl spád a je pestrej jako ty předchozí. Já za to zpracování celýho cyklu znovu dám plnej počet. Už je zřejmý, že jde o mimořádně celistvý dílo, a hlavně originální! ()

Venkov (2020) (E10) 

Další bonbónek, kterej se chytře vrací k lokalitám naťuknutým v předchozích dílech. Tahle seriálovost, kdy se příběhy některých lokalit dopovídají napříč díly, je u dokumentu nevídaná věc. Proto doporučuju každýmu divákovi, aby seriál sledoval od prvního dílu, je to totiž úplně jiná kvalita zážitku než si pustit díly na přeskáčku. Víc a víc lituju, že díly nejsou delší, protože styl komentáře a úžasné záběry by dokázaly naplnit klidně celou hodinu. Je neuvěřitelný, co všechno se dá narvat do 25 minut a přitom to pořád působí uvolněně a tak nějak láskyplně. Kdo umí, ten umí. ()

Evropský kontext (2020) (E11) 

Spektakulární, originální a vzácným způsobem srdečnej seriál uzavírá opravdu velkoryse pojatej díl. Mě ten seriál pohltil, bude mi chybět. ()

Reklama

Reklama