Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeho jméno znají všichni, ale vyslovit si ho netroufne nikdo. Kultovní hrdina všech strašidelných historek, jehož poznávacím znakem je zlověstný hák natřený medem a roj včel. Stačí ho pětkrát vyvolat před zrcadlem a on se objeví - tentokrát v galerii moderního umění. Mladý výtvarník Anthony má pocit, že jeho kariéra stagnuje a on potřebuje nový impuls, aby mohl pokračovat v tvorbě. Jednoho dne mu kamarád povypráví tragický příběh o tom, jak se zrodil muž s hákem a proč začal vraždit. Anthony je tou legendou zcela fascinován a začne pátrat po dalších okolnostech. Jeho obrazy najednou získávají temný nádech a postupně se na nich začíná objevovat jediná tvář... (Forum Film CZ)

(více)

Recenze (118)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Překvapivě smysluplné navázání na původní film z devadesátých let a akurátní aktualiazce pro dnešní dobu. Umí to být nepříjemné a znepokojivé, aniž by to explicitně ukazovalo násilí (což ostatně nedělal ani původní film). Zároveň to umí být krásné a estetické (film je hravě natočený tak, aby využíval různých odrazů zrcadel atp.), ačkoli se pojednává o ošklivých věcech. Lepší filmové řemeslo jsme letos na poli hororů asi neměli možnost vidět. ()

LIVINGDEAD 

všechny recenze uživatele

Já si pamatuji, že z prvního filmu Candyman (1992) jsem měl strach. A nechtěl jsem říct do zrcadla 5 x Candyman. Co to ale teď natočili za sračku! A takovou uspávačku dávali v kině?😡😡😡😡😡 ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

SPOILER: co původně bylo postavené na standardním pohádkovém motivu trestu za transgresi a porušení morálního tabu, se v remaku přerozuje prvně ve zvládací mechanismus, jímž se perzekvovaná komunita distancuje od traumatu z vlastní perzekuce, a pak v nástroj ochrany a pomsty. Tak trochu kdyby Luke Cage měl aférku s Babadookem. No nevím. Téma fajn, ale dostaví se až skoro na závěr, po hodině, kdy si člověk říká, že on ten první Candyman je vlastně pořád sám o sobě dost aktuální a remake toho zas tolik nového nepřináší. Ale tak aspoň se můžou místní hovádka zas jednou pohoršovat nad tím, že série o jednom rasově motivovaném lynči je nAJedNOu nějaká politická, to je vždycky prča. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Ja som spokojný. Mestské legendy sú pre mňa jednou z najlepších ingrediencií hororu ako takého. Bolo to presne podľa môjho gusta: temné, pomalé, rozvážne, príjemne rozvláčne, ponuré, dospelé, krvavé, ale nie prehnane, občas jemne humorné (bez toho, aby to narúšalo konzistentnosť pochmúrnej atmosféry), kasting bol výborný (tvorcom sa podaril husársky kúsok, keď je Tony Todd vo filme rozmiestnený tak šikovne, že budí dojem, že je ho veľa a pritom nemá ani 130 sekúnd) a strašne veľa tomu dáva atmosféra Cabrini-Green. Kameraman John Guleserian sa do slova a do písmena hrá s vynikajúcou architektonickou stránkou snímky (je to ostatne urban legend), s panoramatickými zábermi, na zábery z podhľadu na závratne vysoké budovy, na opustené staré štvrte, na moderné skvosty, ale i na interiéry, niekedy bohaté, niekedy chudobné. Kultovú jednotku z r. 1992 považujem za jeden z najlepších hororov desaťročia, pretože vrátila žánru vážnosť a preniesla ho z temných lesov na sídliská a do miest, kde zlo vyčíňa paradoxne napriek tomu, že je všade plno ľudí. Ani oni vás však neochránia pred jeho vyčíňaním – buď je im to jedno, alebo sú bezmocní. TO je horor. O tomto Candymanovi môžeme s čistým svedomím hovoriť ako o štvorke, ale je natočená tak umne, že ju v pohode môžu vidieť aj diváci, ktorí nevideli prvé tri diely. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Be my Victim! Pardon to bylo jen v traileru. Uff tak z nového Candymana odcházím z kina zklamanější než bych býval doufal. To, že je to politická propaganda, sociální dráma na téma rasismu, multikulti jak svině- nad tím se už dnes dokážu povznést, ale proč někdo z kultovního Slasheru na téma Urban Legend musí udělat slowburn drama s přesahem do Artu, kde Candyman nastoupí někde až v 40 minutě a s hákem mává mimo kameru, tak tomu už nerozumím. Scéna v umývárce, na tu jsem se dle traileru těšil ( Všichni jsme viděli Halloween, že jo) tam byl potenciál udělat kultovní memorable scénu, ale kde, režíruje žena, tak přece nebudeme dávat na kameru 4 mrtvé teenagerky, nechť si divák střeva a uřízlé hlavy domyslí! Střílet do hlavy za lenost a neochotu dopřát divákovi slast. Při téhle scéně se Tom Savíni bude ošívat nad promarněným potenciálem. Co dále? Nezáživné dialogy, komornější look, pomalé tempo vyprávění, místy se to opravdu táhne jak hovno při zácpě a měl jsem pocit, že sleduji 2 hodinový horor od SyFy, občas potěší fajn kamera a líbilo se mi retrospektivní loutkové vyprávění, to je vlastně to nejzajímavější na celém filmu, i mytologie kolem Candymana není podána vyloženě zle, ale that´s not Enough! Finále je uspěchané a krom první vraždy jednoho páru- což dávalo naději, že se celý film ponese v podobném duchu, tak to byla spíš jen ochutnávka něčeho, co rozhodně nepříjde. A hudba? tak tu jsem snad krom bzučení včel ani nezaznamenal. O atmosféře, lekačkách či děsu rovněž nemůže být řeč. Kdyby se režie chopil Jordan Peele, tak to mohlo být zcela výživnější a rozhodně i zábavnější. Takhle je to trochu MEH a disgrace. A já jsem momentálně víc otrávený než po včelím jedu!  Nemám nic proti homosexuálům, ale aby byli častěji na scéně než samotný Candyman, tak to je trochu moc. Příběh 3/5, Akce 2/5, Humor 0/5, Násilí 2/5, Zábavnost 2/5 Hudba 2/5, Vizuál 4/5, Atmosféra 3/5, Napětí 2/5, Emoce 1/5, Herci 4/5. 4/10. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Solidní recyklace mýtu původního "Candymana" pro současnou dobu, která ale nejen v porovnání s fenomenálním a v rámci žánru silně atypickým originálem vyznívá apelativně a doslovně. Klasika nechávala pozvolna nahlodávat základy reality a racionality, dramaturgicky pracovala s pohledem zvenčí, který současně problematizovala, a promyšleným způsobem tematizovala, rozvíjela i analyzovala fenomén městských legend, až se sama stala jednou z nich. Nový "Candyman" se naopak spoléhá na současné schéma kombinace efektních brutalit a okázalého chytračení. Scénář podnětným způsobem vyzdvihuje motiv jmen a jejich významu pro vyprávění i identitu a ikonografii komunity. Samotné vyprávění pak staví kolem bolesti a traumata Afroameričanů coby jednotlivců i komunity. Díky tomu silně rezonuje s tématy, která pro ně byla dlouhodobě žitou zkušeností a zbytku světa je znovu zpřítomnily protesty a hlavně debaty po zabití Breonny Taylor a George Floyda. Tím se sice film zbavuje obecnějšího přesahu, ale činí to za cenu výmluvné aktuální emancipace. Candyman coby postava se tak stává amalgámem jmen, tváří, křivd a bolesti. Pohled zevnitř mu sice neumožňuje se rozlétnout jako originálu, ale na druhou stranu mu to dává sílu výmluvnosti. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Líbí se mi, že byla zachována "pomalost", důslednost a sebevážnost prvního filmu. Sice to vede k poněkud pomalejšímu rozjezdu, ale jinak to je velmi zajímavé pokračování, které to nepřehání s metaprvky a pomrkáváním, primární roli hraje opět sociální komentář, tentokrát navíc obohacený o individuální úhel pohledu protagonisty, který do tohoto světa v nějakém slova smyslu patří i nepatří. Hra se zrcadly, která na téhle rovině v původním filmu vůbec nebyla (nevím, jak v pokračováních) ukazuje, že filmaři nepotřebují jen otrocky sledovat předlohu, ale rozvíjejí ji. Vrstva o roli a hodnotě umění a umělcích přijde určitě někomu jako to nejvíc nosné a zásadní, mně to přišlo trochu nadbytečné a hrozící, že se tím film přeplní a strhne pozornost (zvlášť když to je na konci víceméně irelevantní) - ale respektuju to a "nevadilo mi to". Občas bylo poněkud zvláštní chování některých postav, ale to mě zpravidla u hororu zajímá tak málo, že jsem zvažoval to ani nezmínit. Je to především zajímavá alternativa, příliš to nezapadá do žádné konkrétní škatulky. ()

johnn333 

všechny recenze uživatele

Má to atmo Mitchellova It Follows, což je vždycky dobrá věc, ale zároveň i něco unikátně svého, což se u mě projevuje hlavně v pasážích v galerii nebo s kritičkou, které přemítají o tom, jak se témata menšinového útlaku v umění často komodifikují, nebo se označují jako didaktická. V hororu, který má ale zároveň silný i zakrvavený pravý hák, dost nečekané. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Bee Lives Matter! Na tři dekády starý kult, který se taky nebál být sociálním komentářem, to ztrácí v hodně věcech. V urbanismu si libující kamera sice vtipně změnila polohu z letícího na ležícího pozorovatele a dokáže zaujmout estetičností vizuálu, nicméně na atmosféru prostoru a času, Glassovu hudbu a především sílu mýtu Roseova filmu to dosáhnout neumí. V čem jej ale rozhodně trumfne, je tlak prstů na tepu doby a explicitním obžalováváním všeho od gentrifikace až po „bílé, kteří milují, co černí dělají, ale je nemají rádi.“ To „racial justice“ kyvadlo se už snad blíží k největší výchylce. A pak, nevím jestli dříve, nebo později, ale vím to s jistotou, kvůli velikosti svého vychýlení zase nezastaví v rovnovážné poloze. A tento Candyman možná bude na stejném seznamu jako nyní Fullerův White Dog a animovaný Dumbo.. ()

Eliott 

všechny recenze uživatele

Klasika! Dlouho očekávaný Candyman se rozhodl vydat cestou černošské propagandy a oslavuje jejich nechvalně známou vlajkovou loď. Recidivistu a feťáka George Floyda. Obsah tohoto díla představuje směsici všeho špatného co v současné době proudí z USA směrem k nám. Hlavní postavy jsou od samého začátku utlačovány zákeřnou bělošskou většinou z níž vyčnívají zejména policisté, které ve filmu zmiňují neustále a je to prostě ta nejhorší sebranka jakou si lze představit. Tento film by se měl spíše jmenovat Policeman, jelikož to je postava, které se každý černoch bojí nejvíce. Naopak bubák Candyman je hodný černošský outlaw který trestá jakoukoli nekorektnost vůči své komunitě a vraždí všechny ty bílé svině. Příběhově nemá toto dílo co nabídnout a pokud si nelibujete v ochraňování menšin a oslavování jejich padlých idolů, doporučuji se filmu obloukem vyhnout. Příběh je totiž o ničem a naservíruje pouze dvě a nebo tři zajímavé hororvé scény. Pokud se však zamyslíte nad každou zvlášť, všechny jsou do detailu promyšlenými tahy a představují ukázkové situace s bělošskou nadvládou a šikanou černošské menšiny. Odpad jsem nedal z jediného důvodu, protože jsem byl schopen film celkem bez problémů dokoukat. Nicméně u psaní této recenze jsem již o tom vážně uvažoval. 15%  PS: Aby té korektnosti ještě nebylo málo, třešničkou na dortu je pak do filmu nasilně přidaný homo pár smíšených barev, který zde nemá žádnou výraznější úlohu. ()

Botič 

všechny recenze uživatele

Nekompromisně nastavené zrcadlo společnosti a film s hodně úspornou stopáží. Jeden akt navíc by Candyman ještě snesl. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem moc, ale teda tak generický horor aby člověk pohledal. Finále mě vlastně bavilo dost a nabídlo přesně to, co by mělo mít každé finále slesheru. Ovšem do té doby jsem se po rozkoukání vlastně dost nudil a rozhodně jsem kvitoval 90ti minutovou stopáž, která však i tak byla velmi zdlouhavá. Původní filmy jsem neviděl a rozhodně na tom nemám vůli cokoliv měnit, až přijde sequel tohoto Candymana (a že tu vzhledem k tržbám bude brzy), tak to asi ještě jednou zkusím, ovšem hodně doufám, že jsme si nudný origin už odbyli a bude to nářez od začátku. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Téma rasismu momentálně vládne světem. V novém Candymanovi je ho proto až přespříliš. Když si tuto "problematiku" člověk odmyslí a soustředí se na atmosféru společně s nápaditými vraždami, tak se jedná o docela solidní kousek, který je určitě zajímavější než se původně zdál být. 60% ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Nesklamaný. Nie je nato totiž žiadny dôvod. V rámci žánru “strašidelných, mestských príbehov” ala “Temná legenda” či “Viem komu si honil minulú jeseň pri vŕbe”, bez mimoriadnej kvalitatívnej odchýlky. V podstate by sa dalo povedať, že je to na jedno kopyto priemernej úrovne, kedy niečo obdobné jedného nadchne viac, u iného zas plnohodnotne nenaplní očakávania. Stred ako vyšitý bez urážania sa .. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Treba upozornit, ze to nie je remake ale regulerny sequel. A velmi vydareny. Atmosferu to ma fajnu, vrazdy su kreativne a aj pribehovo to dokaze prijemne prekvapit. Navyse to celkom pekne buduje mytologiu. Ma to niekolko nadherne kreativnych momentov (uvodne titulky su vizualne krasne, zrkadlove snimanie, riesenie retrospektiv je tiez parada). Trochu zamrzi, ze citit absenciu vacsieho rozpoctu, poslabsieho zaverecneho aktu a ten neprijemne prehnany Peelovsky rasizmus ehm.... teda aktivizmus. Celkovo velmi vydarene prijemne prekvapenie. Pochopitelne nie tak originalne a dobre ako jednicka, no dostatocne podnetne a zabavne. Velmi silnych 7/10 ()

niethustra 

všechny recenze uživatele

CANDYMAN nastavuje zrcadlo tak usilovně, až přestává být hororem. Jako by DaCosta dočista zapomněl, že točí film a že nechce divákovi jen otevírat oči, ale taky ho způsobem odpovídajícím žánru pobavit. Jinak totiž mohl prostě publikovat článek anebo uspořádat přednášku. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Asi by som mal dať repete jednotky, lebo najnovší prírastok do série ma úplne nadchol. Doteraz vrchol z produkcie Jordana Peela. Film skvelo pracuje s motívmi tak vnútorného sveta ságy Candyman, ako aj s jeho priemetom do reality. Skvelým príkladom je motív gentrifikácie, architektúry a ich sociálneho rozmeru, ktorý výborne dotvára filmový svet Candymana. Toho nevracia späť do rovnakého prostredia ako pred 30 rokmi, naopak vierohodne ho situuje do spoločnosti, ktorá sa za tri dekády niekam posunula. Téma umenia sa zrkadlí aj vo vizuálnej stránke, ktorá je precízna a vraždy sú mimoriadne esteticky nasnímané. Jeden z najlepších filmov z vlny "arthouse horror" z uplynulej dekády. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Candyman, nemilosrdný muž s hákem, je zpět. A já jsem mile překvapen, byť ani první film předchozí trilogie, ani tento (jasně, navazuje na ten první) nevytěžil dostatečně předlohu C. Barkera, velmistra hororu. Naštěstí nevznikla bohapustá řezničina, na níž nemusí chodit člověk do kina, ale stačí mu doma na obrazovce. Nešvar mnohých pokračování je právě v tom - dáme tam ještě více krve a mrtvol a bude to lepší. Jenže ono to je většinou horší. I tak zbyl prostor pro řezání či gejzíry z proseknutých hrdel. A jedna z nejhezčích scén je ta, kdy kamera pozoruje zvenku postavu vznášející se do vzduchu a malující krvavou stopu po okně. Candyman je totiž vidět jen v zrcadle. Skvělá hudba připomene několikrát P. Glasse, jenž ji skládal pro první a druhý film trilogie a zde zazní jeho song Music Box. A bzukot včel byl v kině krajně nepříjemný. Pěkná kamera - nejlepší jsou obrácené mrakodrapy tonoucí v mlze a různé nájezdy. Barker sice rasovou problematiku v povídce neřešil, ale zde se vychází z prvního filmu, tudíž se nabízí. OK. Nebyla obtěžující. Snad jen zšenštilý Troy mi vadil, páč v Barkerově světě by se rozhodně neobjevil (ač sám gay, jeho gay postavy byly vždy chlapi, ne směšné karikatury). Fanoušci přímočarých slasherů nadšeni nebudou, já byl spokojen. ()

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Nestáva sa často, aby do kín zavítal inteligentne poňatý slasher, ktorý okrem odpudivého vraždenia pracuje aj s témami rasizmu či umenia. Spracovanie rasovej témy je vo filme druhoradé, no pomerne výrazné a je tak jasné, že práve preto bude film pre časť divákov príliš kontroverzný a necelistvý. Rasová téma je hlavne spočiatku veľmi citeľná, možno priam silená a nie každý sa s jej všeobecnou prítomnosťou stotožní. Mne však z celkového prevažne pozitívneho dojmu neubrala a Candymanovi môžem udeliť nadpriemerných sedem bodov z desiatich. Viac v recenzii. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Jordan Peele vyvolal po letech cukrovkáře Candymana, jehož slinivka už za ta léta utrpěla nejeden diabetický kolaps, ovšem stále perfektně slyší na pětkrát opakované zaklínadlo do zrcadla v podobě jeho jména. Skutečným kolapsem je ale tahle revitalizace. Amputace způsobená gangrénou je namístě. Nejprve bych vyhodil režisérku, která se pro režírování hororu vůbec neosvědčila. A pak za ní hned člověka, co schválil tuhle otřesnou interpretaci, která usmrtila jakýkoliv potenciál navázat na klasickou hororovou značku. Začnu tím, co mě iritovalo nejvíc: jakákoliv zmínka o legendě Candyman je doprovázena ultra pitomým loutkovým divadlem, kdy jsem si nebyl jist, zda si režisérka Nia DaCosta tropí legraci, zda včera byla s dětmi na odpoledním dětském představení, nebo ke spolupráci kontaktovala soubor Jaroslava Vidlaře. Sakra, když se ta nevkusná hrůza objevila v hororovém filmu, kde neměla co pohledávat, tak mě bulvy vyjely jak Jimu Carreymu v Masce. To bylo zatěžko tyto sekvence natočit na patřičné úrovni?!! Samozřejmě to není jediná výtka. Film se rozjíždí moc pomalu, tempo nenabere žádné a nenabídne ani příliš extra maso, respektive neblýskne se scénou, co by dostala diváka do varu. Ano, scéna zabití v galerii, která je jednou z prvních, sice vypadá brutálně krvavě, jenže nadlouho zůstane nepřekonána. Další nášup mohla obstarat potenciálně brutální sekvence na školní toaletě, která ovšem převládající sterilní dojem jen umocní. Kapitolu nedobrého pocitu znásobuje herecký casting. Yahya Abdul-Mateen II v titulní roli je absolutně nevýrazný černoch. O moc lépe na tom není ani zbytek herecké osádky. Pochopitelně, jak je už tradicí u pana Peeleho, se naveze do rasistické problematiky, která vlastně v hororu nikoho nezajímá a působí rušivý element. Opakovaný (rasistický) vtip totiž přestává být (pro bělochy) vtipem. Samozřejmě pro znásobení kontroverze je zde přítomen rasově smíšený homosexuální pár. Kdyby si raději pohlídal, co vlastně jeho realizační tým vůbec nezvládl - tedy to nejzákladnější, kdy se nedostavuje žádné napětí, gradace a hororový výkon, namísto blábolivé koketérie s uměleckými prvky a impotentními hororovými scénami, udělal by královsky dobře. Film by to možná na průměrné známky dotáhl, občas se totiž objeví tak trochu tajemný muž z prádelny, který chce nalít trochu náboje do té mizérie, pár scén touží být atmosférickými, jenže je to v součtu přece jen málo, navíc se jedná o film zařazený do kin, kdy tedy není o co stát. Jedná se totiž o vyhozené peníze za vstupné. Candymana po tomhle kvalitativním propadáku, kdy jsou mně mnohem milejší následná béčková pokračování z devadesátých let minulého století, už hned tak někdo nevzkřísí. Peele si může nyní do zrcadla opakovat nejméně stokrát jsem blbec, zazdil jsem šanci vzkřísit něco, co už je, pravda, dávno mrtvé a zapomenuté. 4/10 ()

Reklama

Reklama