Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Editorka kriminálního magazínu si najme Philipa Marlowea, aby vypátral manželku jejího šéfa. Soukromý detektiv brzy zjistí, že se zapletl do nebezpečného případu vraždy.
Film využívá ve své době originální subjektivní kamery, kdy vidíme skoro celý film z pohledu hlavního hrdiny. (JayZak)

Recenze (24)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Docela zajímavě nepovedený film noir. Jako nápad to nezní špatně - natočit film z pohledu hlavního hrdiny - výsledek je bohužel statický a nudný, což mi přijde jako strašná škoda u adaptace tak výtečné knížky. A když film s názvem Lady in the Lake nevyjde ven se k tomu jezeru ani podívat a některé části vám Montgomery odvykládá do kamery, je vám do pláče. Ta třetí hvězdička je hlavně za odvahu vyzkoušet jinou cestu. Ukázala se bohužel (bohudík?) jako slepá. P.S. V Dark Passage s Bogartem je část točená z pohledu hlavního hrdiny mnohem lépe nasnímaná a méně těžkopádná. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Tenhle film provází respekt za snahu o ozvláštnění a jinak taktní krčení rameny. Jenže jiné pozitivum než "snahu" tu nevidím - realizováno je to až příliš špatně na to, aby bylo prvenství omluvou. Těžko se vlastně věří, že první experiment s takovou formou v takovém rozsahu je tak málo nápaditý a promyšlený. Je to prakticky nekoukatelně nudné a jako by si to tvůrci neuvědomovali, tomu ještě přepálili stopáž na 105 minut, což byla tehdá už nálož. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Chvíľku trvalo, kým som sa do filmu dostal. Ten POV systém nie je úplne divácky vďačný. Postupne ma to však začalo strhávať a poslednú tretinu som bol vyložene nadšený. V mnohom pomáhala perfektná hudba (niečo ako Ligetiho zbory v 2001 prípadne Shiningu). Automobilovú naháňačku to dostalo do úplne inej nálady. Možno to každý nerozdýcha, ale mňa to bavilo dosť veľmi a ako experimentálny noir určite viac ako "nemý" Zlodej. Ale je samozrejme jasné, prečo ide v rámci tejto formy o slepú uličku. 8/10 ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Úplne zbastardená predloha. Pomaly to vyzerá ako paródia. Všetko je tu prepálené i na dobové pomery a to, čo stvára Audrey Totter je nezabudnuteľné (nečudo, že sa z nej v internetovej ére stal meme). Najhoršie je, že film je takmer komplet nakrútený v interiéroch a nemá teda žiadnu atmosféru Los Angeles a okolia (kniha má parádne rozhorúčené scény v okolí jazera, ktoré jej dáva názov). ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nie je ľahké sledovať celovečerný film z pohľadu hlavnej postavy a niet divu, že tento počin neznamenal prelom v kinematografii. Lenže vo viacerých momentoch práve POV Philipa Marlowea robí niektoré, v iných noiroch bežné situácie omnoho zaujímavejšími, akými sú. Napríklad dlhšie pohľady na ženy, bitka, odobratie zbrane. Príbeh je klasický komplikovaný noir hneď s viacerými femme fatalle. Montgomeryho preslovy do kamery mi prišli zbytočné, náhodné sa objavenie v zrkadle pôsobilo naopak veľmi chytro. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Zbožňuji pohledové záběry, ale v roce 47 ještě zkrátka neměli potřebnou techniku na to, aby je šlo natočit koukatelněji... škoda. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

K Dámě v jezeře jsem se dostal vyloženě jako k snímku s dobově unikátním nápadem snímámí (téměř) kompletního filmu subjektivní kamerou z pohledu hlavní postavy. To téměř doplňuji proto, že se tu víckrát v průběhu filmu objeví i prostřihy na scény s druhou možností filmového vyprávění v 1. osobě, když hlavní postava komentuje děj přímo divákovi do kamery – nicméně tyto prostřihy v odlišném stylu mě poněkud rušily. Montgomerymu se povedla celkem slušná atmosféra, která sice nevytváří výraznější temno, ale v nejedné scéně vyniká nezaměnitelnou stylovostí klasických noirů. I provedení zmíněného nápadu přináší své kouzlo... tedy pokud se zrovna na scéně nepohybuje Audrey Totter, která (bohužel) má ze všech před kamerou největší prostor, a nevystavuje do kamery vypoulené oční bulvy v takové kadenci, že rázem svýma okálema s pokusem o rázný projev mění film na frašku. Také se mi 105 minut párkrát vidělo utahaných a Robert Montgomery jako Marlowe si mě zrovna nepodmanil, ani hlasovým projevem (na němž jeho výkon stojí nejčastěji), ani v těch pár scénách před kamerou. Mezi tím ale došlo na řadu scén, kde film na mě skvěle fungoval: Do exteriérů se vydáme jen jednou, ale nápad snímání z pohledu postavy se tu atraktivně využije na jízdu autem s havárií na konci, na lezení po zranění k telefonu, jindy zase fackování do kamery nebo zajímavá vplížení či prohlížení si interiérového prostoru i častá zahlédnutí hlavní postavy v zrcadle. Scéna krátké návštěvy rodičů mrtvé ženy s pokusem o výslech je dokonce vyloženě silná. A cynicky suchého detektiva DeGarmota (Lloyd Nolan) jsem se skoro nemohl nabažit. Celkově tedy smíšené pocity, i když jako experiment s netradičním nápadem v dobové žánrovce se mi to docela líbilo. [65%] ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Dáma v jazere” , kedy trochu netradične vynechám tradičné zhrnutie obsahu, a tak sa už budem výhradne venovať iba FORME, ktorá víťazí... Herec Robert Montgomery sa rozhodol debutovať na poli filmovej réžie, ktorú sa zároveň rozhodol aj čímsi zaujímavým ozvláštniť, t. j. nakrútil viacvrstvovú detektívku, ktorá zobrazuje hlavnú postavu Phillipa Marlowa (Bob dominuje i pred kamerou) prostredníctvom subjektívneho obrazu, čiže kamery, ktorá sa výsostne zameriava najmä na to, ako najlepšie zaznamenať dianie na plátne skrz « PRVÚ OSOBU » , ktorá nás divákov niekedy buď priamo osloví, alebo sa občas odrazí v zrkadle. Je to mimoriadne: Ambiciózne, novátorské, nadčasové i revolučné, súčasne, no, taktiež sa počin utápa aj vo svojej "pompéznosti" . No i napriek tomu, ma to zvyčajne extrémne interesovalo. Sekvencie sú v harmónii na jeden záťah, bez strihu, na neprerušovaný záber. Spočiatku sa pohybujem iba vnútornými, bytovými interiérmi, pričom sa našťastie dostanem aj von, do exteriérov, kde sa už pridáva na samotnej dynamike. Normálne by som bol vskutku zvedavý, ako sa vôbec celý film nakrúcal ? Neviem, s akou odozvou sa snímok stretol v dobe svojej premiéry, ale ja osobne som s ním nadmieru fascinovaný. Montgomery exceloval na obidvoch stoličkách. A ešte, z Audrey Totter som bol neuveriteľne v rozpakoch ! ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Dobře, řekněme, že za odvahu natočit koncem 40. let film z pohledu první osoby si to dvě hvězdičky zaslouží. Ale divácky je to prostě defilé mluvících hlav (a na hercích je vidět, že i je zmáhá to mluvení do kamery a neustálý pokus mít nějaký výraz obličeje), navíc vše v interiéru, dokonce ani k tomu jezeru se nepodíváme a Marlowe vše mimo obraz odvypráví. Nakonec je z toho všeho takový hybrid mezi rozhlasovou hrou a leporelem. Navíc hlášek je tady jen pár, protože jde jen o vykuchaný a předžvýkaný příběh podle knihy, nikoliv životnou a plnohodnotnou adaptaci. A Montgomery, který se v pár záběrech v zrcadle a ve vysvětlovacích vsuvkách objeví, se na Marlowea moc nehodí. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Netypická Chandlerovská adaptace zaujme dvěma věcmi - jednak využitím hlediskového záběru (křečovitost tohoto přístupu tedy dokázali vytěžit už ve čtyřicátých letech!), jednak vynikajícími marlowovskými dialogy. Robert Montgomery je však patrně nejméně vhodným noirovým hercem, jakého jsem měl tu čest na plátně vidět a jeho kombinace s Audrey "křivé obočí" Totter v roli femme fatale je doslova smrtící. O uměle přilepeném happy endu (drsný detektiv opouští profesi) raději mlčet. ()

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Noirová detektivka natočená KOMPLETNĚ Z POHLEDU PRVNÍ OSOBY - to musíte vidět. Naprosto ojedinělý filmový zážitek, takový předchůdce videoher, ale lepší;oD. Občas je to trochu statické, protože studiové kamery měly tehdy velikost menší krávy, ale i tak: povinnost! ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Zajímavý nápad s pohledem z perspektivy první osoby, příběh sám o sobě taky docela dobrej (knížku jsem bohužel nečetl), ale jak už tady bylo řečeno, bylo to takový hodně pomalý, statický a trochu nudný. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dost svojrazne natoceny Phil Marlow, ktoreho divak ani poriadne neuvidi, skor ide o zaznam z uhla pohladu hl. hrdinu Roberta Montgomeryho /Rozvedena/. Vyborna bola aj Audrey Totter /Postak vzdy zvoni dvakrat/. No nic, detektivka zaujme, film ma tempo a okrem slusnej rezie aj herecke vykony : 75 % ()

Cedr 

všechny recenze uživatele

Vcelku dosti zamotaný příběh ve kterém je divák hlavním hrdinou. Pohled kamery z první osoby funguje překvapivě dobře a i přes očividná technická omezení tehdejší doby se této experimentální formě podařilo navodit slušnou (minimálně velmi netradiční) atmosféru. Vyprávění Roberta Montgomeryho do kamery však atmosféru naprosto nepochopitelně kazí. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Sledovat Montgomeryho Dámu v jezeře bylo dočista jako hrát nějakou dřevní first-person adventuru s Gabrielem Knightem nebo Texem Murphym, jenom místo těžkopádné grafiky tu byla neohrabaná kamera a místo mumlajících herců-amatérů roztomile dobově přehrávající profesionálové, zato atmosféra, ta se dala krájet, nechyběly úsečné chandlerovské dialogy ani zamotaná zápletka (zaplaťpánbu, nebo možná bohužel, ne až do totální ztráty nitě jako v Hawksově Hlubokém spánku). Trochu škoda úhybného manévru se slovně odvyprávěným pátráním u jezera, ale jinak odvážná výprava do slepé uličky kinematografie a pro staromilce (nebo pro diváka ochotného povznést se nad navyklé stereotypní představy o tom, co to je „správně udělaný“ film, nejen směrem k novému, ale i k pozapomenutému) nefalšované potěšení. ***1/2 ()

liuk 

všechny recenze uživatele

Tak zaprvé se divím, že novela podle Raymonda Chandlera, podle které byla Lady in the Lake natočena, nebyla v moderní remakové době nikým znova přepracována. Tenhle příběh má totiž tak opravdu úžasnou gradaci a jedno z nejlepších dějových vyvrcholení, které jsem v žánru detektivky viděl. Druhé podivení se týká překvapivého přehlídnutí tohoto noir filmu, jak ve své době uvedení, tak z historického hlediska. Je opravdu zvláštní, že film, tak originálně natočen, z pohledu první osoby - ichformu asi těžko filmově dotáhnete dál - nikdo nezná. Ovšem film neskončil u statického sledování očí Marlowea, dočkáte se i automobilové honičky, skrývání v trávě, odrazů Marlowea v zrcadlech nebo jeho stínu, který už musel být vytvořen "speciálními efekty". V normálních filmech, pokud herci koukají do kamery, bere se to samozřejmě jako chyba, tady ale divákovi všechny postavy koukají do očí a to funguje při navozování atmosféry perfektně. Nesmím opomenout ani skvěle cynické hlášky hlavní postavy soukromého dicka. I am scared, but I dont like it anymore. ()

Fox85 

všechny recenze uživatele

Nápad natočit kriminálku s pohledu hlavního hrdiny není špatný, ale bohužel se příliš nevyvedl. Celkově to působí toporně se spoustou hluchých míst. ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Bozska a prekrasna Audrey Totter!!! Presne vystihl ve svem komentari "jirkanov77"...taky bych koukal, a mozna i dele. :-) Pohled prvni osoby nevadi ani trochu, co vsak ubralo jednu hvezdu je skutecnost, ze namet nebyl vycerpan dostatecne. Tez to tady nektery z kolegu zminoval ve svem komentari. Dama v jezere patri mezi naproste knizni klasiky v zanru a je jednim ze zasadnich "noiru v literature". Do filmu se nepodarilo vmestnat zdaleka vse, coz je skoda. Chvile kdy Montgomery vypravi do kamery bych klidne vymenil za filmovy dej... :-) ()

MaxipesFik 

všechny recenze uživatele

Nějak mi ta filmová Ich forma nesedla. Docela zajímavý experiment, který sice objevil filmu nové možnosti, ale zároveň ukázal, kudy cesta nevede. Rovn잨vsuvky s Marllowem - vypravěčem nepůsobí v celku úplně organicky a spolu s melodramatickým koncem kazí celkový dojem z filmu. Ale jinak se jedná o vcelku solidní niorovou detektivku. ()

Reklama

Reklama