Doba soukromým očkům nepřeje, detektiv Phillip Marlowe je mizerně placený, a tak se rozhodne poslat povídku do rodokapsového magazínu. Právě v jeho redakci ale nečekaně narazí na nový případ - pátrání po vydavatelově nezvěstné ženě. Zprvu nevinně se tvářící vyšetřování ale záhy vyhrotí nález první mrtvoly - smrt neodpočívá ani o Vánocích. Patří-li Občan Kane (Citizen Kane, 1941) mezi nejčastěji vyzdvihované tituly filmové historie, není to nadarmo - jeho vliv na hollywoodskou produkci byl ve 40. letech neoddiskutovatelný a mimo jiné vedl k nárůstu používání subjektivních narativních technik v do té doby o poznání usedlejších filmech. Jedním z nejvýraznějších příkladů tohoto posunu je režijní debut herce Roberta Montgomeryho, který v adaptaci knihy Raymonda Chandlera Dáma v jezeře také sám ztvárnil detektiva Phillipa Marlowa. A celý snímek pojal tak, že ten působí, jako by byl přesným záznamem toho, co vidí hlavní hrdina - jeho samého tak v podstatě nespatříme, výjimkou jsou občasné odrazy v zrcadle a také vložené pasáže, v nichž do kamery vysvětluje detaily svých dobrodružství. Místy až naivně vyprávěný film je dokonale ozvláštněn použitou technikou, místy trochu neobratnou (kamery byly v té době stále ještě značně nepohyblivé), ale rozhodně důslednou. Absence hrdiny v obraze vedla nejen k odlišnému pojetí střihu, ale i jiným akcentům ve zvukové stopě (charakterizace hrdiny je „dovybavena" jeho častým hvízdáním) a občas také roztomile afektovanému herectví (nezřídka přímo do kamery). Avšak přestože vidíme vše, na čem spočine oko soukromého detektiva, motivace postav zůstává záhadnou a pohání detektivní zápletku až k finálnímu nečekanému rozuzlení. Největší atrakcí je zde ale sama použitá technika subjektivního hlediska, která nicméně nezřídka vytrhává ze soustředění na příběh, a mimo jiné právě proto se v kinematografii nikdy příliš neujala.(Letní filmová škola)
Výřečný detektiv Phillip Marlowe vezme zprvu nenápadný případ, který ale nabere nečekaný směr a nejen jemu začne jít o krk. Netradiční adaptace se do filmových dějin zapsala tím, že je důsledně vyprávěna z pozice hlavního hrdiny, kterého tak spatřujeme takřka výhradně v odrazech v zrcadle.(Letní filmová škola)
Editorka kriminálního magazínu si najme Philipa Marlowea, aby vypátral manželku jejího šéfa. Soukromý detektiv brzy zjistí, že se zapletl do nebezpečného případu vraždy. Film využívá ve své době originální subjektivní kamery, kdy vidíme skoro celý film z pohledu hlavního hrdiny.(JayZak)
Dektektív Philip Marlowe chce vydať zbierku svojich vlastných príbehov, vydavateľka kriminálneho časopisu si ho však namiesto toho najme, aby vypátral, kam zmizla manželka jej šéfa. Marlowe ponuku prijme a hoci čoskoro chce od prípadu odstúpiť, presvedčí ho skutočnosť, že by hľadaná manželka mohla byť zodpovedná za vraždu tajomnej "dámy v jazere". Filmová adaptácia detektívky Raymonda Chandlera ponúka príbeh vyrozprávaný prostredníctvom subjektívneho pohľadu hlavného hrdinu.(4 živly)
Bozska a prekrasna Audrey Totter!!! Presne vystihl ve svem komentari "jirkanov77"...taky bych koukal, a mozna i dele. :-) Pohled prvni osoby nevadi ani trochu, co vsak ubralo jednu hvezdu je skutecnost, ze namet nebyl vycerpan dostatecne. Tez to tady nektery z kolegu zminoval ve svem komentari. Dama v jezere patri mezi naproste knizni klasiky v zanru a je jednim ze zasadnich "noiru v literature". Do filmu se nepodarilo vmestnat zdaleka vse, coz je skoda. Chvile kdy Montgomery vypravi do kamery bych klidne vymenil za filmovy dej... :-)(4.10.2009)
Vcelku dosti zamotaný příběh ve kterém je divák hlavním hrdinou. Pohled kamery z první osoby funguje překvapivě dobře a i přes očividná technická omezení tehdejší doby se této experimentální formě podařilo navodit slušnou (minimálně velmi netradiční) atmosféru. Vyprávění Roberta Montgomeryho do kamery však atmosféru naprosto nepochopitelně kazí.(29.8.2010)
Sledovat Montgomeryho Dámu v jezeře bylo dočista jako hrát nějakou dřevní first-person adventuru s Gabrielem Knightem nebo Texem Murphym, jenom místo těžkopádné grafiky tu byla neohrabaná kamera a místo mumlajících herců-amatérů roztomile dobově přehrávající profesionálové, zato atmosféra, ta se dala krájet, nechyběly úsečné chandlerovské dialogy ani zamotaná zápletka (zaplaťpánbu, nebo možná bohužel, ne až do totální ztráty nitě jako v Hawksově Hlubokém spánku). Trochu škoda úhybného manévru se slovně odvyprávěným pátráním u jezera, ale jinak odvážná výprava do slepé uličky kinematografie a pro staromilce (nebo pro diváka ochotného povznést se nad navyklé stereotypní představy o tom, co to je „správně udělaný“ film, nejen směrem k novému, ale i k pozapomenutému) nefalšované potěšení. ***1/2(28.7.2016)
Nějak mi ta filmová Ich forma nesedla. Docela zajímavý experiment, který sice objevil filmu nové možnosti, ale zároveň ukázal, kudy cesta nevede. Rovn잨vsuvky s Marllowem - vypravěčem nepůsobí v celku úplně organicky a spolu s melodramatickým koncem kazí celkový dojem z filmu. Ale jinak se jedná o vcelku solidní niorovou detektivku.(29.10.2009)
Docela zajímavě nepovedený film noir. Jako nápad to nezní špatně - natočit film z pohledu hlavního hrdiny - výsledek je bohužel statický a nudný, což mi přijde jako strašná škoda u adaptace tak výtečné knížky. A když film s názvem Lady in the Lake nevyjde ven se k tomu jezeru ani podívat a některé části vám Montgomery odvykládá do kamery, je vám do pláče. Ta třetí hvězdička je hlavně za odvahu vyzkoušet jinou cestu. Ukázala se bohužel (bohudík?) jako slepá. P.S. V Dark Passage s Bogartem je část točená z pohledu hlavního hrdiny mnohem lépe nasnímaná a méně těžkopádná.(31.5.2007)
vitekpe
Bozska a prekrasna Audrey Totter!!! Presne vystihl ve svem komentari "jirkanov77"...taky bych koukal, a mozna i dele. :-) Pohled prvni osoby nevadi ani trochu, co vsak ubralo jednu hvezdu je skutecnost, ze namet nebyl vycerpan dostatecne. Tez to tady nektery z kolegu zminoval ve svem komentari. Dama v jezere patri mezi naproste knizni klasiky v zanru a je jednim ze zasadnich "noiru v literature". Do filmu se nepodarilo vmestnat zdaleka vse, coz je skoda. Chvile kdy Montgomery vypravi do kamery bych klidne vymenil za filmovy dej... :-)(4.10.2009)
Cedr
Vcelku dosti zamotaný příběh ve kterém je divák hlavním hrdinou. Pohled kamery z první osoby funguje překvapivě dobře a i přes očividná technická omezení tehdejší doby se této experimentální formě podařilo navodit slušnou (minimálně velmi netradiční) atmosféru. Vyprávění Roberta Montgomeryho do kamery však atmosféru naprosto nepochopitelně kazí.(29.8.2010)
LeoH
Sledovat Montgomeryho Dámu v jezeře bylo dočista jako hrát nějakou dřevní first-person adventuru s Gabrielem Knightem nebo Texem Murphym, jenom místo těžkopádné grafiky tu byla neohrabaná kamera a místo mumlajících herců-amatérů roztomile dobově přehrávající profesionálové, zato atmosféra, ta se dala krájet, nechyběly úsečné chandlerovské dialogy ani zamotaná zápletka (zaplaťpánbu, nebo možná bohužel, ne až do totální ztráty nitě jako v Hawksově Hlubokém spánku). Trochu škoda úhybného manévru se slovně odvyprávěným pátráním u jezera, ale jinak odvážná výprava do slepé uličky kinematografie a pro staromilce (nebo pro diváka ochotného povznést se nad navyklé stereotypní představy o tom, co to je „správně udělaný“ film, nejen směrem k novému, ale i k pozapomenutému) nefalšované potěšení. ***1/2(28.7.2016)
MaxipesFik
Nějak mi ta filmová Ich forma nesedla. Docela zajímavý experiment, který sice objevil filmu nové možnosti, ale zároveň ukázal, kudy cesta nevede. Rovn잨vsuvky s Marllowem - vypravěčem nepůsobí v celku úplně organicky a spolu s melodramatickým koncem kazí celkový dojem z filmu. Ale jinak se jedná o vcelku solidní niorovou detektivku.(29.10.2009)
EdaS
Docela zajímavě nepovedený film noir. Jako nápad to nezní špatně - natočit film z pohledu hlavního hrdiny - výsledek je bohužel statický a nudný, což mi přijde jako strašná škoda u adaptace tak výtečné knížky. A když film s názvem Lady in the Lake nevyjde ven se k tomu jezeru ani podívat a některé části vám Montgomery odvykládá do kamery, je vám do pláče. Ta třetí hvězdička je hlavně za odvahu vyzkoušet jinou cestu. Ukázala se bohužel (bohudík?) jako slepá. P.S. V Dark Passage s Bogartem je část točená z pohledu hlavního hrdiny mnohem lépe nasnímaná a méně těžkopádná.(31.5.2007)