Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

agassi68 

všechny recenze uživatele

Dustin a muzika. Inak ma to nejako nebralo. Ale je to výpoveď o živote širokej vrstvy američanov v tých rokoch. Bodaj by aj u nás niekto natočil podobný obraz o súčasnej spoločnosti.. ()

Ygnor 

všechny recenze uživatele

Na to, že film za má za chvíli čtyři křížky na krku, je to vážně pecka. Nájezd filmu je naprosto fantastický a prostřihy s flashbacky zasluhují určitě maximum. Nadčasovost a syrovost srší z každého okamžiku. Režie i herecké výkony jsou navýsost vynikající, jen k té vrcholné metě schází větší poselství. Všechno se stejně točí kvůli prachům..., z té poslední loupeže mi skákala husina na kůži. Prostě čtyři a půl z osobních důvodů. Ale vážně je to majstrštyk, kterému ostatní sociologické studie mohou dělat jen nosiče vody. ()

bolf!k 

všechny recenze uživatele

Hodně těžký film, který na mě ale stoprocentně přenesl atmosféru té doby. A výkon Hoffmana je prostě výbornej. 80% ()

Dimo 

všechny recenze uživatele

Přes všechny světlé okamžiky je Půlnoční kovboj hlavně mimořádně smutný, a to právě díky reálnosti. Když jsem tak přemýšlel nad nejsmutnějšími filmy, tak mi krom Schindlerova seznamu vyvstává v hlavě právě Půlnoční kovboj, protože mi z něj v hlavě zůstala právě jenom ta tíživá stránka. Skvělé herecké prožití, výborná hudba a hluboký zážitek z kina, na které se fakt nezapomíná. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Mám rád drámy a musím priznať, že som čakal viac. Najviac od samotného spracovania, príbehu, ktorý mi prišiel nedotiahnutý, nepreklenutý. Pozostáva z rôznych epizód, ktoré si neviem akosi spojiť. Tak ako si neviem spojiť isté výlevy z minulosti Joe Bucka. Nad to však vyčnievajú výkony Voighta a hlavne Hoffmana, ktorý ma utvrdil, že je to skutočný herecký chameleón. Bravúrne vtelenie sa do tuberáka. Voight je zasa presvedčivý snilko a mimikou tváre dosť dobre zobrazuje i naivku, ktorá čaká od NY veľa, avšak veľa toho stratí. Celkovo sa jedná o tragikomiku a od nasťahovania Bucka k Rizzovi i o depku. ()

tranquill 

všechny recenze uživatele

"Chceš nahoru nebo dolů? Vyber si!" Řekla bych, že se jedná o nadhodnocený příběh sebevědomého gigola ve velkoměstě. Nic víc. ()

fool-mood 

všechny recenze uživatele

Výborná úvodní píseň, jež se stále používá při scénách jízdy někam pryč, za změnou.. Fenomenální výkon Dustina Hoffmana. ()

Bakemaster 

všechny recenze uživatele

Spíše než na příběhu se zde zakládá hodně na obrazotvornosti, ale to mi došlo až tak v půlce filmu, kde jsem se začal trochu nudit. Z filmu jsem si sám vzal takový vzkaz, že ta USA je sice svobodná země, ale že to není zas taková sranda se probít a něco urvat. Já to samozřejmě věděl už předtím, ale ve většině amerických filmech to tak zobrazeno není, to mi musíte dát za pravdu. Čekal jsem klasický vzestup dvou týpků ze kterých se stanou milionáři, za což jsem rád, že to se naštěstí nekonalo. ()

BDMarty007 

všechny recenze uživatele

Americké sociálně kritické drama - to nezní úplně atraktivně; ale opravdu je to vynikající film. Jon Voight a Dustin Hofman podávají své životní výkony a je to už jen z tohoto důvodu veliká podívaná. Navíc ale i režie filmu je vynikající a vše umocňuje geniální ústřední melodie Johna Barryho (http://www.youtube.com/watch?v=ZGORPUzLxtU). Celé je to tak skvělé asi proto, že to jde opravdu na dřeň; naturalismus ve své původní podobě. "Krysa" v podání Dustina Hofmana je opravdu úlisnej podrazák a zmetek. A když je mu pak zle, tak musím říci, že jsem měl pocit, že úplně cítím jeho horkost a pot. Naivní kovbojský venkovan s popletenými představami o New Yorku a své atraktivnosti v podání Johna Voighta v úžasně trapném kovbojském oblečku je snad ještě silnější káva. Emoce jedou na plno a žádná romantika se nekoná! Vše směřuje k neslavnému konci; neboť tak už je to sociálně determinováno. Jeden z nejlepších filmů co znám. ()

bono22vox 

všechny recenze uživatele

Strhující výkon D. Hoffmanna, skvělá režie, režisér nám odhaluje nám odvrácenou stranu New Yorku a zavádí nás do jeho špinavých čtvrtí. A to vše především díky skvělému scénáři... ()

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Texaský "kovboj" Joe Buck (Jon Voight) odchádza z malomesta do veľkého New Yorku - mesta, o ktorom sníva, že sa v ňom stane gigolom a zarábať si bude "obšťastňovaním" bohatých postarších paničiek z Manhattanu. Už prvé dni v metropole východného pobrežia Spojených štátov mu ukážu realitu tohto mesta, ktoré sa s nikým nemazná. Joe Buck však stále naivne dúfa vo svoj sen a rozhodne neskladá pomyselné ružové okuliare. Z newyorského sna ho však pomaly začína vytrhávať "Ratso" (Dustin Hoffman), tuberkulózou nakazená pochybná existencia, ktorého jediným snom je utiecť z pekla tohto mesta a žiť svoj sen v Miami. Režisér John Schlesinger v roku 1969, na konci jednej uvoľnenej dekády svetových dejín, prináša divákovi mnohými cenami ocenený snímok, ktorý v mnohom vystihuje nielen dobu svojho vzniku, ale všeobecne ľudskú povahu, snahu niečo dokázať, ale aj tvrdý pád možno až na úplné spoločenské dno. Nielen všetky tieto aspekty, ale omnoho viac, sa tvorcom darí prenášať do príbehu. Ten je bez pochýb veľmi silným pilierom celého filmu, ale aj napriek tomu ho nemožno označiť za ten úplne najsilnejší a najdominantnejší. V príbehu, ktorý sa nesie na spomenutej základnej načrtnutej dejovej rovine, má okrem toho divák možnosť nahliadnuť aj na časť minulosti Voightovej postavy, ktorá je vyobrazená v pomerne dynamických čiernobielych záberoch. Hoci nezohrávajú v rámci celého príbehu významnejšiu úlohu, sú rozhodne zaujímavým psychologickým "backgroundom" jeho postavy. Dôležitejšiu úlohu v kvalitne spracovanej príbehovej časti zohráva najmä rovina prítomnosti. V nej tvorcovia pracujú s veľmi nenápadnou, ale šikovne vyobrazenou dejovou gradáciou, pričom prechádzajú všetkými jej stupňami a zapájajú do nej najmä postavu mladého texaského "snílka". Veľké sny, spoznanie pravdy, krutá realita, pád na dno, snaha dostať sa hore akýmkoľvek spôsobom. Výborným spôsobom na ňom demonštrujú vysnenú fikciu a holú realitu miliónteho a prvého človeka, ktorý kedy prišiel skúšať šťastie do "mesta, ktoré nikdy nespí". A aj keď je celý vyobrazený filmový príbeh iba fikciou, divák ľahko pochopí, že minimálne niečo málo pravdy na ňom byť musí. Sila príbehu a všetkého, čo zobrazuje, je tak rozhodne veľmi silnou stránkou snímku. Za tú vôbec najsilnejšiu však možno dozaista považovať hlavnú hereckú dvojicu Jon Voight a Dustin Hoffman. Ich herecký výkon je znamenitý, ich spoločné scény sú mnohokrát plné sarkastického vtipu, a vo všeobecnosti sa na nich pozerá dobre. Treba však spomenúť, že Jon Voight, respektíve jeho postava, o niečo prevyšuje postavu Dustina Hoffmana. Nielen výškou, ale najmä tým ako je napísaná, a akým spôsobom dokáže zaujať diváka. V tomto smere je postava Joea Bucka istotne zaujímavejšia než "Ratso", pretože za necelé dve hodiny filmovej minutáže možno viac badať jej postupný vývoj. Naopak s "Ratsom" je to "all downhill from here" už od začiatku, čo nie je až tak divácky atraktívne. Tak či onak, jeden dopĺňa druhého a spolu tvoria silné filmové duo. K pozitívam snímku treba jednoznačne zaradiť aj výpravu. Keďže je väčšina filmu situovaná do New Yorku, už to je divácka výhra sama o sebe. Ale keď vezmeme do úvahy, že sa jedná o špinavý New York konca šesťdesiatych rokov, ktorý je na jednu stranu odpudzujúci, ale na druhú stranu zároveň filmovo neskutočne atraktívny, je to všetko, čo si divák môže priať. A ako úplnú čerešničku na torte možno spomenúť známu skladbu "Everybody's Talkin'" speváka Harryho Nilssona, ktorá skvelo dopĺňa snímok ako jeho titulný soundtrack. Midnight Cowboy nie je filmom bez chyby. Určite však divákovi ponúka viac pozitívnych aspektov, než tých negatívnych, vďaka čomu nie sú slabšie stránky až tak citeľné. Snímok boduje najmä vďaka skvelo napísanému príbehu, ktorý sa aj napriek tomu, že je fikciou ponára pomerne hlboko do reality mnohých z tých, ktorí kedy prišli do New Yorku nájsť šťastie, ale nikde ho nenašli. Snímok takisto boduje vďaka zohranej hereckej dvojici Voight-Hoffman, ktorí dokážu zo svojich postáv vydolovať maximum a divákovi ponúknuť zážitok aj v tomto smere. Body možno filmu prihodiť aj za spomínanú výpravu a titulnú skladbu. Ceny, ktorými je tento snímok ovenčený, si rozhodne zaslúži, pretože svojím dramatickým spracovaním a stále živým tématom má divákovi čo ponúknuť aj dnes. () (méně) (více)

Davidos305 

všechny recenze uživatele

28 letý kovboj z Texasu přijede do New Yorku, aby si splnil své sny, ale postupně se ze zázračného města stává hnijící místo plné zlodějů, atd. Celý film se dá považovat za boření klasického amerického snu v trochu jiném podání, zároveň film krásně ukazuje tehdejší 60. léta v New Yorku. Ve filmu sledujeme zvláštní přátelství Jona Voighta  a Dustina Hoffmana, s tím že oba tito herci odvádí úžasnou práci. Líbí se mi jak film pomalu prohlubuje temnou stranu New Yorku. Jěště musím vypíchnout dost depresivní atmosféru, která skvěle graduje napříč celým filmem. ()

junxi91 

všechny recenze uživatele

Celkem podivný film, místy nudný a se spoustou otravných frashbacků a podivných představ hlavního hrdiny, které dost narušovaly plynutí děje. Hlavním hrdinou je obyčejný, za to však atraktivní Texasan jménem Joe Buck, který se jednoho krásného dne rozhodne seknout se svou prací umývače nádobí a místo toho se vydá hledat štěstí do New Yorku jako mužský prostitut. Po dlouhé a ubíjející cestě autobusem dorazí do města a snaží se balit staré paničky, které takto také oslovuje. Podaří se mu klofnout až druhou jménem Cass u jejího bytu na Park avenue. Zapíchají si spolu a on pak chce peníze, což ji dost urazí a ona se dokonce jako správná ženský rozbrečí. Joe jí tedy musí utěšit, a nakonec dá on jí peníze na taxi. Do toho se mu vracejí vzpomínky na jeho lásku, krásnou kozatou Annie, se kterou píchal v autě a ona mu říkala „Miluj mě“. Joe se posadí do baru a zde potká Rica „Ratza“ Rizza, ošuntělého kulhajícího a tuberkulózou trpícího podvodníčka. Joe Ricovi nabídne, že jej představí známému pasákovi, který jej zaměstná. Chce za to 20 $, což je pro Joa celkem dost peněz. Pak se ale ukáže, že pasák je ve skutečnosti náboženský fanatik, který se chce s Joem modlit. Joe chce Rica odchytit a dát mu na budku, ale už jej nezastihne. A tak se potlouká po městě, poslouchá své Zenith přenosné rádio a usadí se v levném hotelu. Brzy mu však dojdou peníze a z hotelu je vyhozen, navíc si manažer nechá jeho věci. Joe se snaží vydělat peníze tím, že se nechá vykouřit od jednoho mladého chlapíka v kině, ale na záchodech mu chlapík oznámí, že nemá peníze. Joe ho chytne pod krkem, ale nakonec ho nechá jít. Dalšího dne si všimne Joe Rica v bufetu a naštvaně jej konfrontuje, že ho okradl. Rico mu nabídne, že může pobývat u něj ve špinavém bytě (spíše squatu), což Joe nakonec přijme. Také chce, aby mu Joe neříkal Ratso, což Joe odmítá. Společně se snaží najít pro Joea práci a také začnou okrádat chodce a trhovce na ulicích, aby měli co jíst. Prostě žijí v chudobě jako pořádní dezoláti. Joe musí prodat své rádio a Ricovi se zhoršuje zdraví, protože se blíží zima a ve squatu není topení. Joe si vzpomíná na to, jak se jej ujala jeho babička, když se na něj matka vykašlala, a jak jej křtili v řece. Také má vzpomínky na vztah s Annie, se kterou píchali v autě, když je přepadli kovbojové a Annie znásilnili. Annie má pak trauma a je odvezena ambulancí do léčebny. Tím jejich vztah tragicky skončil. Rico se svěří Joeovi, že jeho otec byl negramotný italský leštič bot, který si díky své práci zničil záda a otrávil se dýcháním laku na boty. Rico bere tuto práci jako podřadnou a nechce ji vykonávat. Oba si spolu sednou na lávku a Rico začne Joeovi leštit boty, což přiláká další dva policisty, kteří o tuto službu také stojí. Rico má sen, že spolu s Joem utečou do Miami. Zobrazují se jeho fantazie, ve kterých oba dovádí na pláži, užívají si v rezortu a nějaký chlapec leští Ricovi boty. Jednoho dne sedí Joe a Rico v bufetu, když za nimi přijdou jistý filmař a extrovertní umělkyně, vyfotí si jej a pozvou ho na večírek ve stylu Warholova umění. Oba se tedy na večírek vydají a je to pořádná jízda ve Warholově stylu a se skutečnými hvězdami. Rico je však v dezolátním zdravotním stavu a vzbuzuje příliš velkou pozornost. Joe si splete jointa s cigaretou a dostane pořádné halucinace. Z večírku odchází s postarší socialistkou Shirley, se kterou skončí na hotelu a ona mu nabídne 20$ za sex. Jemu však nechce stát, a tak hrají scrabble. Shirley vytváří slova, která naznačují, že by mohl být Joe gay, což jej naštve, a tak jí pořádně vyšoustá. Další den Shirley představí Joea své kamarádce a vypadá to, že Joeova kariéra gigola se konečně rozjela! Vypadá to nadějně, ale Ricovi se mezitím doma výrazně přitížilo, leží na posteli a má horečky. Odmítá lékařskou pomoc a chce místo toho jet na Floridu. Joe začíná být zoufalý, a proto udělá jeden zoufalý čin, díky kterému získá peníze na cestu na Floridu. Nakonec přestane Ricovi říkat Ratso a společně se vydají na Floridu. Bude to však k něčemu? No, na filmu oceňuji atmosféru velkoměsta, kde jsou si všichni odcizení, místo, kde člověk potká pestrou škálu individuí, a kde je spousta možností, jak se uplatnit, ale také spousta způsobů, jak se nechat podvést a zchudnout. Já jsem si z toho vzal hlavně to, že život ve velkoměstě člověka šťastným neučiní… () (méně) (více)

zona 

všechny recenze uživatele

Nejlepší Schlesingerův film, nejlepší role Dustina Hofmana, senzační Voight jako kovboj. Nostalgická vzpomínka na dobu, kdy se ještě v Hollywoodu dělalo umění. ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Reklama

Reklama