Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

Yakuza05 

všechny recenze uživatele

Zlatý glóbus - 1: Nový objev - Jon Voigh. Nominace - 6: Režie, Film, Herec - Dustin Hoffman, Herec - Jon Voight, Scénář, Herečka vedl. role - Brenda Vaccaro ...... Bafta - 6: Herec - Dustin Hoffman, Režie, Film, Střih, nový objev - Jon Voight, Scénář. ()

jprmusic 

všechny recenze uživatele

Síla ! Jak Hoffman tak Voight jsou naprosto úchvatní. Připojuji se k řadě zde píšících soputníků, kteří se po shlédnutí téhle klasiky potýkali s depresí. ()

.DukE. 

všechny recenze uživatele

Moc smutný film, kterej se vás až po chvíli plně rozleží. Ještě popřemýšlím, třeba dám i plnej počet. Zatím 4.5* ()

Vikinec 

všechny recenze uživatele

Stará dobrá klasika o lidských touhách, naivitě, přátelství, vychcanosti, smutku, hlouposti, nelásce a vůbec lidskosti podbarvená hudbou, která vyvolává melancholickou níladu i po 40 letech. ()

Numerobis 

všechny recenze uživatele

Film, kvůli kterému existuje Amerika... ...Musím se přiznat, že něžné vybrnkávání elektrické melodie Lynyrd Skynyrd, zvolna se vznášející nad pláněmi ve mě vyvolává přímo neuvěřitelné pocity. Ne, zoufale jsem nechtěl, aby hlavní hrdina opouštěl Západ a šel za svým snem do NY. Už GTA líčí "přejmenovaný" Nový York dost depresivně, stejně jako Requiem za sen...Nikdo však nezašel až tak daleko. Hoffamana zrovna nemusím, ale zde exceloval, stejně jako Voight: (spoiler) jak se v autobuse dělil o svůj americký sen s cestujícími, zoufale jsem si přál, ať už jej někdo pošle ... někam. Nikdo neposlal a tak se stalo, že film de facto o sexu okupuje dočasně mé pomyslné top ten. Kdo vchází mnou, nechť naděje se zhostí... ()

gicous 

všechny recenze uživatele

Jedno ze stěžejních děl americké kinematografie, které kupodivu nenatočil americký režisér, ale Brit. Schlesinger natočil nemilosrdný a drsný snímek, který ukazuje Ameriku z úplně odlišného spektra, než jak jí viděli ostatní tvůrci té doby. Schlesinger nám předkládá názor, že americký sen je pouze mýtus a ve skutečnosti neexistuje. Záměrně zesměšňuje ideál amerického hrdiny, který je zosobněn v podobě kovboje. Kovboje, který přijíždí do New Yorku, aby ho dobyl, ale místo toho je bez milosti tímto velkoměstem pohlcen. Postupně se propadá do té nejhlubší stoky, kde ho čeká jen ponížení a ztráta důstojnosti. Nakonec se film nadechuje k happyendu, ale ten se nekoná a film končí v náruči smrti. Filmu dominuje obrazová složka, která je plná skvělých sekvencí, ve kterých se kombinují reálné scény s flashbacky. Voight a Hoffman jsou ve svých rolích skvělí a zvláště Hoffman je v roli chmatáka Riza naprosto přesvědčivý. Vynikající film, který ani po 40 letech neztratil nic ze svého temného kouzla. ()

SAINTS 

všechny recenze uživatele

Jou Buck je naivny mladik,ktory tuži po kariere gigola v New Yorku.Skutočnost je omnoho zložitejšia a čaka ho tvrde vytriezvenie.Film je exkurzom do sveta anonymnych jednotlivcov,ktori vyrastali vo viere v americky sen,do velkej miery podporovanej medialnou kulturou.Polnočny kovboj je kriticky pohlad na sudobu americku spoločnost,kde pod nablyskanou fasadou možno najst len beznadej a odcudzenie.Režiser zobrazuje život na ulici bez akejkolvek idealizacie. ()

PlysovyMacko 

všechny recenze uživatele

Film je o priatelstve. Pacila sa mi ta jednoduchost vztahu ked si vo svojom zapluvanom byte varili jedlo a pocuvali radio. Ked nemas ani floka, kazdy den je o prezivani. ()

Vitjasrk 

všechny recenze uživatele

Vzpomínám, jak jsem tento film poprvé viděl v jednom maloměstském kině, kde vás sedačky do zadku tlačej tak silně, že už po pěti minutách nevíte, jak si sednout, a to v rámci projektu sto (tedy nás v kině bylo celých 7). Ale ani v nejmenším nelituju přesezeného zadku, Dustin Hoffman a Jon Voight předveli bravurní výkony. Ve své podstatě se jedná o silně nadčasové dílo (v roce 1969 nebylo běžné ukazovat gay scény v kině), které nám ukazuje, že ač se mění všechno, tak lidská povaha ne. Krutý závěr filmu, kdy Dustin Hoffman umírá v autobusové lince. ()

weasel.p 

všechny recenze uživatele

I když dobře natočené, takové filmy nemusím, stačí to opravdu jednou za čas, je to moc velká deprese. Zpestřením filmu pro mě ale byly kousky, které předvádí Dustin Hoffman- krade zeleninu ze stánku, pohodí ukradenou kytici na hrob svého otce nebo se snaží nacpat svoje prádlo do cizí pračky, to mě donutilo až k záchvatům smíchu (i když je to vlastně smutné). Co mi přišlo jako opravdu zajímavé, byly naznačené neuspořádané vzpomínky Joea, které divákovi dávají přemýšlet o jeho narušeném životě. ()

raider.minoo 

všechny recenze uživatele

Usměvavý buran Joe Buck přijde se svým kravím kufříkem a tranzistorem do New Yorku a očekává zde kdovíjakou kariéru a život jak z pohlednice. Naproti tomu brzy zjišťuje, že v mašinérii velkoměsta není prostor pro všechny - pokud nejednáš rychle a obratně, skončíš na mizině jako nezdařilý vedlejší produkt. Politická moc se na konci šedesátých let soustředí hlavně na Vietnamskou válku a v ulicích je špína a chaos. Do toho se logicky zaplétá guláš drog a hudebních a uměleckých směrů, ve kterých celé masy hledají svoji individualitu a vysvobození z krutosti reality. Joe se potkává s lidmi mnoha sociálních vrstev a všichni ho chtějí akorát tak podvést - či svést. Nakonec ho náhoda spřátelí s Ricem, se kterým tyto časy (pro New York nejtemnější) prožívají v rozpadlém domě společně. Midnight Cowboy svoji dobu vystihuje dokonale (hlavně za pomoci skvělé kamery, osvětlení a dobře vybraných lokalit natáčení) a herci v hlavních rolích (Jon Voight a Dustin Hoffman) jsou nezapomenutelní. ()

Auvajs 

všechny recenze uživatele

Moje první reakce (po skončení filmu) byla, jak je možný, že něco takovýho vzniklo v Americe (a o Americe). Obdobný filmy se točily po válce v Evropě (Ladri di biciclette, Umberto D, Les quatre cents coups). Ale v USA? A tak jsem se při té souvislosti dozvěděl o Americké nové vlně. Paralela s tou francouzskou a italským novorealismem je nasnadě. Obzvlášť v tomto případě je to zcela názorné. Viz Wikipedie :D ()

calculus 

všechny recenze uživatele

Na konci 60. let americké automobilky lámaly rekordy v prodeji sportovních Mustangů, Pontiaců a Chevroletů Camaro a společnost si ještě chvíli užívala dozvuky zlaté éry. Potom přišla ropná krize a vše jaksi hodně rychle vybledlo. Kdyby byl Půlnoční kovboj natočen až o těchto několik let později, už by to nebylo ono. Také se mi líbilo, že i přes všudypřítomnou depku tam nikdo nevrazil žádné veterány ani Vietnam. Hutná "Roadmovie" sračkami NY s od začátku jasným koncem:-) Herecky dokonalé, zvláště Dustin Hoffman s Goebbelsovsky upatlanou hlavou a kulhavou nohou neměl chybu... ()

gotham 

všechny recenze uživatele

Film je to dobrej, ale musí vás ten příběh chytnout, což se u mě nestalo. Byť Hoffman a zejména Voight hrají excelentně, mě ten film přijde v podstatě nudný, člověk už v půlce ví, že to skončí nepěkně a hlavně ty dvě hlavní postavy jsou řekl bych až hloupé, nemám pro jejich chování pochopení. Hoffman hraje nemocnýho podvodníka, ze kterýho lotroviny koukají na sto honů, Voight naivního hloupýho burana ze západu, kterej přijede do New Yorku dělat gigola a shání matroš přímo na ulici. No a celej ten film je o tom, jak se protloukaj tím pouličním životem. 60% ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Reklama

Reklama