Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

Janek 

všechny recenze uživatele

Nádherný a dojemný konec, který hodnocení zvyšuje na maximum, nejdojemnější mi přišlo, jak vyplašený Voight chová mrtvého Hoffmana. Zkrátka klasika na kterou je hodno zajít do kina. ()

Sofia 

všechny recenze uživatele

Z tohoto filmu sálá čirá beznaděj (a to jsou ty nejhorší scény - znásilnění a sexuální zneužívání - znázorněny jen v náznacích). Dokonalé vystihnutí atmosféry New Yorku 70.let s výborným Dustinem Hoffmanem. Co se týče Jona Voighta, vidět ho v této mladé verzi se prakticky rovná dívat se do tváře Angelině Jolie. Přes všudepřítomnou atmosféru krize, deprese a nesplněných snů mě zaujaly některé především výtvarně zajímavé scény - podivná psychodelická party (za účasti Ultra Violet) nebo počáteční sexuální scéna podbarvená přepínáním televizních kanálů. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Z dnešního hlediska stále zajímavější (a z mého úhlu zasněnější) pohled na newyorskou ulici z přelomu 60. a 70. let jako kotle etnik, subkultur i společenských tříd. Právě realisticky nepřikrášlené vykreslení spodních pater živorodého velkoměsta je nejzajímavějším elementem filmu. Samotný Jon Voight pak na mě působil tak děsivě, že jsem se většinu času na to díval s vytřeštěnýma očima a peřinou pod nosem. Viděl jsem loutky, co vypadaly více jak člověk než on. ()

MeanWhile 

všechny recenze uživatele

Paráda ! Paráda ! Parádní drama s ještě perfektnějším Dustinem Hoffmanem a hned za ním stojí Jon Voight. Prostě filmy z šedesátejch let válí, a bude to tak furt. Těšil jsem se na tento film, až se na něj podívám, když jsem zjistil že ho zrovna dávaj v televizi. Ani jsem neváhal když jsem viděl Dustina Hoffmana, a vlít jsem se na to koukat. Byla to fakt paráda. Výkon Dustina Hoffmana, ten ani nemůžu komentovat, protože to snad ani nejde. Ani nevím jestli byl lepší zde a nebo v The Graduate. Ale oba dva jsou na jedničku s hvězdičkou. Úplná paráda. Skvělej příběh, skvělý obsazení a Oscar za nejlepší film a scénář jsou určitě velice zasloužené. ()

N.Strauber 

všechny recenze uživatele

Tady jsem sice neměl tak enormní očekávání jako u dalšího filmu, který mě čekal (klub rváčů), ale přesto jsem doufal v trochu víc než v to, co se z toho ve výsledku vyklubalo. Ze začátku mě dost iritoval Jon Voight a pak jsem si řekl, že jestli do 5 minut nepřijde Hoffman, jdu pryč. Naštěstí se do té doby dostavil. A byl vynikající jako vždy. ("Toto je můj tajný vchod. Jsi jediný, kdo o něm ví." Vtipná hláška do tohoto jinak vážného filmu snadno zapadla - můj názor je, že i v sebevážnějším filmu by se měla nacházet aspoň jedna veselá nebo komická situace.) A i na nesympatického Voighta jsem si nakonec zvyknul a film se mi docela líbil. Jedná se o dobře natočené drama, kterému navíc prospívá vydařený závěr. Ale některé pasáže nebyly nutné. ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Atmosféra je pri väčšine filmov len akýmsi pojmom, o ktorý sa tvorcovia snažili. No bez úspechu. Tu sa pojem stáva skutočnosťou. Depresívna atmosféra, skutočný svet bez príkras. Jeden človek z ulice, ktorý vie ako to chodí. Druhý snílek. Rôznorodá dvojica bojujúca svoj každodenný súboj s veľkomestom. Je lepšie byť vďačný za to čo mám, alebo zariskovať o možnosť mať viac? Film Vám odpoveď nedá, ale pokúsi sa o nápovedu. ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Aneb jak naivní Texaský kovboj do Velkého jablka přišel a cennou zkušenost učinil. A to prosím pěkně ještě v jablku psychedelickém let pozdně šedesátých. Co dodat k samotnému filmu? Skvělý Voight, neméně dobrý Hoffman, vcelku prostý a předvídatelný příběh, skvělé zpracování - atmosféra rozrušení a dojmu "zmatenosti" velkého světa je vyjádřena střihově a velmi sugestivně. Celé mi to duchem připomínalo Bezstarostnou jízdu s atmosférou Taxikáře. Další zaprášený klenot, který se mi vyhýbal. 8/10 ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Tento film som videl iba raz a aj to dávnejšie, ale príbeh ústredného naivného až skoro hlúpeho hrdinu v podaní Jona Voighta, ma vôbec nezaujal a nemal som vôbec chuť mu fandiť. Takisto ma sralo to klasické nudné pomalé tempo. Na druhej strane Dustin Hoffman tu je aj na malej ploche ako vždy fenomenálny a úpadok jeho postavy je pôsobivo zahraný. Vďaka nemu to stojí za jedno pozretie. 6/10. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Ocenění: Oscar 1969 - režie, film, adaptovaný scénář; nominace: hlavní herec (D. Hoffman), hlavní herec (J. Voight), vedlejší herečka (S. Miles), střih BAFTA - herec (D. Hoffman), režie, film, střih, nejnadějnější herecký nováček (J. Voight), scénář MFF Berlín - Cena OCIC Ceny Bodil - neevropský film David di Donatello Awards - režie zahraničního filmu, zahraniční herec (D. Hoffman) Zlatý glóbus - nejnadějnější herecký nováček (J. Voight) Italian National Syndicate of Film Journalists - režie zahraničního filmu Kansas City Film Critics Circle Awards - režie, film Ceny Laurel - drama, herec v dramatu (D. Hoffman), herecký nováček (J. Voight) National Society of Film Critics Awards - herec (J. Voight) New York Film Critics Circle Awards - herec (J. Voight) Writers Guild of America - dramatický adaptovaný scénář ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Snímok určite najviac ťaží z toho, že v dobe svojho vzniku patril medzi odvážne, dalo by sa povedať až revolučné filmy v zobrazení námetu, aký ponúka. A práve to je najhlavnejšou príčinou jeho nehynúcej slávy. Podobne ako strhujúce herecké výkony ústrednej dvojice, z ktorej u mňa najviac zabodoval Jon Voight v úlohe naivného snílka, ktorý ale nakoniec zisťuje, že takto to asi fungovať nebude. Jeden zo skvelých záverov 60. rokov, ktorý jasne naznačuje, že v nasledujúcej dekáde to bude o dosť strhujúcejšie. ()

Pishin 

všechny recenze uživatele

Pribeh naivniho Cowboye Joea ktery prijizdi do New Yorku...a veri v to ze mu cely NY bude lezet u nohou..tvrde dopadne na dlazbu a opak se stane pravdou. V odvracene tvari NY je mu pritelem a pruvodcem ztroskotanec s tuberkulozou 'Ratso' Rizzo..rikejme mu Rico ma to radeji. Spolu se protloukaji mestskym zivotem, shaneji penize na preziti sni o svych snech a snazi se zapomenout na stare sramy na dusi. Velmi prijemna podivana, ale musi byt nalada. Velice me potesil titulni song > Harry Nilsson - Everybody's Talking < ktery dal predzvest nalady filmu... Dávam 4* ale cim vic o tom premyslim film by si urcite 5* zaslouzil .... ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Film, který vás dojme, i když citově nevydírá, a nepůsobí vulgárně, i když je plný sexu a špíny. Spousta zajímavých a pochopitelných postav, zapadající hudba, flashbacky... Zkrátka well-made movie. ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Pusobive spinava, chladna a depresivni atmosfera 70's New Yorku ala Taxi Driver, jen cela ta story o kovbojskem gigolovi je ponekud gay, ostatne stejne jako vzezreni Jona Voighta za mlada. Ma stesti, ze to tam za nej valcuje skomirajici Dustin Hoffman. 6/10 ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Vidina amerického sna sa dokáže rozpustiť v zábleskoch niekoľkých okamihoch. Schlesinger sa pokúsil túto charakteristiku preniesť vrchovite ako hlavnú tematickú tézu a podriadil jej veškerú direktívu a efekty fantazíjnosti a depresie, ktoré mátajú naše postavy. Inak v Polnočnom kovbojovi prevažuje usporiadanie života a chladnosť, ktorá z náležitých nevyvskriesených a nevypestovaných stereotypov prerastá do priameho zásahu bezohľadnej prítomnosti a formuje a kreuje jej výsledný prejav. Koncom 60tych rokoch takýto vzrast nezávislých námetov a odlišnej umeleckej činnosti prichádzal akosi samo a reagoval omnoho autentickejšie na pôsobiská špinavej ulice, ako tomu bývalo predtým. ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Reklama

Reklama