Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

Triple H 

všechny recenze uživatele

Amerika sa koncom 60. rokov nachádzala vo veľmi zvláštnom období. Vojna vo Vietname veselo zúrila a ilúzie o americkej neporaziteľnosti a veľkosti sa pomaly začínali zosypávať. Toto postupné triezvenie reflektovali mnohí filmári a medzi nimi aj John Schlesinger, ktorý báchorku o veľkom Americkom Sne zobral z veľmi depresívneho a špinavého konca. Naivný a svojím spôsobom dobrácky vidlák Jon Voight prichádza do New Yorku s vidinou, že si zarobí tažké peniaze ako gigolo. Tento plán mu samozrejme nevyjde, ale nájde nového súputníka v podobe skrachovanej, tuberkulózou prelezenej troske, Rizzovi. A rovnako ako krajina zisťovala, že ideály o nadpozemskej neporaziteľnosti a neohrozenosti sú poriadne mimo, aj naší dvaja hrdinovia zisťujú, že ich naivné sny sú odsúdené na to, aby zostali iba v ich hlavách. Výborné herecké výkony oboch hlavných aktérov- Voightova životná rola (bez diskusie) a Dustin Hoffman tu po Absolventovi ukázal ako rýchlo sa dá rozbiť imidž mladého fešáka. Zaslúžené Oscary a je fajn, že Akadémia vtedy mala gule dať ceny filmu s ratingom "X", ktorý inak býva dávaný výhradne pornografickým filmom. Jeden z naozaj mimoriadne depresívnych filmov, z ktorého miestami samota, zúfalosť a bezútešnosť doslova sála. Brrrrrrrr. Rozhodne nepozerať počas depky. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Jemně (na mě skoro až přejemněle, i když připouštím, že mohla zapracovat momentální nálada nebo divácká otrlost pardála starého přesně stejně jako film sám) ztvárněný americký antisen s lahůdkovými pasážemi snů, flashbacků a tripů – Schlesinger tady dotáhl šedesátkovou obrazovou psychedelii k dokonalosti. Co se týká ústředního songu, jednou ze sebe třeba setřepu letitý odpor k Rezkově/Žákově infantilně midcultové české verzi, bez jakékoli spojitosti nesmyslně vytěžující nebohého Malého prince, a přestanou se mi ježit chlupy aspoň u originálu. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

... přicválal jako hvězda, která oponu /z/ nebe strhá. Je na roztrhání. Zatímco ten druhý se jeví jako nanicovatá měsíční silueta, dávající si ploužák těla mezi tmavými závěsy. Pokulhává kapsář - stratég."Štramák" periferní. "Porouchaný" Harlekýn ulic. Vysoce věrohodný, kuckající Dustin H. se dusí stíny, "ohryzky" Velkého jablka a jeho následky na konečné začátku rajského svět/l/a. ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

Americký sen je fuč, toto je Requiem za sen šedesátých let v USA. I když vše spěje k tragickému konci, autor nechává pro hlavního hrdinu špetku naděje na lepší budoucnost. Proto mě Aronofsky v Requiem for a Dream dostal o něco více, když své hrdiny uzavřel do propasti (respektive Selby v předloze). Ale tento snímek je o třicet let starší a hrdinové prožívají trošku jinou dobu, proto klobouk dolů před bořením konvencí. Hoffman dva roky po Absolventovi opět ukázal, že si s sebou do hrobu vezme nálepku jednoho z největších herců. ()

Jizni Tlapa 

všechny recenze uživatele

Bravůrně zahrané oběma aktéry (s podivem jak je oproti Angeline Voight hnusnej) a naprosto výjimečná kamera davají kovbojovi punc výjimečnosti. Stejně tak soundtrack,který je nadmíru povedený. Příběhově však, přiznejme si, nejde o čtyř a více hvězdičkovou parádu. Průměrný scénář už tak nezmůže víc , než výsledných 70 % ()

Qitek 

všechny recenze uživatele

Film, který nenávratně ovlivnil moje filmové dětství. Bylo mi tak devět? Deset? Několikrát týdně, na nahrané VHS. Nechápal jsem úplně o co přesně jde, ale ta síla přátelství mě pronásleduje dodnes. Stejně jako slyším ten dabing a cítím přes obrazovku špínu New Yorku. ()

YumiOkami 

všechny recenze uživatele

𝙣𝙖 𝙯𝙖𝙘𝙖𝙩𝙠𝙪 𝙙𝙤𝙗𝙧𝙤𝙨𝙧𝙙𝙚𝙘𝙣𝙮 𝙢𝙡𝙖𝙙𝙮 𝙢𝙪𝙯 𝙯 𝙩𝙚𝙭𝙖𝙨𝙪, 𝙥𝙤𝙩𝙚 𝙨𝙠𝙤𝙧𝙤-𝙗𝙚𝙯𝙙𝙤𝙢𝙤𝙫𝙚𝙘 𝙗𝙤𝙟𝙪𝙟𝙞𝙘𝙞 𝙤 𝙥𝙖𝙧 𝙙𝙤𝙡𝙖𝙧𝙪 𝙣𝙖 𝙪𝙡𝙞𝙘𝙞. 𝙫𝙞𝙙𝙞 𝙠𝙤𝙡𝙚𝙢 𝙨𝙚𝙗𝙚 𝙯𝙤𝙪𝙛𝙖𝙡𝙨𝙩𝙫𝙞 𝙖 𝙥𝙤𝙠𝙧𝙞𝙫𝙚𝙣𝙚 𝙨𝙥𝙤𝙡𝙚𝙘𝙚𝙣𝙨𝙠𝙚 𝙫𝙯𝙩𝙖𝙝𝙮, 𝙖𝙡𝙚 𝙞 𝙩𝙖𝙠 𝙢𝙮𝙨𝙡𝙞 𝙣𝙖 𝙡𝙚𝙥𝙨𝙞 𝙯𝙞𝙩𝙧𝙠𝙮.. uzasne natocene; nekdy az psychedelicke - proste nadhera. pratelstvi (nebo neco vic?) hlavnich hrdinu bylo neskutecne krasne. herci a hudba na jednicku. whoopee-tee-yi-yo! || ❝𝐖𝐞'𝐫𝐞 𝐠𝐨𝐧𝐧𝐚 𝐭𝐞𝐥𝐥 𝐚𝐥𝐥 𝐭𝐡𝐞𝐬𝐞 𝐧𝐞𝐰 𝐩𝐞𝐨𝐩𝐥𝐞 𝐦𝐲 𝐧𝐚𝐦𝐞'𝐬 𝐑𝐢𝐜𝐨.❞ 🤠💸 ()

danoo 

všechny recenze uživatele

Schlesingerova dráma poníma nemoránosť amerického sna s neobvyklou drsnosťou, ktorej sa filmári dovtedy vyhýbali. Zaujímavosťou je, že po zrušení zákona o ochrane mládeže, získal Polnočný kovboj ako prvý neprístupný film viac Oscarov v hlavných kategóriách súčasne. ()

venison 

všechny recenze uživatele

Od začátku do konce jedna velká lítost, naivita a zmar.. Ačkoliv jsem tušila jak to dopadne, přeci jen jsem si přála, aby to skončilo jinak.. Hodně dobové, ale věrně a realisticky natočeno.. Skvělá muzika.. Dustin Hoffman stabilně výborný.. Jon Voight mi vyrazil dech tím, že kdysi opravdu uměl hodně dobře zahrát i emoce.. ()

Pavlínka9 

všechny recenze uživatele

A já si říkala - ten chlap vypadá jako někdo, koho znám, ale je již hooodně starý, ale je tam ta neobvyklá věc, že má moc vlasů :D :D jj..Jon Voight byl fešák, ale v tomhle filmu hrál neskutečného vidláka :D :D Filmů o "šlapkách", "kurvách", prostitutkách tu máme tuny, ale o chlapovi, který suverénně jede, aby mu ženský platili za jeho společnost - těch je opravdu hodně málo :) A proto si myslím, že i právě, že je to natočené roku 1969, tak je to velice odvážný kus :) :) Hoffman je fešák - to se u mě všeobecně ví, ale John Voight tu opravdu překvapil :) A muselo mu to dost nakopnout kariéru :) Lepší úvod si ani nemohl přát :) Je to tak krásně kruté a čisté, že i Hoffmanův kašel mě nutil kašlat :) :) Když mi bylo nějakých 15let, na film jsem se dívala samozřejmě úplně jiným pohledem a jsem teď o pár let :D :D později jen zaražená, jak plno lidí film zná, ale pravé téma filmu ne :D :D Nikdo Vám skutečně neřekne, že je to klukovi, který byl hrdý, že jede do New Yorku, aby si vydělával jako gigolo :D :D Jo a zasazení "Fabriky" jako jedné z party - to bylo pro mě nejlepší část filmu :) :) ;) Dobře zakomponované ;) ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Prvních dvacet minut jsem nechápal, co na tom všichni vidí. Oceňoval jsem dynamické montáže a skvěle padnoucí hudbu, ale děj mě nijak nechytl a postavy mě odpuzovaly. Jenže najednou jsem si uvědomil, že je mi ta nesourodá dvojka vcelku sympatická, a že jim přeju aby se ze svého mizerného života vymanili. No a konec, ten jsem téměř obrečel. Půlnoční kovboj je fantasticky gradované sociální drama s neskutečně přesně zahranými charaktery. Zdánlivě prostý příběh je plný silných motivů, takže se dá sledovat rovnou z několika úhlů, a všechny jsou naplňující. ()

Brain-D 

všechny recenze uživatele

(Voight) je namyšlenej kovboj, co si myslí, že je king. Na druhou stranu je tu (Hoffman), který je na dně, ale i přesto se tito dva skamarádí :) ()

pursulus 

všechny recenze uživatele

Kultovní snímek.¬         Můj kultovní snímek jsem viděl včera znova po nějakých třiceti letech. A jak to někdy bývá s přibývajícím věkem, změnily se za tu doby mé názory a pohledy, pochopení mnohých věcí přešlo do mého vědomí a tak jsem prožíval příběh Joea a Krysy jinak než tehdy.¬                 Načrtnu základní kostru děje pro ty, co snímek neviděli. Joe, statný mladík kovbojského vzhledu a odívání, původem ze Západu USA z malého městečka, působí tam jako myč nádobí. Nebaví ho to, a tak jednoho dne dá výpověď, sebere výplatu a jede na Východ do New Yorku — města, v němž ženy touží po kovbojském milování. A Joe ví, že to zatraceně dobře umí. Seznámí se tam s Krysou, mrzákem bez domova a valných vyhlídek. Odtud příběh pokračuje, až končí.¬                 Přede vším mne zarazilo Joeovo chování ve chvíli, kdy se v novém prostředí dostal do srabu. Zachoval se babsky. Ponížil se, místo aby vzal na čas jakoukoli práci, co se dá dělati se zdravýma rukama a zdravou hlavou. Jsou rozhodnutí, která z muže dělají sraba, a nebo muže. Uvědomil jsem si, že tento příběh mohla zploditi pouze šedesátá léta našeho krásného a strašného století, léta hippíků a krásných a nesmyslných vzdorů těch, jimž obsah slova muž či žena odezněl do ztracena v představách upředených z marihuany a absolutní volnosti. Když však jsem zavřel oči, viděl jsem Půlnočního kovboje zase svýma mladýma očima.¬                 Jestliže otevřete oči, uvidíte, že ten snímek je dobrý, i více než dobrý, ale má vady na kráse. Já jsem své oči zase otevřel...¬                 Případné, možná až příliš odsuzující, leč kritické opoznámkování: uživ. maq. ()

hroubek 

všechny recenze uživatele

Krásný a dojemný snímek o síle přátelství. John Schlesinger výborně vyobrazil svět, ve kterém se hlavní hrdinové pohybují a jeho kontrast. Ze začátku je vše čisté a jasné, ale s každou další minutou je hlavní hrdina Joe městem, které nikdy nespí požírán a připravuje ho o všechny iluze, které měl. Naštěstí potká člověka, který se v tom svět naučil žít a brát ho takový jaký je. Na jedné straně máte luxusní čtvrtě a té druhé špínu, rozpadající se domy, dvě ztroskotané duše. Jon Voight parádně hraje idealistické kovboje, který si myslel, že svým úsměvem a šarmem dostane spousty žen. Naproti tomu máme Dustina Hoffmana, který hraje skvěle svojí postavu Ratsa. Je vnímání světa a bolest, kterou cítí vůči všem je natolik pohlcující, že to vyvolá spoustu emocí. Hodně moc se mi líbily scény, kdy Joe vzpomíná a nebo blázní, jelikož jsou u toho použity zajímavé postupy. Půlnoční kovboj je opravdu moc hezký film o ztrátě iluzí. ()

JohnSmith 

všechny recenze uživatele

Jak texaský hřebec do New Yorku přišel, ale nezabodoval. Nápad být gigolem moc nevyšel, a přátelství s postiženým loserem také k ničemu nevedla. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Snímok možno kultový, ale na mňa nejako príliš surrealistický. Chaotické scény, neurčitý dej, časté nepochopiteľné nádväznosti, nič z toho nezvyšovalo môj zážitok zo sledovania filmu. Pár scén výborných ako hipisácka párty a následné sexuálne dobrodružstvo, ale celkovo ani priemerné. –––– Teda já vám řeknu pravdu, já nejsem žádnej kovboj, zato jsem děsnej hřebec. ()

zigíš 

všechny recenze uživatele

Špinavě nepřikrášlený pohled na Ameriku konce šedesátých let. Oni ti hipíci -parádní polodokumentární scéna z performerského večírku- taky neslibovali něco extra. Tehdejší starosta New Yorku asi radostí 2x neskákal vidět Big Apple jako stoku plnou hniloby, kurev, pasáků a zlodějíčků. Aspoň, že ta režie je svěží a spolu s neskutečně dravým střihem dělají i po padesáti letech z Půlnočního kovboje zážitek. ()

Almásy 

všechny recenze uživatele

nikdy som si nemyslel ze to poviem ale ten film si proste pyta remake, modernost ktoru odovzdava nejde ruka v ruke s tym ako naivnucko je to natocene a bohuzial aj odohrane. jon voight proste nevie hrat zmateneho homosexuala, ale hoffman ma totalne zabil. ale inac taky pekny film o tom ako dvaja chlapy snivaju o lepsom zivote. ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Reklama

Reklama