Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Mladý Jon Voight sa snaží v prevleku za kovboja preraziť ako gigolo, zatiaľ čo Dustin Hoffman ako pouličný podvodníček Ratso sa chce konečne dostať na vysnívanú Floridu aby tam mohol okrádať zazobancov. Náhodná blamáž dá tieto dve stratené existencie dohromady a spoločne prežívajú na dne New Yorku. Depresívna drama ukazuje v pravom svetle odvrátenú tvár veľkomesta a je zároveň smutným obrazom americkej spoločnosti konca 60. rokov. ()

lewwin 

všechny recenze uživatele

Snímek, který v době svého vzniku šokoval. Ač Jona Voighta, otce to nádherné Angeliny Jolie, moc v oblibě nemám, tady se mi líbil hodně; vesnického 'balíka', který přijede do rušného velkoměsta, zahrál výborně. Neméně skvělý je i Hoffman, pro kterého toto byla jedna ze zlomových rolí. ()

Smileface 

všechny recenze uživatele

New York konce šedesátých let je v podání Dustina Hoffmana jako nemocného zlodějíčka a Jona Voighta jako naivního venkovana temnější než kdy předtím. Americký sen je zde ztvárněn jako naivní představa, kterou sežvíká tvrdá realita velkoměsta. Tenhle film ve vás zanechá stopu na dlouhý čas.90% ()

lskala 

všechny recenze uživatele

Nádherný a do detailů vykreslený obrázek o ztrátě vysněné budoucnosti. John Voight je mladý a i přes temnou minulost na venkově, je plný elánu a snů. Přijíždí do velkoměsta ve víře, že se bude živit jako luxusní společník - gigolo. Ovšem vše se ubírá jiným směrem a možná, že nebýt toho malého pajdavého tuberáka, vše by dopadlo mnohem hůř... Od dětství je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů. Hoffman je přímo neuvěřitelný a Voight hraje svojí životní roli. Jeho hlášce - "joo, jseš to Ty, Ty krásnej ďáble..." se směju už nějakých 25 let. 97% - 5***** ()

Sdoom 

všechny recenze uživatele

Docela depresivní film, po kterém jsem měl dost hnusné sny. Musím říct, že mi chvílemi bylo dost nepříjemně při sledování dvou lidí na úplném dnu společenského žebříčku, kteří se marně snaží dostat někam výše. Celkový dojem je jistě umocněn skvělými hereckými výkony - Dustin Hoffman ve své roli exceluje, ale Jon Voight mu zdatně sekunduje. Pro mě velmi překvapivé téma, nikdy by mě nenapadlo, že někdo v roce 1969 natočí film o mladíkovi, který se chce stát v New Yorku žádaným prostitutem bohatých paniček. (HDrip, orig.) ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

„Where’s that Joe Buck?“ Aj keď padnutie mydla neveští nič dobrého, väzenská dráma to nie je. Jon Voight a Dustin Hoffman sa skvelo predviedli ako nové herecké objavy. Pre Voighta asi prvý úspech, Hoffman mal už za sebou The Graduate. Jon Voight ako rebelský kovboj s frajerskými pózami ide skúsiť šťastie do New Yorku. Tu ho však nevíta žiaden úspech či sláva, len plač a škrípanie zubov. Príbeh začína významnými aj menej významnými udalosťami a príhodami hlavného hrdinu mieriaceho za lepším životom. V New Yorku si v izbu nalepí na stenu plagát Paula Newmana z filmu Hud, vzor kovbojov. Jeho kariéra gigola nie je med lízať. Zbesilý strih prepínania programov pri sexe je určitý štýl podania príbehu, ale akoby tam byť ani nemusel. Tvorcovia si našli čas aj na zobrazenie vzorov radiacich životný štýl či už to je charizmatický, idealistický hlas rozprávajúci z rádia alebo hlúposti z televízie bez duše aj spomienky a predstavy hlavného hrdinu v rýchlom strihu, pričom nevieme, aký podiel majú zo zobrazených scéna spomienky a aký predstavy. Dynamika filmu je vzhľadom na voľne plynúcu drámu slabšia, ale nový element vynárajúci sa pred prvou polhodinou, Dustin Hoffman v úlohe búrlivého podvodníka, tomu dodáva väčšiu šťavu, akoby bol len príbeh Jona Voighta v úlohe made to be gigola snažiaceho sa napĺňať svoj sen. Film sa dá ceniť za herectvo spomenutých pánov a odtrhnuté pozlátko amerického sna, natočené peknou kamerou. Jazykové okienko: tutti frutti; know the ropes; put finger on it; kazoo; go south. „The two basic items necessary to sustain life are sunshine and coconut milk.“ ()

Pavlík 

všechny recenze uživatele

Film Půlnoční kovboj z roku 1969 jsem poprvé viděl na 1. polském televizním programu 7. 1. 1989. Snímek i herecký představitel Dustin Hoffman (zubožený mrzák Ratso Rizz) na dlouhou dobu byli v mém žebříčku nejvýše. ()

BlackTom 

všechny recenze uživatele

Snažím sa byť objektívny a tak mi nezostáva nič iné, ako kovboja trochu zj*bať. Áno, ústedná dvojka je super, zvlášť Jon Voight ma milo prekvapil (u Dustina sa to dalo čakať), ale hlavný námet je už tak prevarený, že ma proste nezaujme. Dramatický záver som vyslovene očakával. Mám rád tému života na ulici, ale poznám aj lepšie snímky, taký Svätý z pevnosti Washington je pre mňa jasná voľba. A k hlavným postavám, nech už boli akokoľvek dobre zahraté, som si za celú stopáž nevytvoril žiaden vzťah. Pre mňa pekný, lež prázdny film. ()

Billie777 

všechny recenze uživatele

Krásný film o přátelství. Dustin Hoffman je opravdu herec s velkým H a ani Jon Voight tu rozhodně nezůstává pozadu, takže herecké výkony rozhodně na jedničku (a na Oscara, obzvlášť pak Hoffman). Sám film je výborný a neuvěřitelně nadčasový, parádní hudba. Člověk se u něj i pobaví a zároveň i zvážní, jak se tu střídají příjemně vtipné scény s těmi vážnými, smutnými. Korunu tomu všemu nasadil ten konec! Asi od poloviny filmu jsem si myslela, že to takhle smutně skončí a řeknu vám, bylo mi fakt smutno. Po dokoukání filmu jsem hned usoudila, že si to zaslouží i ten plný počet hvězd. ()

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele

Prijde mi, ze tento film dostal spatne oscary. Rek bych ze ten za film a rezii bych dal spis Hoffmanovi a kamere. Respektive si myslim, ze tento film u nas prilis nepochopime (i kdyz uzivatel Matty to vystihl dokonale). Aspon ja jsem u nekterych scen dost tapal (treba flashbacky mi nejak nedavaly smysl). Nemeli jsme tu podobne problemy, podobnou atmosferu. Navic mam pocit, ze i dnesni problemy Ameriky, potazmo sveta, jsou trochu jinde (i kdyz bankrot Denveru -cervenec 2013- je obrazku NYC z Pulnociho kovboje hodne blizko). Je to zvlastni film, tezky, depresivni, k zamysleni, furt v nem nekdo huli, a ma s dokonalym citem natoceny dojemny zaver, i kdyz paradoxne ten nabizi aspon kousek nadeje. Asi tak bych ho jednou vetou charakterizoval. Neni to ale bohuzel muj salek kavy. Je to takovy Felliniho Sladky zivot trochu naruby, a dosti nenaplneny. ()

Sipora 

všechny recenze uživatele

Naivita texaského kovboje v New Yorku je těžko uvěřitelná, ale je to Amík, tak proč ne. Rico Dustina Hoffmana je excelentní - zchromlá chůze, tuberácký kašel, ledabylá výslovnost s italským akcentem a dalších tisíc maličkostí dělá z toho filmu skvělou podívanou. A dabing, jako u většiny dobrých filmů, je u něj jen na škodu. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Se zájmem jsem se podíval na tohle oceňované americké drama a musím říct, že jsem byl z filmu zklamaný. Stokrát omletý příběh - cestování za snem a lepším životem do velkoměsta - mě nedokázal zaujmout. Stejně jako mě nedokázaly upoutat nesympatické postavy. Všechny do jednoho měly podivuhodné motivace a naivní a hloupé chování. Dustin Hoffman má mnoho lepších rolí. Navíc mi vyloženě nesedly ani zběsile rychlé střihy a záběry z minulosti. Jedním z aspektů dobrého filmu je pro mě to, že funguje i po letech a tady jsem to bohužel neviděl. Jako zrcadlo doby konce šedesátých let to vyznělo slabě. Časem si pravděpodobně vzpomenu jen na poslední scénu filmu, za kterou přidávám druhou hvězdu. ()

Autenticita 

všechny recenze uživatele

Můj problém s tímhle filmem je, že je na mě moc silný. Toho naivky je mi hodně líto, a Hoffman hraje nemoc tak, že pohled na něj nemůžu ustát. Psychedelie mě nebrala, spíš rozčilovala. Čili film to není průměrný, jen já jsem u toho trpěla nějak víc než je pro mě přijatelná míra. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Poslední film roku 1969 a celých šedesátek tradičně vyhrazený pro oskarovku. Půlnočního kovboje měla moc ráda máma a kdysi dávno mě přiměla se na něj podívat a líbilo se mi to. Pamatoval jsem si herecké výkony a smutný konec. Po letech? Chybí mi tu nějaký silnější příběh a u některých psychedelických scén či šílených flashbacků jsem se nudil a měl chuť to to popohnat FFW. Na druhou stranu vše ostatní je vynikající. Fantastický Dustin Hoffman jako pouliční podvodník, grázlík a zlodějíček, který s naprostou grácií přežívá jak se dá, ale dostihuje ho smrtelná nemoc. A kupodivu neméně skvělý Jon Voight jako naivní, trošku přihlouplý (a IMHO ošklivý) kovboj, který věří že se v New Yorku uživí jako gigolo. Oběma New Yorku ukazuje odvrácenou tvář, plnou špíny, hnusu a bordelu a jediné co jim zbývá je křehké přátelství. Právě za tu atmosféru, podpořenou troškou nostalgie dávám nakonec 5*.  Nikde jinde není tak skvěle zobrazen městský život 60. let - plný zdánlivě nablýskaných lokací, špinavých uliček, reklam, pajzlů, drog a nezájmu lidí. A samozřejmě nesmím zapomenout na Nilsonovu Everybody´s Talkin, kterou teď hezky dlouho nedostanu z hlavu. Drama roku 1969; ppíše než silný příběh generační výpověď, ale za tu si myslím ten Oskar přišel oprávněně. ()

cold 

všechny recenze uživatele

Dokonalá ukázka drůhé strany svobodné země a města, které nespí. Dva ztroskotanci, kteří mezi sebou navazují "Přátelství" s velkým "P". I když cesta k němu je krkolomná a bolestivá, efekt plní stejný - V nouzi poznáš jen pravého přítele. ()

cab 

všechny recenze uživatele

Socialni drama 60. let o naivnim kovboji (Jon Voight), ktery se chce stat gigolem ve velkem New Yorku a nemocnem kriplovi (Dustin Hoffman), je hlavne odzbrojujicim predstavenim obou zminenych hercu, ale tez vystrizlivenim z venkovskych snu po prijezdu do tvrde-chladneho velkomesta a zklamanim z velkych az neuskutecnitelnych predstav. 80% ()

Revolver 

všechny recenze uživatele

Krásný, smutný a velice dojemný příběh. Oscary za nejlepší film, režii a scénář jsou zcela na místě, ovšem mrzí mě, že nedostali oscara Dustin Hoffman, ani Jon Voight(dostal ho John Wayne za Maršála), kteří podle mého názoru podali oba své životní výkony. ()

KmK 

všechny recenze uživatele

Nádherně podaná deziluze. Silný film, kterému vévodí herecké výkony Dustina Hoffmana a Jona Voighta. Pro oba teprve jeden z prvních filmů a už takový koncert. Bravo! ()

Lookass 

všechny recenze uživatele

Príbeh o strate ideálov, naivite a priateľstve dvoch outsiderov. Polnočný kovboj zbytočne neplytvá emóciami. Film si drží od diváka odstup presne tak ako zo začiatku Voight od Hoffmana. Obaja sú na sebe najskôr závislí iba materiálne (spoločný byt). Postupne si uvedomujú, že sa stali priateľmi, ale nie sú ochotní si to priznať. Hoffman imho predviedol jeden z najlepších hereckých výkonov,aké som mal od neho zatiaľ možnosť vidieť. A Schlesinger sa zaujímavo pohral s flashbackmi z Voightovej minulosti. Budili vo mne zmiešané pocity (najčastejšie hrôzu) - pomocou nich som lepšie dokázal pochopiť Voightovu motiváciu. 8/10 ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Reklama

Reklama