poster

Homo Faber

  • Francie

    Homo Faber

  • Německo

    Homo Faber

  • anglický

    Voyager

  • Slovensko

    Homo Faber

Drama / Romantický

Francie / Německo / Řecko / Velká Británie, 1991, 117 min

Komentáře uživatelů k filmu (16)

  • radektejkal
    ***

    Slabší román Maxe Frische (alespoň ve srovnání se "Stillerem" nebo "Gantenbeinem"). Konstrukce románu i filmu je příliš svěřepá a neohebná. I když veškerá Frischova díla se obepínají, jako vistárie (levotočivě), kolem vykonstruované fatality, zde je to příliš úporné. Homo faber, čili člověk pracovitý, je tak technologicky orientován, že se mu muselo stát právě tohle a nic jiného. Pozn.: Co se zde stalo za dvě hodiny, dovedl Leroy Carr vyjádřit v pár vteřinách (písnička Careless Love zazní při závěrečných titulcích - Schlöndorff to měl v hlavě dobře srovnané): Love, oh love, oh careless love /You've fly through my head like wine /You've wrecked the life of a many poor girl/ And you nearly spoiled this life of mine (Lásko, ach lehkomyslná lásko/ proudíš mou hlavou jak víno/ zkazilas život mnohé ubožačce/ a málem ho zničila i mně) - ale to je blues, žádná filmová dramo-romantika.(10.11.2015)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $516,517Tržby Celosvetovo $4,500,000(3.5.2010)

  • zelvopyr
    ****

    Komorní a zvláštní filmeček o cestě až k setkání s osudem (klišé, co?). No a takový spoiler od distributora... docela vtipné.(15.8.2008)

  • misterz
    ****

    Príliš veľa neuveriteľných náhod hneď za sebou robí z tohto filmu iba takú romantickú rozprávku pre dospelých. Avšak aj keď rozprávka, pozeralo sa na to fantasticky - pútavé už od začiatku, trpko-smutné a s myšlienkou zlej predtuchy niekde v pozadí. Ten Faberov život musel byť veru zaujímavý, no neviem dokedy by ma niečo také bavilo - stále niekde na cestách. Koniec bol presne taký aký som čakal, zdrcujúci a nemilosrdný. Slušný nadpriemer. 80/100(28.5.2019)

  • PetrPan
    ***

    Hutné a psychologizující drama o střetu přísně racionálního přístupu k životu a vyšších principů všehomíra. Po pravdě řečeno mne nosné téma nechávalo zcela chladným. Zámysl nad smyslem života, ke kterému Homo Faber vybízel, se prostě nedostavil. Celému příběhu chyběl život, bylo to jako sledovat nedělní chvilku poezie s Jiřinou Švorcovou a Časem lásky od Pavla Kohouta. Obsahově sice velmi rozdílné, ale forma podání víc než srovnatelná. Povedla se láska, té se věřit dalo. Filmová Výzva 2015 od emma53(5.12.2015)

  • havLord
    ***

    Co se zdá být středobodem Walterova vesmíru? Kolem čeho se vždy nakonec točí finální moment jeho rozhodnutí? Rozhodnutí odjet do Paříže na lodi, najít svého přítele v džungli, opustit předčasně pařížskou konferenci? Jsou to ženy. Jediný element ve Walterově životě, který doposud nedokázal spoutat. Tato snaha sahá dost možná ještě před první filmem vyobrazenou zkušenost s nevypočitatelností života. Mohlo by se zdát, že teprve první neočekávané dítě z Waltera udělalo to, čím je, nebo alespoň on si to tak možná myslí. Snad v něm ale tento postoj k životu byl vždy. To přesvědčení, které se nejlépe odráží v jeho zaměstnání. Tedy, že svět kolem nás lze dokonale poznat, ovládnout, všechny věci pojmenovat a setřídit. Odpor k tomu, co nelze předem vypočítat a odhadnout. Na druhou stranu ale, vně oblasti jeho (pracovního) zájmu, která se týká výhradě neživého světa, Walter odmítá uznat existenci absolutních pravd. Walter se snažil i na zbylý svět aplikovat premisu, že nic nemá hodnotu (dobré/špatné) samo o sobě, ale že jí těmto věcem přisuzuje jednání lidí. Myslí si, že je strůjcem svého vlastního osudu, že se nemůže mýlit v tom, co činí. Jenže tak to nefunguje - ve světě, kde jakýsi vyšší princip existuje, každého jeho vlastní osud nakonec dostihne. Jenže Walter tak docela na to, že by byl strůjcem vlastního osudu, nevěří. Nevěří totiž v nahodilost, že více náhodných událostí za sebou jsou pouhou shodou okolností a že nesměřují k něčemu vyššímu. Jak si tuto jeho zásadní protimluvu vyložit? Je totiž rozdíl mezi tím, čemu chceme věřit a mezi tím, jak jisté věci prostě cítíme. Rozpor mezi rozumem a srdcem. Přeci jen jsme lidé a své vnímání světa mnohdy přizpůsobujeme vlastním potřebám, omlouvajíce tak své chování sami před sebou. Nakonec se jednalo o setkání dvou zcela odlišných lidí, kteří personifikovali odlišné pohledy na svět. Na jedné straně snaha o uchopení světového okolí seshora, o poznání nejdříve obecně platných skutečností, na straně druhé pohled na život ze spodu – tedy snaha o pochopení toho, co se odehrává na těch nejnižších úrovních a od toho se pak odvíjí toto porozumění. Přijde mi, že Walter se především za ten realistický pohled na svět schovával. Vyvrcholení všech těch nakupených událostí jej pak muselo konečně zlomit...(26.3.2012)

  • kobejn
    ****

    Výborný kniha, zdařilý film.(14.1.2011)

  • Una111
    ****

    Nádherný film, tragédie, která si v ničem nezadá s řeckými tragédiemi. - - - Tolik pro tuto chvíli, pár minut po shlédnutí filmu. Třeba se ke komentáři ještě znovu vrátím po přečteční předlohy.(16.10.2017)

  • type_B
    *****

    Závěr filmu je poněkud zjednodušen (oproti knize). Je ale určitě dobré tento film vidět. Už proto, že tematizuje to, co většinou není za literárním, ale ani filmovým dílem vidět - totiž způsob, jakým je pojata dějovost. Z logického hlediska je výstavba děje nějakého díla vždy předurčená - autor děj vymýšlí, či jej dosazuje z několika možných variant. Homo Faber naznačuje, že toto u lidského života neplatí. Sled absolutních náhod, který Němci označují slovem "Zufallskette", se z větší perspektivy začíná jevit jako záměrný. To samozřejmě vyvolává otázky po původci záměru a tak podobně. Paradoxnost Homo Fabera a podobných děl je v tom, že i když je sám stvořen, a tedy pečlivě zkonstruován, vypovídá o tom, že my naše kroky neřídíme. Otázkou pak je, na základě čeho přikládáme jevu, jejž nazýváme "osud", možnost existence... že by srovnáním s vlastní zkušeností?(5.10.2008)

  • Elfias Dóže
    ****

    Film, který vám udělá stejně dobře jako Sofoklův Král Oidipus. 80%(18.1.2017)

  • Defaultovna
    *****

    Teším sa, že som si nečítala oficiálny text distribútora a do kina šla "na blind". Dve hodiny uplynuli ako voda, Julie je neskutočne pôvabná, klišé absolútne neprekážalo a z celého snímku sálala príjemná melanchólia. 9/10.(18.6.2012)

  • necisty
    ****

    No chlastal jsem u toho a už si to moc nepamatuju, ale zajímavý námět a líbilo se :D ... VŠE projekce(19.2.2015)

  • noiseaux
    *****

    Klasický příběh o dvou zamilovaných lidech a překážkách, které jim osud staví do cesty. Romantické příběhy nepatří mezi mé oblíbené, ovšem tento snímek s hořkým koncem, si určitě své diváky najde.(12.4.2012)

  • trojúhelník
    ****

    No fuj distributore! Popisy k filmům si už z principu nečtu, ale přečíst si tohle, asi bych vůbec už neměl chuť se na film dívat. Jinak takřka nemám co vytknout, škoda jen té neuvěřitelnosti těch všech náhod, to bylo i na mě, filmového snílka, příliš. Takové věci se v normálním životě zkrátka nedějí, ostatně i způsob seznámení Sabeth s Faberem je dost bizarní.(14.4.2013)

  • pestak
    *****

    Snímek je jako odysea poutníka, neodvratně směřující k odplatě a zatracení, je však zároven cestou sebepoznání a hledání vlastní identity.(6.5.2017)

  • elEStet
    *****

    Klasický klubový film kde som ho videl aj ja prvý krát. A odvtedy asi 5 krát znovu. Je niečo čo sa dá tomu spracovaniu vytknúť? Ja nevidím nič také. Faberovi by som dal cez hubu, ale pritom je to tak realistické a surové že sa to aj mohlo stať, ľudské, synchronicita je sviňa... proste 9/10(26.2.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace