Reklama

Reklama

Černé brýle

  • Itálie Occhiali neri (více)
Trailer 4

V téměř opuštěném letním Římě uprostřed hypnotického zatmění slunce se záhadný sériový vrah začne zaměřovat na luxusní prostitutky. Diana je jednou z nich. Při zoufalé snaze uniknout mu se stane obětí vážné autonehody, po níž oslepne. Po dlouhé rehabilitaci se Diana dozví, že jediným dalším přeživším havárie je dítě čínského původu jménem Chin, které následkem nehody osiřelo, a proto se rozhodne se o něj postarat. Oba sice pocházejí z odlišného kulturního prostředí, ale spojuje je zvláštní pouto, které je uschopňuje bránit se před touhou sériového vraha po pomstě. Po desetileté pauze se Dario Argento vrací k režii s filmem, v němž se mísí nálada italské „giallo“ pulp fiction z jeho rané tvorby s jeho legendárním nádechem hororu, i když tentokrát s dávkou ostré ironie. Film Černé brýle je bezhlavý úprk mezi městem a venkovem, který zkoumá sociální konflikt mezi bohatými městskými částmi a takzvanou čínskou čtvrtí v Římě. Mistrův pohled proměňuje tuto noční můru v čistou geometrii a třídní boj v metafyzickou architekturu připomínající Antonioniho. (Film Europe)

(více)

Recenze (37)

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Návrat Daria Argenta nedopadl bohužel vůbec dobře. V 80. letech kraloval, nyní stagnuje a je s podivem jak unyle natočil Giallo, které ho vlastně proslavilo. Al morir la Matinee 2 roky zpět bylo o 2 třídy výše snad ve všech směrech. Už zámořské ohlasy naznačovaly, že nepůjde o nic výrazného a měli pravdu. Dark Glasses má naštěstí jen 80 minut, ale vzhledem k tomu, že se zde nic moc neděje, tak to působí zdlouhavě. Film má jednoduchou zápletku o prostitutce, která ztratí zrak ( půl hodiny sledujeme jak s tímhle postižením bojuje) a druhou půl hodinu sledujeme malého čínského chlapce jak jí dělá průvodce a zároveň utíkají před vrahem, který je nám znám docela brzy, což je opět chyba. Gore scény jsou zde jen 2 a to v úvodu a v závěru, takže hodně slabý, vrah, který nevraždí- to chceš. Nude scéna opět jedna a stylizace působí nízkorozpočtově. Žádný důraz na detail, žádné krásné barvičky, žádné ryzí Giallo prvky zde nejsou ( možná úvod- černé rukavičky, lanko), atmosféra nefunguje, napětí taktéž ne, celkově zbytečný a hodně slabý naivní horor. Příběh 1/5. Akce 2/5, Humor 0/5, Násilí 2/5, Zábavnost 2/5 Hudba 3/5, Vizuál 3/5, Atmosféra 2/5, Napětí 2/5, Emoce 2/5, Herci 2/5. 35% ()

Psychor 

všechny recenze uživatele

Věk nezastavíte. Samozřejmě existují vzácné výjimky typu Ridleyho Scotta, který naopak kráčí s duchem ke kreativitě, ale v drtivé většině případů přináší proces stárnutí klesající mentální výkonnost a s tím související kvalitativní úpadek tvorby. V případě Argenta se bohužel jedná o volný pád. Troufám si tvrdit, že Occhiali neri vůbec nelze považovat za giallo film, jelikož zde zcela absentuje prvek tajemství (vrah je nám dosti předvídatelným způsobem představen po deseti minutách). O atmosféře ani nemluvě. Giallo snímky se vyznačují bohatým vizuálním obsahem, kdy je využíváno barevných akcentů, optických efektů, fetišistických detailů či třeba rafinovaných úhlů pohledu kamery, avšak u Occhiali neri bych za stylisticky vyvedenou označil asi jen úvodní sekvenci zatmění Slunce. Jinak na filmu opravdu není co chválit. Spíše bych ještě mohl lamentovat nad topornými hereckými výkony a místy neskrývanou hloupostí scénáře, kdy Argentovi kupříkladu nedochází rozdíl mezi vodícím a služebním psem. Jakožto zdejší hororový expert tak snímku Occhiali neri uděluji jednu slabší hvězdu. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Pre mňa je Argento jeden z najpreceňovanejších, hororových tvorcov. Natočil tak dva-3 slušné snímky v rámci žánru, pričom tie dosahovali úspech pred viac ako 3O rokmi. Za mňa je zaseknutý v čase. Hudba tradične solídna, gore ešte ako tak, no všetko ostatné je tak Dario-vsky svojské, že len zriedka komu jeho spôsob práce zapasuje. Je mi to fakt ľúto, ale tieto jeho námeto-dejové gialla stoja fakt za hovno .. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Podle nevalných ohlasů jsem čekal průšvih, ale nakonec jsem dostal snesitelnou krimi se stopami gialla, která mi rychle utekla. Jasně, Argento má své nejlepší fláky dávno za sebou, ale i tak mám pro něj slabost. Červená, žlutá, modrá. Jeho poznávací barvy nezklamaly, gore je fajn, byť není nijak výstřední, ale podříznuté krčky plus rozdrásané hrdlo potěšily. Jediné, co mi vadilo, že Diana se ve druhé polovině chovala jako kráva. Neustále ječela, zmateně pobíhala, ale těžko říci, jak by to vypadalo v reálu. Nu a ten čínský spratek taky dokázal přidělat pěkné problémy. Scéna s hady byla hodně fantastická, ale jako dávná ozvěna bizarností italského filmu, proč ne. Naprosto vynikající soundtrack dal vzpomenout na zlaté časy italského gialla a hororu. A že se některé postavy chovaly nelogicky? Vždyť v životě se často logicky nechováme, tak proč by to mělo být ve filmu... ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Je to trochu těžkopádné a neomalené, nicméně atmosféru starších giallo filmů se zde Argentovi daří vcelku slušně duplikovat a zejména díky tepající hudbě Arnauda Rebotiniho představují Černé brýle stylovou podívanou od srdcaře pro fanoušky. A palec nahoru za ty praktické efekty. ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Do půlky to bylo OK. Pak už je to ale jenom tuctová a celkem nudná naháněčka. Je jasný, že nejlepší roky má Argento už dávno za sebou a tohle byl po 10 letech jen chabej výkřik do tmy, kterým si chtěl možná oprášit svou zašlou slávu. Myslím si ale, že tohle už nemá zapotřebí a měl by si raději užívat zaslouženýho důchodu. Slabší 3 hvězdy. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Argento dodržiava giallo konvencie predovšetkým v nedodržiavaní logiky a kauzality. V starých dielach tohto subžánru nám to nevadilo, ale v súčasnom filme to pôsobí veľmi divne, ale bohužiaľ ani nie nechcene vtipne. Námet je zaujímavý, spracovanie maximálne priemerné, Argento točí unavene, akoby celú robotu zaňho robili kameraman a autor hudby, tým to celkom ide. Pre fanúšikov gialla ide proste len o ďalší zárez, pre ľudí, ktorí sú v tomto ohľade mimo, pôjde o totálne wtf béčko. ()

Kudly4 

všechny recenze uživatele

Argenta, nemám vůbec nakoukaného, přiznám se, že tenhle Horor, je první, co jsem teď od něho viděl. No, přeci jen, je jeho tvorba už z doby minulé a ani k jednomu, jsem se prostě (prozatím) nedostal, ale tyhle Černé brýle, nejsou vůbec špatným Hororem. Od samého začátku, mě to drželo hezky v napětí, Italská šťabajzna Ilenia, je skvělá, byla radost se na ní dívat - ukáže se v celé své kráse. Vražd, je tady sice opravdu pramálo, snad jediná krvavější, byla hned ta úvodní (ocelové lanko) a pak došlo na nějakou krev až v závěru (nóó hodný pejskem pocééém), ale nějak mi to tady nevadilo, film má jiné silné stránky. Musím pochválit  výbornou hudbu, v jedné scéně doslova hraje techno, to jsem docela čuměl a skvělá byla právě i atmosféra celého snímku. Pro někoho nuda, já jsem si to ale nečekaně dost užil. Slabší čtyři. (145. hodnocení) ()

giallo 

všechny recenze uživatele

Asi již poslední giallo tečka za plodnou a úspěšnou tvorbou tohoto velkého tvůrce. Bohužel, ne moc povedená a je mi to docela líto, protože si jeho poslední kousek zasloužil o něco lepší péči než jeho předposlední giallo, průměrné Giallo. Začátek filmu přitom vypadá nadějně (trochu mi připomenul úvod jiného žánrového filmu Macchie Solari). Hned poté nástup maskovaného zabijáka podpořeného slušným soundtrackem, trochu krve, představení hlavní hrdinky proč ne...Ale čím více se dále příběh rozvijí, tím více dostává logika na prdel (sledování telefonu neexistuje, cvičený pes jako zabiják, zpomalená policajtka, hadi ve vodě - wtf? atd.). Škoda, velká škoda. V kontextu Argentovi předchozí tvorby si myslím, že by se mohly více docenit jeho předešlé filmy, které jsou dle mého názoru velmi podhodnocené:  Non ho sonno, Trauma a hlavně pak:  La terza madre. Díky moc za všechny filmy maestro! ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Filmová Itálie se změnila a i když se občas podaří alespoň uctít pro fajnšmekry úžasné filmové období, tak je doba giallová nenávratně pryč. Maestro Argento patří  bezesporu k legendám italské kinematografie jako takové a v rámci nejen gialla, ale i hororu stvořil kultovní a legendární filmy.  Po deseti letech od propadáku s Draculou (stále se mu tedy vyhýbám) se vrací.  A bohužel, dobře to nedopadlo. Zatímco před lety uměl maestro rozehrávat  velká  a hýřivá představení, kde  zejména spojení obrazu a hudby bralo dech, tak dnes tu máme jen slušný hudební podkres a pohříchu docela málo využívaný a co do obrázků, tak nějaké pocity vyvolá jen první  brutální vražedný útok. Rukavice, chladná zbraň, temnota, všechno tu je, ale jakoby mistr už zapomněl jak s těmito proprietami pracovat a atmosféru strachu, tak typickou pro giallo, se přes veškerou snahu vůbec nedaří navodit.  Samostatnou kapitolou je volba hlavní herečky. Vyžilá milfka se sice pěknou postavičkou, ale s prachbídnými hereckými schopnostmi, Ilenia Pastorelli chvílemi předváděla tak otřesné kreace, že to vypadalo, že si sem tam něco i šlehla. Děs, běs.  Nejlépe de facto hrála režisérova dcera Asia, kterou jsem málem nepoznal a které táta přihrál rozhodně zapamatovatelný konec.  Uškrcena s hysterickým křikem na rtech...   V průběhu celého dění  je pak jen tak mimochodem odhalena identita páně vraha a jeho motivace je i na italské poměry docela neuvěřitelná.  Vše nakonec doškobrtá k závěru, kde si maestro vzpomněl, že by měl přidat zase trochu krve a čeká nás poslední gore scéna...   Spoiler: A pes se nažral, koza Ilenia bohužel zůstala celá. Nejsmutnější na celém tomhle filmu je, že nejhorším prvkem je  unylá  a statická Argentova režie, kdy nechává "herce" dělat si, co chtějí, případně vytváří nesmyslné scény zcela bez napětí (útok na policisty před Dianiným domem). Už netočte, maestro... ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Hodně zvláštní film s jistou atmosférou, divnými kombinacemi a skvěle našlápnutou muzikou. Film rozhodně určený menšinovému publiku, hororové prvky jsou okrajové, spíše jde o atypický thriller s několika explicitními scénami. Nic pro slabší povahy a lidi s chorobným strachem ze psů. No a trochu mě vyděsilo, když jsem polovinu stopáže hledal Asiu Argento, asi jsem ji dlouho v ničem neviděl :-( ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Od kedy Argento natočil jedno z najlepších giall aké poznám ( Profondo Rosso) ubehlo už 47 rokov a práve v tej dobe natočil svoje najväčšie skvosty. No, ale to nemal ani 40 rokov a i keď sa hovorí, že čo sa v mladosti naučíš, to ako by si v starobe aj našiel, tak sa hovorí i to, že Váž si starca i vtedy, keby zo stareckej slabosti zabudol to, čo vedel. A to je prípad aj tohto pána režiséra. Giallom by som to nazval, ale len na začiatku, potom je to už len klasická naháňačka o mačke a myši. Dochádza tu k neskutočným hlúpostiam, či je to správanie postav alebo napredovanie v príbehu. Veľa sa toho tu nedeje a aj keď to ma prijateľnú stopaž, je to dosť rozťahane a aj nezáživne. Mne nikdy v giallu nešlo o gore, ale o atmosféru a tu prakticky ani nie je a to je asi tak najsmutnejšie, lebo giallo bez atmosféry je ako rybník bez vody. Herci sa teda moc nevyznamenali a to hlavne  Ilenia Pastorelli, ako slepá to určite verne nezahrala. Ale ani ostatní neboli nejako schopní. Je tu veľa chyb, ale hlavne vrah, ktorý je nezaujímavý a totálne mimo úrovne, na akú som pri giallach zviknutý a preto toto giallo nemá šancu na úspech, lebo neponúklo nič, čo by bolo aspoň trocha stráviteľne. Slabé 2*. ()

Gorehound 

všechny recenze uživatele

Jednu hviezdičku si ešte nechám, kvôli starým nesmrteľným flákom, ale mal som pokušenie pridať ju už kvôli nádhernému pulzujúcemu atmosférickému soundtracku s ozvenami Goblins, alebo kvôli prvej, čiste praktickej, a poriadnej gore scéne. Potom sa to trochu spomalí a ku koncu je ďalšia parádna pocta podobným gore scénam zo Suspirie, alebo Fulciho The Beyond, ale zatiaľ nás príbeh pekne vcucne, zžijeme sa s postavami a vychutnanáme si skvelý, sebavedomý dej s napinavou poslednou štvrtinou. Ako celok to vôbec nenudí, nie je to len pripomienka starých titánskych čias, ale film obstojí aj sám o sebe. Hlavná hrdinka je sexy a sympatická, súcitite s ňou, keď príde o zrak, je skvelo a civilne zahratá, funguje aj jej chémia s čínskym chlapcom. Asiu som síce spoznal až neskôr, ale takisto si svoju rolu odviedla sympaticky a presvedčivo. Killer síce mohol byť lepší, ale zasa je asi poplatný modernej dobe, všetkého schopný a vo vzťahu k hlavnej hrdinke ho budete nenávidieť. Je to výborne nakrútené, síce nie tak artisticky a farebne ako v minulosti, ale krásne plynulo, naväzujúco, vťahujúco. A som nesmierne rád, že sa film obišiel aj bez CGI, utiahol to na napätí, postavách a geniálnom soundtracku. Bravo, maestro, chýbali ste nám a chceme viac! ()

Derek 

všechny recenze uživatele

rezisersky koniec argentovej kariery je len smutnym potvrdenim klesajucej kvality ktore zacalo koncom 80tych rokov. "Cerne bryle" postradaju vsetko co robilo Argentovky zabavnymi giallovkami od sugestivnej kamery (len si pozrite s akymi kameramanmi Argento spolupracoval v prvej polovici svojej kariery), vynikajucej hudby (Louis Siciliano znie ako dedinska kopia Goblin-ovcov) a hlavne reziserskej invencie. Smutny koniec klasika zanru.. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem na základě hodnocení a vědomí nízkého rozpočtu nějakou úsměvnou záležitost, ale není to nejhorší film Argenta. Už od začátku se přihlásí překvapivě dobrý soundtrack vytvářející určité napětí ve spolupráci s atmosférickou kamerou a úvodní smrt je show, kterou by v 80. letech od mistra americká komise pro přístupnost MPAA absolutně nevydýchala. První polovinu dokáže být film zajímavý, sice nestraší, ale pochmurná situace hlavní postavy a jejího nečekaného spolupracovníka funguje dobře a téměř uvěřitelně... no a pak přijdou vodní hadi, ječení při schovce před vrahem, a vzpomeneme si na stupidnější momenty starších italských hororů a giallo thrillerů. Bohužel, vzhledem k první polovině, co si to ohlídala. Ale i tak mě film potěšil, cítil jsem z toho Argentův styl a dokonce jsem i po nějaké době zjistil, že ta jedna z postav je zestárlá Asia Argento, takže pokud je tohle mistrovo režijní rozloučení s fanoušky a kdysi tak oslnivou kariérou, tak za mě ok. ()

MightyHal 

všechny recenze uživatele

Já to od Argenta beru jako béčkovější poctu starým giallo filmům, které ruku na srdce, ne vždy měli geniální zápletky, mistrovské dialogy či nepředvídatelné záporáky. Bohužel hodně diváků snad pouze viděla jen Argentovu Suspirii nebo nejvíce mainstream Gialla a tím to končí. Proto já tento film beru jako návrat k více "debilnímu" giallu, ale s příjemným twistem. Už samotná premisa, kdy je hlavní hrdinka slepá a naháněná vrahem a to celé je zaobalené do road movie s činským chlapcem, zní prostě zábavně a ono to i je. Jenže musíte filmu prominout to čím je, protože on je tím dle mého schválně, prostě předvídatelným giallo béčkem. Kdy vraha hned poznáte, důvod proč vraždí je nádherně komicky debilní a vraždy jsou někdy z jak parodie. Jenže ono je to podle mě dobře točený, některý scény jsou upřímně hodně atmosferické a baví (první vražda, hadi a celkově různé nahánečky) a má to naprosto boží znělku, která dá zavzpomínat k tomu nejlepšímu z giallo filmů. Já si prostě nemohu pomoct, já se královsky bavil a to i díky nepřepálené stopáži a pokud tohle bude Argentův poslední film, tak se rozloučil opravdu důstojně a s velkou porcí nadhledu. ()

Související novinky

9. ročník Be2Can startuje už tuto středu!

9. ročník Be2Can startuje už tuto středu!

03.10.2022

Už tuto středu začíná Be2Can v 34 kinech po celém Česku! Zahajovacím filmem bude stejně jako v letošním Cannes zombie komedie Poslední střih od Michela Hazanaviciuse. 9. ročník přehlídky… (více)

Reklama

Reklama