poster

Konec srpna v hotelu Ozon

  • anglický

    Late August at the Hotel Ozone

Drama / Sci-Fi / Fantasy / Thriller

Československo, 1966, 77 min

  • sakuL_
    ***

    Mělo to velký potenciál, ale to by to nesměl natočit Schmidt. Jelikož bych akorát s těma zkaženejma postsynchronama, přehráváním ženských představitelek a naprosto nesmyslného vkládání všudypřítomného zvuku meluzíny akorát Juráčkovi kradl slova z úst, tak tady rovnou ocituji jeho zápis do deníku z 26. srpna 1966. Je to věčná škoda, že si svou vojenskou povinnost Juráček odsloužil na Každém mladém muži a tohle přenechal Schmidtovi. Oběma projektům by slušelo, kdyby si pánové přehodili režisérská křesla. "Včera jsem viděl servisku Konce srpna v hotelu Ozon. A jak jsem tam v trojce seděl mezi patnácti plukovníky z MNO, lidmi z AF a z Filmexportu, dostal jsem na sebe vztek. Protože teprve nyní nad hotovým filmem jsem pochopil, že ten námět vůbec není starý a scénář že je výborný, že to byl scénář přesně pro mne... Vzpomněl jsem si, jak jsem celé měsíce přemýšlel, co mám dělat, a přitom jsem měl na stole osm let starou povídku, z které je nyní mimořádný film, jenomže nikoliv můj. Kdybych nebyl blbec, nebylo by dnes Každého mladého muže, mohl jsem točit Ozon, udělal bych jej lépe než Honza a do smrti bych nemusel mít výčitky z Mladého muže. Proč já už tolikrát byl sám proti sobě? Honza tam má nádherná místa mezi starou ženou a starým mužem, má tam neuvěřitelně krásné exteriéry, ale holky mu přehrávají, zkazil postsynchrony, přimíchal tam nesmyslně spoustu melodramatického větru a vůbec nepochopil možnosti vnitřní architektury hotelu. A také je to špatně stříhané... Přesto všechno je to film, o kterém se bude mluvit, který nebude zapomenut, a já už dnes slyším hlasy kladoucí mi otázky. Píšu o tom přesně podle svého způsobu: místo abych se radoval, že to tak dobře dopadlo, jsem mrzutý. Byl jsem znovu usvědčen, že jsem neměl pravdu, že jsem se mýlil. A navíc, což je mi nejtrapnější, vyvolá Ozon bezpochyby spoustu soukromých a jízlivých dohadů o tom, jak to vlastně bylo s Postavou k podpírání. Neboť Ozon je bezesporu mnohem lepší než Každý mladý muž. Musím točit, musím co nejdříve točit, nebo se sežeru v zoufalství z nečinnosti. Musím sám sebe a všem dokázat, že Každý mladý muž byl omyl, o němž už není třeba mluvit." (Pavel Juráček, 26. srpna 1966)(7.9.2014)

  • Rhed
    **

    Tohle se dost nepovedlo. Velmi obecný úvod, vlažný a plytký děj, nulové rozuzlení. Postkatastrofický film je založen buď na omračujících kulisách a bezbřehé brutalitě, nebo se pokouší o hlubší sdělení a poselství. Ozonu se nepovedlo ani jedno z uvedeného. Minimum dialogů, postavy nevýrazné, krajina spíše liduprázdná, než zničená. Přitom lze za pár grošů natočit kvalitní film tohoto ražení, viz Письма мёртвого человека.(11.12.2010)

  • troufalka
    *****

    Tak si říkám, jak se asi dělal konkurz? Amazonky musely předvést, že umí naskočit na koně za klusu, ukroutit hlavu zmiji, týden se nemýt, vykuchat krávu a zaříznout kapra (kde se chudák v té řece asi vzal ...?) Ano, pár nelogičností se najde, třeba lov ryb po té, co picly krávu, člověk by čekal, že budou steaky. Ovšem ta jedinečná atmosféra filmu dokreslená záběry ze zaniklého Doupova, postava stařeny i starce, postupné odkrývání toho, co se vlastně stalo ... Ojedinělý snímek. Je dobře, že nebyly obsazeni žádní okoukaní herci, pomalejší tempo mi nevadilo, kochala jsem se detaily. Úžasné!(18.8.2014)

  • Djkoma
    ****

    Kolik bylo v Česku natočeno postapokalyptických filmů? Myslím, že i pouhé prsty na rukou mi na tento počet budou stačit... a Jan Schmidt dokazuje, jaká to je velká škoda. Jeho pohled na svět po atomové katastrofě nevysvětluje, co se stalo, proč a kdo za to může, jen ukazuje důsledky světa, který má k civilizaci hodně daleko. Atmosféra je skvěle budována na zničeném světě, v kterém nezůstalo nic, co by připomínalo zašlou slávu světových civilizací, kteří svou touhou zničili sami sebe a minimum dialogů diváka nechává slyšet to kruté a nekonečné ticho nebo jen vítr. Dopad jednání je však zničující nejen z hlediska radiace a všeho okolo, ale také budoucích obyvatel světa, kteří se stali (nebo jimi vždycky byli?) zvířaty. Minimalistické, kruté a střízlivé zároveň. K tomu ještě správně odhadnutá délka, která nezačne nudit a všechno, co chtěl autor říci odvypráví.(5.5.2009)

  • Willy Kufalt
    *

    Miluju československé filmy, mám velice rád období zlatých 60. let... ale tohle byl pro mne téměř nekoukatelný bizár, ke kterému bych dále přirovnal leda tak Herzovu Straku v hrsti. Před filmem jsem se díval na dokument s režisérem Janem Schmidtem z cyklu Zlatá šedesátá, takže jsem přesně věděl, do čeho jdu. Zajímavé momenty už jen v rámci nezvyklého tématu se určitě najdou, za seznámení s tímto kouskem to určitě stojí, ale jako celek mě to bohužel nijak výrazně nezaujalo. Osobně mě mnohem víc zaujal další Schmidtův film Kolonie Lanfieri (1969), vizuálně podobný tím, že se většina filmu odehrává rovněž v divoké. Největší sranda (byť nechtěna) na tom je, že OZON coby postapokalyptický film putoval na 20 let do trezoru, protože ,,ministerstvu národní obrany se nelíbilo, že by jaderný konflikt neměl vítěze z tábora socialismu" (citováno ze zdejší zajímavosti). :o) Jenom doufám, že ten filmový pes byl v reálu opravdu silně nemocný a tímpádem zralý na zastřelení, stejně tak ta kráva pořádně vypěstována.(18.7.2018)

  • - Zárodek látky filmu leží v povídce, kterou Pavel Juráček napsal už v roce 1958 za studií na FAMU; scénář byl hotov v roce 1965, v témže roce vyšla i povídka v Mladém světě č. 38. (hippyman)

  • - Točilo se v zaniklé obci Doupov a Hadcové stepi u Mohelné, ve vojenském prostoru. (M.B)

  • - Na festivale vědecko-fantastických filmů v Terstu v roku 1967 získal film hlavní cenu. (corona)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace