Reklama

Reklama

Sociální dilema

  • USA The Social Dilemma
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Ve filmu na pomezí dokumentu a dramatu varují odborníci na moderní technologie před sociálními sítěmi, které sami vytvořili. (Netflix)

Recenze (227)

Radko 

všechny recenze uživatele

Obsahuje spoilery. Fakt, že sociálne siete sú marketingovým produktom, slúžiacim vytvoreniu zákaznických profilov, pre dokonalejšie zameranie predajcov a výrobcov, je dlhodobo známy. Rovnako aj negatívne dopady prílišného zaujatia a trávenia času vo virtuálnom priestore. Manipulácia realitou vo väčšom meradle a zámerné provokovanie násilných akcií pomáha výrobcom zbraní. Obnova zničených častí krajiny v dôsledku médiami vyvolaných konfliktov, štartuje banky a investorov. Otázka: prečo skupinka bývalých zamestnancov sociálnych sietí nepomohla k formálne dokonalejšiemu výsledku? Prečo dospeli k riešeniu, že sociálne siete je potrebné regulovať? Zase len normy, ktorými je svet už dnes zahltený. Dokonalé a riešiace všetko možné do podrobnývh detailov. Výsledkom bude opäť podpisovanie dlhočizných záväzkov užívateľmi sociálnych sietí. Podobné záväzky už dnes, čo sa týka napr. GDPR (ochrany osobných údajov), takmer nik nečíta. Záväzok sa prijme úľavným odkliknutím tlačítka AKCEPTUJEM. Ako sa v dokumente hovorí, už dnes zákony zaostávajú za realitou. Ani v prípade prijatia ďalšej normotvornej regulácie tomu nebude inak. Pretože vždy je to tak. A preto budú nové zákony, v dôsledku ďalších zmien sociálnych sietí, onedlho zase novelizované. Zahltené výnimkami a výnimkami výnimiek. Pre drvivú väčšinu ľudí sa tak normy stanú nezrozumiteľnými. Výhercami sa stanú právnici. Vyžívať sa budú v interpretovaní a zastupovaní užívateľov pred súdmi. Za nemalé peniaze. To je riešenie sociálnej dilemy z názvu filmu, ako si ho predstavujú tí, ktorí systém pomáhali tvoriť. Dnes ho kriticky odsudzujú. S mimoriadne varovne zdvihnutým prstom! ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Pár vyhozených a zhrzených korporátních pohůnků ze středního menežmentu největšího světového zla rádoby sebereflexivně dští síru na patologičnost asociálních sítí, které vědomě a cíleně pomáhali za nemalé mzdy budovat až k dnešní obludnosti. Jejich negativní psychologické dopady tu pak zdůrazňuje stanfordská narkopsychovložka, co se hrdě chlubí, jak její dvě hnusné děti tráví miliardy hodin na instáčích, místo aby jim polámala prsty a zavřela je zxanaxované tak na rok do sklepa strýčka Fritzla, aby si odvykly a měly alespoň nějaký kontakt s lidmi. No a nestrannými odborníky, kteří mají podtrhovat tu zrůdnou mašinérii a dodávat dokumentu punc naprosté serióznosti, jsou zde huhňavý metuzalémický hipisácký homodredař, co vypadá, jako by právě vylezl z kontejneru, a neméně přestárlá excentrická machna s modrou hlavou. Celé to zašťiťuje (slovní základ „zachcat“) jen další zmrdský korporát, jemuž rovněž nejde o nic jiného než monopolně ovládnout trh, svou patotvorbou demagogicky diktovat neotřesitelné základy globální patoetiky a pseudomorálky, načež dále formovat ideálního novodobého, dokonale kontrolovaného a dezinformovaného spotřebitele s unifikovanými konzumními zvyklostmi, trávícího život výhradně u multimediálního obsahu. Čili docela úsměvná sebereflexe prostřednictvím házení hoven do větráků. Genezace Z s mobily přišitými k držkám je již důkladně e-zkurvená a tohle bude mít totálně v thunderboltu. Generaxe X a Y byla natolik blbá, laxní a ovcoidní, že to dopustila, nad těmi fuckany už naprosto ztratila kontrolu a jakoukoliv autoritu a teď nebude mít čas se nad tím ani zamyslet, protože má tři prdele starostí s tím, za co těm korporátně vypláchlým zombičům nakoupit všechny ty předražené Eply a zbytečné „trendy“ sračky z cílených gůglreklam a placených videí tytrubkových dementizérů, aby nebyli ve škole za čuráky a těmi rodiči až tolik nepohrdali. A bude hůř! Zmanipulovaný, spokojeně přežvykující a na íá-elektronice závislý spotřebitel je teprve fáze 1, fáze 2 (již utěšeně probíhající) je naprostá ztráta soukromí, vlastního názoru i kritického myšlení s tímto sympatickým krasavcem, filantropem a empatickým altruistou jako ředitelem Zeměkoule, pánem loutek a generálním pasákem blahoslaveného stáda. Takže, coby memento dost na hovno, nicméně každá vlaštovka dobrá, byť od nepřítele, a jako bláznivě pokrytecká komedie to snad ještě ty zbytky nezmanipulovaných přinutí vytáhnout si hlavy z prdelí a zahájit bezdilematickou digitální deratizaci. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Pro největší konspirátory na světě - Američany - další střípek do skládačky konspirace o sociálních sítí. Pro Evropany zajímavě sesumírovaná fakta od lidí, kteří k tomu mají co říct. Říct by se k tomu dalo asi hodně, ale jelikož mi Facebook ráno nabídl dost pěkný tričko s pěkným a originálním potiskem lesa, jdu se zamyslet nad tím, jak ho zaplatím a nechám si ho z Uzbekistánu dovést do České republiky. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem, že to kdy budu cítit, ale tady se to stalo: VÍC MLUVÍCÍCH HLAV PLS, MÍŇ POKUSŮ, ABY TO VYPADALO JAKO FILM. Jinak téma záslužný, protagonisté převážně výborný. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Není to tom, že by objevili Ameriku a popsali něco o čem nemáte tušení. Síla tohoto dokumentu je v tom, jak hezky sesumírovali fakta o negativních účincích sociálních médií. Vše co víte, tušíte a denně zažíváte je tu podané do souvislostí a prezentováno zábavnou formou. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Poměrně zajímavé a hezky natočené. Ovšem tu nálož informací jsem čekal větší. Škoda, že druhá půlka se zaměřila spíš na politiku a konspirační teorie, více mě zajímal facebook a google. Za zhlédnutí však stojí. 6/10. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Jak vyřešit paradox, že firma, která svůj byznys zakládá na algoritmech a vytváření závislosti u svých uživatelů, produkuje dokument o moderní technologii a jejích nástrojích vytváření závislosti? Přece tím, že výpovědi mluvících hlav rozbijeme zhovadilými a hyperstylizovanými hranými pasážemi, které vše řečené přetvářejí do doslovně zesměšňující karikatury. 5* za téma, 4* za uvedené postřehy, 1* za zpracování. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

V jádru věci, co si řada z nás uvědomuje už nějakou tu chvíli, přesto považuji za nejdůležitější dokument roku (spolu s No Safe Spaces). Dokonalý není, obsahuje místy trapný hraný materiál a přitažený náznaky terminátoří apokalypsy, ale na to sere pes. Hodnotím na max, protože si delší dobu myslím, že je potřeba dát na tento problém důraz a začít se s ním snažit něco dělat. Jako generace Y mám to štěstí, že jsem prožil čas zásadního nástupu internetu, smartphonů a sociálních sítí s očima dokořán a vnímal, co to znamená za revoluci a obří dějinný posun, říkal si, co za dopady na lidstvo to asi bude mít - a právě zde máte přímo od insiderů (veliký plus) povolaný výčet těch negativních. Od vlivu na děcka a psychiku až po společenský chaos (x), sílící rozkol a tribalismus, hrozbu pro řád liberální demokracie a osobní svobodu v míře neskonale větší, než nějakých pár dalších uprděných směrnic a regulací... Varovný, zlověstný a depkoidní, 1984, must-watch. (x) "Nothing vast enters the life of mortals without a curse." ♪♫ ()

Pethushka 

všechny recenze uživatele

Po zhlédnutí mě přepadla lehká depka, a tak se mi k dokumentu ani nechtělo vyjadřovat. Během spánku se mi však depku podařilo setřepat a říkám si, že to nakonec nemusí být až takový horor. Dokument je to dobrý a rozhodně přináší myšlenku a snad i fakta. Trochu mě ale rušila americká přehnanost a afektovanost. Předpokládám, že se tvůrci domnívají, že to tak je nutný, ale já bych byla stejně radši, kdyby malinko ubrali. Fajn, jsem šokovaná, vyděšená a přemýšlím, jestli nezahodit telefon, ale stejně to nevidím tak černě. 4* ()

choze 

všechny recenze uživatele

Dobře udělaný alarmující dokument o důležitém tématu naší doby, dobře shrnující podstatné informace. Mluvící hlavy nenudily a ani hrané pasáže mě neotravovaly, jen byly nedotažené. ()

somnar 

všechny recenze uživatele

Na to, že se na začátku bývalí zaměstnanci Facebooku a Googlu chvástají, že o účasti v dokumentu rokovali s právníky, to opravdu neobsahuje žádná nová, konkrétní, potenciálně výbušná odhalení. Spíš to opakuje, že na sockách jsme produkt, nikoliv zákazníci, a že se uzamykáme v názorových bublinách bezpodmínečných souhlasů, které nám přinášejí rychlou validaci, bez níž upadáme do depresí. A taky že fake news lámou demokracii. Asi je to všechno fajn znovu zmínit, jen by to nemuselo obsahovat ty hrané pasáže jak z animáku V hlavě, v nichž "velín" sociálních sítí manipuluje s uživatelem. Trochu povrchní popík. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

Dokument, ktorý sľuboval veľa, ale priniesol len štandard. Nepoukázal vôbec na dvojsečnosť problematiky, a to v tom, že sociálne platformy sú technologicky svojími komunikačnými a zdielajúcimi funkciami pri správnom používaní veľkým pomocníkom pre mnohých, ako na úrovni osobnej komunikácie, tak na úrovni budovania firiem či startup-ov. To by oprávnilo názov rozporu, a to slovo dilema - máme tie platformy používať či nie, keď majú toľko prínosov, ale zároveň vieme, že sme pre všetky len náplňov reklamného biznisu a katalogizáciou citlivých dát, o vytváraní sociálnych bublín a informačnej algoritmizácií ani nehovoriac, končiac psychicko-sociálnymi otázkami, na ktoré budeme mať štúdie až za roky rokúce. --- Celá hraná časť na mňa pôsobila umelo a znásilnene, s pasážami, ktoré si neudržali objektívnosť a mali tendenciu moralizovať, nenechali nám sa rozhodnúť, či sú platformy skôr prínosom, či nemesisom pre spoločnosť. --- Dokumenty na túto problematiku sú potrebné ako soľ, a ja len dúfam, že tento bol jeden zo slabších, a budú vznikať ešte vecnejšie a objektívnejšie, aby ukázali cestu k tomu, ako, a na čo by sa tieto platfomy mali správne a bezpečne používať, a na čo určite nie: Napríklad na oznámenie toho, kedy idem na drahú dovolenku, bude prázdny byt, a v profile na fb mám krásne vyplnenú aj adresu bytu... :) ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Až příliš se vyhýbají tématu hloupých lidí. Mluví se o manipulaci a algoritmech v rukách penězuchtivých korporací ale zapomínají na nechuť lidí se o těchto věcech vzdělávat a bojovat se stereotypem klikání na ty samé věci. Kdybychom se raději učili než bavili a nakupovali, internet by zůstal vzdělávacím centrem. Zůstali jsme dětmi, které chtějí všechno hned a vždycky jen na chvíli. Dětmi, které mají na všechno svůj názor a mají potřebu ho pořád troubit do světa, místo toho, aby dělali něco smysluplného... a teď mě omluvte, jdu zasadit strom. :-D ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

V poslední době strašně citlivé téma, které bude živé ještě nějakou dobu. A pokud pár lidem tenhle dokument od Netflixu otevře oči, jedině dobře. Osobně jsem se nechtěl nést na vlně dystopie z 1984, některé apely bývalých vysoce postavených členů korporací, které všichni známe a denně užíváme jejich produkty, mně přišly až příliš ovlivněné jejich dřívější denní rutinou a možná maličko záští. Hrané pasáže mi přišly poněkud zvláštní a příliš jednostranně strašící, v recenzích často čtu, že leckteré dokumenty bývají pouze shlukem davu mluvících hlav, ale ony ty výpovědi jsou zkrátka to nejpodstatnější. Poselství? Neklikejte na doporučená videa či příspěvky, odkládejte mobil do kouta a rovnou odinstalujte aplikace z mobilu, které vám denně berou nejvíce času. Jenže my to vlastně nechceme...7/10 ()

castor 

všechny recenze uživatele

Reforma sociálních médií? Rozhodně. Protože svět se změnil. A zbláznil. My ho zbláznili. A už nemůžeme vrátit džina do lahve. Zlověstné, ale ani nijak zvlášť objevné. „Žijeme ve světě, ve kterém je strom finančně cennější, když je mrtvý, než když je živý, ve kterém je velryba cennější mrtvá než živá. Dokud bude naše ekonomika takto fungovat a korporace nebudou regulovány, budou nadále ničit stromy, zabíjet velryby, těžit ze země suroviny a ropu, i když víme, že to ničí planetu a že to zanechá horší svět budoucím generacím. Tohle je krátkodobé myšlení.” ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Téma skvelá, remeselné spracovanie na úrovni (akurát tá variácia na Inside Out je trochu WTF). Mám s tým však trochu problémy. Škoda hlavne tej jednostrannosti. Ale po osvetovej stránke je asi dobre, že sa ide tvrdo po odkaze. Aj keď som sa v podstate nič nové nedozvedel, možno si tu niekto aj uvedomí pravdu sám o sebe. Povinná jazda pre všetkých konšpirátorov ale aj uvedomelých ľudí. Možno nám tých zmrdov šíriacich fake news začne byť aj trochu ľúto. Je totiž tak jednoduché naletieť a keď nemá človek správnu mentálnu výbavu, je to úplná hračka nielen pre umelú inteligenciu. 7/10 ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Sociální dilema nepřináší vůbec nic nového. Že uživatelé sociálních sítí jsou sami produktem a kam takový "business model" povede, bylo těm důvtipnějším zřejmé od samého počátku, nejpozději však od skandálů spojených s Cambridge Analytica. Celý problém spočívá především v tom, že se do hybatelských pozic dostali inženýři. Z němčiny na to máme nádherné slovo: Fachidiotismus. Řešení úzce zaměřených technických problémů bez širšího pohledu (sociálního, kulturního, etického...) příp. bez náležité regulace nemůže vést k ničemu jinému, než co alarmisticky zobrazuje tento film. Ostatně o tomto strašáku psal před více než 70 lety (tj. už dávno před vynálezem internetu) např. Josef Šafařík ve svých listech Melinovi: "Jeden z nejpopulárnějších receptů dneška zní: Více technizace, více technického myšlení! (...) Jsme technickým myšlením a nazíráním prosycení do té míry, že již bezmála ničemu přírodnímu a přirozenému nerozumíme." Pokud čistě technicky a neregulovaně optimalizujeme zisk (přičemž nástrojem i produktem je manipulace uživatele), nedivme se rostoucí polarizaci společnosti, nárůstu psychických problémů souvisejících s komplexem méněcennosti, nárůstem sebevražd atd... Tvrzení jednoho ze zpovídaných ex-insiderů, že "toto nás vůbec nenapadlo" je proto charakteristické pro vládu inženýrů: Nemají žádný vzoreček na vztah mezi technickým optimem a mravností. Takový vzoreček ani existovat nemůže, protože algoritmus nepozná pravdu (jak ve filmu správně zaznělo). Ovšem i o tomto psal zmíněný Šafařík před více než sedmdesáti lety: "Hodnoty technické nejsou pravdivé nebo nepravdivé, dobré nebo špatné, krásné nebo ošklivé, jsou správné nebo nesprávné pro (...) konstrukci lešení (...), pro 'zde' a 'nyní' divákovo." Film podává dost přesný popis problému, ale činí tak kontraproduktivně. Namísto většího důrazu na celostní pohled (sociologický, psychologický, filosofický, historický) a slovo nezávislých odborníků je těžiště dokumentu ve zpovídání bývalých členů managementů sociálních sítí, kteří se nějakým způsobem vyviňují... Namísto komplexní diskuze o problému se divákovi hrozba přibližuje podivnou až trapnou dramatizací, v níž jsou algoritmy personifikovány (v jedné scéně si dokonce jeden algoritmus absurdně položí etickou otázku - jak už víme, algoritmus nic takového nikdy umět nebude). V konečném důsledku (a fakt, že film je z produkce Netflixu, je třešnička na dortu) používá tento dokument podobné techniky manipulace k udržení pozornosti, jako kritizované sociální sítě. Snad může přiblížit existující hrozbu masám uživatelů sociálních sítí, ale dost pochybuju o tom, že by to mělo (bude mít), nějaký reálný dopad na zlepšení. ()

Reklama

Reklama