Reklama

Reklama

Nos aneb Spiknutí podivínů

(festivalový název)
  • Rusko Nos, ili Zagovor "ně takich" (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film je založen na dvou největších výtvorech ruského génia: krátké povídce Nos od Nikolaje Gogola a její operní adaptaci od Dmitrije Šostakoviče z roku 1930. Film se věnuje průkopníkům a uměleckým inovátorům. Lidem, kteří předběhli svou dobu. A lidem, kteří se především nebáli jít proti proudu i za cenu ztráty osobního pohodlí a často i života. Legenda ruské animace, režisér Andrej Chržanovskij, bere diváky na odvážnou postmoderní cestu. Lemují ji neustálé narativní odbočky, narážky a anekdotky. A stejně jako je toto rekviem za ruskou avantgardu bohaté na digrese a motivy, libuje si v mnohosti filmařských technik. Animaci plošek a kreseb doplňuje hraná akce a dokumentární záběry z archivů či současnosti. Hlavními postavami filmu jsou spisovatelé Nikolaj Gogol a Michail Bulgakov, režisér Vsevolod Mejerchold a skladatel Dmitrij Šostakovič. Přičemž posledně jmenovaný režisérovi osobně udělil právo k použití své opery – hudební složka filmu tak tvoří jeho zcela zásadní část. (Anifilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (2)

Anusak 

všechny recenze uživatele

Rusky kolazove operni opus spojujici Gogolovu povidku Nos a Sostakovicovu operu na stejne tema. Film vas zaroven provede prostredim ruske umelecke avantgardy a jejim zanikem. Nesmirne dobre tam pak zafunguje zaver. Celou dobu je vypraveni svizne, potouchle a rozdovadene, ale poslednich par minut Vas vrati zpatky do reality a to takovym zdrcujicim a vlastne jednoduchym zpusobem, ze zustanete opareni sedet v sedacce. Povinnost pro milovnika Gogola, Sostakovice, Bulgakova a sovetskych dejin. ()

Verzeus 

všechny recenze uživatele

Snímek je velice komplexní nejen v rovině animovaných, stylistických technik ale také v rovině vyprávění, které je velmi sebeuvědomělé, plné nadsázky, ironie či anachronismů a odkazů na jiné významné ruské tvůrce, umělce a jejich díla (např. Ejzenštejn a jeho Křižník Potěmkin). Chržanovskij vytváří mnohaúrovňový fikční svět, ve kterém nesledujeme pouze zfilmovanou povídku Gogola či operu Šostakoviče, ale také diváky v divadle na ni reagující.   Sledujeme samotné animátory, tvořící tento film. Sledujeme neustále zesměšňovaného Stalina a jeho nohsledy a jejich reakci na celé představení. Sledujeme jeho groteskní rozhořčení a poté kruté tresty, které postihly nejen Šostakoviče ale mnoho dalších umělců pod Stalinovou vládou. Tímto dokumentárním rozměrem a zesměšňováním Stalina s juxtapozicí s jeho nelítostnými činy se snímek velice podobá sovětskému dokumentu Obyčejný fašismus, paradoxně shodně kritizující nacismus a Hitlera. ()

Reklama

Galerie (5)

Reklama

Reklama