
Alchymická pec
-
Alchymická pec
-
Alchemical Furnace
-
Athanor – The Alchemical Furnace
(festivalový název)
Dokumentární
Česko / Slovensko, 2020, 117 min
Režie:
Adam Oľha, Jan DaňhelScénář:
Adam Oľha, Jan DaňhelKamera:
Adam OľhaHrají:
Jan Švankmajer, Eva Švankmajerová (a.z.), Jaromír KallistaProducenti:
Jaromír Kallista, Zuzana MistríkováStřih:
Jan DaňhelPlakáty
Obsah
-
Během prací na posledním celovečerním filmu surrealistického tvůrce Jana Švankmajera Hmyz, na němž se Jan Daňhel podílel jako střihač a Adam Oľha jako kameraman, byli osloveni filmovým producentem Jaromírem Kallistou a režisérem Janem Švankmajerem, aby se skrze dokumentární film pokusili odhalit a zakonzervovat tvořivé procesy, kvasící v útrobách jejich filmové společnosti Athanor.
V Athanoru – středověké alchymické peci – však spolu soupeří tři principy: Rtuť, Síra a Sůl. Tím třetím je v tomto případě Švankmajerova osudová žena a mimořádná spolupracovnice Eva Švankmajerová, s níž prožil 45 let společného života, bytost, která, ačkoli zemřela v roce 2005, působí dodnes jako trvalé a vše prostupující hermeticky neoddělitelné agens. Bez její kritické intuice a k permanentnímu osvobozování neustále vybízejícího ducha by Švankmajerova tvorba nebyla kompletní a byla by zcela nepochybně jiná.
Producent a surrealista – jak to jde dohromady? Jsou to spojité nádoby? Dají se obsese, štítivosti, magické myšlení, hry, infantilismus, imaginace a nevědomí, něco tak bytostně tekutého a procesuálního vůbec prodat? Dá se proces tvorby nacenit a zpeněžit? Kde se vlastně bere, jaké je jeho zřídlo? Co je „krutý teror lásky“, tato Kallistova producentská metoda, jak vyextrahovat ze spolupracovníků co nejvíce „sladké“ šťávy? Zároveň měli tvůrci obavy z pověstné uzavřenosti Jana Švankmajera, který až dosud jakoukoli výraznější sebeprezentaci odmítal. Byli však překvapeni, že jim dovolil vstoupit i do značně hlubinných vrstev a laločnatě intimních zákoutí své osobnosti a svého života.
Film nekatalogicky rozkrývá Švankmajerovo dosavadní myšlení a tvorbu, nechce být pouhým shrnujícím dokumentem, ale především živým, imaginativním a hravým situačním filmem. A především ukazuje, že i světová kinematografie může vznikat „na koleně“ a že skrze autentický prožitek magického světa lze možná zvítězit… i nad smrtí.(CinemArt) - Jan Švankmajer se po dotočení svého posledního celovečerního filmu Hmyz sám stal aktérem natáčení. Jeho tvůrčí metodu poodkrývají Jan Daňhel a Adam Oľha, kteří s mezinárodně uznávaným autorem filmů, grafik, plastik a neortodoxních myšlenek strávili tři roky. Mohli tak zachytit konkrétní situace i obecné úvahy o jídle, fetiších, konci člověka i západní civilizace. Hravý, asociativní a taktilní portrét, jehož proměnlivá podoba nastiňuje různé možnosti, jak uchopit imaginativní myšlení, doplňují pohledy kolegů a přátel, především producenta Švankmajerových filmů Jaromíra Kallisty. Prostřednictvím vzpomínek, snů a archivních záběrů filmem prostupuje umělcova manželka a múza Eva.(MFDF Ji.hlava)
- Film Jana Daňhela a Adama Oľhu Alchymická pec začína v bode, keď sa končí nakrúcanie posledného celovečerného filmu Jana Švankmajera HMYZ. Otvára sa tak priestor pre svojbytný “parazitný” film, ktorý zachytáva každodenné dianie vo vnútri filmovej i voľnej tvorby Jana Švankmajera a spoločnosti Athanor, v ktorej výhradne vznikajú Švankmajerove filmové diela a výstavy. Film nie je len Švankmajerovým portrétom, ale filmovými prostriedkami oživuje i pre tvorcu zásadnú a neoddeliteľnú bytosť - zosnulú ženu Evu. Tá, spolu s producentom Jaromírom Kallistom, energeticky završuje alchýmickú triádu “zmesi” ATHANORU. Film nekatalogicky bilancuje ich doterajšie myslenie a tvorbu, nie je a ani nechce byť bilančným dokumentom, ale predovšetkým živým, imaginatívnym a hravým situačným filmom. Ukazuje tiež, že aj svetová kinematografia môže vznikať “na kolene” a že prostredníctvom autentického zážitku magického sveta možno zvíťaziť i nad smrťou.(PubRes)
- Jan Švankmajer je filmový tvorca a výtvarník, ktorý je pojmom nielen v krajinách bývalého Československa, ale na celom svete. Film je výnimočným portrétom tohto originálneho umelca a zároveň dokumentuje život a proces tvorby v spoločnosti Athanor (čo je názov renesančnej alchymickej pece), kde Švankmajerove filmové diela od začiatku deväťdesiatych rokov výhradne vznikajú. Preto je hlavných postáv viac, medzi nimi aj producent Jaromír Kallista, pre svoju praktickosť neoceniteľný spolupracovník Tomáš Kalous a ďalší. Film svojím spôsobom bilancuje ich doterajšiu tvorbu; nemá však byť zhrňujúcim dokumentom, ale v prvom rade živým situačným filmom. Dvojica mladých režisérov mala výnimočnú príležitosť vstúpiť do „alchymickej dielne“ spoločnosti Athanor a podieľať sa na vytvorení – ako ho tvorca sám označuje – posledného Švankmajerovho filmu Hmyz.(MFFK Febiofest)
- přehled
- komentáře
- zajímavosti
- ocenění
- videa
- galerie
- ext. recenze
- ve filmotéce
- v bazaru
- diskuze
Galerie k filmu (34)
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
-
Photo © PubRes
83%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 12 let
![]() |
15.10.2020 ASFK |
---|