Reklama

Reklama

Putování s párou - Série 1 (2020) (série)


Na hřeben Krušných hor (S01E04)

(epizoda)

Obsahy(1)

Do hor tentokrát jede Pepa Polášek s obyčejnou elektrickou lokálkou, ale o zajímavosti z historie železnic a staré parní stroje využívané k dolování nouze nebude... Vyjet vláčkem na hřeben Krušných hor patří k nezapomenutelným zážitkům, přestože se Pepovi Poláškovi dnes nepoštěstí jet s historickou parní lokomotivou. Jeho výprava však přesto bude mít páru! A chybějící parní stroj v čele vlaku si vynahradí návštěvou Technického muzea v Mostě – Kopistech, kde mezi exponáty zaujímá čestné místo obří parní stroj, který poháněl soukolí uhelných dolů. Do vzhledu Krušných hor a jejich podhůří se důlní činnost otiskla snad nejvíce ze všech regionů České republiky. Pohledy na jizvy v krajině jsou někdy až depresivně děsivé, nicméně horníci zde hledali poklady země už od raného středověku, století páry, a tedy dobývání uhlí, vše jen urychlilo. A snad i monumentální rány následného 20. století zacelí čas a příroda. Odhlédnuto od hnědouhelných dolů a elektráren jsou zdejší panoramata úžasná a kraj uchvátí vnímavého cestovatele temnou krásou. Na východ se zvedají vyhaslé sopky Českého středohoří, na západ strmá hradba Krušných hor, kam stoupají železniční koleje, míjející ukryté skvosty klášterů, kostelů, starých vesnic, městeček i půvabných nádraží. Pepa se pokochá úvraťovou zastávkou v Dubí, kde se pokusí vyznat ve spleti ovládání výhybek a návěstidel. Na dobrodružnou výpravu zavítá do středověké štoly Lehnschafter v Mikulově – kde s překvapením zjišťuje, že železniční tunel míjí středověké chodby jen o pár desítek metrů. A na hřebenu v Moldavě nezbývá než doufat, že i jedna z ran 20. století, totiž vytrhané koleje do Německa, se v brzké době zacelí a příhraniční železniční provoz bude obnoven. Pro romantického výletníka by totiž bylo vítané, aby mohl vlakem pokračovat i na sousední stranu fascinujícího pohoří. (Česká televize)

(více)

Recenze (3)

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čtvrtý díl je pro mě stejně velkým zklamáním, jakým byl ten třetí. Dokonce je to pro mě už takové zklamání, že si říkám, proč tohle vůbec natáčí? K čemu to je? Jestli na tomto dílu bylo něco pěkného, tak asi tak minutová zmínka o Oseku v Krušnohoří, což je fakt pěkné městečko. Že je v Mostě Technické muzeum, které se zabývá železnicí a těžbou uhlí, je docela zajímavé, ale spíše bych to dal do TOULAVÉ KAMERY. Stejně jako že v Doubí je nádraží ve stylu asi 30. let, které teď slouží také jako muzeum. Závěrečná Moldava jen ukázala otřesný obrázek našich zapadlých nádraží v malých městečkách. Přesto nejhorší je opět moderátor Polášek. Ty jeho trapné hlášky se už fakt nedají poslouchat. [39. hodnocení, 2. komentář, 70%] ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama