Reklama

Reklama

Putování s párou

(seriál)
Česko, (2020–2022), 8 h 44 min (Minutáž: 26–27 min)

Série(2) / Epizody(20)

Obsahy(1)

Kde jsou ty časy, kdy cestování bylo něco jako obřad. Kdy dálky voněly železem a párou, krajina za okny vlaku ubíhala jen pomalu a nádraží u trati zvala k zastávkám a výletům. Zkrátka, kdy se ještě tak moc nespěchalo. A výletník, průvodce pořadem a pohotový, humorný glosátor Pepa Polášek už se těší na všechna ta úžasná místa, vzdálená coby kamenem dohodil od železničního náspu. Čeká ho deset putování s historickými lokomotivami po nádherných koutech České republiky. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele zdeny99 k tomuto seriálu (11)

Putování s párou (2020) 

Podobný cestovatelský cyklus jako byl Gondíkův cyklus S KARAVANEM PO SLOVENSKU, ovšem o hodně slabší. Gondík sice nebyl nic moc, ale Polášek je takovej taťka ňouma s pivním mozolem. Často vypadá a mluví jako trotl. Jeho vtipy mi nepřipadají vůbec vtipné, ale trapné. Co se týče vlaku, tak především v prvních epizodách se tomu moc nevěnoval, časem se to již lepšilo. Gondík se karavanu věnoval více. Ovšem to hlavní jsou záběry, které jsou krásné a impozantní. [116. hodnocení, 2. komentář, 77%] ()

Do lužních lesů Moravy (2020) (S01E01) 

První díl Putování s párou nás zavedl tam, kam přijel poprvé vlak na české území, a to na jížní Moravu, respektivě do Břeclavi. Kromě Břeclavi nás Polášek provedl Santiniho barokním klášterem v Rajhradu s impozantní knihovnou, Pálavou a Lednicko-Valtickým areálem, který se mi líbil nejvíce. Především minaret. Je to takové podobné jako Gondíkův cyklus S KARAVANEM PO SLOVENSKU, ovšem o hodně slabší. Gondík sice nebyl nic moc, ale Polášek je takovej taťka ňouma s pivním mozolem. Především na kole vypadá jako trotl. A tomu vlaku se také tam moc nevěnuje. Gondík se karavanu věnoval více. Co se týče samotných záběrů, jsou krásné a impozantní, a to je na celém dokumentu to hlavní. [64. hodnocení, 4. komentář, 77%] ()

Údolím Orlice na sever (2020) (S01E02) 

Druhý díl nás zavádí do Ústí nad Orlicí, tudíž města, kde projedou denně desítky rychlíků z Moravy do Prahy a zpět. Díky železnici město pookřálo a následně se stalo jedním z nejdůležitějších měst v textilním průmyslu. Informace ohledně místního nádraží byly zajímavé a záběry pěkné. Ovšem ta vsuvka ohledně tkalcovského stavu a jak se používal, mi přišla neadektávní a zbytečná. Poté následuje krátké info ohledně hradu Lanšperk a pak to hlavní z celého dílu. A to jsou Králíky se svým kostelem a klášterem. Ale to nejzajímavější se nachází v lesích, a to bunkry z 2. světové války. Ten bunkr byl pro mě zatím z celého cyklu to nejzajímavější a nejkrásnější. Jen si nemohu pomoci, ten moderátor Polášek je pořád horší a horší ňouma. Ten mi doslova pije krev. [50. hodnocení, 1. komentář, 76%] ()

Krajinou České Kanady (2020) (S01E03) 

Třetí díl je pro mě obrovským zklamáním. K čemu nám Polášek ukazuje jihočeskou vodu, stromy (především olše), rybníky a vydry? Proč zavítá do polorozpadlé chalupy nějakého neznámého místního básníka? Copak tam v okolí Dačic či Telče nejsou nějaké pěkné památky či místa, kterými by vyplnil cca 25 minutovou stopáž jednoho dílu? Ze samého Telče ukáží asi jen tak 30 vteřin. V Dačicích se spíš věnují kostce cukru. A pak ve Slavonicích, což bylo podle mě jediné pěkné na tomto dílu a já osobně jsem z tohoto městečka překvapen, jak tam mají krásné náměstí, tak spíš zavítá někam na půdu, kde ukazuje jakési svaté obrazy. [50. hodnocení, 1. komentář, 72%] ()

Na hřeben Krušných hor (2020) (S01E04) 

Čtvrtý díl je pro mě stejně velkým zklamáním, jakým byl ten třetí. Dokonce je to pro mě už takové zklamání, že si říkám, proč tohle vůbec natáčí? K čemu to je? Jestli na tomto dílu bylo něco pěkného, tak asi tak minutová zmínka o Oseku v Krušnohoří, což je fakt pěkné městečko. Že je v Mostě Technické muzeum, které se zabývá železnicí a těžbou uhlí, je docela zajímavé, ale spíše bych to dal do TOULAVÉ KAMERY. Stejně jako že v Doubí je nádraží ve stylu asi 30. let, které teď slouží také jako muzeum. Závěrečná Moldava jen ukázala otřesný obrázek našich zapadlých nádraží v malých městečkách. Přesto nejhorší je opět moderátor Polášek. Ty jeho trapné hlášky se už fakt nedají poslouchat. [39. hodnocení, 2. komentář, 70%] ()

Posázavský Pacifik (2020) (S01E05) 

Pátý díl je dozajista značně lepší než dva předchozí. Je to i tím, že se točilo v krásné posázavské přírodě, ve kterém se nachází Žampašský viadukt, což byla podle mě zatím nejhezčí zastávka celého tohoto dokumentárního cyklu. Nádhernou až pitoreskní zastávkou byl hrad Zlenice, kde kreslíval Josef Lada. Vodárna pro lokomotivy v Čerčanech do tohoto dokumentu naprosto sedí. Ale zase nechápu, proč se tak dlouho věnovali trampům. Ti sice k Posázaví patří. Ale proč v dokumentu o železnici? [43. hodnocení, 3. komentář, 76%] ()

Kolem Slavkovského lesa (2020) (S01E06) 

Šestý díl nás zavádí do Slavkovského lesa, tedy území mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. Oproti předchozím slabým dílům je tento turisticky lepším a zajímavějším. Hodně se povedla reportáž o pramenech Karlových Varů, ovšem nejzajímavější reportáž byla ohledně odsunu českých obyvatel před válkou a německých po válce. A samozřejmě, jak zanikaly tyto vesnice v době komunistické totality. Reportáž ohledně ostatků svatého Maura byla taková průměrná. To dřevo bylo děsivé, ale originál překrásný. Co ale hodně zamrzí, že se tentokrát nejezdilo parní lokomotivou, nýbrž elektrickou. Nejvíce mi ovšem stále vadí samotný moderátor. Opět je to z jeho strany trapnost nad trapnost. Převážně, když ve vlaku počítal, kdy se z bodů X sjedou v bodu Y vlaky... [42. hodnocení, 1. komentář, 77%] ()

Proti proudu Metuje (2020) (S01E07) 

Sedmý díl nás zavádí do Náchodska. Zpočátku jsem byl teda nasranej. Opočno, takové městečko s tak velkým a krásným zámkem a oni ho tam dají jen na tak tři vteřiny. Pak se to už zlepšilo, když z Nového Města nad Metují byla malinko obsáhlejší reportáž o tamním zámku a převážně o jakémsi novodobém beltému. Víc se ovšem díl zaměřil na naše slavné spisovatele, kterých z tama pochází fakt dost (bratři Čapková, Jirásek, Němcová, Škvorecký). S nimi byl samozřejmě spojen Hronov, Babiččino údolí a Malé Svatoňovice. [33. hodnocení, 3. komentář, 75%] ()

Údolím Svitavy na sever (2020) (S01E08) 

Osmý díl nás zavádí do oblasti mezi Brnem a Českou Třebovou. Tudy vede železnice se spoustou tunelů a nachází se na ní městečka či vesnice, která vypadají jako by se v nich zastavil čas. První republika či dokonce období habsburské monarchie z nich jen dýchá. Jsou to především Bílovice, pak spousta starých fabrik v čele té textilky ze Schindlerova seznamu. Z přírody je tu Macocha, Punkevní jeskyně. Jen mimo význam tohoto cyklu mi přišla ta reportáž o natáčení zvěře v přírodě. Proč tohle sem dávají, ačkoliv je to zajímavé? V Sezamíně byla krásná opevněná zvonice a v Třebové kromě nádraží i rotunda. [26. hodnocení, 2. komentář, 76%] ()

Krajinou Berounska (2020) (S01E09) 

Devátý díl nás zavádí na Berounsko, tedy do míst Českého krasu a Křivoklátska, kde se nachází samozřejmě Křivoklát, Karlštejn, spousta kostelů, skál a krásná příroda. Zajímavým místem je i keltské hradiště u Nižboru. Opominut nezůstal ani Ota Pavel, kde vyrůstal a chytal ryby. Jen to bidlování na loďce si mohl Polášek odpustit. Opět ze sebe udělal trotla. Jakžtakž ucházející reportáž byla se Saljavoných lomů a k seriálu samozřejmě patří železniční muzeum v Lužné. Podle mě tohle byl zatím nejlepší díl. [23. hodnocení, 2. komentář, 81%] ()

Olomoucká mikulášská jízda (2020) (S01E10) 

Poslední díl nás zavádí do Olomouce, coby města, kde řádil mor (největší morový sloup v ČR) a coby vojenské pevnosti. On celý tento díl je věnovaný pevnostem a válkám. Za Svatým Kopečkem, který tolik prostoru nedostal, se nachází pevnost Radíkov. To byla pěkná reportáž. Pak se nachází vojenský újezd Libavá, kde dříve byla obrovská vesnice s 1900 lidmi, z nichž 98% bylo Němců. Dnes zůstal jen pomník a hřbitov. Také pěkná reportáž. U Domašova se nachází pomník z Prusko-rakouské války. Byl to jeden z nejlepších dílů. Škoda jen té trapárny s výměnou čepek na konci. [14. hodnocení, 1. komentář, 83%] ()

Reklama

Reklama