Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladý muž, chodící o holi, se rychle balí své věci a odjíždí autobusem z Prahy do Kromperku. Když vystupuje už je noc.Celou cestu ho někdo sleduje v autě. Když se pak muž vydá pěšky směrem ke státní hranici, auto jede za ním a pak ho záměrně srazí. Druhý den je muž nalezen v příkopu. Na místo činu byl povolán major Kalaš a inspektor Varga. Vyšetřování se rozbíhá. Mrtvým je mladý, čerstvý absolvent školy Jan Coufalík, fotograf. Byl sražen modrou Octavií, kterou shodou okolností vlastní vedoucí Fotografie Bohumil Pacer, s jehož synem Bertem chodil Coufalík do školy. Bert autem jezdil o víkendu na chatu, kam si vozil svou dívku Věru Klímovou. Bert však není k nalezení a starý Pacer neví kde by mohl být. Možná na té chatě. Policie tam s Pacerem jede. Bert na chatě není, zámek u chaty je vypáčený, zařízení celé rozházené. Pacer už tam několik let nebyl, neví jestli se něco ztratilo, ale pak se na něco podívá a dostane srdeční záchvat a musí do nemocnice. Policie zjišťuje, že zámek u chaty byl vypáčen při otevřených dveřích, bylo to jen fingované. Další vyloupený byt následuje. Je to byt účetní ve Fotografii paní Milnerové. Asi se nic neztratilo, ale všechno je rozházené. Pachatel si otevřel klíčem, ale klíč má prý jen manžel, se kterým se rozvádí. Byla na terasách na Barrandově, pozval ji Bert, ale asi to nepsal on, bylo to napsané na stroji. Jejich vztah je údajně čistě přátelský. Kalaš si myslí, že v těch vloupáních je systém. Cenné věci zůstávají neporušené. Někdo tam něco hledal. Něco malého, co se vejde do krabičky od pudru. Pacerovo auto bylo nalezeno a je poškozené od nárazu. Do fotografického salonu přišla Věra Klímová, která chodí s Bertem a shání se po něm. Varga ji vyslechne. Klímová tvrdí, že prý se chtějí s Bertem vzít. Policie ji naložila a přivezla do chaty. Klímová tvrdí, že tam přibyla skříň na peřiny, zmizel magnetofon a pásky. V chatě se našla krev a kousek od chaty zakopaný krumpáč a také zakopaná mrtvola Berta, to však Klímové policie zatím neřekla. Bert byl zabit jediným úderem zezadu tupým předmětem. Byl mrtvý dříve než Coufalík, takže nemohl Coufalíka zabít on, jak se zpočátku zdálo. Mezitím si starý Pacer zřejmě pustil plyn a zemřel. Zanechal dopis na rozloučenou psaný na stroji. Prý zabil Berta v hádce, Coufalík mu ho pomohl schovat a pak dostal strach, že by mohl mluvit, tak ho zabil. V bytě se opravdu našly stopy krve. Ale proč se ti dva pohádali? Milnerová říkla, že se měli moc rádi, až poslední dobou se to nějak pokazilo. Pacerova žena za okupace zemřela v plynové komoře protože se s ní dal rozvést, aby zachránil obchod a ona s tím rozvodem souhlasila. Netušili jak to dopadne, pak Pacer běhal na gestapo a chtěl to zvrátit. Marně. Bert se to dozvěděl teprve nedávno. Proto zřejmě chtěl od otce pryč. Coufalík byl jen spolužák, Bert se s ním nestýkal pro jeho hrubost. Coufalík podle Milnerové chodil spíš za starým Pacerem. Podle pitvy nezemřel Pacer na otravu plynem, ranila ho mrtvice. Vrah musel mít Bertovy klíče, které policie nenašla. Do domu se pravděpodobně dostal přes dvůr z vedlejší hospody. Podle Kalaše jde o velkou hru. Hledají něco, co stojí za smrt dvou lidí. Něco, co snad patřilo Bertovi? Pachatelé hledali u všech, ke kterým měl Bert blízko, ale proč nehledali u té jeho přítelkyně Věry? Policie našla u Věry v pracovní skřínce magnetofonový pásek. Je tam záznam hovoru neznámého muže s Pacerem. Chce po něm nějaké snímky jinak zveřejní, že se za války rozvedl s židovskou manželkou a ta zemřela. Šlo o špionáž... (TV Prima)

(více)

Recenze (151)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Člověk by si myslel, že se divák v záplavě těch vět o tom, co kdo dělal před válkou a za protektorátu a o co kdo po roce 1948 přišel, ztratí, ale kupodivu se tak neděje. Je to hlavně ve scénáři, který kriminální zápletku umí dobře podat a tak jste napjatí a zvědaví. Na další dva snímky s Kalašem to sice nemá, ale za podívání to rozhodně stojí. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak už třikrát jsem svůj komentář přemazal, ne že bych se s ním tak sral a chtěl ho nominovat na mistroství světa komentářů, ale po každý jsem v něm prozradil tolik, že bych tím mohl potencionálního diváka připravit o možný zážitek a to bych nerad. Osobně si myslím, že se jedná o jednu z nejhorších "kalašovek", zejména díky záverečné části, která je zbytečně překombinovaná a v podstatě mě nebavila. Ono vůbec o napínavé atmosféře kalašovky "vrah skrývá svou tvář" se nedá mluvit ani ve zbytku filmu, ale vše fantasticky táhne tandem Hrušinský - Brzobohatý, leč i tady si myslím, že náhled na patrání byl značně odfláklej. Většinou chlapi dostali všechna infa na podnose aniž by se nějak moc snažili a to právě byla asi ta hlavní chyba. Ovšem že by Strach dělal z diváka přímo debila to zas ne. Když nepočítám, že jako přihranický městečko zde posloužil Nový Knín, který je cca 15km od Slapský přehrady a kde byl natáčen mimo jiné film Ať žijí duchové, ale to je poznámka spíš pro mýho kámoše Honzíka, stejného milovníka filmových výletů jako jsem já, na hodnocení filmu to samozřejmě nemá vliv. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

První z řady ,,kalašovek" je sice dobrým rozjezdem této strhující série černobílých detektivek, tedy poctivá detektivka s charismatickým majorem Kalašem, ale propagandistický rozměr v závěru stahuje celou, do té doby tak sympaticky syrovou detektivku dolů. Naroubovat na činnost západních rozvědek bohapusté vraždění je tah dobově oblíbený a hojně využívaný v ideologicky motivovaných filmech, navíc scéna u lidového soudu vyvolává nepříjemné pocity v asociaci skutečných procesů z let padesátých. Podobné velmi silně politicky motivované filmy bych normálně ohodnotil odpadem, ale mám pro majora Kalaše slabost a většina filmu plyne v jiném tónu, tedy i přes ten propagandistický rozměr vnímám tenhle film jako zajímavý rozjezd této detektivní série... ()

movie 

všechny recenze uživatele

V rámci české 60's krimi hodně slušný nadstandard, v rámci Kalašovské série jen příjemný odpich. (Je tady mimochodem hodně názorných ukázek tehdejší vyštřovací techniky, mě třeba nejvíc zaplavila "čuchačka", velká jehla, která se zapíchne do země a nasává pachy, díky kterým lze vystopovat místo, kde byla zakopána mrtvola apod.) ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Jinými slovy: páčili zámek, zamčeno nebylo … vloupání je fingované." Tak to byl zapeklitej případ - sraženej chodec, nahotinky, špionáž a věšení bulíků na nos soudruhům kriminalistům. Jenže ti dumají a dumají až to vydumají. To mne samozřejmě potěšilo, ale ještě větší radost mi udělali orlové. Tedy vlastně Orlové. Samozřejmě Orel 1 a Orel 2, protože slyšet ve vysílačce: "Tady Orel" mě vždycky dokázalo pobavit. A taky mě dost bavilo závěrečné soudní jednání, protože to byla neuvěřitelná taškařice, kterou kazily jen zbytečně zachmuřený tváře všech zúčastněných. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Jedna z řady detektivek s Rudolfem Hrušínskym alias majorem Kalašem. Film jsem už viděl několikrát, ale hodnotim až teď, protože mi všechny ty příběhy s majorem Kalašem nějak splývaj dohromady. Teda snad kromě filmu Na kolejích čeká vrah, kde hrál majora Kalaše Jiří Sovák. Pokud máte rádi starý český detektivky, tak timhle filmem nic nezkazíte. Zápletka spíš průměr, naopak nadprůměrný herecký výkony snad všech herců od Hrušínskýho a Brzobohatýho až po mladýho Ladislava Potměšila, kterýho jsem skoro nepoznal. Lepší 3 hvězdičky. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Počátek vynikající série kriminálních filmů. Tento je však slabší než jeho dvě následující pokračování. Je atmosférický a divák už cítí zárodek tíživé ponurosti dalších dílů, přecejen je ale vyšetřování poněkud jednoduché a hlavně mi trochu vadí rozuzlení zápletky, když se odhalí motivace pachatelů. Kdyby šlo čistě o snahu utajit nacistickou minulost, bylo by to v pořádku, ale ta špionáž je trochu navíc a úlitba době, byť je to podané mnohem civilněji a uvěřitelněji než v jiných filmech ze stejného období. I tak hodnotím čtyřmi, protože charisma ústřední dvojice Hrušínský-Brzobohatý dokáže spolehlivě zahladit všechny nedostatky. A je to úvod k naprostým špičkám krimižánru. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Tak co, podepsal se?“ Nepodepsal, nadporučíku Vargo. Ale Schulhoffův zřetelný rukopis tu už cítit byl. Jde znát, že oproti dalším Kalašovým případům Vrah skrývá tvář a Po stopách krve se zde všichni teprve rozehřívali. A i se zahrnutím Machova příspěvku Na kolejích čeká vrah (Sovák-Kalaš) z toho Strach vychází jako nejslabší příspěvek série (barevnou Diagnózu smrti nepočítám). To ale neznamená, že nejde o dobrou detektivku. Vraha jen těžko odhadnete a i dvojka vyšetřovatelů s tím má problémy. Ačkoliv vlastně nejde tolik o to, kdo to udělal, nýbrž proč, pozadí příběhu spolu s motivacemi postav rozhodují. Což pro někoho může být kamenem úrazu, jistou poplatnost době v tom totiž bohužel ucítíte, ale osobně jsem s tím neměl zas takový problém. Spíš mě trochu zklamalo, že ze všech zmíněných filmů je ve Strachu nejméně humoru (který případy osvěžoval a vyšetřovatele zlidšťoval), takhle jsem se víc pousmál snad jen u Potměšilova ucha. Překvapilo mě ovšem, že došlo i na (bohužel tendenční) soud. Celkově hodnotím slabšími 4*. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Odsýpající Schulhoffův celovečerní debut, ve kterém Kalaš ve své lehké aroganci a bez použití slovíček děkuji a prosím rozlouskne případ s ideologickým zabarvením. Zaměření na posluhovače prohnilého západu tomu ublížilo, ale chápu, že úlitby soudružským přáním byly průvodním jevem této doby. Nutno podotknout, že při pohledu na přístroje na nasávání pachů z hlíny či odhalovaní odstraněných tratolišť krve by Horatio z CSI Miami neměl hlavu na straně, ale nevěřícně s ní kroutil. A v okamžiku, kdy major zavolal z obchodu kolegům přibližnou lokaci, kde by se mohl ukrývat podezřelý a oni mu za pár desítek sekund zavolali zpět, že tam dotyčný není a chata je vykradená, by si slavný Horatio tu hlavu ukroutil.. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Rafinovaná série vražd, špionážní pozadí, kořeny zločinu, sahající až do válečných let. Černobílý obraz, dokreslující ponurou atmosféru, sporadicky využívaná skličující hudba, charismatický major Kalaš. Zručný režisér Petr Schulhoff, Rudolf Hrušínský v jedné ze svých nejlepších rolí, Radoslav Brzobohatý jakbysmet....prostě počátek jedné nezapomenutelné detektivní série. 70%. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

První Kalašovka nemá takový drajv jako její dvě slavnější pokračování i přesto se jedná o koukatelný detektivní příběh který táhne hlavně ústřední dvojice Hrušínský, Brzobohatý. Jenom škoda občas trochu zmateného děje a poněkud zbytečně natahovaného konce u soudu. Bez toho bych se klidně obešel.60% ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Major Kalaš na stopě mezinárodní zločinecké sítě bývalých členů a sympatizantů Nazi...tentokráte dobře organizovaných a likvidovaných.. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Úvodní příběh sice nepatří mezi nejlepší filmy s majorem Kalašem, ale pořád jde o příjemnou detektivku. Ideologické zabarvení v podobě špionáže pro zlý Západ naštěstí nepřevládá a beru ho jako úlitbu době, aby film vůbec prošel schvalováním. Tedy soudní líčení je vpravdě mrazivé a připomene úděsná 50. léta. Syrová černobílá kamera a chladná až strašidelná hudba napomáhají vytvářet tajemnou a tísnivou atmosféru. Velkou devizou jsou kvalitní herecké výkony. Netřeba zmiňovat Hrušínského s Brzobohatým, ale třeba i taková Jarmila Smejkalová v roli Milnerové strčí s přehledem současné herečky do kapsy. Stačí jí jen pohled, zachmuřené obočí, skleslé koutky a člověk hned ví, co prožívá. Napínavý příběh, mrtvoly a výborní herci za to zkrátka stojí. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak tých sto minút na tak pomaly prebiehajúce vyšetrovanie je trochu moc. Väčšinu stopáže vypĺňajú dialógy s podozrivými, kávičkuje, sa, pofajčieva a s výrazným zameraním na ruchy pri dupote, klepote topánok o dlažbu či po vŕzgajúcich parketách. Nakoniec sa prípad dostane do celkom neočakávaného vyústenia, akému v podstate vopred nič nenasvedčuje. A aj celý film viac menej zachraňuje. Ak tu máme ale takto charizmatický vyšetrovací tandem, tak ten by si zaslúžil trošku viac rozpohybovaný film. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Ansámbl českých hereckých es v době, kdy je ještě takřka kojily jejich matičky. Nesmírně sympatické mi bylo zejména duo kriminalistů ve složení Hrušínský a Brzobohatý. Případ se zprvu zdál poněkud nezajímavý. Postupem času se však začaly objevovat nové a nové mrtvoly a divák se zaplétal do spletitého příběhu, který sahal až hodně do minulosti. Víc jsem si však užíval herce samotné, než tento příběh. [70 %] ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Petr Schulhoff bol pri značnom zjednodušení režisérom úspešných komédií a zaujímavých detektívok. Z detektívok je prvou práve Strach, v ktorej uviedol na scénu dvojicu detektívov Hrušínský-Brzobohatý. Schulhoffove detektívky reprezentovali v šesťdesiatych rokoch nový prúd v žánri českej filmovej detektívky. Civilné herectvo oboch zmienených detektívov, nové postupy pri odhaľovaní zločinu a pokles jeho ideologizácie prispeli k úspešnosti filmov. Bohužiaľ na tomto filme sa ešte uvedené prednosti neprejavili. Slimačí rozbeh, komplikovanosť a prilepený motív ho zaradili medzi vtedajší priemer. Ale v talianskom šušťáku bol Brzobohatý ako zo škatuľky. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Tížívá atmosféra, smrt, za kterou je tušit temné tajemství. A stejně jako v životě je nakonec pravda mnohem víc fádní než očekávání. V první půlce jsem byl spokojen, ve druhé však moje spokojenost klesala. Toho tááákhle pomalého mluvení bylo nějak moc, atmosféra se rozplynula a detektivní dvojka mě nijak zvlášť nezaujala, dokonce ani nemám pocit, že by se s tím odhalováním nějak moc snažili. A samotné odhalení mě nebavilo a nechalo mě zcela chladným. Takže pro mě průměr, ke kterému se už vracet nebudu. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Z příběhů s majorem Kalašem zatím znám, a rád si opět zopakuju, Vrah skrývá tvář a Na kolejích čeká vrah. Jak by řekl jeden náš bývalý předseda vlády(dej mu pámbů věčnou slávu), jedná se o křišťálově čistou detektivku. Žádné postranní (zbytečné) motivy, žádná složitá rodinná pouta pánů detektivů či cokoliv podobného a přesto to funguje na jedničku a nemáte pocit, že koukáte na dokumentární, tedy chladně odtažitý, záznam detektivního vyšetřování.  Lidský rozměr dodávají herecké výkony, a to nejen pánů Hrušínského a Brzobohatého, ale zejména všichni ti vyšetřovaní podezřelí, u nichž máte pocit, že je určitě znáte ze sousedství, Tomu se říká civilní herectví a přesně takové patří do realistického detektivního příběhu, jakým tenhle první Kalašův případ bez pochyb  je. Napětí by se pak v mnoha scénách dalo krájet a o zvraty inteligentního detektivního příběhu taky není nouze. Špionážní příchuť pak neměla pražádné znaky propagandistických prorežimních hloupostí, tohle se mohlo odehrát i na opačné straně ostnatého drátu.  Závěrečné odhalení u soudu  rovněž slušně šlehne. Čtyři hvězdy, ale jen proto, že si nechávám malou rezervu pro další části. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Schulhoffova celovečerní prvotina coby předzvěst zlaté éry českého krimifilmu. Strach zatím jen opatrně a jako by náhodou zkouší polapit diváka, ale díky atmosféře se mu tento nesnadný úkol jeví podstatně lehčeji, než jiným soudobým filmům podobného žánru. Povinná (nutná) implementace ideologických a sociopolitických změn byla v rámci možností odsunuta až na samý okraj pozornosti, mnohem výraznější prostor ve filmu získávají charaktery jednotlivých protagonistů a především skvěle sestavená dvojice vyšetřovatelů v podání milimetrově přesného Hrušínského a charismatického Brzobohatého. Nadčasová práce s kamerou, navýsost unikátní fotogenický kontrast černobílých odstínů, intonace hudebního rozčilení. Nepodceňovat strach se vyplatí. V životě i ve filmu. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Krimi klasika zlatých šedesátých, s osobitou atmosférou táhnoucí celým filmem. Knižní styl Eduarda Fikera mi vyhovuje, stejně jako v případě thrilleru Na kolejích čeká vrah se převedení jeho "detektivní fantasie" na filmové plátno velice povedlo. Petr Schulhoff možná v roce 1963 ani netušil, jaký vzdělávací film z hlediska zachycení spousty originálních a dobových kriminalistických metod nabídl, nejvíce mě zaujalo hledání zakopané mrtvoly na základě pachu pomocí nasávací pumpičky :o). V úvodě, kdy se docela akčním způsobem a poměrně dlouhými sekvencemi bez jediného slova seznamujeme s člověkem, jenž byl chvíli na to zavražděn, netušíme, jaký velice zložitý případ, do kterého vstoupili i nevyřízené účty z dob válečné okupace, se začne pomalu rozplétat. Rozhodně bylo na co koukat od první minuty, včetně ztvárnění kriminalistické dvojky v podání Rudolfa Hrušínského a Radoslava Brzobohatého − ti dva byli vzájemně tak naprosto odlišní, až jim to kontrastně spolu docela ladilo :-). (90%) ()

Reklama

Reklama