Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V jednom malém knížectví žijí všichni, kdo ve správné pohádce nesmějí chybět. Stárnoucí kníže, kterého už nebaví vládnout, jeho dvě dcery - zlomyslná, nafoukaná Angelina a skromná, pohledná Adélka, vychytralý správce, který se stará jen o to, jak naplnit vlastní měšec na úkor knížecí pokladny, čestný Petr, kterého se zlá a chtivá macecha Dorota Máchalová snaží se správcem připravit o rodný mlýn. A taky je tu peklo, které pečlivě sleduje všechny špatné skutky a v pravou chvíli rázně zakročí. A tak když se čas naplní, je vyslán mladý čert Janek, aby přinesl do pekla zlou Dorotu. Omylem však přinese Petrovu hodnou babičku, a když se pokouší chybu napravit, skončí s Petrem v knížecím vojsku. Ten pro změnu prchal před intrikami správce a jistě by drábům utekl, jenže pak se zdržel, protože s nasazením života zachránil knížecí dcery, když zastavil jejich kočár se splašenými koňmi. Petr a Janek se skamarádí a Petr se nabídne, že čertovi pomůže dokončit úkol. Dokonce i ve dvou však nebude snadný, protože Dorota má vždy po ruce nějaké to pírko, které je pro čerta pohromou. (TV Nova)

(více)

Zajímavosti (51)

  • Ondřej Vetchý (čert Janek) při natáčení skončil jednou i v nemocnici – vzplanul na něm kostým od ohně ve filmovém pekle. (raininface)
  • Ondřej Vetchý (čert Janek) se při natáčení šel jednou v kostýmu čerta vymočit do lesa a objevili ho tam dva ruští samopalníci z blízké základny. Začali křičet: „Čort!“, Vetchý zařval: „Rusáci!“ a začal zdrhat on i vojáci. (raininface)
  • Když ve scéně s barokním kočárem Petr Nárožný jako kaprál otevřel dveře, ulomil je. Kočár byl originál a jeho majitel se na place okamžitě rozbrečel. (raininface)
  • Režisér Hynek Bočan prohlásil: „Čerti pro mě byli naprosto nová zkušenost, nový žánr. A Lucifer Heřmánek mi moc pomohl. Byl první natáčecí den, řekl jsem – kamera – a on začal řádit. Doslova! Koukal jsem jako blázen. Šel jsem za ním a říkám mu: ‚Karle, co to děláš? Ty jsi zešílel!‘ A on: ‚Co je? To je čert! Co čert? To je Lucifer. To takhle prostě musím.‘ Nechal jsem ho tedy hrát a tu postavu udělal dokonale. Hned se toho chytl Nárožný a s gustem se vyřádil na svém přiopilém kaprálovi.“ (cheyene)
  • Lví podíl na nalezení skvělé lokace pro Peklo v jeskyních nedaleko Sloupu v severních Čechách měl architekt Zbyněk Hloch. (alonsanfan)
  • Režisér Hynek Bočan měl trable s pyrotechniky, které nakonec vyřešil spoluprací s armádou. Postěžoval si: „Potřebovali jsme spoustu pyrotechnických triků. Když jsem dal požadavek na Barrandov, tak mi řekli, že na to nemají čas, že by museli dát na ten film dva nebo tři lidi a že oni tam jsou tři na třicet filmů. Tak jsme se externě spojili s vojenskými pyrotechniky. Vymysleli tam plamenomety a aceton, aby to dobře hořelo, a všechny ty věci udělali naprosto dokonale. (alonsanfan)
  • Každý den po natáčení ve mlýně, kde vládla macecha Dora v podání Jaroslavy Kretschmerové, bylo pěkně veselo. „Bydleli jsme na statku, kde se natáčel mlýn, a každý večer tam byl oheň, pekla se masíčka a staří herci říkali historky. Nás akorát štáb předčasně zaháněl se slovy: ‚Princezny, po desátý spát. Ať nemáte pod očima pytle.‘ Ale je jasný, že když nás zahnali, že jsme se druhou stranou vrátili. Ráno jsme si pak kapali kapky do očí,“ prozradila představitelka princezny Angelíny Dana Bartůňková. (alonsanfan)
  • Po několika nehodách se na natáčení posílila požární bezpečnost a v pohotovosti byla i sanitka. (Duoscop)
  • Při natáčení scény s kočárem, kdy Petr (Vladimír Dlouhý) zastaví splašené koně, byla prý Daně Bartůňkové (Angelína) zima, a tak jí lidé ze štábu nosili na zahřátí limonádu s rumem. „Byla jsem trochu ovíněná,“ přiznala se herečka po letech. (Duoscop)
  • Roubený mlýn ve Střehomi, jenž posloužil pro účely natáčení jako Máchalovo rodné stavení, navštěvovali turisté po dlouhá desetiletí. Jeho majitel občas v létě pustil příchozím dětem vodní kolo a vyprávěl jim pohádky. Místní lidé mu vtiskli přezdívku „pohádkový dědeček“. Protože mu však památkáři nedovolili udělat v mlýně modernější úpravy a stavení zateplit, topil uvnitř elektrickými přímotopy, což se mu stalo osudné. Jednou v noci se v mlýně vznítil požár a majitel se už ráno neprobudil. (Duoscop)
  • Tvůrci snímku dlouho řešili, jak by měl vypadat čert. Režisér filmu Hynek Bočan tedy poprosil svého syna (který v té době učil na základní škole), aby jeho žáci nakreslili jak čert vypadá. Při zhotovování masek a kostýmů se pak vycházelo z dětských kreseb. (Duoscop)
  • Skutečnost, že se čerti bojí peří, má mytologický podklad. (animaxis)
  • Monika Pelcová, představitelka princezny Adélky, nebyla herečkou a šlo o její jedinou filmovou roli. (M.B)
  • Ve filmu lze najít mnoho podobností se snímkem Fanfán Tulipán (1952). Povědomá může být většina šermířských soubojů, scéna na střeše, vousatý kaprál, scéna na komíně nebo láska až na druhý pohled. Dokonce i vyvolená hlavního hrdiny má stejné jméno Adélka (Monika Pelcová). (Tommassi3)
  • Jména předků Ferdinand Sličný a Josefa Šílená, o kterých kníže (Josef Kemr) tvrdí, že postavili jeho zámek, nejsou až tak úplně vymyšlená a v naší historii se skutečně objevila. Ferdinand I. Habsburský, který byl český, německý, uhersky král a německý císař, byl druhorozený syn burgundského vévody Filipa I. Sličného (1478–1506) a kastilské královny Johany Šílené. Jeho sestra Marie Habsburská byla manželkou českého, uherského a chorvatského krále Ludvíka Jagellonského. Ještě je třeba dodat, že Filip Sličný a Johana Šílená tedy žili v 15.-16. století, kníže však uvádí, že jeho předci zámek postavili ve 12. století. (Zdroj ČSFD)
  • Snímek se skládá z 610 záběrů, průměrná délka záběru je 8,8 sekund, nejkratší záběr trvá 0,4 sekundy a nejdelší pak 75,6 sekund. (Wisborg)
  • Roubené stavení filmového mlýna u Střehomi nad rybníkem Komorník pochází z roku 1516. V místním mlýně se vystřídalo mnoho generací mlynářů, díky čemuž se zde mlelo až do roku 1953. (John Dunbar)

Reklama

Reklama