Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (709)
Joel Schumacher je tak vrtkavý ve svých výkonech, že mám pomalu podezření, jestli ho někdy nezastupuje na většinu scén pomocný režisér. Nicméně, 8 MM patří nepochybně k tomu lepšímu od Schumachera, leč rozhodně to nemá na Telefonní budku a Volný pád. Nevím, kdy někoho napadlo, že se Schumacher hodí jako tvůrce filmů s temnou atmosférou, ale on tohle prostě neumí. Dokáže schopně gradovat napětí, ale samotná vizuální stránka je vždy málo depresivní a až příliš přebarvená (viz chudák jeho Batman). V 8 MM se Schumacher opravdu snaží a některé scény jsou rozhodně zajímavé, ale vedle Davida Finchera se jeví Schumacher jako neschopný packal. Navíc se někdy až zbytečně bojí věci ukázat (kolik se toho nakecá o šokující pásce, ze které defakto nic vidět není). Nicméně, scénář Andrew Kevina Wolkera (Sedm) je vynikající, herecké výkony působivé a režie funkční. Výsledek je u mě tak na 3 a 1/2*, protože i přes nepochybně dobře odvedenou (nejen řemeslnou) práci mám pocit, že by si to zasloužilo podstatně lepšího vypravěče ()
Joel Schumacher nás psychicky deptá čo mu sily tlačia a výsledný efekt je výborný. Bol by však ešte lepší s prekombinovanejším scenárom s viacerými otázkami a nečakanými zvratmi. I tak ale ide o formálne vynikajúcu a všetkými zúčastnenými brilantne zahranú depresiu. Nič pre psychicky labilných divákov! ()
Extrémně temný thriller, který přinejmenším svou atmosférou připomíná Sedm. Více než na akci a dějové zvraty sází na detailní psychologickou analýzu celé situace z pohledu hlavního hrdiny. Jen škoda, že tak výborně napsaná postava nebyla svěřena zodpovědnějšímu herci. Na několik konců jsem si u amerických filmů již zvyknul, ale myslím, že zrovna Osmi milimetrům by po dvouhodinovém ději slušela svižnější gradace. Každopádně to je mimořádný thriller, vhodný k vytvoření dokonale depresivní nálady. 80% Zajímavé komentáře: Tetsuo, JohnnyD, Scrytcher, sinp, Jordan, Makky, Triple H ()
Andrew Kevin Walker, scenárista dvou nejtemnějších thrillerů 90. let - Sedm a 8mm, musí být zajímavý cvok. A Joel Schumacher je režisér, který má místama velmi světlé chvilky. A při jedné z nich natočil úžasný a bohužel širší diváckou obcí nedoceněný thriller, kterému se co do depresivnosti a hutné atmosféře může rovnat jen málokterý film. Špinavá nechutná prostředí a depresivní náladu pozdního podzimu podbarvuje geniální, pochmurně laděný soundtrack, který na dobré náladě nepřidá. Nezapomenutelné jsou kreace Petera Stormareho a skvělého Joaquina Phoenixa a i Nicolas Cage se tady vytáhl. A největší přednost bych spatřoval v příběhu, který je znamenitě vygradován a když si člověk myslí, že už přišel vrchol, přijde další a přitom člověk nemá dojem nastavované kaše. Navíc Cageova telefonická žádost o "posvěcení" svého rozhodnutí je tak nádherně morálně nejednoznačná, že musí potěšit každého diváka, který nerad černobílé načrtnuté postavy. 8mm je velmi působivá podívaná a dle mého jeden z nejlepších thrillerů 90. let. ()
Je zbytečné hodnotit ten film jako průnik do světa snuffu, nebo dokonce jako nějaký sebereflexivní film o filmu, o touze se dívat, o touze manipulovat, o tom, že pohledy vraždí, že soukromé filmy jsou smrtí kina a kinematografie obecně, že perverznost vychází z mechaničnosti rituálů atd. ____ Ne, tento film je v tom nejlepším duchu dědicem noirové školy, která se řídí morálním pravidlem "je třeba něco udělat", ale když už se necháte do případu zaplést osobně, tak už nikdy nebudete stejný jako předtím. Nejde o žádnou jednoduchou moralitu, ani strašení počestných občanů ošklivým pornem. _____ Tenhle snímek je svým způsobem religiózní, ale ne pánbíčářský. Jeho religióznost spočívá v momentu posvěcení, které vyžaduje detektiv Tom Welles po matce zemřelé dívky. "Řekněte, že toho parchanta můžu zabít." V této scéně se ukrývá síla celého díla. Poznání o banalitě zla a nejednoznačnosti toho konat dobro jsou už jen vyústěním vykonané akce, v níž nám násilí neumožní prožít si satisfakci. ___________ 8 MM není tak dokonalý počin jako Volný pád, ale rozhodně jde o mistrovký kousek Joela Schumachera. Kromě skvělé kamery, vyniká především úchvatná huba Mychala Danny, dvorního spolupracovníka Atoma Egoyana. Vřele doporučuji srovnat jeho práci na filmu Exotica s 8 MM. ______ Do srovnání s tematicky podobnými snímky Thesis a Hardcore bych se (narozdíl od jiných uživatelů) nepouštěl, protože ty podobnosti jsou příliš povrchní. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (21)
- V 8 mm se objeví několik skutečných S&M snímků, upravených pro film. (don corleone)
- V izbe S/M zabijaka zvaného Mašina (Chris Bauer) visí viacero plagátov kapely Danzig. (BlackTom)
- Původní scénář napsal Andrew Kevin Walker. Poté, co z projektu kvůli neshodám odstoupil, přepracovali ho Joel Schumacher s Nicholasem Kazanem. (don corleone)
Reklama