Reklama

Reklama

Obří opravny

(seriál)
  • Německo Mega Pit Stops
Německo, 2018, 5x48 min

Obsahy(1)

1. Dopravní letoun Airbus A330: Co je potřeba k rozebrání a znovusestavení obrovského letadla? Každé letadlo musí nejméně jednou za šest let projít důkladnou kontrolou nazývanou také IL Check. Zaměstnanci specializované firmy na Maltě během ní odpracují dohromady dvacet pět tisíc hodin. Nyní je čeká Airbus A330–300, kterému se zkráceně říká podle poznávací značky D-AIKR Kilo Romeo. Délka tohoto letounu přesahuje 63 metry a jeho výška činí téměř 17 metrů. Kilo Romeo je s více než šedesátimetrovým rozpětím křídel určen ke středně dlouhým až dlouhým letům. Ty absolvuje maximální cestovní rychlostí 875 kilometrů za hodinu. Zaměstnanci firmy musejí jeho celkovou údržbu zvládnout za čtyřicet dnů. Technici rozeberou celou kabinu včetně sedadel, kuchyněk, toalet a obložení stěn a stropů a důkladně prohlédnou veškeré součásti bez ohledu na jejich velikost. Všechny vyčistí, zkontrolují a opraví, případně je nahradí novými. Odstrojený trup důkladně prozkoumají, zda nenese nějaké stopy poškození. Jejich bedlivé pozornosti neujde ani ten nejmenší šroubek, zvenku i zevnitř. Současně probíhá údržba křídel, vztlakových klapek a motorů.
2. Rychlovlak Sapsan: Jak probíhá celková údržba nejdelšího vysokorychlostního vlaku na světě? Jeden z nejmodernějších vlaků na světě se jmenuje Sapsan, neboli sokol stěhovavý. Jde o konstrukční modifikaci v Německu vyráběného vlaku Velaro určenou pro Rusko. Základní model vlaku tvoří deset vagónů s místy pro 600 cestujících. Sapsan dokáže uhánět rychlostí až 250 kilometrů za hodinu, jeho technika je dokonale uzpůsobena ruskému podnebí a veškeré systémy fungují bezchybně i při teplotách kolem -40 °C. Jeho jedinečnost podtrhuje i skutečnost, že lze spojit dvě soupravy do vlaku o dvaceti vozech. Délka takové soupravy pak může dosáhnout úctyhodných pěti set metrů, což je mezi světovými vysokorychlostními vlaky rekord. Každý Sapsan však čeká po ujetí 3 700 000 kilometrů nucená generální oprava. Technici musejí během takzvané revize R3 rozebrat celý vlak. A aby to zvládli během stanovených čtyřiatřiceti dnů, musejí soupravu rozdělit na dvě části a pracovat na nich souběžně ve dvou různých halách. K nejsložitějším pracím patří zvednutí vlaku a výměna podvozků. Druhá polovina je tou dobou v lakovně. Mimoto dochází k povinné výměně sběračů proudu a kontrole palubní elektroniky. Uvnitř soupravy se současně kontrolují a opravují všechny sedadla. Veškeré práce lze stihnout jen v případě, že se neobjeví žádné velké komplikace.
3. Bojový letoun Gripen: Unikátní pohled pod ruce leteckých mechaniků, pečujících o Gripeny v Čáslavi... Jedno z nejmodernějších bojových letadel světa Saab JAS 39 známý také pod názvem Gripen, je možné využít k útokům i k průzkumu. Stroj v hodnotě pětatřiceti miliónů eur, známý svou spolehlivostí a všestranností, dokáže létat dvojnásobnou rychlostí zvuku, umí si poradit s extrémními mrazy i s obtížnými vzletovými i přistávacími podmínkami. Ale protože každá havárie může mít smrtelné následky, musí se každý Gripen po dvou stech letových hodinách podrobit důkladné údržbě. Mechanici zkontrolují jeho hydraulický systém i veškeré pohyblivé části a posvítí si i na olej, jenž je jakousi krví tohoto stroje. Mimoto prověří i katapultovací sedadlo, které je pilotovou životní pojistkou. Spolu s tím prohlédnou i kryty přístupových otvorů. Nejvíc času jim však zabere kontrola motoru. Zbrojíři prověří i zbraňové systémy, to vše musí stihnout za pouhých osm týdnů.
4. Válečná loď Absalon: Jak probíhá oprava moderního plavidla dánského královského námořnictva? Nejmodernější dánská válečná loď KDM Absalon je dlouhá 137 metrů a její výzbroj tvoří účinné zbraňové systémy, od torpéd přes kanony až po protiraketové zbraně. Hladký vnější plášť s tupými úhly odráží zpět jen zlomek radarových paprsků, loď je tak velmi obtížně zjistitelná. Sama je vybavena mimořádně citlivými sledovacími systémy a palubní hangáry pojmou dva vrtulníky. Konstrukce umožňuje zřízení nemocnice či převoz tanků, v závislosti na typu úkolu. Díky dvěma odděleným motorům je navíc pozoruhodně rychlá a dobře ovladatelná. Nejmodernější technologie na velitelském můstku chrání pancéřová ocel. Aby si Absalon zachoval stoprocentní spolehlivost, musí se vrátit každých pět let do doků k celkové kontrole. Loď čeká také kompletní údržba. Nejsložitější částí bude oprava hnacího ústrojí, což bude vyžadovat vyříznutí otvoru do trupu a demontáž kormidla a lodních šroubů. Revize a údržba čeká i dokormidlovací jednotku na přídi. Technici také důkladně zkontrolují sonar, nahradí nevyhovující dveře v lodních přepážkách a namontují zbrusu nový systém UV filtrů na čištění vody v balastních nádržích. Každá takováto generální údržba trvá pouhých pět týdnů.
5. Trajekt Peter Pan: Co je potřeba k rozříznutí lodě na dvě poloviny? Peter Pan je obří trajekt vysoký 35 metrů a dlouhý jako dvě fotbalová hřiště. Tato švédská loď pojme 540 aut a 744 cestujících. To už ale nestačí, Peter Pan potřebuje prodloužit svůj nákladový prostor o dvacet pět procent, a zvýšit tak své přepravní možnosti. Během této obří zastávky v boxech se podrobí nevídané operaci. Inženýři se jej totiž chystají prodloužit ze současných sto devadesáti na dvě stě dvacet metrů. Chtějí rozříznout loď na dvě části a vložit do ní třicetimetrovou středovou sekci. Důsledkem tohoto prodloužení však bude změna jejích plavebních vlastností. Technici proto budou muset vyměnit i hruškovitou příď a zrenovovat hnací jednotky. Zvýšená záďová paluba poskytne prostor pro dalších sto aut. Tým techniků má na všechny tyto úpravy pouhých 75 dnů. (Česká televize)

(více)

Recenze (7)

Gothar 

všechny recenze uživatele

Celkovo ide o priemerný dokument, veľa sa dramatizuje aj keď takmer o nič nejde. Hodnotenie dielov: 1. A330 3* 2. Sapsan 2* 3. Gripen 5* 4. Absalon 3* 5. Peter Pan 4* ()

Reklama

Reklama