poster

Poslední pokušení Krista

  • USA

    The Last Temptation of Christ

  • Slovensko

    Posledné pokušenie Krista

  • Velká Británie

    The Last Temptation of Christ

Drama

USA / Kanada, 1988, 164 min

Komentáře uživatelů k filmu (415)

  • gouryella
    *****

    Mnohym vericim je tento film diky netradicne pojatemu vykladu zivota Jezise Krista asi proti srsti, ale me prave pro svou odlisnost naprosto uchvatil.(31.7.2002)

  • GodComplex
    ****

    Uaaaaa Jesus, Judas, Scorsese, David Bowie, Peter Gabriel, tomu rikam party! Jinak vyborna a velmi velmi uveritelna variace na vznik krestanstvi a celou tu story okolo Jezise. Na samotnem Jezisovi v podani Dafoea je super, ze to neni ten typicky presladle charismaticky Jezis, ktereho lidem prezentuje cirkev, ale spis takovy kazatelsky psycho magor, kteremu kapku jeblo a slysi hlasy, ktere by slyset nemel. "God loves me. I know he loves me. I want him to stop." 8/10(26.6.2012)

  • Kaluž
    ****

    Po Životě Briana druhý nejzajímavější snímek nahlížející na pouťové estrády toho vlasatého hipíka z Nazaretu. Willem Dafoe je ďábel!(10.7.2012)

  • MikO_NR_1909
    *****

    Režisérovi mafiánskych snímkov a filmov so satirickým podtextom sa podarilo natočiť najvernejšiu psychologickú entitu Kristove postavy v dejinách kinematografie. Scorsese je sám satan. V jeho filmoch nenájdete jedinú postavu, ktorá by bola čistá. A to, že miesto zdĺhavých evanjélií rozoberá duševný stav a zmysel životného poslania považujem za úspech, aký nenachádza obdobu v dejinách filmu. Lenže ťažko vysvetliť mase, že Ježiško bol tiež len ČLOVEKOM, je ľahšie zjednodušovať a slepo načúvať "vierohodným" mýtom či úryvkom z písma... Dafoe si u mňa získava čoraz viacej rešpektu a o Keitelovi ani nehovorím. Akurát mám pocit, že prehnane expresívna duchovná rovina, ktorou sa film tiahne (zdôrazňujem iba čiastočne) odbieha od reality príbehu (čakal by som, že sa Judáš nebude snažiť zabiť Ježiša hneď atď...) Zato formou cítiť, ale aj obdivovať, že "všetko ostatné" s pseudorozpočtom Marty dokázal. Takéto ťažké dielo sa netočí mesiace, ale roky.(16.4.2014)

  • fannah
    ****

    Martin Scorsese je vynikající režisér a tady nám předvedl to nejkontroverznější dílo, jaké kdy kdo natočil. Možná to bylo spíše dobou, kdy film vznikl, rozhodně je ale úžasně zpracován a Willem Dafoe tady vytvořil jednu ze svých nejlepších rolí.(29.1.2007)

  • Cimr
    *****

    Stane se, že mi občas při filmu v nějakém momentu přejede mráz po zádech. Ale u Posledního pokušení (ač jsem ateista) jsem ,,promrazil" snad celou druhou půlku. Velice, velice chytrý film.(21.5.2010)

  • Laxik
    **

    Že je Dafoeův Ježíš mnohem uvěřitelnější postavou? Částečně. Charakter mu můžete věřit, ale těžko si dokážu představit, že by takového člověka někdo chtěl následovat. Já nejsem věřící, ale za tímhle pánem bych nešel ani do nejbližší vesnice, natož do Království Božího. Toho biblického bych možná následoval, kdybych žil v té době a potkal ho. No a toho skutečného? To je otázka, na kterou se odpovědět nedá. Teologické disputace stranou, tomuhle Ježíšovi jsem věřil tak maximálně, že je to schizofrenik, rozhodně ale ne schizofrenik charismatický a následováníhodný (byť by jeho následovníkem měl být průměrný malomyslný žid té doby). Kromě toho jsem se nudil a zaujala mě až pasáž "posledního pokušení", která měla něco do sebe. Mnohem víc se mi líbí pohled, který nám dává tzv. "Jidášovo evangelium" aka Jesus Christ Superstar.(9.3.2014)

  • erased
    ****

    Třebaže je The Last Temptation of Christ jen věrnou adaptací stejnojmenné knihy, Scorsesemu patří všechna čest za její zpracování bez sebemenších ústupků, nicméně smeknout pomyslný klobouk je potřeba hlavně castingové volbě v obsazení Ježíše. Obličej Willema Dafoe sice není příliš věrný tradičnímu vyobrazení titulní postavy, ale i tento odvážný tah přesně koresponduje s obsahem filmu. Těžko by se totiž našel jiný herec, v jehož podání by se tak ostře zrcadlily pochyby, strach i šílenství a fanatismus titulní postavy pojaté jako téměř obyčejného samozvaného mesiáše. Těžko by se našel jiný herec, v jehož podání by byl Ježíš "pouze" člověkem, nikoliv idolem. V předmluvě naznačené hlavní téma vnitřního boje syna božího s lidskými touhami a jeho vyvrcholení v konfrontaci Ježíše s Pavlem je samozřejmě ve výsledku tím nejsilnějším a nejpřínosnějším aspektem filmu, ovšem jen unikátní ztvárnění toto téma dokáže protáhnout tak dlouhou stopáží a tolika slabšími pasážemi. Mezi ně nakonec bohužel patří i skvělá idea samotného závěrečného posledního pokušení, které je i přes svou naprostou průhlednost zbytečně roztažené do předlouhé půlhodiny.(9.5.2015)

  • Damiel
    *****

    Nejlepší film o Kristovi! Kam se hrabe Gibsonovo Umučení...(4.11.2005)

  • Dr.Zhivago
    *****

    Konečně čistě lidské pojetí Krista, při kterém věřící kroutí hlavou, Vatikán se rozpaluje a obyčejný kulturní člověk chápe jak se věci mají.(27.2.2009)

  • kobejn
    *****

    Parádní film...asi nejzajímavější pohled na jednu legendu, která se už nějaký ten pátek traduje...(12.3.2009)

  • Vojcl
    *****

    Věřícím křesťanům tento snímek rozhodně nedoporučuji, ale pro mě se jedná o jeden z nejvyšších vrcholů Scorseseho tvorby (a to už samo o sobě něco znamená). Zcela originální pohled na "největší příběh všech dob", který má ale, alespoň podle mého názoru, k obrazu historického Ježíše mnohem blíž než všechna evangelia dohromady. Režisér se na rozdíl od Gibsonova Umučení Krista obejde bez výraznějších naturalistických scén a přesto mi jeho verze přišla daleko emotivnější a s minimálně stejnou výpovědní hodnotou. Snímku dominuje hlavně životní herecký výkon Willema Dafoe, jenž perfektně vystihnul vnitřní rozpolcenost ústřední postavy.(11.7.2011)

  • Aiax
    *****

    Asi nelze hodnotit jinak než pěti hvězdičkami, Scorseseho mistrovské dílo je hluboké, dokonale natočené a zahrané (brilantní výkon Willema Dafoeho!), s podmanivou psychedelickou atmosférou a skvělou hudbou. Mé pocity z tohohle filmu však nejlépe charakterizuje výstižné anglické "more admired than enjoyed" - tzn. že Poslední pokušení ve mně vzbudilo spíš obdiv, než nadšení. Vadilo mi především, jak hluboce kontrastovalo skromné, obyčejné, lidské pojetí Ježíšova příběhu s přeuctivým dodržováním mýtických a nadpřirozených prvků jeho života a učení. Zkrátka jsem se nemohl smířit s tím, že tak obyčejný, lidsky chybující člověk, jak Scorsese Ježíše podává, čaruje, koná zázraky a křísí mrtvé. V té souvislosti absolutně nechápu vlnu nevole, která se zvedla z řad nábožensky založených diváků, protože Scorseseho (potažmo Kazantzakisovo) dílo snad nemůže být k biblickému podání uctivější (alternativní konec mi vůbec nepřijde jako rouhání, spíš naopak). Kdyby Scorsese natočil film o "jednom z nás", člověku, který nejistě bloudí světem, pochybuje a snaží se v něm najít duchovno, lásku a smysl lidského konání, bez zázraků, bohů, ďáblů a andělů, asi bych jej osobně vynesl do nebes. Pro mne, jako pro skeptika, však byla nadpřirozená stránka filmu příliš velkou překážkou. Přesto alespoň smekám klobouk.(26.4.2006)

  • Thewho18
    *****

    Přesvědčivý důkaz, že Martin Scorsese je bohem ehm.... co to plácám:) přírodou obdařený režisér. Tentokrát zabrousil do žánru fantasy. Z nepříliš záživného příběhu, který se odehrává v neatraktivním, nechvalně známém prostředí, obývaném extrémně hašteřivými, často až lehce slabomyslnými jedinci, vytesal zářivé dílo, které může osvítit nejednoho pochybovače. Konečně jsem pochopil, že pro křesťany místy až nevkusně krvavá legenda o Ježíši Nazaretském představuje příbeh se šťastným koncem plným optimismu. Na druhou stranu dialog mezi Soulem a zachráněným Ježíšem je tou nejkontroverznější a zřejmně i divácky nejinspirativnější pasáží v dějinách filmu. Je na každém z nás co si ze Scorseseho duševního hodokvasu vybere. Režiser sám je věřící, jeho film však nabízí prostor i pro ostatní. A tak i já zatvrzelý odpurce všech naboženství mohu zažívat slast při každém jeho dalším shlédnutí. Povinný film pro všechny! Jeden z nejlepších vůbec stejně jako výkon Willema Dafoeho. Výprava a hudba taky skvělá... no a už konec superlativů:)(15.6.2008)

  • GILLWANDER
    *****

    Nie je o čom písať. Dokonalosť samá o sebe...(17.8.2012)

  • Elfias Dóže
    *****

    Komentář je spíše mým zestručněným názorem na náboženství a víru než zhodnocením filmu. Jsem věřící, ale myslím si, že mám docela progresivní pohled na víru, víru zbavenou dogmatismu, takže mě vykreslení Ježíše Nazaretského jako člověka, který pochyboval, nějak nepobouřilo. Spíše naopak, jsem rád, že o Ježíšově osudu někdo zauvažoval (tentokráte to byl spisovatel Kazantzakis). A neřekl bych, že je Poslední pokušení Krista vyloženě antiklerikální film (jenom zdůrazňuje lidství, přesněji řečeno lásku, kterou může cítit muž k ženě, žena k muži, což církevní hodnostáři žijící v celibátu nemohou vydýchat), vždyť se Ježíš nakonec obětoval, došel k závěru, že sebeobětování může přinést vyšší dobro. Ano, lidé, kteří církev nenávidí můžou film interpretovat takto: "Bůh je krvelačné hovado, které dokonce obětuje vlastního syna, proč by jsme ho měli velebit, navíc lidé kvůli němu vraždili a stálé vraždí.", tyto repliky upřímně chápu. Ale nic na světě není černobílé, svět a lidí v něm nemůžeme dělit na hodné a zlé. Já uznávám, že dějiny církve nejsou zrovna pohádka (sváté války, inkvizice, vatikánské mocipánství), ale rozhodně nechci, aby lidé víru a církev hanili a mluvili o nich jen v negativech. Berte v potaz, kolik nám církev přineslo kulturních památek, kolika lidem pomohla v nouzi. To, že víra respektive strach z Boha může společnost povznést, dle mého má vliv na kriminalitu, na toleranci. To myslím nikdo nezapře. A k tomu svým sebeobětováním přispěl i Ježíš. Což znamená, že i tato lidská tragédie (jestli to bylo tak jak vypráví Scorsese) přispěla k něčemu dobrému. Dovolte, abych komentář uzavřel větou: "I v racionálním 21. století, bychom asi měli zachovat hodnoty, které nám církev vštěpovala do hlav." 90%(8.9.2012)

  • L_O_U_S
    ****

    Opět stabilně skvělý Scorsese (vlastně jsem u jeho filmů nikdy nešel pod 4* hodnocení), tentokrát bez Roberta de Niro nebo Leonarda DiCapira. První hodinu jsem měl problém s tempem a nemohla se mi nevybavit Lynchova Duna, která víceméně taky jen klouže po nerozvinutých epizodách. Tenhle vypravěčský styl se Scorsesemu vyplatil až u Casina, zde to vypadá, jako by se snažil narychlo projít několika úvodními kapitolami knihy. Pak ale tempo zvolní a následuje zajímavý pohled na Kristův život a smrt. Willem Dafoe, kterého mám spíš zafixovaného jako magora z Lynchovy Zběsilosti v srdci, předvádí působivý výkon. (1 159.)(7.12.2016)

  • Skip
    ****

    Podle kontroverzní Kazantzakisovy knihy natočil Martin Scorsese neméně kontroverzní film. A udělal to s bravurou sobě vlastní. Sice nic moc výprava, většinou to bylo takové, až bych řekl, alteliérově laciné, nicméně celkový dojem je velmi silný. Obojí, kniha i film, přimějí k zamyšlení, a to docela hlubokému, o Ježíšově osobnosti. Hysterické výkřiky, protesty a vyhrožování některých křesťanů byly zcela neadekvátní.(25.3.2013)

  • classic
    *****

    Z niekoľkých filmových prepisov života Ježiša Nazaretského, je Scorseseho vízia najbližšie k pravde ? Alebo, vlastne, kto presne vie, čo bolo pred 2000 rokmi ? Uznávaný MAESTRO prichádza s niečím, čo mnohých „veľkých kresťanov” asi nepotešilo ? Tým pádom vzniká kontroverzný filmový počin, ktorý pobúril davy veriacich ! Práve tí zaťatí, Ho vidia v takom svetle, aké káže sväté písmo, čiže BIBLIA... Iná, atypickejšia VERZIA, nepripadá do úvahy ? Takto by som mohol pokračovať do maximálneho možného vyčerpania, z ktorého by mi hrozil srdcový infarkt ! Ak môžem vôbec porovnávať, tak Umučenie Krista, režiséra Gibsona, vsádza kartu na ULTRA BRUTALITU, s ktorou diváka nešetrí, a potom si z následného filmu, zapamätá, len “POTOKY KRVI” ? . Povedal by som, že i Umučenie, je veľmi provokatívny, kvalitatívne dosť vyvážený filmový MASTERPIECE ! Ale ide na vec trochu iným spôsobom... Skúsenejší vizionár Martin Scorsese, narozdiel od Mela, sa do hĺbky zaoberá Ježišovým príbehom, a to takou strašne náročnou, ťažkou, komplikovanou FORMOU, že to tak diváka pribije do sedačky, až normálne nechápe. Extrémne ťažký, existenciálny picture, aký nemá obdobu ! Najznámejšiu OSOBNOSŤ všetkých čias, pritom ani neviem, ako v skutočnosti VYZERAL, jeho STELESNIL - mimoriadne zapálený, talentovaný WILLEM DAFOE, ktorý sa doslova, a do písmena STAL, na takmer tri hodiny trvania filmového diela, POSTAVOU, ktorá sa teoreticky mohla priblížiť skutočnostiam ? Skôr si myslím, že HEREC sa v reáli, asi len ťažko mohol podobať Kristovi, ale podľa udalostí, to pôsobí realisticky ?! Môže Turínske plátno zodpovedať na nezodpovedané otázky o definitívnej podobe ? Podľa filmovej reči, podľa fantázie režiséra, sa jedná prostredníctvom knihy Nikosa Kazantzakisa, ktorú pretavil do scenára Paul Schrader, o určite cieľavedomé, vzrušujúce, intenzívne POZERANIE, s BRILANTNOU KAMEROU MICHAELA BALLHAUSA, strihu THELMY SCHOONMAKER ( všetko dvorných spolupracovníkov režiséra ), ktorí mi pomocou filmovej optiky a skrátenia filmovej reči, svedomito zdokumentovali tieto udalosti, tak ako to chcel hlavný šéf !!! NIKTO PRESNE NEVIE, AKO TO BOLO. Môžu sa nakrútiť stovky filmov a seriálov, aj tak to nemusí byť hodnoverné ! Považujem to za najťažšiu filmovú štúdiu, ktorú žiadny filmár presne nevystihne !(15.4.2017)

  • Fanucci
    *****

    Naprosto úžasné. Sice by neuškodila trochu kratší stopáž, ale pohled na Ježíše Krista jako člověka (s pochybnostmi, strachem atd.) spíš než bezchybnou ikonu, mne naprosto uchvátil. Sice film místy ztrácí tempo, ale vše vynahradí dokonale vypointovaný závěr. Kdyby to šlo, dal bych i víc než 5 hvězdiček.(6.8.2005)

  • Aelita
    *****

    Porovnávat Krista z "Posledního pokušení" Scorseseho s odtažitým a marxistickým Kristem v "Evangeliu sv. Matouše" Pasoliniho, je jako porovnávat barevný svět s černobílým - jedině takový může být pravý syn Člověka - zkoušený a trpící, milující a hněvivý, oddaný a vzpurný, pořád se měnící na cestě hledání. Čeho nebo koho? Sebe sama, pevného bodu v sobě. Každý má své vlastní vidění, každý tvoří svůj vlastní svět. "Něco jiného říkám já, něco jiného píšete vy a něco jiného chápou ti, kteří to čtou. Každý do mých slov vkládá své utrpení, své zájmy, své přání", - říká Kristus svým druhům. Kristus Kazantzakise a Scorseseho je ztělesněním boje. "Hlavní a téměř jediné téma celého mého díla je boj člověka s Bohem, neústupný, neuhasitelný boj nahého červa jménem "člověk" proti hrozné moci a temným silám v něm a kolem něho, tvrdošíjnost tohoto boje a vytrvalost malé jiskry v úsilí překonat nekonečnou noc, zápas o změnu tmy v světlo, otroctví ve svobodu." (Nikos Kazantzakis, 1952). Co by se stalo, kdyby Kristus byl pokoušen zůstat člověkem, milovat ženy, mít s nimi děti a zemřít stářím? Obyčejnost, průměrnost, odevzdanost a klid - to je to, s čím mnozí lidé v sobě a kolem sebe bojují celý život, jiní v tom spokojeně žijí, a přitom nikdo nedělá nic jiného, než naplňuje své lidské poslání - žít. Každý život má své místo v nekonečnosti tohoto světa. V Novém zákoně Ďábel pokoušel Krista na poušti třikrát - mocí nad hmotným světem a nesmrtelností. Kazantzakis pokouší Krista, osudově určeného zemřít, stát se bohem a nikdy nepoznat lesk a bídu lidského života, prožitím života obyčejného člověka. Co je jednodušší nebo těžší - být bohem nebo být člověkem? Je vůbec možné osud popřít? ___ Kazantzakis vizionářsky předběhl Evangelium podle Jidáše objevený až v roce 1978. Jidáš v jeho podání není ten lakomý a duchem slabý človíček, jak ho zobrazují konvence. Zde tvoří rovnocenného partnera a protihráče Kristovi. Ba ještě více - bez něj by Kristus nemohl dojít svého poslání a naplnění. Je to on, kdo Krista ve chvílích nejistoty podporuje a zve k boji. Jedna z finálních scén knihy: "Jidáši, byl jsi vždy nespokojený a divoký a nikdy jsi neuznával hranice lidských možností. Zapomínáš, že duše člověka je sice jako šíp a vzlétá k obloze, jak může nejvýš, ale vždy znovu padá nazpět k zemi. Žít vezdejším životem znamená vždy ztrácet křídla." Když to Jidáš slyšel, rozzuřil se ještě víc. "Hanba na tvoji hlavu! Tak hluboko jsi tedy klesl, syn Davidův, syn Boží, sám Mesiáš? Vezdejší život znamená jíst chléb a přetvořit jej v křídla, pít vodu a také ji přetvořit v křídla. Život na zemi znamená narůstání křídel. Tohle jsi nám říkal ty, ty, zrádče!" ___ Hrdě a vědomě přijmout svůj osud, přijmout život takový, jaký je - není to největší vítězství člověka na zemi i jeho největší prohra? "Ubohý Petře, svět se dnes dostal tak daleko, že již nestačí, abys byl jen člověk … Abys vydržel, musíš být Bůh i Ďábel současně."(25.4.2011)

1 3 4 5 6 7 8 9 11 16 21