poster

Špinavé ulice

  • USA

    Mean Streets

  • Slovensko

    Špinavé ulice

  • Slovensko

    Mizerné ulice

Drama / Krimi / Thriller

USA, 1973, 112 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ***

    „Svoje hriechy neodčiníš v kostole, ale doma a na ulici. Všetko ostatné sú reči.“ Martin Scorsese začínal u Rogera Cormana, Špinavé ulice ho preslávili a odvtedy to bolo už iba lepšie. Harvey Keitel a Robert De Niro (neskôr sa stretli znova v Krajine policajtov, ale v nej už stáli proti sebe) sa predstavujú ako mladí rodinní príbuzní v newyorskej štvrti zo dna na deň žijúci svoje životy nepodstatných kriminálnych krýs, ktoré ani dobré obleky a slušné vystupovanie neoddelí od okolitej špiny. Film dosť nudný, Scorsese ma nikdy moc nebral.(2.2.2008)

  • Matty
    ****

    Scorsese svou oslnivou filmografii po cvičení v rychlorežii u Cormana (Bertha z dobytčáku) rozjel pěkně zostra. Přítomna je v tomhle potemnělém buddy movie s příběhovými elementy Rocca a jeho bratrů většina jeho trademarků: rockové songy, zpomalené záběry (ač občas těžko určit, čím jsou motivované), znepokojivě klouzavá a dokumentaristicky (proná)sledovací kamera. Polo-improvizované herectví ve stylu filmů Johna Cassavetse nevytváří se zvoleným stylem žádné napětí (jako později v New York, New York), naopak jde výborně k duhu dramaturgicky nesevřenému příběhu, či spíše sérii příběhů, které musí jako deus ex machina „vyřešit“ až pan režisér osobně (v titulcích neuveden). Ze skupiny kámošů, kteří jsou při hájení svého území někdy až příliš agresivní, vyčnívá (i v jednotlivých záběrech, kde mu přísluší místo ve středu) Keitelův Charlie. Potřebu uplatňovat svou mužskou dominanci dokáže tlumit lépe než nevypočitatelný Johnny Boy a díky vážnější známosti zatím není bezezbytku oddán životu vysokých sázek a velkých ztrát. Napětí mezi šlechtěním milostného vztahu a profesním růstem Keitel vystihnul bez teatrálních gest, jen s občasnými, ale o to působivějšími výbuchy hněvu. Na povrchu se rozpolcenost Charlieho i ostatních postav, jejich těkání mezi postojem „jsem pánem světa“ a „já už budu hodný, mami“, projevuje odlišně sebevědomým chováním v baru, utopeném v pekelně rudém, na troufalosti přidávajícím světle, a na ulici, kde žijí své druhé, civilní životy a jsou očividně zranitelnější. Přesná studie charakterů a vztahů v rámci jedné uzavřené skupiny převládá nad uceleným příběhem, směřujícím z jednoho bodu do druhého. Tato absence záchytných narativních bodů může film pro někoho činit náročnějším na sledování. Velmi stylový zevnějšek, pod ním hrst závažnějších témat, stejně jako dříve i později autobiograficky vycházejících z toho, čím režisér tehdy žil, a výborní herci coby srozumitelní zprostředkovatelé složitých emocionálních stavů. Nikoli tedy jenom jakési rozehřívání před jakože velkými filmy, které následovaly, ale již Scorsese v prvotřídní formě. 80% Zajímavé komentáře: Douglas, Boogeyman, mm13, PALINO(15.8.2012)

  • Anderton
    ****

    Scorsese v tomto filme zrejme naplno prezrel a zistil, kde bude v jeho kariére najväčšia sila. Našiel De Nira, natočil malú gangsterku a pochopil, že ak bude táto spolupráca pokračovať a bude sa v tomto žánri zdokonalovať, dosiahne veľké úspechy. Špinavé ulice nie sú dokonalé, nemajú extra chytľavý scenár ani výpravu, ale vzhľadom na to, čoho boli základom, pridám jednu hviezdu navyše. Mať v rodine na krku človeka, ktorého máte radi, ale ktorému niet pomoci, je prekliatie.(8.7.2012)

  • anderson
    ****

    SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: MARKÍZA = 30.7.2002, réžia českého znenia (Č.N.T.S. 1995) = MICHAL PAVLÍK+ČESKOSLOVENSKÁ Pay-TV PREMIÉRA: MGM = 28.11.2012+ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA (dabing WHV): ČT 2 = 21.1.2013, réžia českého znenia (WHV 2007) = VLADIMÍR ŽĎÁNSKÝ (22.1.2013)(22.1.2013)

  • misterz
    ***

    Zatiaľ môj najslabší Scorsese, každý ale raz musel nejako začínať, nie? Tu je vidno krásny diametrálny rozdiel medzi týmto a jeho neskoršími námetovo podobnými filmami - Casíno a Mafiáni. Menšie napätie, slabá dramatickosť, malá príbehová pútavosť... Dejová linka okolo výpalníka Charlieho sa tu často utápa v neprehľadnosti, banálnych problémoch a celkovej nezaujímavosti. Mám taký pocit, že v tomto prípade režisér ešte natoľko nedorástol aby dokázal zaujímavo podať aj relatívne slabší príbeh divákovi. Nádherný príklad jeho neskoršieho režisérskeho rastu. 60/100 Videné v rámci Season Chalenge Tour.(27.8.2015)

  • - Soundtrack sestavil Martin Scorsese z velké části ze své soukromé sbírky. (don corleone)

  • - Původně se film jmenoval "Season of the Witch", Scorsese ho změnil až po natáčení na návrh kritika Jay Cockse, kterému se zalíbila replika z filmu jedné z postav. (don corleone)

  • - Inovativní natáčení na kameru z ruky bylo kompromisem režiséra, z důvodu dodržení nízkého rozpočtu filmu. (don corleone)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace