poster

Taxikář

  • USA

    Taxi Driver

  • Slovensko

    Taxikár

  • Velká Británie

    Taxi Driver

Drama / Krimi

USA, 1976, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    **

    (1001) Já mám takové podezření, že mi téměř všechny zásadní filmy Nového Hollywoodu nic neříkají, a Taxikář je jenom další hřebíček do rakve, který to potvrzuje. Sice mám o tom filmu nastudované první poslední a všechno jsem četla, přelomové tohle, syrové tamto, kariéru definující všechno, ale když se na něj dívám, tak prostě a jednoduše nechápu, o čem to je a co se tam děje. O hlavním hrdinovi nevím vůbec nic a on celým filmem projde kompletně nezměněný: nezmoudří, nezesílí, nevyléčí se, nenajde spojení se světem, nezblázní se, neumře. Nic. Postava Jodie Foster (i Cybill Shepherd, když jsme u toho) je tam tak málo, že velmi špatně rozumím tomu, proč je tak často dávána do souvislosti s reputací filmu. Je to sice ona, jejíž život kvůli filmu projde největší změnou, ale tadá, je to mimo plátno a někdo to odříká v nespolehlivě emocionálně neprůhledném dopise. Nechápu tento film.(27.11.2017)

  • Enšpígl
    ****

    Hm, hm chutnalo a moc. Prostředí ve kterým vyrůstáme formuje nějakým směrem každýho z nás a způsobem jakým to podal Scorsese sem uvěřil úplně lehounce. DeNiro, tenhle hereckej dinosauří mazák opět dokazuje ono telefonické pravidlo s Martinem Scorsesem. Když se těmhle dvoum prostě zdá, že už dlouho nebyl natočenej žádnej filmovej klenot, cinknou si a DeNiro jen řekne " Hele Márty uděláme zase něco skvělýho, ty si sedneš na stoličku pro rejžu a mě plácneš před kameru a bude to pecka." No a vznikne pecka..... třeba Taxikář. Ještě bych se jedním slovem zmínil o Jodie Foster - užásná. Světlo v temnotě zahrála fantasticky. No tohle musejí taxikáři z Prahy, schopný vnímat pouze peněženku zakázníka, čumět z otevřenou držkou a nechápajícím výrazem.(3.12.2007)

  • Faidra
    *****

    Scorseseho filmy jsou pro mě vždy zážitkem a tahle jízda odvrácenou stranou New Yorku patří k těm nejlepším. De Nirovi jeho kreaci muže zhnuseného zlem, kterému je nucen přihlížet a jednoho dne se rozhodne, že už mu přihlížet nebude, nejen věříte, ale jste doslova nuceni jeho jednání schválit. A Iris Jodie Fosterové vám svou blazeovanou třináctiletou adaptací na špínu, ve které se pohybuje (a stejně tak Cibyll Shepherdová, u níž je to ale špína místní politiky), zacpe dech zpátky do plic a pomalu vám ho tam přidusí.(16.8.2007)

  • Psema
    ****

    První hodina s atmosférou zasviněných manhattanských ulic je bezmála geniální jako De Niro v hlavní roli, ale upřímně jsem moc nežral Travisovu proměnu na "uklízeče všeho bordelu" (chybí mi silnější motivace) a to tááááááhléééé tempo taky výsledku moc nepřispívá. Místy jsem se vážně modlil, abych měl po ruce ovladač a mohl si dát pár scén v rychloposuvu. A klidně si mě nazývejte barbarem. 7/10(18.11.2008)

  • Renton
    ****

    Scénář: Paul Schrader .. Ulice New Yorku jsou hodně špinavé. A někdo je přece musí pročistit.. Nejen tohle zatěžuje mysl válečného veterána Travise Bickleho. Obyčejného člověka s (ne)obyčejnými problémy. Žije totiž sám v bytě, své potíže s nespavostí řeší nočním taxikařením či v porno kině a vše si zapisuje do deníku, aby udržel svoje myšlenky pohromadě. Filmařsky velmi poutavá studie člověka a okolních vlivů, které mu nevědomky udávají směr jeho cesty. Sugestivní, syrové drama o člověku, jenž se rozhodne místo pozorování okolí také něco udělat a vyřešit.. Všechny scény, byť mohou některé vypadat zbytečně, dostávají dříve či později své opodstatnění a je zde i pár takových, na které se nezapomíná. Osobně se mi nejvíce líbilo, včetně závěru, Travisovo navazování vztahu s Betsy. Tím se dostávám k postavám a jejich hereckým představitelům. Ano, je to koncert, zejména věhlasný Robert a mladičká Jodie doslova prozáří každý záběr, ale zaujmou i vedlejší postavy. Velkou zásluhu na tom má režie. Scorsese a jeho práce je výtečná a na neskutečně vysoké úrovni .. to se přitom jen zahřívá, neboť vrchol jeho kariéry teprve přijde! 90% ___ Viděno též na plátně - 46. MFF KV.(9.1.2006)

  • - Roli Iris zkoušela např. Kim Basinger, Geena Davis, Ellen Barkin, Michelle Pfeiffer, Brooke Shields či Debra Winger. (Kulmon)

  • - Roli Betsy odmítla i Sigourney Weaver. (Kulmon)

  • - Paul Schrader počas hrania šachu s Brianom De Palmom spomenul, že napísal scenár s názvom Taxi Driver. De Palmovi sa veľmi páčil, ale nevedel si dobre predstaviť, ako by to sám natočil a kto by bol ochotný to zaplatiť. Ponúkol ho teda producentovi Michaelovi Phllipsovi, ktorého, rovnako ako jeho ženu Juliu a Tonyho Billa, zaujal, pričom chceli, aby im za 1000 dolárovú odmenu našiel režiséra. De Palma ukázal scenár Martinovi Scorsesemu, ktorý bol z neho nadšený. Schraderovi sa však Scorsese nepozdával, po dlhších ťahaniciach sa nakoniec dohodli. Film zarobil a získal si priazeň divákov i kritiky. Scorsese na to spätne spomínal, ako o ňom Schrader pochyboval a chcel režiséra s vyšším kreditom a skúsenosťami. Pre neho znamenal Taxikár prelomové dielo. (MikO_NR_1909)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace