poster

Taxikář

  • USA

    Taxi Driver

  • Slovensko

    Taxikár

  • Velká Británie

    Taxi Driver

Drama / Krimi

USA, 1976, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Jedno ze Scorseseho ústředních témat - prohnilost velkoměsta a její dopad na jedince, které mimo Taxikáře analyzuje i třeba v Počítání mrtvých (svým vyzněním a atmosférou velmi podobný film - opět motiv člověka - pozorovatele, projíždějícího špínou megapole), se nejlépe daří pochopit při sledování filmu Taxikář. Svět velkoměsta je místo plné násilí, korupce, zločinu, metaforicky džungle a vlastně tvoří jakousi paralelu džungli skutečné, v níž navíc zuří válka a neustále se tu bojuje. Z Vietnamské džungle do džungle New Yorku přichází Travis Bickle (naprosto strhující Robert De Niro) a ze svého Taxíku pozoruje dění okolo sebe. Je zjevné, že je psychicky narušený a navíc selhává v milostném životě, nedaří se mu seznámit se s nijakou ženou (své milostné neúspěchy a samotu zahání v pornokinech), a tak je silně podmaňován násilím a agresí okolo sebe, až podlehne pocitu, že musí neradostnou situaci města řešit... Martin Scorsese natočil strhující drama psychického přerodu vojáka podléhajícího subordinaci a poslušně plnícího rozkazy (což mu dává rámec a smysl, jak emočně nastalou situaci a obrovský psychický tlak řešit) v osamělého bojovníka - solitéra, který naslouchá rozkazům podvědomí. Trauma války zesilující se traumatem megapole otevírá před Travisem dosud nepoznané světy, plné běsů a šílenství, pocházejících ovšem z našeho světa. Znamenitý a hluboký film...(25.6.2007)

  • Aluska88
    ****

    Kultovní dílo Martina Scorseseho s fešným mladým De Nirem. Musím ale říct, že jsem asi čekala větší psycho. I když na druhou stranu, onen zdánlivě nenápadný přerod ze slušného člověka, který poctivě dělá své zaměstnání, do nelítostného mstitele, který po zásluze trestá "odpad společnosti", byl ztvárněn skvěle. Mladičká Jodie Foster ztvárnila postavu dětské prostitutky naprosto famózně a je až s podivem jak vyzrále ve své roli působila. Stejný dojem jsem měla třeba z Natalie Portman v Leonovi či Christianu Baleovi v Říši slunce. Kromě toho mi přijde, že všichni tito, včetně Jodie, vypadají od těchto svých dětských rolí pořád stejně:) Už tehdy měli v těch svých dětských obličejích vrytou jakousi dospělou vážnost a serióznost, která jim zůstala dodnes. A navíc, pokud se rozhodnete podívat na Taxikáře, uvidíte Harveyho Keitela s dlouhými vlasy:) Závěr filmu, kdy Travis Bickle koná spravedlnost v "doupěti špíny", je síla. Když se podívám na naše městečko, které kdysi vzkvétalo a co se z něho stalo teď, zcela chápu Travisův postoj. Na každém kroku za*raní notorici, ožralci, feťáci, kriminálníci a cizáci. Trosky zdegenerované chlastem a drogama se válí po lavečkách a pořvávají a pokřikují, na koho se jim zamane. A těmto špínám a sketám se každý měsíc vyplácejí sociální dávky. Na takové "lidi" poctivý občan pracuje. Člověk už se pomalu bojí vyjít i za dne sám ven. Někdy cítím tak šílený vztek, agresi a odpor, že mám pocit, že bych to všechno nejradši... ale to zná zřejmě každý, kdo v podobném městě žije.(18.10.2015)

  • Faidra
    *****

    Scorseseho filmy jsou pro mě vždy zážitkem a tahle jízda odvrácenou stranou New Yorku patří k těm nejlepším. De Nirovi jeho kreaci muže zhnuseného zlem, kterému je nucen přihlížet a jednoho dne se rozhodne, že už mu přihlížet nebude, nejen věříte, ale jste doslova nuceni jeho jednání schválit. A Iris Jodie Fosterové vám svou blazeovanou třináctiletou adaptací na špínu, ve které se pohybuje (a stejně tak Cibyll Shepherdová, u níž je to ale špína místní politiky), zacpe dech zpátky do plic a pomalu vám ho tam přidusí.(16.8.2007)

  • Sarkastic
    ***

    No, nevím, co vlastně chtěl tímto filmem režisér říci. Do (druhého) setkání Travise s Iris se ve filmu vlastně nic neděje a divák jen pozoruje znechuceného a znuděného Roberta De Nira, jak projíždí špinavým New Yorkem. Když se začne hlavní hrdina připravovat na "akci", dostane to šťávu, ale to jen do "přestřelky", tam pro mě osobně film končí, a to co následuje poté jde zcela mimo mě. Ani herectví hlavního představitele či přítomnost mladičké Jodie Foster nemění nic na faktu, že tohle je pouze průměrný film a víc jak 3* si nezaslouží.(7.1.2011)

  • StarsFan
    *****

    Už se cítím blbě, protože každému filmu v poslední době házím maximální počet hvězdiček. Asi měknu. Jenže Taxikář... je prostě dalším úchvatným filmem z dílny Martina Scorseseho, který si to u mě zkurvil zatím jen Skrytou identitou. Tenhle chlap by měl dostat doktorát z vědního oboru "De Niro tisíckrát jinak ve neo-noir filmu". Podmanivá atmosféra, neotřelý scénář, ještě neznámá (však jí bylo 13) Jodie Foster jako prostitutka a k tomu ten úžasnej, punkovej sestřih, se kterým se Robert De Niro v závěru vytasí.(19.12.2007)

  • - Paul Schrader počas hrania šachu s Brianom De Palmom spomenul, že napísal scenár s názvom Taxi Driver. De Palmovi sa veľmi páčil, ale nevedel si dobre predstaviť, ako by to sám natočil a kto by bol ochotný to zaplatiť. Ponúkol ho teda producentovi Michaelovi Phllipsovi, ktorého, rovnako ako jeho ženu Juliu a Tonyho Billa, zaujal, pričom chceli, aby im za 1000 dolárovú odmenu našiel režiséra. De Palma ukázal scenár Martinovi Scorsesemu, ktorý bol z neho nadšený. Schraderovi sa však Scorsese nepozdával, po dlhších ťahaniciach sa nakoniec dohodli. Film zarobil a získal si priazeň divákov i kritiky. Scorsese na to spätne spomínal, ako o ňom Schrader pochyboval a chcel režiséra s vyšším kreditom a skúsenosťami. Pre neho znamenal Taxikár prelomové dielo. (MikO_NR_1909)

  • - Jodie Foster byla příliš mladá na natáčení některých scén, takže ji nahradila starší sestra Connie Foster. (don corleone)

  • - Film získal v Cannes cenu za nejlepší film. (Pavlínka9)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace