poster

1492: Dobytí ráje

  • Velká Británie

    1492: Conquest of Paradise

  • španělský

    1492: La conquista del paraíso

  • slovenský

    1492: Dobytie raja

Dobrodružný / Drama / Historický / Životopisný

Velká Británie / USA / Francie / Španělsko, 1992, 149 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sud
    ****

    Nadprůměrný dobrodružný snímek o Kryštofu Kolumbovi. Bez jakýchkoli příkras ukazuje dobu pozdního středověku s dosti naturalistickými a některými až mírně nechutnými scénami (inkvizice, vraždění). Ridley Scott je člověk na svém místě a dokáže udělat podívanou z čehokoli. Gérard Depardieu je skvělý a Vangelisova hudba? Legendárnější než film samotný. 80%.(14.5.2006)

  • curunir
    *****

    ,,ŽIVOT MÁ VÄČŠIU PREDSTAVIVOSŤ, AKO SI NOSÍME VO SVOJICH SNOCH..." __ Jeden z mojich najobľúbenejších filmov, ktorý bol pre mňa paradoxne pri prvom pozretí skôr sklamaním. Vtedy by som ho ohodnotil na 3*. Až keď som si ho pozrel druhý krát a následne znovu na videu, spoznal som výnimočnosť tohto diela, ktorého mimoriadnosť netkvie iba vo výročí pre ktoré bol nakrútený. Neviem, prečo je tu viacerými toľko odsudzovaný, veď podľa mňa sa jedná o jeden z vrcholov tvorby Ridleyho Scotta. ,,1492" oplýva množstvom prekrásnych, zarámovania hodných obrazov (vyplávanie, dvíhanie zvona...) a také stretnutie Kolumba a Beatrix po rokoch má v sebe toľko romantiky, že by mu ho mohol ktorýkoľvek slaďák závidieť. Depardieu hrá postavu slávneho moreplavca naozaj zanietene, škoda len jeho hrozného prízvuku (možno sa to podpísalo pod prepad filmu a zrejme mal radšej byť predabovaný), čo sa však kompenzuje v českej verzii dobre nahovorený Pavlom Soukupom. Hudba? Nepovedať aspoň niečo o nej by bolo barbarstvo a zároveň nosenie dreva do lesa. Poznal som ju už ako malý chlapec, dávno predtým, než som film videl, pretože vysielanie v TV je priam sviatkom (čo je vlastne dobre). Azda najlepšou hudbou, aká bola pre film zložená dosiahol Vangelis genialitu a zabezpečil si nesmrteľnosť nielen medzi poslucháčmi soundtrackov. Svojím štýlom by sa do historickej snímky pritom vôbec nemala hodiť, čo by mohlo byť odpoveďou na otázku, prečo nebola nominovaná na Oscara.(30.8.2007)

  • Maq
    *

    Významným literárním útvarem středověku byly hagiografie, legendy o životech světců. V češtině slovo "legenda" získalo význam velmi nepřesného vylíčení historických událostí. Z historického hlediska samozřejmě nepřesné jsou, a jako historický pramen vypovídají více o autorovi a jeho době než o popisovaných událostech. Je však důležité chápat, že legenda není zamýšlena jako vědecká práce, nýbrž jako krásná literatura s mravním naučením. Proto například kritizovat Bibli jako vědecky nevěrohodnou je ztráta času: autoři biblických legend nikdy vědecké ambice neměli a hodnota jejich díla spočívá v něčem jiném. Novověkou paralelou je historický román, anebo třeba Shakespearovy hry. --- Stejně zbytečné je posuzovat Scottův film z hlediska historické věrohodnosti. Je mizivá, jako pramen historického poznání je zcela zavádějící, každou scénou, každým vyřčeným slovem, každým gestem. Je to taková filmová legenda - o Kolumbovi a jeho době neříká vlastně nic, zato vypovídá o nás, našich názorech, představách, mravních postojích. Myslím že její naučení se dá shrnout do stanoviska, že Nový svět bez Evropanů byl ráj, a že Evropané jej zmršili, a to proto, že byli zabednění ve svých předsudcích a pověrách. --- Jednou z pověr posledních dvou století je přesvědčení, že jedině vědecká pravda je tou pravdou, která má nějakou cenu. Je to pověra na kvadrát, protože jednak je (jako každá pověra) úzkoprsá a zjednodušující (především zanedbává poznání skrze umění), kromě toho však naše víra v ni je lživá, lžeme sami sobě! Kolik z nás studovalo dějiny zámořských objevů z vědeckých studií? A kolik lidí si utváří své názory a představy z legend, například z filmů jako je tento? Koho si víc všímáme a víc vážíme: vědeckých historiků, anebo tvůrců filmových legend? --- A tak když nějaké vyprávění začne slovy (cituji): "Před 500 lety žili Španělé v zajetí strachu a pověr", říkám si - doprdele, a dneska snad né? Co to zase plkáte? --- Všechnu vědeckou nepřesnost bych prominul, kdybych měl před sebou hodnotné umění. Jenže nemám. Film je to výpravný, ale scénář je pitomý. Je to soubor scén naaranžovaných tak, aby postavy mohly neživotně deklamovat tuctové myšlenky autorů. Tenhle film neobstojí ani jako drama (legenda), ani jako historický obraz. Neobstál u mě vůbec. ---(13.11.2012)

  • Shadwell
    *****

    Výstavba děje si zřetelně říkala o chronologické dobrodružné drama, ovšem Ridley zalomením syžetu převedl film na psychologii tzv. prvního světového humanisty. Muže věřícího, spíš než ve víru, ve své síly a ve vlastní rozum. Mořeplavce, skrz kterého postihl Ridley všechny prazákladní témata lidství – středověk vs. renesance (rozkošná scéna s nevěřícím prelátem vedle glóbu), realita vs. ideál, zlořád vs. humanismus, fantasie vs. pragmatismus. A zejména paradox humanismu a renesance, nesměřující od středověku ke spáse, alegoricky od peklu k ráji, ale obráceně. Ano, ta věčně vychvalovaná renesance byla doba, kdy se všechno zvrtlo a my lidé posledních století za to neseme následky. Neseme si s sebou ztrátu romantiky a iluzí, ztrátu rytířů a hrdinů... renesance kupříkladu zapříčinila vznik konvencí, norem, nebo podvojného účetnictví - příšerná ustanovení a doslova voda na mlýn byrokratické a sešněrované Evropě dneška (a tuhle ideu Ridley kulantně podchytil). Jak vidno, středověk měl mnohé co do sebe. 1492: Dobytí ráje je tedy vpravdě dílem pro poslední romantiky, vizionáře a snílky současnosti, dílem mainstreamově filozofickým, v němž Ridley objevil sám sebe, a to přesně mezi Novým světem Malicka (utínání scén před klimaxem, askeze a zkratka, „herzogovské" rozvíjení děje skrze obraz) a svými pozdějšími pop-historickými konstrukty v čele s Gladiátorem (starosvětsky doslovné a formálně vytuningované dobrodružství). Ridley si sice k suverenitě dopomáhá famózní hudbou Vangelise, která si film místy zcela přisvojuje (pokud se tvrdí, že dobrá hudba = 70% kvality filmu, zde je třeba ještě takových 20% přidat), ale to nemění nic na tom, že je 1492: Dobytí ráje vrcholně odvyprávěné dílo, které řadím co do pohnutí divákem vedle Alexandra Velikého (2004) a Posledního Mohykána. Korunuje to shakespearovský dialog v závěru, kde Sanchéz (Armand Assante) s Kolumbem polemizuje o tom, kdo parazituje na systému a kdo skutečně popohání svět kupředu („You're a dreamer..."). Geniální film - pro mnoho režisérů by znamenal vrchol tvorby, pro Ridleyho je kupodivu jen jedním z mnoha.(21.2.2008)

  • Djkoma
    *****

    Ridley Scott dokázal natočit úchvatnou cestu časem do doby, kdy Columbus objevil Ameriku. Ukázal nám svět barevný, nezničenou přírodu, obrovské lodě, dokonale zahraného Columbuse a úžasnou hudbu "boha" Vangelise, který za ni měl dostat Oscara a je hanba, že celý snímek nedostal žádnou nominaci. Vizuální nádhera s nezapomenutelnou hudbou...(5.6.2004)

  • - Scénáristce Roselyne Bosch přišel na mysl nápad na film poté, co objevila milióny nepřeložených pergamenů o Columbovi. Po dlouhém hledání našla na post režiséra Ridleyho Scotta, který souhlasil jen pod podmínkou, že si hlavní roli zahraje Gérard Depardieu. (HellFire)

  • - Spoiler: Keď Pinzón (Tchéky Karyo) umiera, kňaz mu dáva rozhrešenie v španielčine, pričom oficiálny jazyk pre kostoly v tých rokoch bola latinčina. (Fejpof)

  • - Poté, co Kolumbus (Gérard Depardieu) připluje do Ameriky, na rameni jednoho z lodníků jsou vidět stopy po očkování, které však v době, ve které se snímek odehrává, nemá co dělat. (topesto)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace