poster

1492: Dobytí ráje

  • francouzský

    1492 - Christophe Colomb

  • španělský

    1492: La conquista del paraíso

  • slovenský

    1492: Dobytie raja

  • anglický

    1492: Conquest of Paradise

Dobrodružný / Drama / Historický / Životopisný

Francie / Španělsko / USA, 1992, 149 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kinderman
    *****

    Historický epos Ridleyho Scotta natočený coby příspěvek k oslavám výročí objevení Nového světa není dějepisnou ilustrací, ale strhujícím dramatem o muži, který navzdory překážkám dokázal dojít až na kraj svého snu. A nebyl by to Scott, aby nedonutil diváka přemýšlet také nad tím, v co se tento sen proměnil. Jedna z posledních opravdu velkých hereckých kreací G.Depardieua, notoricky známý Vangelisův hudební motiv…a uši trhající dabing se spolehlivě likvidačním obrazovým ořezem, s nimiž na cestu k divákovi vyslaly Kolumba již několikrát tuzemské televizní stanice. A protože u nás na DVD film zatím nevyšel, doporučuji milovníkům R.Scotta (pokud film nestihli v kině) alespoň britskou edici.(5.2.2007)

  • blackrain
    ****

    Rok 1492 si pamatuju ještě ze školního dějepisu a Vangelisova hudba udělala také své. Ta je nezapomenutelná a snadno rozpoznatelná. Mám dokonce pocit, že je mnohem slavnější než samotný film. Natočit historický velkofilm nebývá nikdy jednoduchou záležitostí. Tady se to povedlo celkem slušně. Jen ta délka je neúměrná.(9.7.2009)

  • anais
    *****

    Poslední film Ridleyho Scotta, ve kterém se pokusil o něco víc než jen předvádění hezky barevných obrázků (alespoň na pár let). Jako by od té doby ztratil touhu předávat dechberoucí vize. Filmu vévodí výkon Gerarda Depardie, ale má i skvělé vedlejší postavy - královna Sigourney Weaver s účesem po vzoru Cher, Tchéky Karyo jako kapitán Pinon, který tu působí docela legračně dokud diváka nezmrazí hláškou: "Du vychcat to zlato" ... V neposlední řadě ještě Michael Wincott, jehož "černá" kreace sice opakuje podobné výkony z Vrány nebo Robina Hooda, ale je dostatečně démonická. Scéna, kdy přijede na koni do vesnice má až mystickou atmosféru.... K tomu slavná Vangelisova hudba, monumentální, autenticky roztřesené záběry, a vůbec příběh člověka, který byl svědkem zrodu a pádu vlastního díla, načež na něj všichni zapomněli a sláva připadla někomu jinému.Pro mě rozhodně velmi dobrý film. PS: není architektura použitá ve filmu anachronismus? 1492 je ještě gotika, pozdní,ale přece. V Itálii už sice vznikaly první renesanční stavby, ale to, co si Columbus ve filmu přiveze do Ameriky (od Leonarda da Vinci:-) bylo spíš spíš baroko, což je na konci 15. století nesmysl...(14.4.2004)

  • Dont
    ****

    Skvělá hudba, Vangelis přidal filmu hodně kladných bodů. Naopak pomalé tempo je jistě tím nejčastějším důvodem, který vede ke snížení hodnocení. Ridley Scott odvedl kvalitní práci, prakticky nic nepokazil, ale ani nevyužil naplno potenciál, který mu byl nabídnut, – pořád jsem čekal, že přijde ta scéna, která mě dostane do kolen, ale ona nepřišla.(3.1.2013)

  • kinej
    *****

    Ridley Scottovi bych zakázal točit filmy z přítomnosti. Jeho největší síla spočívá v tom, vytvářet přesvědčivě vypadající světy ať již minulé, nebo ty budoucí. Když má navíc jím zvolený příběh dobrý scénář, je velká pravděpodobnost, že film nemůže dopadnout špatně. Na 1492 jsem nenašel jedinou chybu. Od začátku do konce skvělá historická podívaná. Nejsilnější pasáž filmu je ta kdy španělé poprvé připlují na pobřeží Nového světa a setkají se s místními obyvateli. Nádherné záběry, skvělý střih. Velice autentické a zároveň malebné scény. A takových je ve filmu více. Slabšíhu hodnocení opravdu nerozumím.(1.10.2012)

  • - Film byl uveden k příležitosti k 500. výročí cesty Kryštofa Kolumba. (Terva)

  • - Scénáristce Roselyne Bosch přišel na mysl nápad na film poté, co objevila milióny nepřeložených pergamenů o Columbovi. Po dlouhém hledání našla na post režiséra Ridleyho Scotta, který souhlasil jen pod podmínkou, že si hlavní roli zahraje Gérard Depardieu. (HellFire)

  • - Spoiler: Keď Pinzón (Tchéky Karyo) umiera, kňaz mu dáva rozhrešenie v španielčine, pričom oficiálny jazyk pre kostoly v tých rokoch bola latinčina. (Fejpof)