poster

Vetřelec

  • USA

    Alien

  • Velká Británie

    Alien

  • Slovensko

    Votrelec

  • Austrálie

    Alien

Horor / Sci-Fi

USA / Velká Británie, 1979, 117 min (Director's cut: 116 min)

Režie:

Ridley Scott

Scénář:

Dan O'Bannon

Kamera:

Derek Vanlint
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (1 685)

  • golfista
    *****

    Vetřelec Ridleyho Scotta je důkazem, že i bez přímé viditelnosti "zla", lze navodit a vygradovat tu nejpůsobivější atmosféru strachu, kterou by nevyvolaly ani zástupy digitálních příšer. Mistrovské dílo, které dostalo naštěstí i neméně mistrovskou dvojku a velmi dobrou trojku.(4.4.2003)

  • kleopatra
    *****

    S otázkou "byl vidět?" na rtech jsme otravovali ty, co už TO měli za sebou, a podle jejich skelných pohledů a pokleslých brad jsme si my, co jsme v zápětí usedali před plátno, mohli i odpovědět. Jestli nakonec ON bude vidět nebo ne, přestalo být brzy podstatné, protože celý film pro mě představoval jednu koncentrovanou hrůzu a když jsem za pár let viděla Mr. Beana v epizodě, kde sleduje horor, tak totéž jsem byla já na Vetřelci. Nestačily mi před oči deštník a dvě ruce, další bych potřebovala do uší, abych neslyšela ty strašné zvuky. Přesto jsem ten film viděla ještě mockrát a mockrát ještě uvidím, přitahuje mě jak můru světlo.(4.12.2005)

  • Houdini
    ****

    NFR 2002, Oscar 1 : Vizuální efekty + 1 nominace: Výprava(20.2.2004)

  • Lima
    *****

    Nejslavnější představitel alienovského žánru, jemuž tematicky příbuzní následovníci nesahají mnohdy ani po kolena. Má starší sestra mi vyprávěla, že během promítání u nás v kině (za totáče-jaký div!) se jedna divačka nestačila odklidiit ze sálu a během jedné vypjaté scény se pozvracela. Dneska už by Alien asi nikoho nešokoval, ale tehdy to bylo něco úplně nového, neviděného. Za to patří dík hlavně dvoum lidem: Ridley Scottovi, který byl ve formě a H.R.Gigerovi, bez jehož vizionářství by výsledek zřejmě nebyl tak uspokojivý.(2.3.2003)

  • Galadriel
    *****

    Ridley Scott je pan režisér a obdivuji, jak dokáže natočit spoustu různých žánrů. Tenhle sci-fi horor je mistrně zrežírovaný a kdyby ho dostal do ruky někdo jiný, nevím, jak by to mohlo dopadnout. Ale takhle si můžeme sednout a bát se toho, co vlastně skoro celý film není vidět.(10.11.2003)

  • Gemini
    *****

    Atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra. To je celá ta věda. H. R. Giger poprvé předvádí své mistrovské biomechanoidní dítko a všichni jsou z něj úplně mrtví...strachy, samozřejmě... A začíná zde i série androidních "bijců", jejichž jména shodou okolností po jednotlivých dílech začínají A, B, C:) Ian Holm je jako Ash co do vztahu k lidem chodícím ekvivalentem HALa, nezdá se vám? Navíc miluju tu dobovou představu, že správný superpočítač musí mít tisíce blikajících kontrolek a vydávat dvacet různých druhů vrčení, bzučení a skřípání:) Prostě klasická a historická stovka. PS: to oli.G: t hlášku o dětství můžou používat ti, jejichž dětství už skončilo;)(23.3.2003)

  • Tosim
    ****

    Chvílemi mi to jejich dohadování, kdy nevěděli, s čím mají tu čest, přišlo poněkud nudné :-/(13.3.2004)

  • Matty
    ****

    Kvalitně zrežírované temné sci-fi, jehož působivost závisí nepřímo úměrně na věku, kdy jste jej prvně viděli. 80% Zajímavé komentáře: kleopatra, Subjektiv, jahol, Maftík, Triple H(19.12.2005)

  • Radyo
    *****

    Světová klasika ve všech zde uvedených žánrech. Na tehdejší dobu jedinečné triky (ta figura vetřelce ale i některé kulisy od H.R. Gigera nahánějí hrůzu dodnes). Atmosféra neuvěřitelným způsobem graduje a na konci jsem měl při prvním sledování nervy tak našponované, že kdyby na mě někdo nečekaně promluvil, tak se asi sesypu.(19.7.2002)

  • Isherwood
    *****

    Po sedmi letech jsem si film, kvůli kterému se o film jako takový začal zajímat, pustil znovu. Překvapilo mě, že za ta léta neztratil nic ze své působivosti. Snad jenom to, že ony legendární momenty si pamatuji až dostatečně živě na to, aby mě dokázaly nějak vyděsit, či napnout. Ale toť čistě subjektivní pocit, protože Scottova promyšlená režie, ve které dokonale ždíme všechny podstatné prvky – chladnou výpravu kosmické lodi, hru světel a stínů, Goldsmithovu hudbu, racionální posádku a v neposlední řadě legendárního nezvaného hosta, dokáže i po letech uchvacovat. Dnešní generaci (mých současníků), pro které se filmová hrůza vyrábí formou vřískajících teenagerů a remaků asijských bubáků, už tenhle vesmírný opus zřejmě nic neřekne, ale za ta léta už není podstatné co, ale jak! Bez kapky nostalgie, s plným vědomím ‚stárnutí‘, bez debat stále strhující pecka.(21.2.2009)

  • J*A*S*M
    *****

    Působivější filmové monstrum neexistuje... Horror movie of the year(15.8.2007)

  • Malarkey
    *****

    Nevím, jak je to možný, ale za celý život jsem viděl akorát čtvrtýho Vetřelce. Proč, to opravdu nechápu, ale chtěl jsem to co nejrychleji napravit. Vždyť první tři díly režírovali režiséři, kteří doteď mají ve filmu v Americe hlavní slovo. Ridley Scott se ale s počátkem tohodle kultu popral fakt parádně. Nejenom, že jsem měl strach z temnoty, měl jsem taky strach ze samotnýho vetřelce, kterýho si Giger namodeloval opravdu moc hezky. On celkově má v hlavě docela zvláštní věci. Vymodelovat Vetřelce zrovna takhle by nedokázal každý, ale jemu to nedělá žádný problém. Taky díky tomu jsem z filmu byl tak vyjukanej. Vždyť já tam ty vetřelčí chapadla viděl snad v každý scéně. Sigourney si jde, kamera nahlíží na její ksicht a za zádama už vetřelec vykukuje, chapadlo se pohybuje a nejhorší je...že divák čeká a čeká a Sigourney nic neví. Já vlastně ani nevím, kde jsem se s touhle věcí ve filmu vůbec setkal. To je takovej napínák, že mít pásek u kalhot, tak okamžitě rupne a odstřelí na orbitě nějakej asteroid.(16.5.2011)

  • Enšpígl
    *****

    Hustý!!! Strach z neznáma. Obrazový virtuoz Scott nám dopřál cca 2 hodiny mrazivé podíváné.(16.7.2006)

  • Djkoma
    *****

    První setkání filmových diváků s vetřelcem. Temná procházka nekonečně prázdným vesmírem s Ridley Scottem, který brnká na všechny divákovi smysli a vychutnává si jeho očekávání. I po neskutečných 30ceti letech tento film nestárne, protože sází na "nesmrtelnou" hororovou pravdu, že se divák bojí nejvíce toho, co nevidí. Možná si někdo vychutnává pohledy na kapající sliny, plavající vetřelce nebo jiné pochoutky, ale už v žádném díle není tak silná a nepříjemná atmosféra jako právě tady. Ani chvílemi levnější prostředí nezamrzí, protože prostě nedostanete šanci myslet a budete se bát. Jeden ze stěžejních sci-fi snímků filmové historie, naplno využívající mechanizmů hororů. Ridley Scott si zaslouží potlesk.(5.6.2004)

  • T2
    *****

    Rozpočet $11miliónovTržby USA $80,931,801Tržby Celosvetovo $203,630,630Tržby za predaj Blu-ray edície Alien Anthology v USA $25,228,230 //počet predaných kusov 571,927║ Sci-fi film, ktorý tento žáner povýšilo do úplne iných sfér, bravúrne dielo a počiatok famóznej série!!! /100%/(18.5.2005)

  • gouryella
    ****

    Prvni Vetrelec se vyznacuje asi tou nejlepe vystavenou atmosferou z cele tetralogie.(28.7.2002)

  • Marigold
    *****

    Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny.(27.1.2004)

  • larelay
    ****

    K tomuto ani niet co dodat, absolutne nadcasova zalezitost, ktora aj po 30-tich rokoch prekona vsetkych vo svojom zanri. Famozne, ale nieco mi brani dat plny pocet. Mozno po vzhliadnuti vsetkych casti prehodnotim svoje rozhodnutie.(19.8.2009)

  • Anthony
    *****

    Film, který vešel do dějin aneb Scottův příspěvek k žánru horor. Některé scény jsou již tak proslulé, že bývají často citovány nebo parodovány. Divák má pocit klaustrofobična, marnosti a hrůzy. Spousta známých herců - mým favoritem byl Ian Holm.(16.7.2003)

  • Radek99
    *****

    Jeden z nejlepších sci-fi hororů všech dob a zároveň film, který tenhle žánr sám definoval. Skutečný filmový mezník. Ridley Scottovi se úžasně povedla vykreslit atmosféra klaustrofobie, odlidštěného prostředí mamutího industriálního kolosu těžařské vesmírné lodi (analogie k v kolektivním podvědomí uložených představám o podobných místech na zemi), neprodyšného vesmírného přítmí a šera, chladu oceli a neosobnosti skafandrů na bázi obdoby latexu a především setkání s něčím tak iracionálním, jako je mimozemský život, navíc ve formě nelítostného vesmírného predátora. Ona iracionální hrůza, kterou zažívali naši prehistoričtí předci při setkání s nadpozemsky silným predátorem (v naračním světě akcentovaném neznalostí jím byl téměř každý, ale jako analogii chápu existenci draka, metamorfovaného ze světa reality ze setkání s krokodýlem...), se podmanivě přenáší do archetypální reflexe současného diváka, který je paralyzován jednak už samotnou přítomností neznámého tvora, druhak i jeho nevypočitatelností a nepředvídatelností, oním přesahem přes lidskou racionalitu a rámec individuální zkušenosti. Zajímavě se tu snoubí také lidská touha po poznání a zvídavost s hrůzou z neznáma. Tohle asi museli zažívat lovci z doby neolitické, dobyvatelé conqueři v jihoamerických džunglích i první námořníci opouštějící dosud známý svět... Vetřelec je zkrátka filmový skvost a jeden z důkazů, jak minimum viditelného může vyvolat fóbii z toho, co raději není a nemůže být vidět... PS: Osobně mám navíc tento film spojený s nesmírně intenzivním percepčním zážitkem z českokrumlovského kina v hloubi 80. let, kdy v šedi normalizované kultury působil tenhle sci-fi snímek jako zjevení...(12.7.2007)

<< předchozí 1 2 3 4 22 43 64 85