poster

Soupeři

  • Velká Británie

    The Duellists

  • Slovensko

    Súperi

  • Austrálie

    The Duellists

Válečný / Drama

Velká Británie, 1977, 95 min

  • gudaulin
    ****

    Uražená ješitnost měnící se v nenávist, která přerůstá ve stupňující se posedlost. Dva důstojníci Napoleonovy armády hýčkají své ego a podstupují stále nové nelítnostné souboje, to vše na pozadí napoleonských válek, které mění tvář Evropy. Scottovi nejde o vylíčení historických událostí, které tvoří pouhé kulisy k dobrodružnému příběhu dvou chlapů, co skvěle ovládají své zbraně. Je na co se koukat a komu držet palce, jakkoliv charaktery se prakticky nevyvíjejí a scénář není právě rafinovaný. Ridley Scott tady ale už ukazuje, že umí zatraceně dobře vytvářet nádherné obrazy a má smysl pro budování napětí. Celkový dojem: 70 %.(11.12.2016)

  • nithiel
    *****

    Zajímavý a dobře zpracovaný příběh, ale to hlavní, co diváka uchvátí, byla dokonalá kamera a vůbec vizuální stránka firmu. V interiérech byla skvělá, ale ještě tolik nevybočovala z normálních měřítek. Avšak jakmile se hrdinové dostali do otevřené krajiny, srdce mi zaplesalo. Tady záběry přestaly být záběry a stali se spíše oživlými obrazy z dílny romantického mistra, po nichž se s grácií pohybovali herci. Obloha i lesy hrály všemi barvami a přitom vše vypadalo jako vystřižené ze skutečnosti.(4.7.2009)

  • Frajer42
    **

    Jako Ridleyho takřka prvotina to bylo velice dobré. Bez ohledu na tento fakt jsem však neměl pocit, že bych sledoval něco kdovíjak úžasného. Muži jsou od přírody ješitná stvoření. Spor, který vznikl z ješitnosti postupně vyrostl v posedlost obou mužů. I přes nedlouho stopáž působil film šíleně rozvlekle. Ano, snímek má působivou vizuální stránku i dobře zachycenou dobovou atmosféru v husarské armádě, ale přeci jen toho i tak nabízí docela málo. Když se zrovna nemečovalo, tak jsem se nudil. Lepší dva kousky.(9.8.2018)

  • tron
    ***

    „Myslel som si, že patrím len sám sebe.“ O dva roky starší BARRY LYNDON ma bavil viac (vlastne oveľa viac), ale porovnávať šialeného génia Kubricka s KÝMKOĽVEK, vrátane Ridleyho Scotta, je trápne. Áno, scenár SÚPEROV (Conradovu knižku som nečítal) je dosť... slabý. De facto pozostáva zo zarážajúco nudného sledu šermiarskych scénok (len raz za čas sa dostaví zaujímavejšia scénka, napríklad „Ruský pobyt“). Zarazí aj neprepracovaná psychológia postáv, najmä čo sa týka Harveyho Keitela ako psychopata, mysliaceho si, že ako jediný na planéte dostatočne chápe pravý význam slovného spojenia „mužská hrdosť a česť“. V tomto smere sa mi podstatne viac páčil Keith Carradine a nie iba preto, že je to kladnejšia postava, ale preto, že je realistickejšia. Na scenári ma príjemne prekvapila už vtedajšia Scottova nedoslovnosť: mnohí diváci nezvládnu fakt, že sa nedozvedia, čo sa medzi 15 rokov súperiacimi mužmi vlastne stalo (!). Preto, lebo film (z ktorého sála typický scottovský silný vizuál) nepozerali pozorne. Nestalo sa NIČ. Niekedy je hranica medzi priateľstvom, rešpektom a celoživotnou nenávisťou prosto až desivo tenká a nikto nevie, kedy do toho spadne(25.6.2009)

  • misterz
    ****

    Názov dokonale vystihuje celý film. Súperenie oboch rivalov sa tiahne celým snímkom, pričom dejinné udalosti napoleonských vojen len tak šumia v pozadí. Dá sa však povedať, že v rámci dejinného kontextu sú tu vypichnuté tie najhlavnejšie body. Jeden dôstojník je chronický duelant, druhý viac či menej nemá na výber. Dôvod pôvodnej roztržky je pritom tak banálny, že po rokoch si na ňu ani jeden z nich nevie spomenúť. Obe postavy boli výborne charakterovo napísané aj zahrané, pričom nemôžem zabudnúť ani na slušnú výpravnú a kostýmovú tvorbu. Keď uvážime, že ide o prvotinu R. Scotta, tak to klobúk dole, výborná vec, ktorú ocení nielen fanúšik historických filmov. 75/100(17.11.2015)

  • - Kvůli omezenému rozpočtu nebyly postaveny žádné speciální scény, kulisy nebo budovy. Byly tak nalezeny a použity vhodné, již existující, lokality a budovy. (becki_tu)

  • - Snímek byl natočen na motivy povídky "Duel", kterou napsal Joseph Conrad. (Terva)

  • - Do filmu byli původně obsazeni Michael Moriarty a Michael York. Ti byli však potom, co byly podepsány všechny smlouvy a navýšen kapitál na produkci, vyhozeni samotným režisérem Ridley Scottem. Nikdy však nebylo podáno žádné vysvětlení ohledně důvodu, proč byli Moriarty a York vyhozeni. (becki_tu)