poster

Soupeři

  • anglický

    The Duellists

  • slovenský

    Súperi

Válečný / Drama

Velká Británie, 1977, 95 min

  • Tom_Lachtan
    ****

    Jestli Soupeřům něco chybí, tak je to lepší základní zápletka, neboť oba husaři se snaží jeden druhého zabít když už ne pro nic, tak pro absolutní koninu, která ze zúčastněných osob dělá entity s iq bludného kořenu. Ovšem i tak se Scottovi povedlo vytvořit příjemný historický film, kterému sluší nižší rozpočet (kostýmy jsou sice skvělé, ale není přítomna ani jedna davová scéna), díky němuž můžou mít souboje náležitě komorní atmosféru, které by ale slušela větší osudovost a náboj. Nebo útok vesmírných sleďů.(7.11.2014)

  • classic
    ***

    Debut Ridleyho Scotta na mňa pôsobil televíznym dojmom a stále mi behal po mysli Kubrickov perfekcionistický Barry Lyndon,ktorý by som nemal zrovnávať,lebo Stanleyho štýl je na míle vzdialený Ridleyovmu. Alebo preto,že jedna herečka z Lyndona je aj tu. V Barry Lyndonovi bral celú ťarchu na seba actor Ryan O Neal,tu sú dvaja rivali,ktorí si idú neustále po krku,jeden z nich sa vehementne snaží toho druhého dostať na kolená,ponížiť ho,ale najmä zlikvidovať ho.Tým aktívnym protagonistom nie je nikto iný ako Harvey Keitel,ktorý plátnu dominuje viac ako skúšaný Keith Carradine,ktorému som po celý čas držal palce,ale niekedy sa mi zdalo,že sa chce od všetkého dištancovať,nečudoval som sa,prečo? Psychický nátlak sa čoraz viac stupňuje a na iné udalosti čas nie je kladený,len ubiehajú roky a stále majú medzi sebou veľkú napätosť spojenú s finálnym súbojom,ktorý potrebne vynahrádza určitú nudu,ktorá ma po celý čas ťažila. Ridley sa sústredil na dvoch mužov stojacich na opačných stranách cez úchvatnú vizuálnu stránku,t.j kamera,ktorá ale nedá nakuknúť doslova do tejto doby,ale jej čaro upúta.Debut,ktorý majstrovi vsugeroval myšlienky práce s filmom,ktorú v každom nasledujúcom počine vylepšoval a má pár snímkov,ktoré toto dokazujú. Ridley Scott nie je mojim obľúbeným tvorcom,ale každý jeho film ma utvrdzuje v tom,že nie je zanedbateľný,že pokiaľ človek neuvidí dostatok filmov,nie je možné komentovať...(9.4.2014)

  • kleopatra
    *****

    Ridley Scott, totiž hlavní důvod se dívat, zůstal ve stínu mého zájmu, když se na scéně zjevili dva muži - Keith Carradine a Harvey Keitel, jejich výběr byl trefou do černého a i když jsem z jejich kočkování v takovém rauši nebyla, chtěla bych především Keitelově postavě posedlé likvidací svého soka vidět do hlavy. Co ale neodiskutovatelně přispělo k nejvyššímu hodnocení byla vizuální stránka, musím se opakovat po ostatních, ale kdo to neviděl, neuvěří. Kdekoli dáte stopku, máte obraz, nádherný obraz. Jenom to nebe - od bílé, přes šedou, fialovou, modrou, zlatou až po černou .... nemám slov, to se musí vidět.(19.11.2005)

  • Chrustyn
    ***

    Ještě než si Ridley Scott udělal jméno kultovním "Vetřelcem", debutoval na velkém plátně tímto válečným dramatem o neúnavném soupeření dvou vojáků, kteří se v průběhu několika let setkávali jen za jediný účelem...jeden druhého zabít. Jako debut zajímavé ale ve srovnání s jinými Scottovými filmy, minimalistické.(18.12.2012)

  • Freemind
    ****

    Pokud byl "Vetřelec" vizuální poctou "Vesmírné odysee", pak "Soupeři" jsou jasnou odpovědí na "Barryho Lyndona". Ridley Scott byl do Kubricka naprosto udělaný, a to je v jeho nejstarších filmech setsakra vidět. Je to okouzlující podívaná - úžasné, měkké světlo v interiérových scénách kreslí pohyblivé dobové obrazy (všimněte si zátiší s ovocem a sklenicemi na stolech!), kamera plachtí po zamlžených krajinkách, v kterých zvoní šavle a crčí krev. A k tomu silný příběh nekonečné série soubojů, opakovaných střetů dvou individualit, které se nemohou vytrhnout ze stupidního kodexu cti. Steven Pinker ve své knize o humánní evoluci naší civilizace ("The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined") věnuje celou kapitolu bizarní éře soubojů, kdy se dva dospělí chlapi byli schopni šlechetně povraždit jen proto, že jeden druhému řekl, že má hezčího psa. "Soupeři" krásně vystihují Pinkerovu pointu - důstojnost je mnohem důležitější a šlechetnější než čest. Ale pokud nesouhlasíš, voe, tak poď ven.(28.7.2013)

  • - Meče byly při natáčení připojeny na baterie kvůli tomu, aby při soubojích od nich létaly jiskry. Harvey Keitel potom přiznal, že několikrát dostal ránu elektřinou. (becki_tu)

  • - Snímek byl natočen na motivy povídky "Duel", kterou napsal Joseph Conrad. (Terva)

  • - Kvůli omezenému rozpočtu nebyly postaveny žádné speciální scény, kulisy nebo budovy. Byly tak nalezeny a použity vhodné, již existující, lokality a budovy. (becki_tu)